راه‌های هوشمندانه برای داشتن کفش مناسب در سفر

راه‌های هوشمندانه برای داشتن کفش مناسب در سفر

انتخاب کفش مناسب برای سفر همواره یکی از دغدغه‌های اصلی افرادی است که راهی مسافرت‌های کوتاه یا طولانی هستند. فارغ از این‌که راهی چه نوع سفری هستید، خواه یک منطقه‌ی ساحلی آرام برای رفع خستگی یا یک منطقه‌ی شهری با پیاده‌روی‌های طولانی، محافظت از پاهایتان در هنگام راه رفتن یکی از مهم‌ترین وظایف شماست.

کد خبر : ۶۱۵۹۹
بازدید : ۱۵۶۸
راه‌های هوشمندانه برای داشتن کفش مناسب برای سفر
انتخاب کفش مناسب برای سفر همواره یکی از دغدغه‌های اصلی افرادی است که راهی مسافرت‌های کوتاه یا طولانی هستند. فارغ از این‌که راهی چه نوع سفری هستید، خواه یک منطقه‌ی ساحلی آرام برای رفع خستگی یا یک منطقه‌ی شهری با پیاده‌روی‌های طولانی، محافظت از پاهایتان در هنگام راه رفتن یکی از مهم‌ترین وظایف شماست!
بروز کوچک‌ترین مشکل در یک یا هر دو پا می‌تواند لذت سفر را از بین برده و شما را تبدیل به فردی ساکن و بدون حرکت کند. انتخاب کفش‌های نامناسب ممکن است باعث زدگی، تاول، بریدگی یا حتی مشکلاتی بیشتر مانند آسیب انگشت‌ها یا مچ پا‌های شما شود. به همین دلیل یکی از مهم‌ترین کار‌های ما پیش از برنامه‌ریزی مسافرت، باید انتخاب کفش مناسب برای سفر باشد.
پزشکان توصیه‌های مختلفی برای انتخاب کفش‌های مناسب دارند. هرچند زیبایی کفش هم یکی از معیار‌های مهم انتخاب آن است، اما نباید تنها به ظاهر کفش دقت کرد. برند و قیمت بالای کفش هم نمی‌تواند دلیل خوبی برای انتخاب یک کفش مناسب برای سفر باشد. پیش از سفر باید کفش‌هایتان را از چند نظر بررسی کنید تا بتوانید در طول مسافرت هر قدر که دلتان خواست راه بروید و نگرانی بابت آسیب رسیدن به پاهایتان نداشته باشید.

۱ - از کفش نو استفاده نکنید
اگر کفش نویی دارید که تا به حال آن را نپوشیده‌اید، استفاده از آن را به زمان سفر موکول نکنید. قطعه‌های به کار رفته در کفش‌های نو ممکن است به خاطر خشکی و عدم انعطاف به پا‌های شما آسیب برسانند. از سوی دیگر به خاطر عدم تجربه‌ای که که در پوشیدن کفش‌های جدیدتان دارید ممکن است اندازه یا راحتی آن‌ها مطابق با تصور شما نباشد و همین نکته‌ها کافی است تا خرید جدید شما کفش مناسب برای سفر محسوب نشود. استفاده از کفش باعث نرم شدن قطعات به کار رفته در آن و در اصطلاح عام باعث «جا باز کردن» آن می‌شود. اکثر ما خاطرات ناخوشایندی از زدگی یا حتی زخم شدن پشت یا انگشتان پا در زمان پوشیدن کفش‌های جدیدمان داریم.
بسیاری از پزشکان اعتقاد دارند که کفش نو را اصلا نباید پوشید و پروسه‌ی نرم شدن کفش نو باید با چیزی غیر از پا‌های صاحب کفش انجام شود! تکه روزنامه‌های مرطوب و مچاله، بالشتک‌های ساخته شده از جوراب‌های قدیمی یا تکه‌های پارچه می‌توانند این کار را انجام دهند. اما بهتر از همه‌ی این‌ها قالب‌های کفش آماده‌ای است از قدیم وجود داشته‌اند.
راه‌های هوشمندانه برای داشتن کفش مناسب برای سفر
این قالب‌ها علاوه بر آماده کردن کفش‌ها برای استفاده‌ی روزانه، می‌توانند فرم و ظاهر کفش را هم برای وقت‌هایی که استفاده نمی‌شوند به خوبی حفظ کنند. به این ترتیب می‌توانید کفش‌های خود را پیش از سفر برای پیاده‌روی‌های طولانی آماده کنید. به خاطر داشته باشید که کفش‌های نو در بسیاری از اوقات هم‌سفر‌های خوبی نیستند.

۲ - کفش متناسب با مقصد انتخاب کنید
همان‌طور که هیچ‌وقت برای سفر به مناطق استوایی نیاز به برداشتن پالتو و شال‌گردن نداریم، یا برای مسافرت به مناطق کوهستانی توپ فوتبال را در لیست ملزومات سفر قرار نمی‌دهیم، انتخاب کفش مناسب برای سفر هم باید با توجه به مقصد، نوع مسافرت و برنامه‌هایی که برای سفرمان در نظر داریم صورت بگیرد.
اگر قرار است در مقصد زیاد راه بروید و برنامه‌ی زیادی برای پیاده‌روی دارید، باید کفشی را انتخاب کنید که علاوه بر نرمی و راحتی از سلامتی پا‌های شما هم مراقبت کند. تولید کفش‌های طبی و مخصوص پیاده‌روی از سوی برند‌های مختلف این انتخاب را برای ما ساده‌تر کرده است. بسیاری از پزشکان معتقدند برای پیاده‌روی در مسیر‌های طولانی باید کفشی را انتخاب کرد که در طراحی و ساخت آن علاوه بر راحتی پا، سلامتی مفاصل و اسکلت کلی بدن هم در نظر گرفته شده باشد.
همواره توصیه شده در صورت خیس شدن کفش‌ها بر اثر بارندگی یا پیاده‌روی در مکان‌هایی مانند رودخانه، در اولین فرصت کفی کفش‌ها را خارج کرده و در زیر نور آفتاب یا روی وسایل گرمایشی آن‌ها را کاملا خشک کنید. به خاطر داشته باشید که کفش مناسب برای سفر باید کاملا خشک باشد. مرطوب بودن فضای داخلی کفش علاوه بر امکان بروز مشکلات پوستی، به احتمال زیاد درد مفاصل را هم در پی خواهد داشت.
کفش‌های ضدآب گزینه‌های خوبی برای مسافرت‌های ماجراجویانه به دل طبیعت هستند. این کفش‌ها می‌توانند از پا‌های شما در مناطق مرطوب و باران‌خیز در فصل‌های بارندگی هم مراقبت کنند. اما با توجه به قیمت این کفش‌ها شاید نخواهید برای یک جفت کفش مناسب برای سفر تا این حد هزینه کنید. راهکار دیگر تهیه‌ی یک اسپری ضدرطوبت و ایجاد یک لایه‌ی ضدآب موقت بر روی کفش‌هاست. این اسپری‌های ارزان‌قیمت می‌توانند تا حد زیادی از نفوذ آب و رطوبت به کفش‌های شما جلوگیری کنند.

۳ - کفش‌های بنددار و محکم را انتخاب کنید
کفش‌های تخت، راحتی و بدون بند شاید برای پوشیدن، در آوردن و استفاده‌های کوتاه مدت کفش‌هایی راحت و بدون دردسر باشند؛ اما بدون شک برای پیاده‌روی‌های بلند مدت و برای جلوگیری از آسیب رسیدن به پا‌ها پس از راه رفتن‌های طولانی بهترین گزینه محسوب نمی‌شوند. کفش مناسب برای سفر و پیاده‌روی‌های بلند مدت باید به طور کامل به پای شما بچسبد.
راه‌های هوشمندانه برای داشتن کفش مناسب برای سفر
کفش‌های بنددار و صندل‌های دارای تسمه‌های قابل‌تنظیم بهترین گزینه‌ها برای راه رفتن‌های طولانی است. بسیاری از ما تصور می‌کنیم کفش‌های ظریف، تخت و بدون پاشنه (ballet flat) گزینه‌های مناسبی برای پیاده‌روی به شمار می‌روند، در حالی که این کفش‌ها پس از مدتی راه رفتن علاوه بر ایجاد خستگی شدید می‌توانند به پا‌ها و استخوان‌های کمر شما به شدت آسیب برسانند. اگر به استفاده از این کفش‌ها علاقه دارید، مطمئن شوید که به صورت کامل به پای شما می‌چسبند و موقع گام برداشتن از پاشنه‌ی شما جدا نمی‌شوند.
بسیاری از ما در سفر به مناطق معتدل و گرم‌سیری دوست داریم از انواع دمپایی و به‌ویژه دمپایی‌های لاانگشتی استفاده کنیم. استفاده از این نوع دمپایی‌های به ویژه برای طی کردن مسیر‌های بلند و حتا ایستادن در مدت زمان طولانی تحت هیچ شرایطی توصیه نمی‌شود.
به گفته‌ی پزشکان، این دمپایی‌ها به خاطر فرم کاملا تخت کفی و جدا شدن آن از پا هنگام راه رفتن، می‌توانند به شدت آسیب‌زننده باشند. اکثر این محصولات قادر به محفاظت کافی از پا‌های کاربر خود در زمان ایستادن یا طی کردن مسافت‌های طولانی نیستند. هرچند انواع تفاوتی از دمپایی و صندل را می‌توان در فروشگاه‌های مختلف پیدا کرد که با بهره بردن از کفی‌های طبی و تسمه‌های عریض روی پا برای راه رفتن حالتی مناسب‌تر داشته باشند، اما همچنان کفش مناسب برای سفر و پیاده‌روی‌های طولانی مدت، کفش‌های نرم، پایدار و با قابلیت جریان هوا است.

۴ - جوراب مناسب بپوشید
پیش از این‌که در مورد نوع جوراب مناسب صحبت کنیم باید این نکته را قید کنیم که پوشیدن جوراب به صورت کلی در پیاده‌روی‌های بلند مدت بسیار اهمیت دارد. اگر قصد دارید به مناطق گرم و خشک سفر کنید و پیاده‌روی‌های طولانی را در برنامه‌ی خود گنجانده‌اید، هرگز از جوراب‌های ضخیم پشمی یا پنبه‌ای استفاده نکنید. الیاف این جوراب‌ها رطوبت و عرق پای شما را به خود جذب کرده و در خود نگه می‌دارند.
این اتفاق باعث می‌شود تا جوراب شما مرطوب شده و علاوه بر اذیت شدن پا، کفش و جوراب شما پس از مدتی کوتاه بوی نامطبوعی داشته باشد. جدا از انتخاب جوراب مناسب، همواره توصیه می‌شود تا از پودر‌های مخصوص پا که میزان تعریق پا‌ها در کفش را به شدت کاهش می‌دهد، در سفر‌ها و پیاده‌روی‌هایتان استفاده کنید. این پودر‌ها که با قیمتی بسیار کم در داروخانه‌ها در دسترس شما قرار دارند کمک می‌کنند تا به راحتی از شر تعریق و بوی بد پا خلاص شوید.
راه‌های هوشمندانه برای داشتن کفش مناسب برای سفر
از جوراب‌های کلفت و ضخیم استفاده نکنید. هرچند ممکن است این جوراب‌ها در چند ساعت اول راحت به نظر بیایند، اما جوراب‌های ضخیم باعث می‌شوند تا کفشی که اندازه‌ی آن دقیقا مناسب شماست تنگ به نظر رسیده و پای شما را تحت فشار قرار دهد. علاوه بر این، در آب و هوای گرم و مرطوب پا‌ها کمی ورم می‌کنند و استفاده از جوراب ضخیم باعث می‌شود تا پس از مدتی کوتاه به شدت احساس ناراحتی کنید. امروزه جوراب‌هایی نسبتا نازک با الیاف پیشرفته در دسترس شما وجود دارند که علاوه بر خاصیت ضد باکتری، از رشد قارچ‌هایی که ممکن است به خاطر رطوبت موجود در کفش به وجود بیایند جلوگیری می‌کنند.
جوراب‌های ساخته شده از الیاف نانو و نقره، جوراب‌های کاملا مناسب برای سفر‌های بلند مدت و پیاده‌روی‌های طولانی هستند. پس در کنار کفش مناسب برای سفر در انتخاب جوراب مناسب هم دقت کنید.

۵ - تمام طول روز را با یک جفت کفش نگذرانید
همه‌ی ما می‌دانیم که کفش جای زیادی را در کوله‌پشتی یا چمدان اشغال می‌کند و برداشتن بیش از یک جفت کفش جای وسایل بسیار دیگری را می‌گیرد. اما به خاطر داشته باشید که لذت بردن از سفر با کمی دقت و حوصله در بستن چمدان خیلی بهتر از ماندن در هتل به خاطر تاول و درد شدید پا است.
استفاده از کفش نامناسب می‌تواند منجر به آسیب‌هایی شود که حتی اجازه ندهند شما توانایی چند قدم راه رفتن داشته باشید. کفشی که برای پیاده‌روی صبح‌گاهی پوشیده‌اید را در زمان صرف ناهار عوض کنید. برای قدم زدن در مراکز خرید کفش دیگری بپوشید و در آخر شب برای حاضر شدن در جمع دوستانتان باز هم با عوض کردن کفش‌ها به پاهایتان استراحت بدهید. اگر در تمام طول روز از یک جفت کفش استفاده کنید و بر حسب اتفاق آن کفش کفش‌ها پوشش مناسبی برای پای شما نباشند، پس از یک راه رفتن یا ایستادن طولانی بدون شک به پا‌های شما آسیب خواهند رساند.
برای گشت و گذار در محیط‌های مسطح و شهری از کفش‌های کتانی (Sneakers) استفاده کنید و برای قدم زدن در فضا‌های ساحلی دمپایی‌هایی که کفی خود را با یک تسمه به پاشنه‌تان می‌چسبانند بپوشید. کفش‌های پاشنه‌دار راحت که جلو و روی پای شما را باز می‌گذارند انتخابی مناسب برای زمان صرف شام هستند. قدم‌زدن‌های کوتاه با این کفش‌ها به سادگی انجام می‌شود و از سوی دیگر فرم این کفش‌ها باعث می‌شود تا هوای آزاد به پا‌های شما برسد.
راه‌های هوشمندانه برای داشتن کفش مناسب برای سفر
توصیه می‌شود هنگام پوشیدن کفش‌های سبک از محافظ انگشتان پا که به سادگی در داروخانه‌ها و فروشگاه‌های لوازم پزشکی در دسترس قرار دارند استفاده کنید. اگر از کفش‌های پاشنه بلند استفاده می‌کنید به خاطر داشته باشید که هرچه سطح زیر پاشنه بیشتر باشد، کفش و البته بدن شما در وضعیتی پایدارتر خواهد بود و فشار کمتری از سوی وزن بدن خود را روی پاشنه‌هایتان احساس خواهید کرد. پاشنه‌ی پهن و استاندارد یکی از اصلی‌ترین فاکتور‌های کفش مناسب برای سفر محسوب می‌شود.

۶ - کفش متناسب با پا و اندام خودتان را داشته باشید
اشتباه نکنید. منظور از کفش متناسب با پا و اندام خودتان، سفارش یک کفش شخصی فوق العاده گران‌قیمت نیست. شما می‌توانید با خرید پد‌های ضد عرق، بالشتک‌های طبی و کفی‌های متناسب با فرم پا، کفش راحت و دلخواه خودتان را برای سفر و پیاده‌روی‌های طولای آماده کنید. استفاده از پد‌های جدید ژلاتینی باعث می‌شود تا بوی پا منتشر نشده و مانند پد‌های پارچه‌ای قدیمی این بو جذب نشود.
علاوه بر این، پد‌های ژلاتینی عمر بیشتری نسبت به پد‌های پارچه‌ای داشته و قابل شست‌وشو و استفاده‌ی مجدد هستند. علاوه بر این پدها، برای داشتن کفش مناسب برای سفر می‌توان از بالشتک‌های ظریف ژلاتینی استفاده کرد. این بالشتک‌ها مانند لایه‌ای نازک میان سطح خارج پا و سطح داخلی کفش قرار گرفته و از چسبیدن این دو سطح به یکدیگر جلوگیری می‌کنند.

این توصیه‌ها می‌توانند کفش شما را به یک کفش مناسب برای سفر تبدیل کنند. حتما شما هم این جمله را شنیده‌اید که قلب پای دوم ماست. کوچک‌ترین مشکل برای این اعضای مهم بدن، می‌تواند فعالیت‌های ما را به صورتی جدی به مخاطره بیندازد. پس با جدی گرفتن و رعایت این توصیه‌ها از سفر و پیاده‌روی‌های طولانی مدت لذت ببرید.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید