گرم شدن عجیب بازار موبایل‌های دست دوم

گرم شدن عجیب بازار موبایل‌های دست دوم

فروشگاه‌هایی که موجودی ندارند باعث شده اند خرید و فروش گوشی‌های کار کرده به شکلی عجیب رونق پیدا کند.

کد خبر : ۶۰۴۸۶
بازدید : ۱۸۴۹
شگفتی در بازار موبایل‌های دست دوم
على هادی زاده | در فروشگاه‌های فیزیکی تقریبا خبری از گوشی‌های موبایل با قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست. پیدا کردن گوشی در فروشگاه‌های آنلاین کاری سخت‌تر است، ولی در این بین یک بازار جدید برای گوشی‌های هوشمند شکل گرفته که در آن می‌توانید مدل‌های کمیاب را با قیمت‌های متفاوت پیدا کنید. منظورمان بازار فروش گوشی‌های دست دوم است که در مدت اخیر میزبان تعداد زیادی از فروشندگان و خریداران شده و اکنون گزینه‌های بیشتری نسبت به فروشگاه‌های آنلاین روبه روی شما قرار می‌دهد.
برای اینکه ببینیم وضعیت قیمت گذاری در این بازار جدید چگونه است و گوشی‌ها با چه شرایطی به فروش می‌رسند سری به چند سایت معروف در این حوزه زده و شرایط فروش گوشی را در آن بررسی کرده ایم.
آیفون روی زمین نمی‌ماند
برای بررسی بازه قیمت گوشی‌های دست دوم، اول به سراغ یکی از گران‌ترین گوشی‌های بازار یعنی iPhone X. اپل رفتیم تا ببینیم با چه قیمتی می‌توان آن را خرید.
در ابتدا که با قیمت‌های عجیب ۳۵۰ هزار تومانی تا یک میلیون تومانی مواجه شدیم که البته در توضیحات به تقلبی بودن و «طرح» بودن آن‌ها اشاره شده بود. نکته جالب اینجاست که میزان آگهی‌های آیفون‌های تقلبی بسیار زیاد بوده و قیمت گذاری به جایی رسیده است که فروشنده می‌خواهد با ۱۰ هزار تومان پایین‌تر نظر شما را جلب کند.
در بالای جدول قیمت‌ها نیز خارج از مدل‌هایی که بدون هیچ دلیلی قیمت‌های نجومی مثل ۱۸ میلیون تومان یا ۲۲ میلیون تومان دارند، بیشتر مدل‌های iPhone X. حدود هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارند. معمولا دلیل تفاوت قیمت این مدل‌ها هم مواردی مثل استفاده خیلی کم در حد یک هفته، از جعبه درآمدن یا رنگ است و در غیر این صورت مدل‌هایی با حافظه یکسان و طراحی یک شکل قیمت تقریبا یکسانی دارند. جالب اینکه با همین پول می‌توان یک iPhone X. کاملا نو و پملب شده خرید.
در میان آن‌ها که به دست دوم بودن گوشی شان اعتراف می‌کنند به آگهی‌ای برخورد می‌کنیم که فروشنده ادعا دارد حدود دو ماه از روشن شدن گوشی اش می‌گذرد و با پارت نامبر آمریکا در ایران رجیستر شده است. این گوشی حتی ضمانتنامه و قاب سلیکونی و ... هم داشته و در مجموع با قیمت هفت میلیون و ۷۰۰ هزار تومان برای فروش گذاشته شده است.
یک مدل دیگر نیز با حافظه ۶۴ گیگابایتی دیدیم که تنها یک ماه کار کرده و با گارانتی و بدون هیچ خط و خشی حدود هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت گذاری شده است. در ادامه نیز بیشتر با گوشی‌هایی روبه رو شدیم که تقریبا در همین بازه قیمتی و بیشتر به سمت هشت میلیون تومان قیمت داشته و بیشتر آن‌ها در حدود یک ماه استفاده شده بودند. در این میان چند مدل برای معاوضه هم به تورمان خورد.
مثلا مدلی که دوست داشت گوشی مدل X. را با مدل آیفون ۷ معاوضه کند. پایین‌ترین قیمتی که در بخش دست دوم برای آیفون X. مشاهده کردیم حدود شش میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود؛ قیمتی که روی یک آیفون با ۱۷ ماه گارانتی باقی مانده و البته رجیستر شده گذاشته شده بود و سه عدد قاب سلیکونی هم روی آن به شما تحویل داده می‌شد.
در مورد آیفون ۸ موضوع کمی پیچیده‌تر می‌شود. مدل ۶۴ گیگابایتی این گوشی در بازار حدود شش میلیون و ۶۰۰ تومان تا نهایت هفت میلیون تومان قیمت دارد. به طرز عجیبی حتی مدل‌های دست دوم آن قیمتی بالای هفت میلیون تومان داشتند. البته در این میان به مدل‌های دیگری هم برخوردیم که با کمی خط و خش یا دوماه استفاده قیمت خود را کمی کاهش داده و به حدود پنج میلیون تومان رسانده بودند. کمترین قیمتی که برای این گوشی پیدا کردیم حدود چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود.
این گوشی کمی خط و خش داشت و البته حدود دو ماه هم از آن استفاده شده بود، ولی به نظر می‌رسید در این بازار گرانقیمت مدل‌های دست دوم مورد قابل توجهی برای خرید باشد. در مورد مدل آیفون ۷ قیمت‌ها به زیر چهار میلیون تومان و حدود سه میلیون و ۵۰۰ تومان تا چهار میلیون تومان می‌رسیدند.
مثلا یک مدل ۳۲ گیگابایتی با کمی خ. ط. و خش و البته رنگ مشکی مات با قیمت سه میلیون تومان برای فروش گذاشته شده بود. نکته جالب اینجاست که حتی مدل‌های قدیمی هم در این آشفته بازار دلار، مورد توجه قرار گرفته و با قیمت‌های گرانی به نسبت ارزش شان فروخته می‌شدند.
مثلا مدل ۶s و یا ۵۸ که قبل‌تر قیمت شان به زیر یک میلیون تومان هم رسیده بود اکنون با قیمتی بالای یک میلیون تومان و حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تا دو میلیون تومان فروخته می‌شدند.
بازار مناسب برای پرچمداران اندرویدی
اول به سراغ پرچمدار سامسونگ یعنی S۹ پلاس می‌رویم که در بیشتر فروشگاه‌های آنلاین کمیاب شده و به همین خاطر در سایت‌های فروش محصول دست دوم بیشتر از قبل خودنمایی می‌کند. اگر در سایت‌های آنلاین بخواهید این محصول را بخرید باید حدود شش میلیون تا شش میلیون و ۴۰۰ هزار تومان برای آن پرداخت کنید.
در سایت‌های دست دوم نیز مدل‌های آکبند با همین حدود قیمتی و کمی کمتر قرار گرفته اند. وقتی کار به مدل‌های دست دوم این گوشی می‌رسد قیمت به زیر شش میلیون و حدود پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌رسد. مثلا در یک مورد مدل ۶۴ گیگابایتی این گوشی که حدود یک ماه کار کرده و ۱۷ ماه از گارانتی آن مانده است، به قیمت پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در کنار دو کاور برای فروش گذاشته شده است. این داستان در مورد مدل معمولی گوشی به نظر می‌رسد تقاضای کمتری وجود داشته باشد چرا که اولا قیمت‌های این مدل بسیار پایین‌تر از اختلاف دلاری با مدل پلاس است و دوم اینکه این مدل بیشتر به صورت نو فروخته شده تا دست دوم. این موضوع وقتی برایمان روشن‌تر می‌شود که یک مدل آکبند و نو را با قیمت چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پیدا می‌کنیم.
در مورد دست دوم‌ها نیز تقریبا قیمت‌ها حدود چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌چرخد. مثلا یک مدل سه ماه کار کرده با رنگ مشکی و حافظه ۶۴ گیگابایتی حدود چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قیمت گذاشته شده است. کمترین قیمتی هم که پیدا کردیم حدود چهار میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بود که سه ماه کار کرده و کمی خش در کنار آن دیده می‌شد.
در مورد پرچم دار ال جی با پیشنهاد‌های کمتری روبه رو شدیم. وسوسه کننده‌ترین پیشنهاد مدل G۶ یعتی پرچم دار قبلی این شرکت را به قیمت حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌فروخت. تازه این در حالی بود که پنج ماه با آن کار کرده بوده است. یکی دیگر هم مدل پلاس این گوشی را حدود دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت گذاشته بود. قیمتی که تقریبا به اندازه نوآن است.
البته اگر در بازار پیدایش کنید. در مورد آخرین پرچم دار هوآوی یعنی P۲۰ با موضوع بسیار جالبی روبه رو شدیم. ابتدا اینکه بسیاری از اسم این گوشی سوءاستفاده کرده و مدل NOVA را برای فروش گذاشته بودند؛ مدلی که شبیه P۲۰ LITE است و به همین خاطر باعث کمی سردرگمی در بازار میان رده این برند شده است.
نکته جالب‌تر اینکه تقریبا در بازار دست دوم خبری از مدل اصلی این گوشی نبوده و فقط مدل آن با عنوان لایت یا نوا در حال خرید و فروش است. حقیقتش اگر بخواهید این گوشی را در بازار‌های دست دوم بخرید باید طبق چند آگهی موجود حدود پنج تا شش میلیون تومان برای مدل‌های نو و با کار کرد یک ماهه بپردازید.
قیمتی که به نوعی حتی از قیمت فروش اصلی آن بعد از گرانی دلار هم بیشتر است. هرچند کمتر کسی می‌تواند ردپای این گوشی را در فروشگاه‌های آنلاین با قیمت مناسب پیدا کند. با پرچم دار قبلی شرکت هوآوی یعنی ۱۰ Mate به موفقیت بیشتری دست پیدا کردیم.
مدل Pro این گوشی حدود چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد. وقتی کار به مدل‌های دست دوم این گوشی که کم هم نیستند می‌رسد، قیمت تا حدود سه میلیون تومان هم افت می‌کند. به نظر می‌رسد افراد زیادی از این گوشی خسته شده اند و می‌خواهند هرطور شده جیب خود را با یک گوشی دیگر پر کنند.

بازار گوشی‌های اقتصادی
در بازه قیمتی گوشی‌های میان رده با مورد بسیار جالبی رو به رو شدیم. مثل گوشی نوت ۵ به وفور دیده می‌شد. آن هم مدل‌هایی که به نظر تا به حال به آن دست نخورده و به خاطر داستان انفجار بیشتر نگران کننده بودند تا امیدوار کننده. قیمت این گوشی به صورت دست دوم تا حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هم رسیده بود. تقریبا هم قیمت مدل S۷ EDGE دست دوم که حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قیمت خورده بود.
نکته جالب اینجاست که گوشی میان رده J۷ پرایم که از لحاظ سخت افزاری گزینه ضعیف تری نسبت به این دو است حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسید. آن هم مدل سه ماه کار کرده! سری A. سامسونگ نیز که ارزان‌ترین آن‌ها مدل A۳ سال ۲۰۱۶ است با افزایش قیمت روبه رو شده و مدل‌های دست دوم آن‌ها با قیمتی نزدیک به مدل‌های نو فروخته می‌شوند.
مثل مدل A۳ سال ۲۰۱۶ قیمتی حدود یک میلیون تومان دارد. یعنی معادل قیمت نو آن در اوایل عرضه در ایران! در بین گوشی‌های ال جی بیشتر با K۱۰ و سری X. این شرکت روبه رو شدیم که با قیمت‌های مناسبی به نسبت دیگر رقبا فروخته می‌شدند. به طوری که به نظر می‌رسید فروشنده‌های ال جی واقعا می‌خواهند گوشی دست دوم خود را بفروشند در حالی که فروشندگان گوشی‌های پرطرفدار سامسونگ می‌خواهند با سفته بازی پولی هم به جیب بزنند.
در این بین گوشی Q۶ بیشترین میزان فروش را داشت و حدود قیمت آن با توجه به میزان سالم بودن حدود ۸۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان متغیر بود. با نگاهی به بازار دیگر میان رده‌ها مثل گوشی‌های هوآوی و شیائومی و نوکیا و ... نیز به صورت کاملا واضحی بازار گوشی‌های هوشمند به خصوص از نوع میان رده رونق بسیار گرفته و خارج از وفور مدل‌های آکبند، قیمت‌ها بعضا بسیار بالاتر از خود بازار هم تعیین شده بودند. به نظر می‌رسد اکنون داستان فروش موبایل زمین بازی جدیدی برای خود پیدا کرده است.
منبع: روزنامه هفت صبح
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید