دلار و سکه باز هم در کانال صعودی

دلار و سکه باز هم در کانال صعودی

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۶۷۶۴ واحدی (۳۵/ ۳ درصدی) با ثبت بیشترین رشد روزانه از ۱۵ مرداد، در سطح ۱۴۶ هزار و ۹۹۹ واحدی ایستاد. فروکش نوسان بازار‌های موازی، دورنمای رشد سود اسمی شرکت‌ها با ورود نقدینگی به بازار سهام، رشد ارزش معاملات تا ۹۱۸ میلیارد تومان رقم زد.

کد خبر : ۶۲۴۰۲
بازدید : ۲۸۶۲
یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آن‌ها است. بر این اساس در این صفحه روند‌های قیمتی بازار‌های مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.
عبور بازدهی شاخص از ۵۰ درصد
دیروز شاخص کل بورس با رشد ۶۷۶۴ واحدی (۳۵/ ۳ درصدی) با ثبت بیشترین رشد روزانه از ۱۵ مرداد، در سطح ۱۴۶ هزار و ۹۹۹ واحدی ایستاد. فروکش نوسان بازار‌های موازی، دورنمای رشد سود اسمی شرکت‌ها با ورود نقدینگی به بازار سهام، رشد ارزش معاملات تا ۹۱۸ میلیارد تومان رقم زد.
دلار و سکه باز هم در کانال صعودی
«فولاد»، «کگل»، «فملی»، «شبندر» و «شپنا» بیشترین اثر مثبت را بر شاخص داشت. معاملات محصولات فولادی «ارفع» و «فخاس» در سقف مجاز قیمتی ۱۵ درصدی بورس کالا، خوش‌بینی به تغییر نرخ‌گذاری و رشد دلار در شرایط شروع کم‌نوسان قیمت‌های جهانی از فلزات اساسی حمایت کرد. بازگشایی پالایشی‌ها پس از توقف به دلیل نوسان ۵ درصدی (با برداشته شدن سقف معاملات بورس کالا) نیز از این نماد‌ها حمایت کرد. گروه‌های پالایشی، فلزات اساسی و پتروشیمی‌ها نیز با رشد نرخ ارز و فروش صادراتی ۴۷ درصد از ارزش معاملات را شامل شدند.

تردید در روند آتی دلار
دیروز هر دلار آمریکا با ۵۰۰ تومان افزایش به نرخ ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد. پس از جهش ۱/ ۳۰ درصدی (۳۲۰۰ تومان) دلار از ۳ تا ۱۳ شهریور، مقاومت سقف ۱۴ هزار تومان و در ادامه فشار عرضه با سیگنال بازارساز، خبر ورود محموله اسکناس صرافی‌ها و مجوز بانک مرکزی به صادرکنندگان برای ورود اسکناس ارزی، دلار را در میانه معاملات یکشنبه تا کف ۱۲ هزار و ۴۰۰ تومان رساند.
شناسایی کف قیمتی، اعلام نرخ ارز مسافرتی در سطح ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان (سیگنال کف قیمتی) و روز دوشنبه، خبر کاهش خرید نفت ایران از سوی کره جنوبی و هیجان با اخبار FATF رشد دلار تا ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان را رقم زد. اما در میانه معاملات تغییر‌جهت دلار رقم خورد. در صورت شکسته‌شدن مقاومت ۱۴ هزار تومان، تشدید صعود دلار محتمل است.

رشد سکه پس از ۴ روز
دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۱۰۰ هزار تومانی به قیمت ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد. در شرایط کم‌نوسانی طلا در کانال ۱۱۹۰ دلاری، رشد دلار از سکه حمایت کرد. پس از لمس سقف ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومانی دلار در میانه معاملات روز چهارشنبه ۱۴ شهریور، تغییر جهت آن و لمس کف ۱۳ هزار تومانی در میانه معاملات یکشنبه، با بیش‌واکنشی سکه به افت دلار، کاهش ۴۸۰ هزار تومانی قیمت سکه در ۴ روز رقم خورد.
دورنمای کاهشی طلای جهانی، شناسایی سود میان معامله‌گران، چشم‌انداز عرضه سکه‌های پیش‌فروش شده در مهر و آبان در کنار حباب (بیشتر بودن ارزش بازاری از قیمت ذاتی) سکه عامل بیش‌واکنشی سکه به دلار بود. روز گذشته با شناسایی کف ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومانی دلار و صعود دلار در کانال ۱۳ هزار تومانی، سکه پس از ۴ روز صعودی شد.

کم‌نوسانی طلا زیر ۱۲۰۰ دلار
دیروز ساعت ۱۶ هر اونس طلای جهانی به قیمت ۱۱۹۲ دلار معامله شد. در ساعات پایانی معاملات جمعه انتشار آمار اشتغال آمریکا آگوست بیش از پیش‌بینی‌ها و ثبت بیشترین رشد نرخ دستمزد‌ها از ۲۰۰۹، حمایت ۱۲۰۰ دلار طلا را شکست. دوشنبه نیز در شرایط کم‌نوسانی شاخص دلار، طلا کم‌نوسان بود.
هشدار ترامپ در مورد احتمال اعمال تعرفه بر ۲۶۷ میلیارد دلار کالای چینی (تمام ارزش وارداتی این کشور) افت بازار‌های سهام آسیا و رشد تقاضای محافظه‌کارانه دلار را رقم زد. بیشترین رشد اقتصادی انگلیس در یک سال گذشته، پوند رشد اندکی ثبت کرد.
نشست بانک انگلیس و بانک مرکزی اروپا مورد توجه است. دورنمای افزایش نرخ بهره آمریکا در سپتامبر و دسامبر، معاملات آتی با دورنمای نزولی طلا را به رکورد ثبت‌شده و دارایی‌های صندوق‌های با پشتوانه طلا را با افت ۵ میلیون تن (۶/ ۸ درصد) از سقف مه مواجه کرد.

«تسه»‌ها در کانال ۶۴ هزار تومان
دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۵ (تسه ۹۵۱۲) با رشد ۶/ ۰ درصدی به قیمت ۶۴ هزار و ۸۱۸ تومان معامله شدند. از ابتدای شهریور نوسان «تسه»‌ها در سطح ۶۵ هزار تومانی رقم خورد. با وجود انتظار افزایش تقاضا تابستان (فصل اوج تقاضای مسکن) از ابتدای تیر شاهد روند نزولی «تسه»‌ها هستیم.
علاوه بر تقویت سمت عرضه اوراق، کاهش تقاضا با تشدید نوسانات صعودی قیمت مسکن و خروج بخشی از تقاضای سرمایه‌گذاری با تشدید هیجانات بازار‌های موازی، ارز و سکه در کنار پایین بودن قدرت خرید متقاضیان مسکن (با توجه به رشد ۱/ ۶۲ درصدی میانگین قیمت مسکن تهران در مرداد نسبت به مرداد ۹۶) عوامل فشار بر تقاضای مسکن است. در این راستا، حسام عقبایی، نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با توجه به میانگین قیمت ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، سطح پوشش تسهیلات مسکن را به طور متوسط ۱۵ درصد اعلام کرد.

شروع افزایشی نفت
دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۲/ ۶۸ دلار معامله شد. کاهش (۲ موردی) تعداد دکل‌های نفتی آمریکا و احتمال کاهش بیش از انتظارات عرضه ایران با نزدیک شدن به دور دوم تحریم‌ها (۴ نوامبر) و تشدید فشار بر خریداران نفتی ایران (سومین تولیدکننده اوپک) از سوی آمریکا ازنفت حمایت کرد.
واردات نفت ایران به کره جنوبی (یکی از ۳ خریدار اصلی نفت ایران) در آگوست به صفر (از ۱۹۴ هزار بشکه در روز در جولای) رسید. فاتح بیرول، دبیر‌کل آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) با ناآرامی‌های داخلی ونزوئلا و لیبی در کنار کمبود زیرساخت انتقال نفت آمریکا (تا سال آینده) دورنمای کاهش عرضه را ارائه داد.
با وجود احتمال اعمال تعرفه از سوی آمریکا بر تمام ارزش کالا‌های وارداتی چین، اما کارشناسان این عامل را ۶ تا ۹ ماه آینده بر بازار نفت کم‌اثر می‌دانند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید