غول تاکسی اینترنتی در شرق آسیا

غول تاکسی اینترنتی در شرق آسیا

بزرگ‌ترین شرکت تاکسی اینترنتی چین حالا کار خود را از شهر اوزاکای ژاپن شروع کرده، شهری که ۹ میلیون نفر جمعیت دارد. شرکت چینی فعالیت خود را به اطراف این شهر و حتی به فرودگاه بین‌المللی Kansai هم امتداد داده است.

کد خبر : ۶۳۰۹۰
بازدید : ۱۳۷۴
هرچند شرکت تاکسی اینترنتی چینی که بسیاری آن را اوبر چین می‌نامند در خانه دچار مشکلاتی است، اما در خارج از کشور این شرکت در جست و جوی بازار‌های تازه است. از جمله در ژاپن که این شرکت حالا فعالیتش را آغاز کرده است.
غول تاکسی اینترنتی در شرق آسیا
بزرگ‌ترین شرکت تاکسی اینترنتی چین حالا کار خود را از شهر اوزاکای ژاپن شروع کرده، شهری که ۹ میلیون نفر جمعیت دارد. شرکت چینی فعالیت خود را به اطراف این شهر و حتی به فرودگاه بین‌المللی Kansai هم امتداد داده است.

اپلیکیشن Didi نسخه ژاپن برای رقابت با تاکسی‌های محلی نیست بلکه اتفاقا رانندگان ۱۰ سرویس محلی تاکسی را دربرمی‌گیرد. این اپلیکیشن با استفاده از هوش مصنوعی یک در خواست را به مناسب‌ترین راننده متصل می‌کند. شرکت Didi امروزه ۵۶ میلیارد دلار ارزش دارد و حضورش در ژاپن به مشارکت با سافت بانک (Soft Bank) برمی‌گردد که یکی از سرمایه‌گذاران مشهور شرکت‌های تکنولوژی در سراسر جهان و از جمله در سیلیکون‌ولی است.
سافت‌بانک یکی از سرمایه‌گذاران Didi هم هست. این شرکت گفته که قصد دارد خدمات خود را به سرعت و در آینده نزدیک به شهر‌های دیگر ژاپن مثل کیوتو، فوکویا و توکیو گسترش دهد.
شرکت Didi برای حضور در بازار ژاپن به استخدام رانندگان تاکسی‌های رسمی بسنده کرده و خودرو‌های شخصی را به عضویت درنمی‌آورد و دلیل این موضوع این است که در ژاپن مسافرکشی خودرو‌های شخصی ممنوع است. تجارت تاکسی از گذشته تا امروز یک کسب‌وکار بزرگ در ژاپن است.
این کشور سومین کشور از نظر میزان درآمد رانندگان تاکسی در جهان است (۱۳ میلیارد دلار). گفته می‌شود چیزی حدود ۲۴۰ هزار تاکسی در این کشور وجود دارد.

اوبر، بزرگ‌ترین شرکت تاکسی اینترنتی جهان هم در ژاپن حضور دارد، اما در مقابل بازیگران محلی چندان جایی برای نفس‌کشیدن ندارد. ژاپن تاکسی یک استارت‌آپ تاکسی اینترنتی که توسط Ichiro Kawanabe راه‌اندازی شده (صاحب بزرگ‌ترین شرکت تاکسی ژاپن) بزرگ‌ترین رقیب این عرصه و از نزدیکان اتحادیه تاکسیرانان ژاپن است.
پشت این استارت‌آپ ژاپنی نام‌های بزرگی قرار دارند از جمله شرکت تویوتا که ۶۹ میلیون دلار در یک راند روی این شرکت سرمایه‌گذاری کرده است. همچنین پیام‌رسان Line هم یک سرویس تاکسی اینترنتی در ژاپن راه‌اندازی کرده و قرار است شرکت‌های بزرگ دیگری مثل Lyft (بزرگ‌ترین رقیب اوبر در آمریکا) نیز به بازار ژاپن وارد شوند.
شرکت Didi سرور جدیدی با عنوان «رومینگ پاسپورت» را برای توریست‌ها در ژاپن راه‌اندازی کرده تا آن‌ها بتوانند از اکانت Didi خود در دیگر کشور‌ها مثل چین، مکزیک، استرالیا، هنگ‌کنگ و تایوان در ژاپن نیز استفاده کنند و تاکسی اختیار کنند.
غول تاکسی اینترنتی در شرق آسیا
سافت بانک و Didi ادغام و مشارکت با هم را در زمستان سال گذشته اعلام کردند. از آن زمان تاکنون شرکت Didi وارد پنج بازار جدید شده است. این شرکت بسیار برای سرمایه‌گذاران جذاب بوده به‌خصوص پس از آنکه اپل در آن سرمایه‌گذاری کرد و اوبر را هم در چین شکست داد.
این شرکت فقط در مکزیک و استرالیا به‌طور ارگانیک رشد کرده و در بقیه کشور‌ها راه خریدن را برگزیده است. در مکزیک این شرکت رقیب اوبر به اسم ۹۹ را به قیمت یک میلیارد دلار خرید و در تایوان نیز مشابه این کار را انجام داد.
غول تاکسی اینترنتی در شرق آسیا
این شرکت حتی وارد حوزه سرمایه‌گذاری هم شده و حتی در خود اوبر در آمریکا، Ola در هند، Grab در آفریقای‌جنوبی (و اخیرا در شرق آسیا)، Careem در خاورمیانه و همچنین Taxify در اروپا و آفریقا سرمایه‌گذاری کرده است.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید