یکه‌تازی دلار در بازار جهانی

یکه‌تازی دلار در بازار جهانی

یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آن‌ها است. بر این اساس در این مطلب روند‌های قیمتی بازار‌های مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

کد خبر : ۶۱۴۲۱
بازدید : ۱۰۱۲
یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آن‌ها است. بر این اساس در این مطلب روند‌های قیمتی بازار‌های مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام
یکه‌تازی دلار در بازار جهانی
شاخص کل بورس با رشد ۱/ ۶ درصدی با ثبت سومین هفته صعودی در سطح ۱۳۱ هزار و ۵۲۲ واحد ایستاد. از ۶ مرداد، دورنمای عرضه ارز صادراتی پتروشیمی‌ها و فلزی‌معدنی‌ها در بازار ارز دوم و اجرایی شدن آن، جهش ۵/ ۲۲ درصدی شاخص کل تا دوشنبه ۱۵ مرداد و لمس رکورد ارزش معاملات خرد به بیش از ۱۳۰۰ میلیارد تومانی را رقم زد.
در ادامه شناسایی سود در کنار فروش‌های اعتباری با هدف کسب سود‌های کوتاه‌مدت، عرضه محصولات فولادی در بورس کالا با نرخ دلار رسمی و تردید‌ها به خوراک پتروشیمی فشار فروش در بازار سهام را رقم زد. با وجود خرید حقوقی‌ها با ارزندگی قیمت سهام، تغییر مالکیت هفتگی ۳۹۰ میلیارد تومانی به نفع حقیقی‌ها رقم خورد. در بازار جهانی، با نوسان شاخص دلار در سقف ۱۳ماهه، روز جمعه مس در کانال ۶۱۵۰ و روی در ۲۵۴۰ دلار نوسان داشت.
بازار ارز

یکه‌تازی دلار در بازار جهانی

هر دلار آمریکا روز پنج‌شنبه با رشد ۷۵۰ تومانی به نرخ ۱۰۴۵۰ تومان معامله شد. از ابتدای هفته آمادگی برای بسته جدید ارزی بانک مرکزی نرخ دلار را وارد کانال ۹ هزار تومانی کرد. با این وجود ممانعت صرافی‌ها از بازگشت به معاملات، روند نزولی دلار را متوقف کرد. با وجود عرضه درهم در بازار ارز دوم در ۲۱۰۰ تومان، اما روز پنج‌شنبه عرضه درهم در معاملات خرد در سطح ۲۸۰۰ تومان و رسیدن نرخ دلار هرات به ۹۸۰۰ تومان و قیمت‌گذاری سکه از سوی دولت در سطح ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، با سیگنال افزایشی دلار بالاتر از ۱۰ هزار تومان آغاز به کار کرد و تا ۱۰ هزار و ۷۰۰ تومان رشد داشت. اما در ادامه نزدیک ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان متعادل شد. همچنان ریسک‌های سیاسی و انتظار برای بازگشت صرافی‌ها مانع از افت قابل توجه دلار است.
بازار سکه
یکه‌تازی دلار در بازار جهانی
هر سکه طرح جدید با افت هفتگی ۳/ ۱ درصدی به قیمت ۳ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان معامله شد. پس از جهش ۴۷ درصدی قیمت سکه طی ۳ هفته، هفته گذشته در شرایط کم‌نوسانی طلای جهانی نزدیک کف ۱۲۰۰ دلاری، افت دلار عامل فشار بر سکه شد. با دورنمای بازگشت صرافی‌ها به چرخه معاملات در بسته جدید ارزی بانک مرکزی و کاهش تقاضای محافظه‌کارانه سکه، در کنار چشم‌انداز عرضه سکه‌های پیش‌فروش‌شده افت سکه روز سه‌شنبه تا کف ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی رقم خورد.
اما عدم فعالیت صرافی‌ها، در کنار بازگشت دلار به روند صعودی در کنار عرضه سکه‌های پیش‌فروش شده (با قیمت شناور ۴ درصدی زیر قیمت بازار) در سطح ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، نوسانات صعودی سکه را تا نزدیک سقف ۴ میلیون تومانی رقم زد. همچنان روند نوسانات دلار بر سکه اثرگذار است.

بازار طلای جهانی
یکه‌تازی دلار در بازار جهانی

دیروز ساعت ۱۶ هر اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۱۰ دلار معامله شد. روز جمعه نوسان شاخص دلار در سقف ۱۳‌ماهه حرکت طلا در بازه ۱۲۰۵ تا ۱۲۱۵ دلاری را تداوم بخشید. با اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه از روز چهارشنبه (شنیده‌ها از تحریم صادرات تکنولوژی به دلایل امنیتی) روبل به کف ۲‌ساله رسید. با تشدید روند نزولی لیر ترکیه در کف تاریخی و لمس کف ۳/ ۶ واحدی نسبت به دلار، با سیگنال عدم ثبات اقتصادی و اعلام نگرانی بانک مرکزی اروپا از سرایت ریسک ترکیه به بانک‌های اروپایی، افت یورو به کف ۱۳ماهه و بیشترین افت بازار‌های سهام اروپا در یک ماه اخیر رقم خورد.
احتمال خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا نوسان پوند در کف ۱۳ ماهه را رقم زد. نرخ تورم آمریکا روز جمعه با دورنمای روند افزایش نرخ بهره، می‌تواند بر طلا اثرگذار باشد.

بازار اوراق مسکن
یکه‌تازی دلار در بازار جهانی


اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۵ (تسه ۹۵۱۲) پس از ۳ هفته نزولی با رشد ۵/ ۱ درصدی به قیمت ۶۵ هزار و ۹۱۶ تومان معامله شدند. با وجود توقف روند نزولی «تسه»‌ها در دو ماه اردیبهشت و خرداد (پس از ۶ ماه نزولی) و ثبت رشد ۹ درصدی، اما از تیر دوباره شاهد بازگشت «تسه»‌ها به روند نزولی بودیم. تشدید نوسانات بازار‌های موازی، از جمله ارز و سکه، بخشی از تقاضای سرمایه‌ای را که پیش‌تر با کاهش رشد شبه‌پول وارد بازار مسکن شده بود، از این بازار خارج کرد.
با وجود مطلوب بودن خروج تقاضای سرمایه‌ای از بازار مسکن، اما همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان مصرفی مسکن، در کنار تامین بخش کوچکی از تامین مالی از طریق وام عامل فشار بر تقاضا است. برخی کارشناسان با این عامل بازگشت مسکن به رکود را از نیمه دوم سال جاری دور از انتظار نمی‌دانند.

بازار نفت
یکه‌تازی دلار در بازار جهانی


دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۹/ ۶۶ دلار معامله شد. کاهش موجودی نفت تجاری آمریکا به میزان ۳۵/ ۱ میلیون بشکه، (کمتر از پیش‌بینی‌ها)، تقویت عرضه و نوسان شاخص دلار در سقف ۱۳‌ماهه نوسان نفت نزدیک کف ۷ هفته را رقم زد. اعمال تعرفه ۲۵ درصدی بر ۱۶ میلیارد دلار کالا از سوی آمریکا و چین بر واردات یکدیگر از ۲۳ اوت عامل فشار بر سمت تقاضا است.
چین در ژوئن ۱۵ میلیون بشکه در روز نفت از آمریکا وارد کرد. همچنان بر نفت خام آمریکا از سوی چین تعرفه اعمال نشده است. گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) سطح تعهد اوپک را در جولای ۹۷ درصد اعلام کرد. اما نسبت به کاهش تقاضا در صورت تشدید تنش‌های تجاری هشدار داد. آمریکا نیز میزان افت صادرات ایران با تحریم‌های نوامبر را ۷۰۰ تا یک میلیون بشکه در روز پیش‌بینی کرد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید