آیا اکباتان محله‌ای امن برای سکونت خانواده‌ها است؟

آیا اکباتان محله‌ای امن برای سکونت خانواده‌ها است؟
کد خبر : ۶۲۵۱۶
بازدید : ۴۱۱۳

آیا اکباتان محله‌ای امن برای سکونت خانواده‌ها است؟

احساس امنیت از مهم‌ترین دغدغه‌های ساکنین یک شهر است و از معیارهای اصلی انتخاب محل سکونت به شمار می‌رود. فقدان احساس امنیت در فضای عمومی به ویژه در محله‌های مسکونی، موجب کاهش احساس سرزندگی هم در این مکان‌ها می‌شود.

به همین دلیل است که شهرک اکباتان محله سرزنده و پویا به نظر می‌رسد و به ویژه در مناسبت‌های ملی و مذهبی مانند چهارشنبه‌سوری و عاشورا جلوه‌ای زیبا به خود می‌گیرد. اگر به خرید خانه در اکباتان فکر می‌کنید، مطمئن باشید محلی امن برای سکونت خانواده خود در نظر گرفته‌اید.

نورپردازی

به گزارش ویرلن، یکی از عوامل ایجاد ناامنی در فضای یک محله، عدم نورپردازی مناسب در معابر است. در شهرک اکباتان خبری از چنین معابری نیست. نورپردازی در سطح محله به صورت متوازن انجام شده و دائمی می‌باشد. به همین تقریبا در تمامی ساعات شبانه‌روز عبور و مرور ساکنین مشاهده می‌شود. برای مثال مسیرهای پیاده‌روی بین بلوک‌ها در فاز یک و دو تا حوالی صبح، توسط چراغ‌های متوالی روشن و محل قدم زدن و ورزش کردن اهالی است.

فضای سبز

از امتیازات خرید خانه در اکباتان، وجود فضای سبز گسترده در این محله است. این فضاها بستری مناسب برای گذران اوقات فراغت اهالی یک محله هستند. به علاوه، هرچه سرانه فضای سبز در یک محله بالاتر باشد، مشارکت و حضور ساکنین در سطح محله بیشتر است. همین افزایش حضور و تعامل اهالی خود موجب افزایش امنیت است. علاوه بر ورزش و پیاده‌روی، اجتماع ساکنین و سپری کردن اوقات فراغت و معاشرت همسایه‌ها با یکدیگر، به ویژه در ساعات بعد از ظهر در این فضاها چشمگیر است. برطبق یکی از پژوهش‌هایی که بر روی اکباتان انجام شده، فضاهای سبز میان بلوکها نقش اصلی را برای ایجاد تعاملات اجتماعی ایفا می‌کنند. 7/66 %از پرسش‌شوندگان این تحقیق، از این فضاها به طور مداوم استفاده کرده و به تعاملات اجتماعی در این مکان علقه نشان داده‌اند، 3/53 %افراد از این فضاها برای بازی کودکان بهره می‌جویند و 30 %از ساکنان علت رضایت خود را از محله، وجود این فضاهای تعاملی عنوان کرده‌اند.

نگهبانی شبانه‌روزی

تمامی ورودی‌های پارکینگ و ساختمان بلوک‌های شهرک اکباتان واحد‌های نگهبانی شبانه‌روزی دارند که در هر شیفت حداقل یک نگهبان در آنها در حال نظارت است. نظارت مستمر در فضای عمومی در بهبود کمیت و میزان استفاده از فضاها موثر است. احتمالا به همین دلیل است که بر خلاف بسیاری از دیگر محله‌های تهران، سکنه اکباتان هنوز به فرزندان خود اجازه می‌دهند که به تنهایی در محوطه به بازی و دوچرخه‌سواری بپردازند و برای خود دوست و هم‌بازی پیدا کنند و بر خلاف بسیاری از کودکان و نوجوانان تهرانی دیگر، تمام اوقات فراغت خود را پای پلی‌استیشن و لپ‌تاپ و تبلت سپری نکنند. حضور شبانه‌روزی نگهبانان، برای عبور و مرور زنان در ساعات شب هم فضایی امن مهیا کرده است. از این منظر، خرید خانه در اکباتان برای خانواده‌ها گزینه‌ای بی‌همتا است.

مبلمان شهری

یکی دیگر از عوامل ایجاد امنیت در اکباتان، شیوه طراحی این شهرک است. ورودی‌ها و خروجی‌های چندگانه، دسترسی راحت و آسان به مسیرهای منتهی به ورودی‌ها و خروجی‌ها، محدود کردن دسترسی به فضا با استفاده از حصار و نرده، دسترسی آسان به تلفن‌های اضطراری به منظور احضار کمک در موارد ضروری، تعدد دکه‌های فروش روزنامه در معابر و ... از جمله مواردی است که به ایجاد امنیت در این محله کمک کرده است. نبود فضاهای بی‌دفاع مانند خرابه‌ها و زمین‌های متروک، تاریک و خلوت که عموما بستری مناسب برای تجمع معتادان هستند از دیگر نقاط مثبت اکباتان است.

نظارت نیروی انتظامی

گشت‌های نیروی انتظامی همواره در ساعات شب بر سرتاسر محله نظارت می‌کنند. کیوسک‌های پلیس نیز در نقاط ثقل این محله مستقر هستند که دسترسی ساکنین به پلیس را در موارد اضطراری تسهیل کرده‌اند. احتمالا به دلیل همین نظارت بالای نیروی انتظامی است که به ندرت داستان دزدی و سرقت در محله اکباتان به گوش می‌رسد.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید