مسوت اوزیل؛ خداحافظی تلخ از آلمان

مسوت اوزیل؛ خداحافظی تلخ از آلمان

یکشنبه شب برای فوتبال ملی آلمان حتی از روز شکست مقابل کره جنوبی و حذف از جام جهانی ۲۰۱۸ به عنوان مدافع عنوان قهرمانی در دور گروهی نیز تلخ‌تر بود.

کد خبر : ۶۰۸۶۷
بازدید : ۲۵۱۳
یکشنبه شب برای فوتبال ملی آلمان حتی از روز شکست مقابل کره جنوبی و حذف از جام جهانی ۲۰۱۸ به عنوان مدافع عنوان قهرمانی در دور گروهی نیز تلخ‌تر بود.
شهاب شهابی | صحبت‌های اولی هونس، رییس باشگاه بایرن مونیخ، پس از خداحافظی مسوت اوزیل از تیم ملی آلمان، مانند هیزم ریختن در آتش بود.
مسوت اوزیل؛ خداحافظی تلخ از آلمان
مسوت اوزیل بازیکن باشگاه آرسنال

هیزمِ روی آتشی که البته به خوبی توانست بیانگر عقیده و نظر بسیاری از اهالی فوتبال در کشور آلمان پیرامون اوزیل باشد. همین عقاید و نظرات بود که در نهایت مسوت اوزیل را مجبور کرد از تیم ملی آلمان خداحافظی کند. عقاید و نظراتی که از عالی‌ترین سطح مدیریتی فوتبال آلمان گرفته تا مردم و هواداران عادی آن را بیان می‌کردند.

اینکه مسوت اوزیل اساسا مورد اشتباهی در تیم ملی بوده، هیچ گاه روی کشور غیرت نداشته و هیچ گاه نتوانسته عملکرد مثبتی داشته باشد. اولی هونس برآیند تمامی این نظرات را در یک جمله به شکلی افراطی و رادیکال بیان کرد:" او فقط مقابل سن مارینو توانسته برای آلمان خوب کار کند. "
این چنین خطاب قرار دادن بازیکنی با ۹۲ بازی ملی و نزدیک به یک دهه حضور در ترکیب ثابت تیم ملی یک کشور، به خودی خود مسئله اشتباهی است چه برسد به آن که خلاف واقع نیز باشد. خیلی سخت نیست درک اینکه چرا مسوت اوزیل ترجیح داد از تیم ملی آلمان خداحافظی کند.

فانتزیستایِ تیم ملی آلمان (توضیح مفصل فنی پیرامون سبک بازی مسوت اوزیل) تاکنون ۹۲ بازی ملی انجام داده و توانسته آمار ۲۳ گل و ۴۰ پاس گل را از خود ثبت کند. آماری فوق العاده برای یک بازیکن پست شماره ۱۰ در سطح رقابت‌های ملی. درخشش مسوت اوزیل کمی بعد از نخستین بازی ملی اش در سال ۲۰۰۹ مقابل نروژ به طور رسمی در بازی‌های بزرگ (و نه مقابل سن مارینو) آغاز شد.
او در جام جهانی ۲۰۱۰ بدل به بازیکنی شد که توانست در میدان‌های بزرگ سرنوشت را به نفع آلمان تغییر دهد. سوپر گل استثنایی و آموزشی او در دقیقه ۶۰ بازی سوم مرحله گروهی مقابل غنا در جام جهانی ۲۰۱۰، بزنگاهی بود که توانست آلمان را از مخمصه مشابه آنچه در جام جهانی ۲۰۱۸ در آن گرفتار شده بود، نجات دهد. گلی که در نهایت پیروزی ۱-۰ مقابل غنا را در روز پایانی به ارمغان آورد تا آلمان از حذف زودهنگام در آن تورنمنت فرار کند.
مسوت اوزیل؛ خداحافظی تلخ از آلمان
مسوت اوزیل بازیکن ترکیه ای تیم ملی آلمان

اوزیل در ادامه هم نمایش خوبی داشت. در یک هشتم مقابل انگلیس پاس گل داد. در یک چهارم در دیدار مقابل آرژانتین نیز پاس گل هایش را تکرار کرد و نقشی کلیدی در رسیدن آلمان به نیمه نهایی جام جهانی ۲۰۱۰ داشت. فانتزیستا در نهایت در جام جهانی ۲۰۱۰ (سن مارینو و سن مارینو‌ها در این جام حضور نداشتند) توانست به طور مشترک با چند بازیکن دیگر عنوان آقای پاس گل تورنمنت را به دست آورد. افتخاری که در نخستین تورنمنت مهم دوران حرفه‌ای اوزیل، باور نکردنی بود.

نقش اوزیل در آلمان پس از جام جهانی ۲۰۱۰ نیز همچنان محوری بود. او در یورو ۲۰۱۲ به درخشش ادامه داد. دو پاس گل تعیین کننده او در یک چهارم نهایی زمینه ساز پیروزی ۴-۲ مقابل یونان شد. اوزیل در نیمه نهایی نیز تک گل تیمش را مقابل ایتالیا به ثمر رساند، اما در نهایت آلمان از دور رقابت‌ها کنار رفت.
پلی میکر سابق رئال مادرید در دومین تورنمنت ملی دوران حرفه ایش نیز تواست به طور مشترک عنوان آقای پاس گل را به دست آورد و همچنین در تیم منتخب رقابت‌ها نیز قرار گیرد. رقابت‌هایی که البته همچنان اثری از سن مارینو و سن مارینو‌ها در آن نبود.

اوج کار نسل رویایی آلمان در نهایت قهرمانی جام جهانی ۲۰۱۴ بود. قهرمانی که مسوت اوزیل باز هم در آن نقشی محوری داشت. اوج کار اوزیل نمایش مقابل الجزایر در یک هشتم نهایی بود. بازی‌ای که به همان اندازه جدال مقابل آرژانتین، آلمان در آن متحمل سختی شد.
اوزیل در آن دیدار از دید وبسایت‌های مرجع تحلیلی - آماری بهترین بازیکن آلمان بود و گل دوم تیمش را نیز در دقیقه ۱۱۹ به ثمر رساند. اوزیل در فینال نیز مقابل آرژانتین ۱۲۰ دقیقه در زمین حضور داشت و تبدیل به یکی از ۱۴ بازیکن تاریخ سازی شد که در فینال توانستند چهارمین ستاره را برای فوتبال آلمان به ارمغان آورند.
مسوت اوزیل؛ خداحافظی تلخ از آلمان
مسوت اوزیل بعد از جام جهانی از فوتبال ملی خداحافظی کرد

کابوس جام جهانی ۲۰۱۸ البته برای اوزیل خیلی زودتر از سایر بازیکنان شروع شد و او با روحیه‌ای ضعیف (مسائل روحی نقش مهمی در کیفیت اوزیل دارد) به رقابت‌ها رفت. مسئله، اما مسئله اوزیل نبود. آلمان با یواخیم لوو در تمامی پارامتر‌ها ضعیف‌تر از حد استاندارد ظاهر شد و در نهایت با ارائه‌ای ضعیف از مجموع تیم، از دور قابت‌ها کنار رفت.
مسوت اوزیل نیز یکشنبه شب در اقدامی قابل پیش بینی ترجیح داد بیش از این فشار‌ها و واکنش‌ها را تحمل نکند و به دوران پر افتخار حضورش در تیم ملی آلمان پس از نزدیک به یک دهه، پایان دهد.

فانتزیستا از سال ۲۰۱۰ به این سمت که جایزه بهترین بازیکن تیم ملی بزرگسالان فوتبال آلمان اهدا می‌شود، توانسته ۵ بار این جایزه را از آن خود کند. تنها باستین شواین اشتایگر، تونی کروس و یاشوا کیمیش توانسته اند طی ۸ سال ۳ بار این عنوان را از دست اوزیل خارج کنند. آمارها، کیفیت و عملکرد ستاره شماره ۱۰ نیز در سایر پارامتر‌ها طی سالیان مختلف همان طور که پیشتر توضیح دادیم، کاملا واضح است.

رافائل هونیگشتاین، فوتبال نویس مشهور و مرجع حوزه فوتبال آلمان، در یادداشتی فوق العاده روز گذشته خداحافظی مسوت اوزیل را شکستی بزرگ، حتی تلخ‌تر از شکست مقابل کره جنوبی و حذف از جام جهانی ۲۰۱۸ توصیف کرد. اشاره هونیگشتاین به عواملی بود که مسوت اوزیل را وادار به اتخاذ این تصمیم کرده است.
عواملی که برآیندش در مصاحبه یکی از ارکان مدیریتی فوتبال آلمان هویدا است. مسوت اوزیل ، اما به دردناک‌ترین شکل ممکن به حضورش در تیم ملی آلمان پایان داد. با این حال آنچه او در نزدیک به یک دهه در تیم ملی آلمان انجام داده، در تاریخ باقی خواهد ماند و صد البته شکست فوتبال ملی آلمان در برخورد با مسوت اوزیل و عدم توانایی مدیریت مسائل حاشیه ای، می‌تواند تا مدت‌ها عملکرد فوتبال ملی این کشور را تحت الشعاع قرار دهد.
منبع: وب سایت طرفداری
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید