رکوردشکنی کاربران در شبکههای اجتماعی
هر روز بر تعداد کاربران اینترنت و شبکههای اجتماعی افزوده میشود و مؤسسات مختلف پژوهشی رفتار کاربران جهان را در این حوزه رصد میکنند.
کد خبر :
۶۰۴۸۹
بازدید :
۸۹۸
میترا جلیلی | هر روز بر تعداد کاربران اینترنت و شبکههای اجتماعی افزوده میشود و مؤسسات مختلف پژوهشی رفتار کاربران جهان را در این حوزه رصد میکنند. در این میان مؤسسه پژوهشی و تحقیقاتی PEW (یک مؤسسه تحقیقاتی امریکایی که در واشنگتن دی سی واقع است و به صورت ویژه در زمینه شبکههای اجتماعی و جمعیت شناسی در امریکا و جهان فعالیت دارد) که پیش از این تخمین زده بود تا سال ۲۰۱۹ حدود ۲.۷۷ میلیارد نفر از جمعیت جهان کاربر شبکههای اجتماعی خواهند بود در تازهترین گزارش خود به این نتیجه رسیده است که این تعداد در ژانویه ۲۰۱۸ از پیشبینیها سبقت گرفته و ۳ میلیارد و ۱۹۶ میلیون نفر از کاربران اینترنت در جهان، عملاً کاربر فعال حداقل یکی از شبکههای اجتماعی هستند. این رقم نشان از رشد ۱۳ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۷ دارد.
گوشیهای هوشمند برگ برنده شبکههای اجتماعی
نتایج تحقیقات مؤسسه پژوهشی pew نشان از روند رو به رشد ضریب نفوذ شبکههای اجتماعی در جهان دارد و در آخرین گزارش این مؤسسه آمده است درحالی که در سال ۲۰۱۷، حدود ۷۱ درصد از کاربران اینترنت در شبکههای مختلف اجتماعی حضور داشتند، انتظار میرود این رقم، در سالهای آینده رشدی فزایندهتر داشته باشد.
نتایج تحقیقات مؤسسه پژوهشی pew نشان از روند رو به رشد ضریب نفوذ شبکههای اجتماعی در جهان دارد و در آخرین گزارش این مؤسسه آمده است درحالی که در سال ۲۰۱۷، حدود ۷۱ درصد از کاربران اینترنت در شبکههای مختلف اجتماعی حضور داشتند، انتظار میرود این رقم، در سالهای آینده رشدی فزایندهتر داشته باشد.
تحقیقات این مؤسسه همچنین نشان میدهد در ژانویه ۲۰۱۸ حدود ۴ میلیارد و ۲۱ میلیون نفر از جمعیت ۷ میلیارد و ۵۹۳ میلیون نفری جهان، کاربر اینترنت بودهاند که البته از این رقم، ۵۵ درصد شهرنشین هستند. این رقم نشان از ضریب نفوذ ۵۳ درصدی کاربران اینترنت و رشد سالانه ۷ درصدی این شاخص دارد. گفتنی است که بالاترین ضریب نفوذ اینترنت در جهان ۷۴ تا ۹۴ درصد است که این شاخص به شمال، غرب و جنوب اروپا و نیز امریکای شمالی مربوط میشود.
در این گزارش همچنین برای تعداد کاربران گوشیهای همراه جهان در ژانویه سال ۲۰۱۸، رقم ۵ میلیارد و ۱۳۵ میلیون نفری عنوان شده که این عدد نشان از ضریب نفوذ جهانی ۶۸ درصدی و رشد ۴ درصدی نسبت به سال قبل دارد. یکی دیگر از نکات جالب توجه این گزارش نیز تعداد کاربرانی است که از طریق گوشیهای هوشمند خود به شبکههای اجتماعی دسترسی دارند.
نتایج این تحقیق نشان میدهد که ۲ میلیارد و ۹۵۸ میلیون نفر از ۳ میلیارد و ۱۹۶ میلیون کاربر فعال شبکه اجتماعی در جهان برای سر زدن به اپلیکیشنها و پیام رسانهای مورد علاقه خود از گوشی هوشمند استفاده میکنند که این رقم نشان از ضریب نفوذ ۳۹ درصدی و رشد ۷ درصدی این شاخص نسبت به سال ۲۰۱۷ دارد.
محققان همچنین چند شبکه اجتماعی و پیام رسان را از نظر این شاخص مورد بررسی قرار داده و دریافتهاند که در سال ۲۰۱۸، حدود ۹۰ درصد از کاربران فعال ماهانه فیسبوک از طریق گوشی هوشمند به این شبکه اجتماعی سر میزنند و این رقم برای توئیتر به ۸۲ درصد میرسد.
اینستاگرام نیز از آنجا که نخستین اپلیکیشن موبایلی محبوب جهان به شمار میرود تقریباً همه کاربران فعال برای مشاهده پستهای خود از گوشی بهره میگیرند که این موضوع برای اسنپ چت نیز مصداق دارد، چون این شبکه اجتماعی هنوز نسخه تحت وب ندارد. این گزارش همچنین نشان میدهد که ۸۰ درصد از کاربران فعال ماهانه پینترست و ۶۰ درصد از کاربران لینکدین برای سر زدن به این شبکههای اجتماعی و گذاشتن پست و... از گوشیهای هوشمند خود استفاده میکنند.
عربستان رکورددار رشد کاربر شبکههای اجتماعی
مطالعات مؤسسه تحقیقاتی Pew همچنین نشان میدهد با اینکه رشد جهانی میزان استفاده از شبکههای اجتماعی نسبت به ژانویه ۲۰۱۷ رشدی ۱۳ درصدی دارد، ولی تعداد کاربران شبکههای اجتماعی بویژه در کشورهای در حال توسعه افزایش بیشتری دارد و از کشورهای توسعه یافته پیشی گرفته است.
مطالعات مؤسسه تحقیقاتی Pew همچنین نشان میدهد با اینکه رشد جهانی میزان استفاده از شبکههای اجتماعی نسبت به ژانویه ۲۰۱۷ رشدی ۱۳ درصدی دارد، ولی تعداد کاربران شبکههای اجتماعی بویژه در کشورهای در حال توسعه افزایش بیشتری دارد و از کشورهای توسعه یافته پیشی گرفته است.
طبق نموداری که مؤسسه pew ارائه داده است، درحالی که میزان رشد تعداد کاربران شبکههای اجتماعی در کشورهایی همچون امارات متحده عربی، کره جنوبی و بریتانیا به ترتیب ۲، ۳ و ۵ درصد است و این ارقام کمترین میزان رشد را در سال ۲۰۱۸ نشان میدهد، این شاخص برای عربستان سعودی با ۳۲ درصد رشد بالاترین جهش را در جهان در زمینه تعداد کاربران شبکههای اجتماعی داشته که این رقم، ۱۷ درصد بالاتر از متوسط جهانی است.
گفتنی است که در عربستان ۷۱ درصد کاربران شبکههای اجتماعی یعنی ۲۳ میلیون و ۶۱ هزار نفر از یوتیوب استفاده میکنند و پس از آن فیسبوک با ۶۶ درصد، اینستاگرام و توئیتر با ۵۴ و ۵۲ درصد قرار دارند. در این کشورها دسترسی کاربران به تکنولوژی و شبکههای اجتماعی سادهتر شده و این رشد نیز از همین موضوع نشأت گرفته است.
بعد از عربستان نیز در این شاخص میتوان به هندوستان با رشد ۳۱ درصدی، اندونزی با رشد ۲۳ درصدی و غنا با رشد ۲۲ درصدی اشاره کرد. پس از این کشورها نیز آفریقای جنوبی، ویتنام، آلمان، روسیه، کنیا، مراکش، لهستان، فیلیپین و... جای گرفتهاند. گفتنی است از دیگر کشورهایی که کمترین میزان رشد را از نظر تعداد کاربران شبکههای اجتماعی در سال ۲۰۱۸ داشتهاند میتوان به هنگ کنگ، فرانسه، ترکیه، امریکا، برزیل، استرالیا و... اشاره کرد.
رفتار جوانان در شبکههای اجتماعی
اما جوانان جهان چه رفتاری در این شبکههای اجتماعی دارند؟ طبق این گزارش در کل جهان مشاهده شده که ۷۹ درصد کاربران اسنپ چت، جوانان ۱۳ تا ۲۴ ساله هستند و به همین دلیل این شبکه اجتماعی لقب جوان گراترین پیام رسان را به خود اختصاص داده است. ۷۳ درصد از کاربران اینستاگرام و ۷۶ درصد کاربران فیس بوک نیز ۱۳ تا ۲۴ ساله هستند.
اما جوانان جهان چه رفتاری در این شبکههای اجتماعی دارند؟ طبق این گزارش در کل جهان مشاهده شده که ۷۹ درصد کاربران اسنپ چت، جوانان ۱۳ تا ۲۴ ساله هستند و به همین دلیل این شبکه اجتماعی لقب جوان گراترین پیام رسان را به خود اختصاص داده است. ۷۳ درصد از کاربران اینستاگرام و ۷۶ درصد کاربران فیس بوک نیز ۱۳ تا ۲۴ ساله هستند.
همچنین ۴۰ درصد کاربران توئیتر نوجوان و جوانان ۱۳ تا ۲۴ سال هستند و این رقم برای پینترست به ۳۱ درصد و برای واتس اپ به ۱۵ درصد میرسد. البته این موضوع در کشورهای مختلف متغیر است؛ بهعنوان مثال در امریکا بخش عمده کاربران از فیسبوک و یوتیوب استفاده میکنند، ولی وقتی نوبت به کاربران جوان ۱۸ تا ۲۴ ساله میرسد، باید گفت که برگ برنده در اختیار اسنپ چت و اینستاگرام است.
این مؤسسه همچنین به زمان حضور ردههای سنی مختلف کاربران در شبکههای اجتماعی گوناگون پرداخته و به کشورهایی که کاربران آن، بیشترین زمان را در شبکههای اجتماعی میگذرانند اشارهای داشته است. طبق این اطلاعات، کاربران فیلیپینی با ۳ ساعت و ۷ دقیقه حضور روزانه در شبکههای اجتماعی رکورددار هستند و پس از آن، برزیل با ۳ ساعت و ۳ دقیقه، مکزیک و آرژانتین با ۳ ساعت و ۲ دقیقه و امارات متحده عربی و مالزی با ۳ ساعت قرار دارند. پس از این کشورها نیزعربستان سعودی با ۲ ساعت و ۹ دقیقه حضور، قرار دارد.
منبع: روزنامه ایران
۰