محمد حسین فرحبخش؛ مرد گیشه

محمد حسین فرحبخش؛ مرد گیشه

درباره محمد حسین فرحبخش که این هفته با یک اظهارنظر هم بخشی از سینما را مقابل خود قرار داد و هم بخشی از طبقه مذهبی را.

کد خبر : ۶۰۲۵۲
بازدید : ۲۴۱۰
محمد حسین فرحبخش؛ مرد گیشه
محمدحسین فرحبخش، این هفته به خاطر اظهاراتش در مصاحبه با سایت دیباچه، در کانون حاشیه قرار گرفت. بخشی از صحبت‌های او جنجالی شد که او در آن اختلاف قدیمی خود با سید علی احمدی، تهیه کننده خندوانه و مدیر موسسه تصویر شهر که متصدی سینما‌های شهرداری تهران است را به روضه خوانی او ربط داد و باعث شد که طیف گسترده‌ای از افراد مذهبی به خصوص مداحان، با راه اندازی کمپینی به نام من یک روضه خوان هستم به این کار اعتراض کنند.
این جو که فروکش کرد، رامبد جوان به میان آمد و جواب اتهاماتی را داد که فرحبخش درباره خندوانه و مسائل مالی آن زده بود. در این هفته در گزارش ۲۰ تیرماه به این موضوع پرداخته ایم و حالا بهتر است که داستان خود فرحبخش را بررسی کنیم.
خانواده فرحبخش اصالتا یک خانواده قناد هستند و البته تهرانی، محل زندگی آن‌ها ظاهرا محله پاچنار تهران است و همین الان هم چندین و چند قنادی در تهران متعلق به آنهاست.
با این حال، محمد حسین که متولد ۴ تیر ۱۳۳۸ است؛ در ۲۳ سالگی به عنوان یک تهیه کننده وارد سینما می‌شود. او البته در مصاحبه با سایتی به نام سینما روزان گفته «من قبل از این که کار تهیه کنندگی را شروع کنم، فیلم‌های هشت میلی متری می‌ساختم و به صورت کامل با این کار و حرفه سینما آشنایی داشتم. تحقیقات و تجاربی در سینما داشتم و یک سری آدم‌های این حرفه را می‌شناختم.»
آن طور که پایگاه اطلاع رسانی سوره سینما نوشته، فرح بخش تاکنون ۴۶ فیلم سینمایی را تهیه کنندگی کرده که از این میان چند فیلم دارای ویژگی‌های خاص هستند. مثلا بچه‌های طلاق که فرحبخش در سال ۱۳۶۸ آن را تهیه کنندگی کرده نخستین فیلم تهمینه میلانی است، آواز قو نخستین فیلمی است که بهرام رادان در آن به یک سوپراستار تبدیل می‌شود و البته نخستین فیلمنامه پیمان معادی است.
با این حال ویژگی عمومی فیلم‌هایی که فرحبخش ساخته این است که این فیلم‌ها عموما کم هزینه، اما با گیشه مناسب هستند و برخی فیلم‌های او هم در گیشه فروش بسیار بالایی کسب می‌کنند.
یکی دو فیلم فرحبخش هم بوده اند که جنجال‌های بسیار زیادی را ایجاد کردند. مثلا او در سال ۱۳۷۳ فیلمی را تهیه کنندگی می‌کند به نام تحفه هند که ظاهرا به خاطر صحنه رقص اکبر عبدی در پایان آن، تجمعی مقابل سینما قدس تهران صورت می‌گیرد و یکی از شیشه‌های این سینما هم می‌شکند. در آن زمان مشهور بود که زنی هم در این تجمع جنین خود را سقط می‌کند.
البته مسعود ده نمکی، به عنوان یکی از رهبران انصار حزب الله که این تجمع را ساماندهی کردند، بعد‌ها گفت که این روایت، سیاسی کاری دارد و آن را قبول ندارد. اما انصار حزب الله و فرحبخش، سال‌ها بعد هم دوباره به هم رسیدند. سر فیلم زندگی خصوصی که این بار مثل ۴ فیلم دیگر، فرحبخش آن را تهیه کنندگی کرده بود.
این بار هم انصار حزب الله به دلیل اینکه در این فیلم، یک فرد مذهبی رابطه خارج از خانواده‌ای با فرد دیگری ایجاد می‌کند، تجمعاتی علیه فیلم برقرار کردند.
داستان محمد حسین فرحبخش، تهیه کننده و صاحب کمپانی پویافیلم البته با شراکت عبدالله علیخانی داستان جالبی است. تهیه کننده‌ای که خود را جوان‌ترین تهیه کننده تاریخ سینمای ایران می‌داند، اما آنقدر بدنه سینما او را از آن خود نمی‌داند که از معدود چهره‌های سینمایی موافق تعطیلی خانه سینما در دوران احمدی نژاد بود و بچه تهرونی قدیمی که خودش هیات دارد و فرزند کسی است که آن را «پیرغلام اهل بیت» می‌دانند، ولی بچه مذهبی‌ها هم از تحفه هند تا زندگی خصوصی و البته ماجرای روضه خوانی، زخم‌های کاری از او به یاد دارند.
میان همه این‌ها البته فرحبخش می‌تواند به این دل خوش کند که لااقل، یک تهیه کننده موفق سینما است، اما اگر موفقیت را فروش در گیشه تعیین کند.
منبع: روزنامه هفت صبح
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید