سپنتا نیکنام؛ قصه تثبیت حقوق اقلیت‌های شورا

سپنتا نیکنام؛ قصه تثبیت حقوق اقلیت‌های شورا

رأی مردم شهر یزد بعد از ۹ ماه به شیرینی باهم‌بودن روی اصول قانونی اجرائی شده و سپنتا نیکنام با رأی مجمع تشخیص مصلحت نظام روی صندلی شورای شهر یزد نشست.

کد خبر : ۶۰۷۳۳
بازدید : ۱۴۳۷
معصومه اصغری | رأی مردم شهر یزد بعد از ۹ ماه به شیرینی باهم‌بودن روی اصول قانونی اجرائی شده و سپنتا نیکنام با رأی مجمع تشخیص مصلحت نظام روی صندلی شورای شهر یزد نشست.
سپنتا نیکنام؛ بازگشت به شورای شهر
بازگشت سپنتا نیکنام به شورای شهر یزد
این نماینده شورای شهر یزد، پس از انتخابات شورای شهر در سال ۹۶ به‌واسطه یک شکایت و تشکیکی که شورای نگهبان درباره متن صریح قانون اساسی داشت، از رفتن به شورای شهر و انجام مسئولیت خود بازماند، اما حالا مجمع تشخیص مصلحت نظام با رأی اکثریت خود، رأی به حضور این نماینده اقلیت مذهبی زرتشتیان شهر یزد در شورای شهر این شهر داده است.
سپنتا نیکنام هم که در این چند ماه تلاش زیادی داشت تا این پرونده به حواشی وارد نشود و مسئله روی حقوق همه اقلیت‌های مذهبی، از جمله او باقی بماند، روز گذشته در توییتی نوشت: «از همه مردم، رسانه‌ها، نمایندگان و دولتی‌های پیگیر و فعالان مجازی و حقیقی تشکر می‌کنم.
بخوانید: آخرین وضعیت سپنتا نیکنام در شورای شهر اگر بخواهم در یک جمله بگویم در این ماجرا مفهوم «باهم‌بودنمان پیروزیست» را به خوبی درک کردم». او در توییت خود اعلام کرد که پس از ٩ ماه مجددا به‌عنوان عضو دوره پنجم شورای شهر در صحن شورای شهر یزد حاضر مى‌شود و عصر روز گذشته تصاویری از حضور او در شورا و استقبال سایر اعضا و همکارانش در شورا در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.
در مدتی که مرخصی بودید، احتمالا فرصت بیشتری برای گشت و گذار در شهر داشتید. برنامه‌ای برای مدیریت شهری به نظرتان آمد که حالا بخواهید اجرایش کنید؟
ببیند در این مدت فرصت فکرکردن درباره این مسائل زیاد بود و من سعی می‌کردم از بیرون به مسائل شهری فکر کنم. مسائل زیادی را دیدم. از نزدیک با مشکلات مردم در حوزه شهری روبه‌رو شدم. هرچند پیش از این هم دور نبودم. مسائل زیادی را از نزدیک درک کردم که با ورود به شورا آن‌ها را پیگیری خواهم کرد.
‌برخورد مردم یزد با شما چگونه بود؟ سیاسیون چطور؟
مردم یزد همیشه به من لطف داشتند. حتی کسانی که در زمان انتخابات من را نمی‌شناختند، بعد از این اتفاق و رسانه‌ای‌شدن آن هرجا که من را می‌دیدند، اظهار لطف می‌کردند. من زیاد اهل سیاست نیستم، اما چهره‌های زیادی بودند که در این مدت با واسطه یا مستقیم با من ارتباط گرفتند. آقای باهنر را عید در یزد ملاقات کردم و چهره‌های دیگر نیز در تماس‌های مستقیم و غیرمستقیم خود درباره سرنوشت این پرونده اظهار لطف می‌کردند. من واقعا باید از لطف همه دوستان و فعالان در این پرونده به‌ویژه رسانه‌ها تشکر می‌کنم.
‌الان برنامه‌تان برای شهر یزد چیست؟
برنامه اصلی من این است که این ۹ ماه دوری اجباری از شورا را جبران کنم. به نظرم اینکه بتوانم خودم را به سایر همکارانم در شورای شهر برسانم، مسئله مهمی است. اما برنامه شخصی من این است که کماکان پیگیر حقوق اقلیت‌ها در مسائل مختلف باشم. من پیگیری‌هایم را برای اینکه اقلیت‌های دینی نیز بتوانند همگام با سایر ایرانی‌ها برای ساخت ایران گام بردارند، ادامه خواهم داد.
‌برای اقشاری مانند زنان که در ساخت‌وساز شهر دیده نشدند، در این مدت برنامه‌ریزی کردید؟
زنان در یزد نیز مانند سایر نقاط ایران نیمی از جمعیت این شهر را تشکیل می‌دهند. معتقدم باید در راستای رسیدن زنان به جایگاه واقعی‌شان به آن‌ها کمک کرد.
ما در شورای شهر خانم‌های همکار داریم که حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. به نظرم نباید جامعه را به زن و مرد، اقلیت و غیراقلیت تقسیم کرد. اگر هدف همه ما پیشرفت ایران است، باید از این واژه‌سازی‌ها دوری کنیم و در این شرایط فضا را به‌گونه‌ای رقم بزنیم که همه مردم بتوانند در تعیین سرنوشت خود و اعتلای کشور گام بردارند. درباره طرح‌ها نیز باید به شورای شهر بروم و بعد از بررسی مصوبات و پیگیری‌های این ۹ ماه برنامه‌ها را اعلام کنم. قطعا به تنهایی نمی‌توانم در این زمینه اقدامی کنم و همکاری همه همکارانم را می‌طلبد.
سپنتا نیکنام؛ بازگشت به شورای شهر
داستان عجیب سپنتا نیکنام پس از چهار دهه عبور از انقلاب اسلامی و دو دهه شروع متجددانه قانون شورا‌ها اتفاق افتاد. وقتی که چندین هزار رأی او در انتخابات دوره پنجم شورا، آن هم پس از عضویت در دوره چهارم شورای شهر یزد متوقف شد، سؤال پیش آمد که چطور یک عضو اقلیت شورای شهر برای چهار سال نماینده مردم یک شهر است و دارای صلاحیت و برای دوره جدید هم صلاحیتش تأیید می‌شود و در انتخابات هم از سوی مردم رأی می‌آورد و بعد یکباره صلاحیت را از او می‌گیرند؟ آن هم نه به‌خاطر عدم صلاحیت آن فرد، بلکه به دلیل اقلیت مذهبی بودن!
بخوانید: همه اصولگرایانِ حامی سپنتا نیکنام در مورد خاص سپنتا نیکنام که حالا باید بگوییم مورد مهم همه اقلیت‌های مذهبی در ایران و اجرای آنچه قانون می‌دانیمش، مسئله مهم رأی و اعتماد مردم بود.
مردم شهر یزد به عضو سابق شورای شهر یزد که بدون فهرست و جریان سیاسی و تنها با تأیید و انتخاب مردم با رویکردی مستقل وارد انتخابات شورای پنجم شهر یزد می‌شود رأی می‌دهند و جریانی در عین سلامت انتخاب، اتفاق می‌افتد؛ باید یادآوری کرد که اگر برای مسئولانی ملاک‌هایی مانند اقلیت بودن یا نبودن یا تابعیت اولویت است، برای مردم، با مردم و برای مردم‌بودن اهمیت دارد و حالا سپنتا نیکنام با اخلاقی که در این چند ماه نشان داد و با رأی قاطعی که همه مردم شهر یزد، اعم از زرتشتی و غیرزرتشتی به او داده‌اند و تأییدی که مجمع تشخیص مصلحت نظام به درستی اعلام کرد، نماینده شورای شهر یزد است.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید