انیمه آتش بازی؛ وضعیت پیچیده یک روز خوابآور
ولی آتش بازی فیلمی صرفا درباره سفر یک دختر در زمان نیست. قرار هم نیست شاهد تصمیمات نفس گیر این عشاق باشیم. فیلم بیشتر شبیه یک روز خواب آور تابستانی میماند که در آن، فانتزیهای بی هدف به واقعیتهای بی هدف تبدیل میشوند و فرار از تصمیمات واقعی (چه به خاطر آرزوهای نوریمیچی باشد یا تمایل نازونا برای فرار با او) آنها را بر سر دوراهی فرار یا ماندن و آموختن قرار میدهد. هر دو قهرمان داستان در وضعیت پیچیدهای قرار دارند و ما میدانیم که آنها همیشه تصمیمهای درستی نمیگیرند.
کد خبر :
۶۰۳۶۳
بازدید :
۳۹۹۱
کارگردان: آکیوکی شینبو، نوبویوکی تاکیوچی
نویسنده: هیتوشی اونه (بر اساس فیلم تلویزیونی به همین نام محصول ۱۹۹۳)
صدا پیشگان: سوزو هیروسه، ماساکی سودا
سال: ۲۰۱۷
نویسنده: هیتوشی اونه (بر اساس فیلم تلویزیونی به همین نام محصول ۱۹۹۳)
صدا پیشگان: سوزو هیروسه، ماساکی سودا
سال: ۲۰۱۷
دِ رپ | ویلیام بیبیانی، بعضی مردم سینما میروند تا مشکلات خود را فراموش کنند، و فیلمها معمولا چنین کمکی به آنها میکنند. کم پیش میآید یک فیلم این پرسش را به چالش بکشد که آیا اساسا فرار از مشکلات گزینه خوبی هست یا خیر. شاید فیلم سازان دوست ندارند نمک بخورند و نمکدان بشکنند و مخاطبان خود را ناراحت کنند.
انیمه عاشقانه آتش بازی که به تازگی در آمریکا اکران شده هم اگرچه مخاطب را در این مورد آن چنان که باید تحت فشار قرار نمیدهد، ولی موفق میشود فانتزیهای جمعی شما را تا حدی به چالش بکشد.
این انیمه که بر اساس یک فیلم تلویزیونی واقعی به همین نام (محصول سال ۱۹۹۳) ساخته شده، سفری پر زرق و برق است به سمت شگفتی. ماساکی سودا بازیگر در قالب صدا پیشه نوریمیچی نقش دارد، یک پسر دبیرستانی معمولی که به همکلاسیش نازونا (سوزو هیروسه) علاقه دارد. مساله این است که یوسوکه (مامورو میانو) بهترین دوست نوریمیچی هم به این دختر علاقه دارد. ارتباطات این مثلث عشقی در کلاسهای تابستانی دستخوش تغییرات زیادی میشود. عشق پسرها به دختر به حدی زیاد است که حتی معلمها هم متوجه میشوند.
بیشتر بخوانید: جهان سینما در تسخیر انیمیشنها
نوریمیچی، نازونا و یوسوکه که جوان و سرشار از انرژی هستند، در یک بعد از ظهر تابستانی یک مسابقه شنا برگزار میکنند. نازونا به راحتی برنده میشود و به یوسوکه که نفر دوم شده پیشنهاد میدهد که به عنوان جایزه، آن شب را با هم به تماشای آتش بازی بروند. یوسوکه که بیشتر با دوستان پسرش راحت است و با نازونا راحت نیست، نوریمیچی را میفرستد تا به جای او معذرت خواهی کند.
همین ماجرا باعث بروز مجموعهای از فرصتهای کوچک از دست رفته میشود. اوضاع وقتی بدتر میشود که نازونا به نوریمیچی اعتراف میکند اگر او نفر دوم میشد با هم یک قرار عاشقانه میگذاشتند، اما حال که او موفق نشده، برنامه اش را عوض کرده است.
همین ماجرا زمینه ساز مجموعهای از قرارهای ناموفق این دو نفر میشود. آنها که به واسطه یک گوی شیشهای عجیب توانایی سفر در زمان را پیدا میکنند، هر بار که توسط یوسوکه یا مادر نازونا شناسایی میشوند، دوباره به گذشته سفر میکنند و این بار از طریقی دیگر شانس خود را امتحان میکنند.
جالب است فیلمی درباره یک عشق نوجوانانه ببینی که در آن، عشاق جوان آن نه تنها بزرگتر از سنشان رفتار نمیکنند، بلکه به علت ترس و بی تجرگی دهها اشتباه احمقانه از آنها سر میزند.
ولی آتش بازی فیلمی صرفا درباره سفر یک دختر در زمان نیست. قرار هم نیست شاهد تصمیمات نفس گیر این عشاق باشیم. فیلم بیشتر شبیه یک روز خواب آور تابستانی میماند که در آن، فانتزیهای بی هدف به واقعیتهای بی هدف تبدیل میشوند و فرار از تصمیمات واقعی (چه به خاطر آرزوهای نوریمیچی باشد یا تمایل نازونا برای فرار با او) آنها را بر سر دوراهی فرار یا ماندن و آموختن قرار میدهد. هر دو قهرمان داستان در وضعیت پیچیدهای قرار دارند و ما میدانیم که آنها همیشه تصمیمهای درستی نمیگیرند.
زندگی روزانه عادی که در آتش بازی نشان داده میشود به گونهای است که تک تک جزئیات فیلم رمانتیک به نظر میرسد.
جالب است فیلمی درباره یک عشق نوجوانانه ببینی که در آن، عشاق جوان آن نه تنها بزرگتر از سنشان رفتار نمیکنند، بلکه به علت ترس و بی تجرگی دهها اشتباه احمقانه از آنها سر میزند.
ولی آتش بازی فیلمی صرفا درباره سفر یک دختر در زمان نیست. قرار هم نیست شاهد تصمیمات نفس گیر این عشاق باشیم. فیلم بیشتر شبیه یک روز خواب آور تابستانی میماند که در آن، فانتزیهای بی هدف به واقعیتهای بی هدف تبدیل میشوند و فرار از تصمیمات واقعی (چه به خاطر آرزوهای نوریمیچی باشد یا تمایل نازونا برای فرار با او) آنها را بر سر دوراهی فرار یا ماندن و آموختن قرار میدهد. هر دو قهرمان داستان در وضعیت پیچیدهای قرار دارند و ما میدانیم که آنها همیشه تصمیمهای درستی نمیگیرند.
زندگی روزانه عادی که در آتش بازی نشان داده میشود به گونهای است که تک تک جزئیات فیلم رمانتیک به نظر میرسد.
ولی فیلم هیچ وقت کاملا به آن چیزی که میخواهد نمیرسد. اوضاع طوری است که انگار آکیوکی شینبو و نوبویوکی تاکیوچی کارگردان منتظرند شخصیتها خودشان رشد کنند و با دنیای واقعی دست و پنجه نرم کنند؛ و این شخصیتها در حال حاضر به اقتضای سنشان تنها چیزی که به ذهنشان میرسد این است که خام دستانه از مشکلات فرار کنند. آنها در آرزوی دنیایی هستند که در آن، بیشتر از زمان حال به خودشان افتخار کنند.
فیلم در عین حال شبیه یک داستان فانتزی میماند. شخصیتهای داستان (به ویژه نوریمیچی و نازونا) بیش از حد غرق در احساساتشان هستند. ولی آتش بازی تا حد زیادی کارگردانی آرام و صبورانهای دارد و بیشتر از این که به دنبال پیچ و خمهای غیرقابل درک سفر در زمان باشد، ترجیح میدهد حرکت مواج موها حین دوچرخه سواری را نشان دهد. فرار کردن پیام اصلی نیست. فرار، مرحلهای است که این شخصیتها حین رشد خود باید با آن مواجه شوند.
آتش بازی شما را به این سفر کوتاه میبرد. فیلم ممکن است تاثیر عمیقی بر شما بگذارد یا در یک روز سختی که پشت سر گذاشته اید، کمی احساسات شما را قلقلک دهد. ولی سخت میشود این حقیقت را انکار کرد که فیلم با بلوغ و ظرافت داستان فانتزی خود را روایت میکند. فیلم نگاهی متفکرانه به این فرضیه میاندازد که اگر میتوانستیم تمام «ای کاش»های زندگی خود را ببینیم و دیگر از آنها بیرون نمیآمدیم چه اتفاقی میافتاد.
منبع: سایت نقد روز
فیلم در عین حال شبیه یک داستان فانتزی میماند. شخصیتهای داستان (به ویژه نوریمیچی و نازونا) بیش از حد غرق در احساساتشان هستند. ولی آتش بازی تا حد زیادی کارگردانی آرام و صبورانهای دارد و بیشتر از این که به دنبال پیچ و خمهای غیرقابل درک سفر در زمان باشد، ترجیح میدهد حرکت مواج موها حین دوچرخه سواری را نشان دهد. فرار کردن پیام اصلی نیست. فرار، مرحلهای است که این شخصیتها حین رشد خود باید با آن مواجه شوند.
آتش بازی شما را به این سفر کوتاه میبرد. فیلم ممکن است تاثیر عمیقی بر شما بگذارد یا در یک روز سختی که پشت سر گذاشته اید، کمی احساسات شما را قلقلک دهد. ولی سخت میشود این حقیقت را انکار کرد که فیلم با بلوغ و ظرافت داستان فانتزی خود را روایت میکند. فیلم نگاهی متفکرانه به این فرضیه میاندازد که اگر میتوانستیم تمام «ای کاش»های زندگی خود را ببینیم و دیگر از آنها بیرون نمیآمدیم چه اتفاقی میافتاد.
منبع: سایت نقد روز
۰