نگرانی کارگران از سرنوشت منابع تامین اجتماعی

نگرانی کارگران از سرنوشت منابع تامین اجتماعی

جمعی از نمایندگان کارگران سراسر کشور دیروز در اعتراض به آنچه آن‌ها «دست‌اندازی وزارت بهداشت به منابع سازمان تامین اجتماعی» می‌نامیدند؛ تجمع اعتراضی برگزار کردند.

کد خبر : ۶۰۵۰۲
بازدید : ۹۲۹
نگرانی کارگران از سرنوشت منابع تامین اجتماعی
جمعی از نمایندگان کارگران سراسر کشور دیروز در اعتراض به آنچه آن‌ها «دست‌اندازی وزارت بهداشت به منابع سازمان تامین اجتماعی» می‌نامیدند؛ تجمع اعتراضی برگزار کردند.

فتح‌الله بیات (دبیر خانه کارگر شرق تهران) در تجمع نمایندگان کارگران گفت: ما به عنوان نمایندگان بخشی از کارگران کشور مشکلات درمانی و بیمه‌ای خود را به گوش مسوولان و مقامات بالادست به خصوص وزیر بهداشت می‌رسانیم. براساس بند و تبصره ٧ قانون بودجه سال جاری حق درمان سازمان تامین اجتماعی به خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود چرا این اتفاق باید رخ دهد؟
تامین اجتماعی حق‌الناس است و کسی حق ندارد بدون اجازه بیمه‌پردازان، حق و حقوق آن‌ها را سلب کند. دبیر خانه کارگر شرق تهران تاکید کرد: طرح تحول سلامت آسیب جدی به تامین اجتماعی وارد آورده است و حق کارگران، بازنشستگان و کلیه بیمه‌پردازان را تضییع کرده است. اگر وزیر بهداشت با کمبود منابع مواجه است این را بداند که باید دست از سر تامین اجتماعی بردارد. صندوق تامین اجتماعی با حقوق کارگران ایجاد شده و سرپا هست. اکنون بدخواهان به دنبال دست‌اندازی به اموال سازمان هستند.

حسین حبیبی، دبیر کانون هماهنگی شوراها، نیز با بیان اینکه حفظ و نگهداری از سازمان تامین اجتماعی وظیفه دولت است، گفت: متاسفانه تمامی دولت‌ها در ٤ دهه انقلاب اسلامی از ارایه تامین اجتماعی مطابق با اصل ٢٩ به کارگران خودداری کردند و کار به جایی کشیده شده که در دهه آخر انقلاب وزارت بهداشت از سوی مجلس اجازه دست‌اندازی به منابع تامین اجتماعی را پیدا کرده است.
ما بیمه‌شدگان تامین اجتماعی بخشی از منابع خود را ماهانه به بیمه پرداخت می‌کردیم به این امید که در طول اشتغال و بازنشستگی به دادمان خواهد رسید. حبیبی افزود: وزیر بهداشت یکی از اصلی‌ترین نابودکنندگان درمان کارگران است. وزیر بهداشت تعداد ٧٠ تا ١٢٠ قلم از دارو‌هایی که محتاج جامعه آسیب‌پذیر کارگری است از لیست بیمه خارج کرده است. این کار معنایی جز دست‌اندازی به حقوق کارگر ندارد.
نگرانی کارگران از سرنوشت منابع تامین اجتماعی

علی خدایی، نماینده کارگران در شورای عالی کار، هم در این تجمع گفت: کسانی که در وزارت بهداشت هستند به ما می‌گویند شما به مسائل نگاه غیرکارشناسی دارید و شما یک عده بی‌اطلاع هستید که کارگران را تحریک کرده که تجمع کنند. نگاه آن‌ها همیشه از بالا به پایین است.

وی افزود: طرح تحول سلامت کمر سازمان تامین اجتماعی را دارد می‌شکند و دولت را نیز به قهقرا می‌برد. برای اجرای طرح تحول سلامت ابتدا قرار بود تمهیداتی چیده شود. ابتدا وعده داده بودند که باید طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع سامان داده شود و باید منابع وزارتخانه را صرف پیشگیری از بیماری و تثبیت درمان می‌کردند، اما در عوض درآمد‌ها را به جیب پزشکان ریختند. باید بگویم وزارت بهداشت بیشتر بیماری ایجاد می‌کند تا درمان.
این را بدانید جامعه‌ای که در آن پزشکان از همه بیشتر درآمد داشته باشند، جامعه‌ای بیمار است. وی ادامه داد: اکنون موضوع دیگری مطرح شده که موجب هجمه به منابع سازمان تامین اجتماعی می‌شود و آن بحث تعیین ضریب k. است. باید پرسید ارزش‌گذاری خدمات پزشکان را با چه معیاری وزارت بهداشت تعیین می‌کنند؟
چرا شما مقامات مسوول وزارت بهداشت ضریب ارزش k. خودتان را ٢ تعین می‌کنید و خدمات تامین اجتماعی را ١ تعیین می‌کنید؟ شما با این کار موجب شده‌اید که مراکز دولتی هزینه‌ها را دو برابر خدمات مراکز درمان تامین اجتماعی دریافت کنند. وی تصریح کرد: مقامات و مسوولان وزارت بهداشت جرات و جسارت رودررویی با ما را ندارند. کسانی که ما را متهم به احساسات می‌کنند باید بدانند ما با داشتن همین احساسات نیز که هشت سال جنگ را مدیریت کردیم و از انقلاب دفاع کردیم. شما غریبه‌های این سفره هستید نه ما.

وی ادامه داد: متاسفانه در هجمه‌هایی که به سازمان تامین اجتماعی می‌شود برخی نمایندگان نیز همراهی می‌کنند. این امر در موضوع بند و تبصره ٧ قانون بودجه ٩٧ مشهود است. این اولین خیانت به تامین اجتماعی آن هم در دولتی است که ادعای ایجاد امید و حمایت از گروه‌هایی مثل ما را داشت. ما مخالف اجرای بند و هستیم.
نگرانی کارگران از سرنوشت منابع تامین اجتماعی
خدایی اظهار داشت: اکنون طرح جدیدی در مجلس است که به دنبال حذف ماده ٤١ قانون تامین اجتماعی است. اگر این قانون لغو شود حق بیمه‌ای که سازمان تامین اجتماعی از پیمانکاران می‌گرفت، از بین می‌رود. این طرح را به بهانه شعار‌های رهبر در حمایت از تولید و کالای ایرانی به مجلس آورده‌اند. در واقع با جعل حرف ایشان حمایت از عده‌ای سرمایه‌دار را طرح نامیده‌اند.
وی با مطرح کردن این مطالبه که سال‌هاست گفته می‌شود که شورای عالی تامین اجتماعی باید احیا شود، افزود: دارو‌های او. تی. سی را از شمول بیمه خارج کردند، این امر در شورای بیمه‌ای اتفاق افتاده است که وزیر بهداشت در آن حضور دارند و تصمیم می‌گیرند.
وزیر بهداشت تا پیش از دستیابی به صندلی این وزارتخانه مرتبا می‌گفت: پرداخت‌ها از جیب بیمه‌شدگان باید صفر شود، اما بعد از دستیابی به ریاست وزارتخانه اقدامات دیگری انجام داد. خدایی گفت: در شرایط کنونی و تحت تاثیر اقدامات وزارت بهداشت یک پرستار دو میلیون تومان حقوق دریافت می‌کند در حالی که یک پزشک در همان مرکز درمانی ١٥٠ میلیون تومان می‌گیرد. این امر موجب شده که انگیزه پرستاران از بین برود. باید بگویم که نظام سلامت را با چنین اقداماتی بیمار کرده‌اند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید