تبلیغ در گوگل چقدر آب می‌خورد؟

تبلیغ در گوگل چقدر آب می‌خورد؟

گزارشی درباره تبلیغ کسب و کار‌های مختلف در گوگل و هزینه‌هایی که این کار روی دست ایرانی‌ها می‌گذارد. تبلیغات ادوردز یا همان تبلیغات براساس کلمات جست وجوشده، بزرگترین منبع درآمد گوگل به شمار می‌آید.

کد خبر : ۶۰۵۵۷
بازدید : ۱۲۳۱
تبلیغ در گوگل چقدر آب می‌خورد؟
على هادی زاده | تقریبا از هر سه دلاری که خرج بازاریابی و تبلیغات آنلاین می‌شود، گوگل یک دلار به دست می‌آورد. همین اعداد به تنهایی نشان می‌دهند که گوگل چه سیطر‌های بر تبلیغات آنلاین دنیا دارد. در بین انواع تبلیغات این شرکت، تبلیغات ادوردز یا همان تبلیغات براساس کلمات جست وجوشده، بزرگترین منبع درآمد گوگل به شمار می‌آید.
در حقیقت بیش از ۹۵ درصد از درآمد ۶۰ میلیارد دلاری سالانه گوگل از «گوگل ادوردز» به دست آمده است. همچنین بهتر است بدانید بیش از یک میلیون تجارت در سراسر جهان از این سرویس تبلیغاتی استفاده می‌کنند و پول زیادی پای آن می‌ریزند. ایرانی‌ها هم از این خدمات بی نصیب نمانده و به خوبی در حال بهره برداری از آن هستند.
به خصوص قبل از تحریم‌ها و گرانی دلار چراکه سرویس گوگل ادوردز به دلیل تحریم‌های موجود برای کاربران ایرانی در دسترس نیست و باید به سراغ آژانس‌های تبلیغاتی بروید. از طرفی گرانی دلار باعث شده تا این روش خیلی جذاب به نظر نرسد. ولی تنها کافی است یک کلمه پرکاربرد را جست وجو کنید تا سیل عظیمی از تبلیغات ایرانی در گوگل را مشاهده کنید. به نظر شما این شرکت‌ها برای هر کلیک شما تا چه حد حاضرند پول پرداخت کنند؟ واقعا این گوگل ادوردز چیست که عالم همه دیوانه اوست؟

سرویس تبلیغات گوگل چیست؟
یک بار یک جمله بسیار پرکاربرد مثل «فروش بلیت هواپیما» را در گوگل جست وجو کنید. وقتی این عبارت را جست وجو می‌کنید معمولا در صفحه اول گوگل تبلیغات موتور جست و جوی خود را به شما نشان می‌دهد که شاید تا به حال متوجه آن نشده باشید.
این تبلیغات یک کلمه ad در قبل از آدرس سایت اصلی دارند و اگر رقابت تجاری بر سر آن‌ها زیاد باشد، معمولا دوتا از آن‌ها به صورت دونتیجه اول جست و جوی شما به نمایش درآمده و سه تای دیگر هم در آخر صفحه اول گوگل سر و کله شان پیدا خواهد شد. به صورت کلی تبلیغات گوگل یک سرویس آنلاین است که به بازاریابان اجازه میدهد تا برای رقابت تجاری، تبلیغات خود را در نتایج جست و جوی گوگل نمایش دهند.
در این شیوه یافته‌های کاربران براساس کلمات کلیدی انتخابی شان و جست و جو‌های پیشین آن‌ها نمایش داده میشود که هر کدام از این لینک‌ها به یکی از صفحات وب سایت مورد نظر بازاریابان لینک می‌شود.
تبلیغ در گوگل چقدر آب می‌خورد؟

چرا تبلیغات گوگل اینقدر طرفدار دارد؟
بسیاری از کسانی که در کار تبلیغات اینترنتی هستند این روش را بهترین مدل برای تبلیغ میدانند. چراکه تبلیغ مورد نظر شما فقط زمانی نمایش داده خواهد شد که مشتری در جست و جوی محصولات یا خدمات شماست. همچنین فقط بابت هر کلیک مشتری‌ها بر روی تبلیغات خودتان در گوگل ادوردز هزینه می‌پردازید و البته برند و سایت خود را نیز سریع‌تر معروف می‌کنید.
ولی مهم‌ترین دلیل برتری این شیوه، میزان ROI است. اگر نمی‌دانید ROI یا سود حاصل از سرمایه چیست، بگذارید در یک مثال ساده آن را توضیح دهیم؛ معمولا ROI سرویس تبلیغاتی گوگل حدود ۳۰۰ درصد است. یعنی اگر شما ۱۰۰ هزار تومان برای این امر هزینه کنید، ۳۰۰ هزار تومان به حساب شما برگشت داده می‌شود.
به این ترتیب شما می‌توانید ۱۰۰ هزار تومان خود را چهار برابر کنید و به ۴۰۰ هزار تومان برسانید. البته همه چیز به این راحتی هم نیست. در حقیقت استفاده از تبلیغات گوگل در عین حال که بسیار ساده به نظر می‌رسد، پیچیدگی‌ها خاص و عجیب خود را دارد.
قیمت پیشنهادی شما چقدر است؟
شاید تا اینجای متن به این نتیجه رسیده باشید که پولتان را در سرویس گوگل ریخته و پول پارو می‌کنید. ولی قبل از آن باید بگوییم، تبلیغات گوگل اینگونه کار نمی‌کند. دلیلش هم این است که گوگل این سرویس خود را مانند یک مزایده اداره می‌کند.
مزایده زمانی آغاز می‌شود که کاربر یک کلمه و یا عبارت جست و جو را در کمپین تبلیغات خود وارد می‌کند تا اگر کسی آن را جست و جو کرد، تبلیغ نمایش داده شود. سپس گوگل بررسی می‌کند که فرد دیگری هم متقاضی این سرویس بوده و آیا دیگر تبلیغ دهندگان برایش پیشنهاد مبلغ خاصی را داده اند یا خیر.
بعد مزایده آغاز شده و گوگل بعد از مزایده تصمیم می‌گیرد که چه کسی را اول لیست بگذارد و چه کسی را به آخر لیست بفرستد. بسیاری فکر می‌کنند این سطح بندی بر اساس قیمت تعیین می‌شود، ولی در حقیقت گوگل روش هوشمندانه تری برای رتبه بندی متقاضیان دارد.
وقتی کیفیت حرف اول را می‌زند
گوگل براساس دو فاکتور موجود در تبلیغ، رتبه آن را برای شما محاسبه می‌کند و تصمیم می‌گیرد که کدام تبلیغ در چه جایگاهی در نتایج جست وجو نمایش داده شود؛ اولی همان بالاترین پیشنهاد است و دومی امتیاز کیفی تبلیغ. امتیاز کیفی امتیازی است که به کیفیت و میزان مرتبط بودن کلمات کلیدی و تبلیغات شما داده میشود.
این هزینه با مواردی مثل کیفیت و میزان مرتبط بودن صفحه فرود، میزان مرتبط بودن متن آگهی گوگل و البته پیشینه فعالیت حساب کاربری تبلیغات گوگل شما سنجیده شده و بعد گوگل با استفاده از امتیاز کیفی، هزینه هر کلیک شما را محاسبه می‌کند.
برای اینکه اهمیت امتیاز کیفی را متوجه شوید، یک مثال می‌زنیم؛ فرض کنید شما امتیاز کیفی ۱۰ از ۱۰ را به دست آورده اید و به ازای هر کلیک روی تبلیغ هم می‌خواهید دو دلار بدهید. فرد دیگری امتیاز تبلیغش دو از ۱۰ است و مبلغی که برای تبلیغات خود مشخص کرده به شش دلار می‌رسد.
در این حالت گوگل به شما تخفیف داده و هزینه شما را حدود ۶، ۱ دلار تعیین می‌کند در حالی که هزینه تبلیغات طرف مقابل را حدود چهار دلار به ازای هر کلیک می‌رساند. به خاطر داشته باشید اگر بالاترین میزان هزینه هر کلیک را دودلار تعیین کنید، هیچ وقت بیشتر از این مقدار بابت هر کلیک پرداخت نخواهید کرد، اما این امکان وجود دارد که مقدار کمتری را بابت هر کلیک پرداخت کنید.
چگونه پولمان را خرج کنیم؟
معمولا افرادی که به تازگی با تبلیغ در گوگل آشنا شده اند، پس از راه اندازی اولین کمپینتبلیغات گوگل خود متوجه می‌شوند که بودجه تبلیغاتیشان سریعتر از آن چیزی که تصور می‌کردند، تمام می‌شود. در این موارد تبلیغ دهندگان تصور می‌کنند که بودجه مورد نظرشان تا یک ماه دوام می‌آورد، اما دیری نمی‌گذرد که بودجه کم شان طی چند روز به پایان می‌رسد.
همین اتفاق باعث می‌شود، تصور اشتباهی در باره جست وجوی پولی به وجود بیاید. برخی از افرادی که با این موقعیت روبه رو شده اند، به این استدلال رسیده اند که تبلیغات در گوگل هزینه بسیار بالایی دارد و در کل به صرفه نیست.
مطمئنا هزینه تبلیغ در گوگل مبلغ پایینی نیست، اما با شناختن برخی قلق‌ها می‌توان روش بودجه بندی خاصی را پیش گرفت و هزینه‌ها را تا حد زیادی کاهش داد. هر کمپین تبلیغاتی در گوگل، تنظیمات مختص به خود را دارد. این ویژگی به شما اجازه میدهد که پارامتر‌های مختلف برای هر کمپین را به صورت مستقل از یکدیگر و در یک حساب کاربری واحد تنظیم نمایید.
یکی از مهم‌ترین عوامل، زمانبندی برای تبلیغات است. برای مثال اگر کسب و کارتان از ساعت و صبح تا پنج بعدازظهر فعالیت دارد، می‌توانید تبلیغات خود را در ساعت کاری تان به نمایش بگذارید تا مشتریان خارج از ساعات کاری با شما تماس نگیرند.
از طرفی می‌توانید فعالیت خود را جغرافیایی کنید. به این ترتیب تبلیغ گوگل تنها برای کاربرانی نمایش داده می‌شود که در مکان جغرافیایی تعیین شده، آن جست وجو را انجام داده اند. این هدف گیری جغرافیایی می‌تواند به بزرگی یک کشور یا به کوچکی یک خیابان باشد!
تبلیغات گوگل به شما اجازه میدهد حتی دستگاه مورد نظرتان را هم انتخاب کنید. برای مثال محصول تان یک اپلیکیشن موبایل است و ترافیک حاصل از گوشی همراه می‌تواند به خرید یا نصب بیشتر اپلیکیشن تان منجر شود. به این ترتیب بهتر است بودجه بیشتری را برای نمایش تبلیغ تان در نتایج جست وجوی موبایل اختصاص دهید.
هزینه تبلیغات گوگل چقدر است؟
در حقیقت نمی‌توان به این سوال که هزینه تبلیغات گوگل چقدر است، پاسخ دقیقی داد. شاید در نگاه اول، تبلیغات کلیکی گوگل مشابه دیگر نمونه‌ها باشد و شما انتظار داشته باشید با پرداخت مبلغ بیشتری، تبلیغ تان در بالاترین جایگاه نتایج جست وجو نمایش داده شود.
ولی در تبلیغات گوگل هدف تبلیغاتی و رقابت موجود برای کلمات کلیدی تعیین می‌کنند چقدر باید پرداخت کرده و چقدر سود می‌کنید. اصولا اگر بخواهیم تمام تجارت‌ها و کلمات کلیدی مرتبط شان را بررسی کنیم، میانگین قیمت هر کلیک در گوگل ادوردز چیزی بین یک تا دو دلار خواهد بود. البته این قیمت برای تبلیغات متنی جست و جوی گوگل است.
در نمونه‌های تصویری که در سایت‌ها به نمایش در می‌آید، قیمت هر کلیک به طور میانگین کمتر از یک دلار است. این عدد در بعضی تجارت‌ها به خاطر رقابت زیاد بسیار بالا می‌رود. مثلا در صنعت بیمه آمریکا میانگین هزینه برای کلمات کلیدی بیمه حدود ۵۰ دلار و یا به پول خودمان ۴۰۰ هزار تومان است.
در ایران نیز رقابت برای بعضی کلمات کلیدی مثل بلیت هواپیما، باعث شده تا مبلغ پرداختی به ازای هر کلیک به بالای ۲۰ دلار هم برسد. یعنی ممکن است بعضی شرکت‌های ایرانی به ازای کلیک شما مبلغی حدود ۱۵۰ هزار تومان به گوگل پرداخت کنند!
البته حواستان باشد اکنون ایران تحریم است و شما باید برای تبلیغات گوگل روش‌های شناسایی این شرکت را دور بزنید. برای این کار می‌توانید به سراغ آژانس‌های تبلیغاتی بروید که در صورت سفارشی بالای دوهزار دلار معمولا کارمزدی زیر سه درصد از شما خواهند گرفت.
منبع: روزنامه هفت صبح
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید