تاثیر روغن بادام بر سلامتی

تاثیر روغن بادام بر سلامتی

بادام سرشار از چربی‌های مفید، فیبر، فیتوکمیکال‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. حدود نیمی از وزن بادام خشک روغن است. برای تهیه روغن بادام شیرین، بادام رسیده را تحت فشار با حداقل حرارت مورد نیاز قرار می‌دهند تا عصاره آن را بگیرند.

کد خبر : ۶۲۳۳۵
بازدید : ۲۶۵۴
بادام سرشار از چربی‌های مفید، فیبر، فیتوکمیکال‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. حدود نیمی از وزن بادام خشک روغن است. برای تهیه روغن بادام شیرین، بادام رسیده را تحت فشار با حداقل حرارت مورد نیاز قرار می‌دهند تا عصاره آن را بگیرند.
تاثیر روغن بادام بر سلامتی
معمولا روغن بادام را توسط حرارت و گاه مواد شیمیایی تصفیه می‌کنند؛ در حالی که روغن بادام تصفیه شده تحمل حرارت بیشتری نسبت به روغن بادام تصفیه نشده دارد، اما ممکن است دارا ارزش غذایی کمتری نیز باشد. روغن بادام شیرین با روغن بادام تلخ تفاوت دارد. روغن بادام تلخ را از نوع دیگری از بادام تهیه می‌کنند و باید تصفیه شود تا سموم طبیعی پوسته بادام موجود در آن خارج شود.

روغن بادام شیرین سرشار از ویتامین E. است و بهترین منبع منیزیوم، پتاسیوم و مس است. همچنین سرشار از آنتی‌اکسیدان است و خواص ضد التهاب و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن دارد. دارای امگا ۳ است و می‌تواند به بدن شما کمک کند تا میزان کلسترول مفید را بالا نگه‌دارد و عملکرد حافظه را تقویت کند. علاوه بر این می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان را کاهش دهد.
فواید برای پوست
روغن بادام قرن‌هاست که برای نرمی پوست و بهبود زخم‌ها و بریدگی‌های سطحی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در هند و چین باستان برای درمان مشکلات پوستی مثل اگزما و پسوزیازیس از آن استفاده می‌کردند. علاوه بر نرم کردن پوست، اما روغن بادام توانایی بهبود و همسان کردن رنگ پوست را هم دارد.
تاثیر روغن بادام بر سلامتی
این روغن یک امولوسیون فوق‌العاده است که آب‌رسانی پوست کمک می‌کند و رطوبت از دست رفته را به آن برمی‌گرداند. به علت وجود ویتامین A. و خواص آنتی‌باکتریال این روغن توانایی درمان آکنه و جوش هم دارد و حجم بالای ویتامین E. موجود در آن به درمان آفتاب سوختگی کمک می‌کند، علائم پیری را کاهش می‌دهد و جای زخم را کم‌رنگ می‌کند.
فواید برای مو
پوست شما تنها عضوی نیست که می‌تواند از خواص روغن بادام بهره‌مند شود. این روغن مغذی می‌تواند مو‌های شما را قوی‌تر و نرم‌تر کند و، چون سرشار از ویتامین B-۷ یا بیوتین است سلامت مو‌ها و ناخن‌ها را تامین می‌کند. همچنین از مو‌ها در برابر اشعه‌های مضر خورشید محافظت می‌کند چراکه به طور طبیعی دارای SPF ۵ است.

شما می‌توانید از روغن بادام شیرین برای مراقبت از پوست سر استفاده کنید. همانطور که گفته شد این روغن خواص آنتی‌باکتریال و ضدقارچ دارد و با متعادل کردن باکتری‌ها و قارچ‌ها از شوره سر جلوگیری می‌کند که عارضه بسیار شایع و رایجی است. از آن‌جایی که این روغن بافت بسیار سبکی دارد به راحتی جذب پوست می‌شود و پوست سر را مرطوب و آب‌رسانی کرده و فولیکول‌های مو را تمیز می‌کند.
تاثیر روغن بادام بر سلامتی
یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این روغن خاصیت ضد وزی مو است که در کنار از بین بردن وز مو، مو‌های آسیب‌دیده را درمان می‌کند؛ فقط کافیست کمی از روغن را با دست به قسمت‌های پایین مو ماساژ دهید و این کا را همیشه قبل از خشک کردن مو انجام دهید تا رطوبت از دست رفته مو را به مرور به آن برگردانید.
آیا می‌توان با روغن بادام آشپزی کرد؟
قطعا قلب شما بابت مصرف روغن بادام از شما تشکر خواهد کرد چراکه سرشار از اسید‌های چرب اشباع نشده، با قابلیت کنترل میزان «کلسترول خوب»، در کنار کاهش «کلسترول بد» است. روغن بادام شیرین به علت میزان زیاد آنتی‌اکسیدان می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش دهد و از طریق عروق، خود را به هرگونه التهاب در بدن برساند و التهابات را کاهش دهد.
تاثیر روغن بادام بر سلامتی
این روغن به سرعت می‌سوزد پس به یاد داشته باشید که وقتی با روغن بادام شیرین آشپزی می‌کنید، روغن‌های تصفیه نشده نباید در معرض حرارت زیاد قرار گیرند تا ارزش مواد مغذی موجود در آن از بین نرود. بهترین مصرف برای روغن بادام در غذا استفاده از آن در سالاد، آشپزی با دمای پایین یا بعد از پخت غذا به عنوان تزیین و خوش‌طعم کردن غذا به آن اضافه شود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید