علائم و درمان بیماری آرنج تنیس بازان
فرادید| آرنج مفصلی است که امکان پایین و بالا آوردن اشیاء و چرخش دست به داخل و خارج را فراهم می کند. درد ارنج در اثر علل تاندونی عضلانی ویا استخوانی ایجاد می شود. شدت درد معمولا زیاد نیست ولی اهمیت زیادی دارد. یکی از رایج ترین علت درد آرنج, بیماری آرنج تنیس بازان است.
 
۸ حرکت ورزشی برای درمان درد‌های آرنج تنیس بازان
 
 
بیماری آرنج تنیس بازان یا تنیس البو (tennis-elbow) عبارت است از التهاب و درد قسمت خارجی آرنج. این بیماری عضلات، تاندون‌ها و اپی کوندیل epicondylitis (یک برجستگی استخوانی در سطح خارجی آرنج که در آنجا عضلات ساعد به استخوان بازو می‌چسبند) آرنج را درگیر می‌کند.
 
این عارضه زمانی ایجاد می‌شود که فردی دچار کشیدگی در تاندون‌های آرنج شود. آرنج تنیس بازان را معمولا می‌توان با استراحت در خانه و دارو‌های بدون نسخه درمان کرد. انجام ورزش‌های ویژه و مخصوص نیز ممکن است به کاهش درد و جلوگیری در بروز مجدد آن موثر است. با توجه به تحقیقات اخیر، احتمالا در دستیابی به درمان‌های موثر در این زمینه بسیار نزدیک‌تر هستیم.
 
علل و علائم
مردم این عارضه را به عنوان بیماری آرنج تنیس بازان می‌شناسند، زیرا عضلات و تاندون‌هایی که افراد در هنگام انجام حرکت راکت تنیس استفاده می‌کنند، کشیده می‌شود. اگر چه، بسیاری از مشکلات آرنج تنیس بازان به دلیل بازی تنیس یا انجام ورزش‌های دیگر نمی‌باشد. هر فعالیتی که باعث چرخاندن و جابجایی آرنج می‌شود، می‌تواند این فشار را ایجاد کند.

آرنج تنیس بازان معمولا به دلیل فعالیت تکراری و مداوم باعث ایجاد این عارضه می‌شود. نجار، نقاش، لوله کش نانوا، این‌ها مشاغلی هستند که امکان بروز این مسئله نیز در آن‌ها بالا است.

علائم آسیب آرنج تنیس بازان از فردی به فرد دیگر متفاوت است و از خفیف تا شدید متغیر می‌باشد. نشانه‌های معمول این عارضه عبارتند از: درد در بازو و حساسیت در اطراف آرنج.

یک شخص ممکن است متوجه تورم و احساس سوزش در اطراف آرنج خود شود؛ و حتی ممکن است هنگام گرفتن وسایل در دستان متوجه ضعف در دستان خود شوند و یا هنگام پایین آوردن بازو احساس درد کنند.

ادامه فعالیت‌های تکراری باعث ایجاد فشار شده و می‌تواند آن را بد‌تر کند.
 
درمان خانگی
افراد مبتلا به عارضه آرنج تنیس بازان معمولا نیازی به مراجعه به پزشک ندارند. با توقف فعالیت‌های تکراری و استراحت دادن به بازو، معمولا دردشان در عرض ۲ هفته کاهش می‌یابد.

آرنج تنیس بازان را نیز می‌توان در خانه بوسیله روش‌های زیر درمان کرد:

• مصرف مسکن‌های بدون نسخه نظیر ایبوپروفن یا دارو‌های غیر استروئیدی و غیر التهابی
• استفاده از کمپرس یخ، گرم یا بطری آب داغ بر روی ناحیه‌ای که درد می‌کند
• یادگیری نحوه محافظت از مفاصل برای جلوگیری از عود مجدد درد و التهابات

بیشتر بخوانید:

همه چیز درباره درد گردن و ساده ترین راه درمان برای این درد کسل کننده!


تمرینات و حرکات ورزشی مفید
انجام تمرینات حرکات ورزشی در ترمیم و کاهش درد آرنج تنیس بازان موثر باشد. اما لازم است قبل از انجام این تمرین ها، صبوری به خرج دهید تا هر گونه التهاب و تورمی فرو نشیند. همچنین شاید خیلی هم بد نباشد که در ابتدا با پزشک یا فیزیوتراپ مشورت کنید. در ادامه برخی حرکات و تمرین‌های موثر ارائه می‌شود.

۱ - چرخش مچ دست
برای انجام چرخش مچ این تمرینات را به ترتیب انجام دهید:

• آرنج را به یک زاویه راست خم کنید
• دست را به سمت بیرون باز کنید، کف دست رو به بالا باشد
• به آرامی مچ را بچرخانید تا کف دست رو به پایین بیاید
• برای ۵ ثانیه در این حالت بمانید
• ۹ بار آن را تکرار کنید
• دو سِت ۱۰ تایی این حرکت را تکرار کنید

۲ - چرخش مچ دست با وزنه
چرخش مچ دست با وزنه درست همانند چرخش مچ دست بیان شده در قسمت بالا می‌باشد. اما تفاوت آن تنها در این است که شخص با استفاده از یک وزنه سبک دمبل یا قوطی کنسرو این حرکت را انجام می‌دهد.

۳ - لیفت مچ، کف دست رو به بالا
انجام لیفت مچ در حالت کف دست رو به بالا:

• از یک وزنه سبک نظیر یک دمبل سبک یا کنسرو غذا استفاده کنید
• آرنج را در زاویه راست خم کنید
• دست را به سمت بیرون در حالی کهکف دست رو به بالا باشد، باز کنید
• مچ دست را به سمت بدن به بالا بکشید
• به مدت ۵ ثانیه در این وضعیت بمانید، سپس به آرامی آزاد کنید
• ۹ بار دیگر این حرکت را تکرار کنید
• دو سِت ۱۰ تایی آن را انجام دهید
 
۸ حرکت ورزشی برای درمان درد‌های آرنجی تنیس بازان

۴ - خم کردن آرنج
برای خم کردن آرنج باید کار‌های زیر را انجام دهید:

• صاف بایستید
• بازو را به یک سمت پایین بیاورید
• به آرامی بازو را به سمت بالا بچرخانید تا دست به شانه برسد
• این حالت را برای ۱۵ تا ۳۰ ثانیه نگه دارید
• ۹ بار دیگر این حرکت را تکرار کنید

۵ - کشش عضله مچ دست
برای انجام کشش عضله مچ دست بهتر است طبق ترتیب بیان شده عمل کنید:

• دست راست خود را به سمت جلو در مقابل بدن بکشید
• با کف دست رو به پایین، آرام دست خود را به سمت پایین بکشید
• با استفاده از دست دیگر، به آرامی دست را به سمت بدن برگردانید
• این وضعیت را به مدت ۱۵ تا ۳۰ ثانیه نگه دارید
• دوباره مچ را صاف کنید
• دو بار این عمل را تکرار کنید
• دو سِت ۳ تایی این حرکت را تکرار کنید

۶ – انقباض ماهیچه مچ دست
برای انجام تمرین انعطافی مچ دست باید کار‌های زیر را انجام دهید:

• بازو را به صورت مستقیم در مقابل بدن بالا ببرید
• با کف دست رو به پایین، به آرامی کف دست را از مچ به سمت بالا بکشید
• با استفاده از دست دیگر به آرامی انگشتان خود را به سمت بدن بکشید
• این حالت را برای ۱۵ تا ۳۰ ثانیه نگه دارید
• دو بار آن را تکرار کنید
• دو ست سه تایی این حرکت را انجام دهید
 
۸ حرکت ورزشی برای درمان درد‌های آرنجی تنیس بازان

۷ - فشار بر روی مچ دست
برای انجام حرکت فشار روی مچ دست باید:

• یک حوله رول شده، جوراب و یا توپ تنیس را در کف دست بگیرید
• توپ یا حوله را با انگشتان دست نگه دارید تا شکل یک مشت را درست کنید
• به مدت ۱۰ ثانیه آن را فشار دهید
• ۹ بار دیگر تکرارش کنید.

بیشتر بخوانید: علل و درمان درد مفصل شانه، کتف و بازو
۸ - چرخاندن حوله
برای انجام این تمرین با حوله مراحل زیر را انجام دهید:

• یک حوله را به صورت شل رول کنید، هر دست را در یک انتهای آن قرار دهید
• شانه‌ها را راحت رها کنید
• حوله را بوسیله حرکت دست‌ها در جهت مخالف بچرخانید مانند چلاندن حوله
• ۹ بار دیگر این حرکت را انجام دهید
• سپس این حرکت را در جهت‌های مختلف تکرار کنید
 
۸ حرکت ورزشی برای درمان درد‌های آرنجی تنیس بازان

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید!
همن طور که بیان شد اغلب افراد درد و التهاب ناشی از عارضه آرنج تنیس بازان را با استراحت و داروی مسکن درمان کنند. اگر درد شدید باشد یا در عرض دو هفته آرام نگیرد حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

پزشک به احتمال قوی مسکن‌های غیر استروئیدی متفاوت یا تزریق داروی استروئیدی را توصیه کند. اکثر افراد تنها به یک تزریق نیاز دارند، زیرا ممکن است لازم باشد حدود ۲ تا ۳ هفته استراحت کنند. حتی ممکن است بعد از تزریق استروئیدی درد وخیم‌تر شود، اما در هر صورت باید در عرض ۴۸ ساعت کاهش بیابد.

پزشک یا فیزیوتراپ معمولا یک بریس یا کلاسپ را در صورت نیاز پیشنهاد می‌دهند. این وسیله محافظتی می‌تواند درد آرنج را در صورتی که شخص مجبور به تکرار حرکات باشد برای یک هفته به میزان چشم گیری کاهش دهد، که می‌تواند به عملکرد فرد نیز کمک کند.

پیشگیری
کاهش فعالیت‌های تکراری و استراحت بازو می‌تواند به بهبود این عارضه کمک کند. هنگامی که استراحت برای فرد امکان پذیر نیست، تنظیم حرکات دست می‌تواند در کاهش علائم موثر باشد. به عنوان نمونه فرد ممکن است سعی کند که کف دست خود را صاف کند و آرنج‌ها را موقع بالا بردن، خم کند.

انجام تمرینات ایجاد شده برای آرنج تنیس بازان می‌تواند عضلات زیر بازو آن‌ها را تقویت کند و عملکرد شان را بهبود ببخشد. افرادی که شغل شان به گونه‌ای است که حرکت تکرار شونده آرنج دارند نیز باید این تمرین‌ها را برای جلوگیری از بازگشت این عارضه انجام دهند.

در اکثر مواقع قبل از انجام تمرینات مخصوص آرنج تنیس بازان بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. پزشک به شما اطمینان می‌دهد که این ورزش‌ها بر هیچ یک از بیماری‌های زمینه‌ای یا جراحت‌ها تاثیری منفی ندارند.

در صورتی که به نظر می‌رسد ورزش‌های آرنج علائم آرنج تنیس بازان را وخیم‌تر می‌کند، می‌توانید این کار‌ها را انجام دهید:

• استراحت بازو به مدت طولانی
• استفاده از کمپرس یخ روی بازو برای کمک به کاهش التهاب
• مصرف دارو‌های مسکن بدون نسخه، نظیر بروفن جهت تسکین درد و التهاب
• مشاوره با پزشک یا فیزیوتراپ برای اطمینان از مناسب بودن ورزش‌ها
 
۸ حرکت ورزشی برای درمان درد‌های آرنجی تنیس بازان



منبع: medicalnewstoday
وب سایت فرادید
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: