دلار وسکه به مرز‌های حساس رسیدند

دلار وسکه به مرز‌های حساس رسیدند

روز پنج‌شنبه، سکه تمام بهار آزادی و دلار روند افزایشی را ادامه دادند تا به مرز‌های حساس مقاومتی برسند. در آخرین روز هفته، سکه ۱۱۰ هزار تومان افزایش را به ثبت رساند و روی قیمت ۲ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان قرار گرفت. همسو با روند صعودی سکه، دلار نیز به محدوده ۸ هزار و ۲۵۰ تومان وارد شد.

کد خبر : ۶۰۶۶۶
بازدید : ۳۶۵۱
دلار وسکه به مرز‌های حساس رسیدند روز پنج‌شنبه، سکه تمام بهار آزادی و دلار روند افزایشی را ادامه دادند تا به مرز‌های حساس مقاومتی برسند. در آخرین روز هفته، سکه ۱۱۰ هزار تومان افزایش را به ثبت رساند و روی قیمت ۲ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان قرار گرفت. همسو با روند صعودی سکه، دلار نیز به محدوده ۸ هزار و ۲۵۰ تومان وارد شد.
به گفته فعالان، بازار ارز و سکه از اوایل دهه دوم تیرماه به این سطوح قدم نگذاشته بودند و عبور از آنها، می‌تواند به منزله سیگنالی مبنی بر رشد بیشتر قیمت‌ها تعبیر شود. در واقع، معامله‌گران فنی بازار باور دارند عبور از این سطوح قیمتی می‌تواند منجر به ورود تقاضای جدید در بازار‌ها شود. پیش از این سکه و دلار با نزدیک شدن به این سطوح معمولا با افزایش فروش مواجه می‌شدند.

بخش زیادی از معامله‌گران عامل اصلی افزایش قیمت سکه نقدی و دلار در روز‌های انتهایی هفته را به افزایش هیجانی قیمت‌ها در بازار آتی سکه نسبت داده‌اند. به باور این دسته ازمعامله‌گران، در روز‌هایی که معاملات در بازار دلار ممنوع است، سکه نقش اصلی را در نوسانات بازی می‌کند و نگاه سایر معامله‌گران را نیز به بازار خود جلب می‌کند.
در این میان، برخی اوقات سکه نقدی با تحرک معامله‌گران، قیمت سکه آتی و دلار را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و گاهی سکه آتی با افزایش زیاد و فاصله گرفتن از قیمت نقدی سکه سایر بازار‌ها را با خود همسو می‌کند. برخی فعالان اعتقاد داشتند، روز پنج‌شنبه افزایش خرید‌ها در بازار آتی سکه موجب شد که انتظارات بازیگران ارز و سکه نیز صعودی شود.
روز پنج‌شنبه سکه در معاملات آتی تا آستانه مرز ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بالا رفت و فاصله خود با بازار نقدی را به بالای ۶۰۰ هزار تومان رساند. برخی کارشناسان اعتقاد دارند، با توجه به شفافیت بیشتر در معاملات آتی، بازارساز نیز بهتر است فعالیت برخی موسسات مالی در این بازار را بررسی کند؛ شایعاتی در میان معامله‌گران وجود داشت که برخی موسسات منابع خود را به سمت بازار آتی هدایت کرده‌اند و از نوسانات این بازار منتفع می‌شوند.
با این حال برخی دیگر از معامله‌گران چنین دیدگاهی را باور ندارند و عنوان می‌کنند ممنوعیت معامله در بازار ارز منجر به هجوم بیشتر تقاضا به بازار‌های مجاز از قبیل: سکه آتی شده است.

در این میان، برخی معامله‌گران باور داشتند، اخباری که در انتهای هفته گذشته منتشر شد، می‌تواند به ادامه جو خرید در بازار کمک کند. به گفته فعالان، صحبت‌هایی مبنی‌بر احتمال کاهش خرید نفت هند و ژاپن از ایران و سفر رئیس‌جمهوری چین به امارات از جمله عواملی بودند که انتظارات معامله‌گران نسبت به آینده را تحت‌تاثیر قرار دادند. رشد روز‌های انتهایی هفته موجب شد که میزان بازدهی سکه در هفته گذشته به بالای ۱۰ درصد برسد. این فلز گرانبها ۲ هفته پیش ۲ بازدهی پیاپی منفی را به ثبت رسانده بود.
تغییرانتظارات با سیگنال پیش‌فروش
به گفته برخی فعالان، پس از آنکه با شروع دوم تحویل سکه‌های پیش‌فروش، قیمت این فلز گرانبها در بازار کاهشی نشد و با شدت بیشتری افزایش قیمت را ادامه داد، انتظارات معامله‌گران بیش از پیش افزایشی شد. در واقع زمانی که این دسته از معامله‌گران احساس کردند سکه‌های پیش‌فروش وارد بازار نشده است، با اطمینان خاطر بیشتری خرید‌های خود را بالا بردند. در این میان برخی کارشناسان عنوان می‌کنند، در شرایطی که تقاضا در بازار‌ها بالاست، برخی مسوولان با اظهارنظر‌های خود آتش تقاضا را تندتر می‌کنند.
یکی از طرح‌ها و صحبت‌هایی که در روز‌های اخیر انعکاس مناسبی در بازار نداشت، بحث‌های پیرامون دریافت مالیات از خریداران سکه بود. طرح دیگری که بازار را مشوش کرد و بعدتر مسکوت ماند، ممنوعیت واگذاری سکه‌های پیش‌فروش بود. در واقع در شرایطی خبر‌های سیاسی و بیرونی می‌توانند جو هیجانی را در بازار ایجاد کنند که اخبار داخلی نیز کم در افزایش نوسانات موثر نبوده‌اند.
برخی فعالان عنوان کردند که نوسانات روز پنج‌شنبه به روز جمعه نیز سرایت کرد و معامله‌گران در معاملات پشت خطی سعی می‌کردند قیمت‌ها را بالاتر ببرند. براساس اظهارات یکی از بازیگران بازار ارز، روز جمعه دلار در معاملات پشت خطی به آستانه مرز ۸ هزار و ۳۰۰ تومان رسید. سکه نیز با افزایش حجم خریداران توانست از مرز ۳ میلیونی عبور کند و به اعدادی مانند ۳ میلیون و ۱۵ هزار تومان برسد. به گفته فعالان، معامله‌گران سعی داشتند با بالا بردن خرید‌ها در روز تعطیل جو ابتدایی بازار روز جاری را تحت‌تاثیر قرار دهند.
آن‌ها باور دارند در‌صورتی‌که سکه و دلار بتوانند از مرز‌های مقاومتی عبور کنند، این هفته قیمت‌ها ممکن است با شوک جدیدی مواجه شوند. در روز‌های انتهایی هفته اخبار مربوط به صادرات نفت در پسا‌تحریم و گمانه‌زنی‌های پیرامون آن نقش مهمی در نگاه معامله‌گران داشت. در روز‌هایی که بازار به اخبار حساس است، احتمال نوسانی‌شدن قیمت‌ها بیش از پیش است. این در حالی است که در ۲ هفته اخیر عموما بازار در یک دامنه مشخص ۷ هزار و ۷۰۰ تا ۸ هزار و ۲۵۰ تومان نوسان کرده بود.
دلار وسکه به مرز‌های حساس رسیدند
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید