چگونه یک کارآفرین موفق شویم؟

چگونه یک کارآفرین موفق شویم؟

تصور کنید اگر ۵۵ هزار کارگر معدن در کشور آمریکا شغل خود را از دست بدهند و از کار برکنار شوند، آنگاه چه اتفاقی خواهد افتاد. بی‌شک نیروی کار در آمریکا صدمه جدی خواهد دید و در ۲۴ ساعت رسانه‌های خبری این موضوع را به‌صورت گسترده پوشش خواهند داد و به‌طورر کلی اقتصاد این کشور با ضربه شدیدی روبه‌رو خواهد شد.

کد خبر : ۶۳۰۹۳
بازدید : ۱۷۸۱
برای تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق با درآمد کافی، باید همواره نسبت به تغییرات پیرامون حساس بوده و بدون تعلل در بازار و در جریان تحولات گام برداشت. برای آمادگی برای رویارویی با تغییرات باید چهار سوال کلیدی را از خود بپرسید که در این نوشتار نظرات کارآفرینان را در این خصوص می‌خوانیم.
چگونه یک کارافرین موفق شویم؟

تصور کنید اگر ۵۵ هزار کارگر معدن در کشور آمریکا شغل خود را از دست بدهند و از کار برکنار شوند، آنگاه چه اتفاقی خواهد افتاد. بی‌شک نیروی کار در آمریکا صدمه جدی خواهد دید و در ۲۴ ساعت رسانه‌های خبری این موضوع را به‌صورت گسترده پوشش خواهند داد و به‌طورر کلی اقتصاد این کشور با ضربه شدیدی روبه‌رو خواهد شد.

اکنون موضوعی فراتر از این را تصور کنید. اگر ۵/ ۳ میلیون نفر از کار برکنار شوند چه اتفاقی خواهد افتاد. این موضوع دور از ذهن نیست و در آینده با ادامه روند رو به رشد تولید اتومبیل‌های بدون راننده، در انتظار اقتصاد آمریکا خواهد بود. طبق آمار منتشر شده از سوی انجمن ترابری آمریکا، هم‌اکنون ۵/ ۳ میلیون راننده واجد شرایط در آمریکا وجود دارد.
این میزان تقریبا به معنای ۶۵ برابر فرصت شغلی بیش از حوزه معدن است و تعداد افراد شاغل در این حوزه ۸۰۰ هزار نفر بیشتر از جمعیت شهری مانند شیکاگو است. با این حال، اخبار و رسانه‌ها هیچ خبری از این موضوع که یک تهدید بسیار جدی است بیان نمی‌کنند.

کارشناسان حوزه هوش مصنوعی پیش بینی می‌کنند این تهدید (که نام آن تغییر سلیقه جامعه به سمت اتومبیل‌های خودکار است) نهایتا تا سال ۲۰۲۵ اتفاق خواهد افتاد. یعنی فقط ۶ سال و نیم تا سال ۲۰۲۵ فاصله داریم، بنابراین برنامه چیست؟
اخیرا شرکت تویوتا اعلام کرد در سال جاری ۸/ ۲ میلیارد دلار در حوزه خودرو‌های بدون راننده سرمایه‌گذاری خواهد کرد و این در حالی است که طی سه سال گذشته حدود ۸۰ میلیارد دلار صرف این کار شده است. سایر شرکت‌های خودروسازی مانند تسلا، هوندا، بی‌ام دبلیو، جی. ام و آئودی نیز در حال سرمایه‌گذاری در این حوزه هستند.
این حجم از سرمایه‌گذاری‌ها نشان می‌دهد که اتومبیل‌های بدون راننده به‌عنوان چشم‌انداز آینده این صنعت جایگاه ویژه‌ای در بین خودروساز‌ها پیدا کرده است و باید برای این موضوع برنامه ریزی و تصمیم‌گیری شود.

در این بین کارآفرینان می‌توانند با توانایی‌های منحصر به فرد خود مانع از بین رفتن شغل‌ها شوند و از این طریق به اقتصاد‌ها کمک کنند.
از امروز کارآفرینان باید برای حل این موضوع، ایده‌های نو و کاربردی داشته باشند. زیرا مطالعات تحقیقی خودروساز‌ها در زمینه جایگزین شدن اتومبیل‌های بدون راننده به جای خودرو‌های کنونی، ادامه خواهد یافت تا به مرحله اجرا برسد.

طبق قوانین فیزیک پایه ماده نه به وجود می‌آید و نه از بین می‌رود و فقط از حالتی به حالت دیگر تبدیل می‌شود. این موضوعی است که کارآفرینان باید آن را درخصوص اتومبیل‌های بدون راننده درک کنند. موضوعاتی مانند خودرو‌های بدون راننده در واقع «یک تغییر حالت در اقتصاد» هستند. زمانی که یک صنعت، شغل یا هر موضوعی در معرض تغییر قرار بگیرد، در حقیقت این مشاغل از بین نخواهند رفت، بلکه به سادگی به موضوع و شغل دیگری تبدیل می‌شوند.

چشم‌اندازی از این تحول را در آمریکا می‌توان مشاهده کرد. در ایالات‌متحده آمریکا خودرو‌های ارسال کالا در تملک «اوبر» (Uber) در آریزونا، هم اکنون بخشی از سیستم‌های هیبریدی هستند و در واقع هدف نهایی آن است که به تاسیسات مرکزی این امکان داده شود تا چنین خودرو‌هایی را از راه دور کنترل کنند.
به دلیل چنین پیشرفتی، مراکز ویژه‌ای مانند آنچه در «اوبر» ایجاد شده، مورد نیاز خواهند بود تا به واسطه آن‌ها امکان حضور رانندگان به‌عنوان پشتیبان و همین طور برای کنترل خودرو در انتهای مسیر مناطق شهری وجود داشته باشد.

بنابر این آنچه مورد نیاز خواهد بود، برنامه ریزی کسب‌و‌کار نوآورانه، خلاقیت و راه حل‌هایی کاربردی با تفکر بر مبنای آینده است. این‌ها مهارت‌هایی هستند که شما به‌عنوان یک کارآفرین از آن‌ها برخوردار هستید. اما فعالیت و جای شما دقیقا کدام قسمت از این برنامه خواهد بود؟ چگونه مهارت‌های شما می‌تواند نیاز‌های کاری آینده را مرتفع کند؟ به همین منظور باید چهار سوال زیر را از خود بپرسید.

۱) آیا به‌عنوان یک کارآفرین، تخصص و تجربه لازم را در حوزه مدیریت داده دارید؟
اگر کارآفرینان از داده‌های استخراج شده در اتومبیل‌های بدون راننده استفاده کنند، شاهد ارزش آفرینی بسیاری خواهند بود.
زیرا تمام آن اتومبیل ها، داده‌های بسیاری درخصوص نحوه پاسخگویی خودرو‌ها به خودرو‌های دیگر، نحوه پاسخگویی به خودرو‌های دارای راننده، وضعیت آب و هوا، دما، عابران پیاده، دوچرخه‌سواران و... تولید خواهند کرد. در همین راستا نیاز به ذخیره‌سازی، سازمان دهی و تفسیر داده‌ها در بردارنده فرصت‌های بی‌پایانی برای نوآوری در حوزه یادگیری ماشین‌ها و هوش مصنوعی است.
چگونه یک کارافرین موفق شویم؟

در مرحله بعدی، افرادی باید حضور داشته باشند تا کار‌های اقدامی را آغاز کنند؛ به عبارت دیگر، فردی باید پیوند‌هایی با عوامل دستیار صوتی هوشمند مثل آملیا (IPsoft) یا آلکسیا (آمازون) برای خودرو‌ها تهیه کند تا به کنترل، نظارت و تامین امنیت آن‌ها مبادرت کند.

این مساله نیز نیازی را به وجود می‌آورد. یعنی نیاز به یک عامل هوش مصنوعی جهت نظارت، تصمیم‌گیری و هماهنگی ارتباطات بین وسایل نقلیه و مراکز کنترل احساس خواهد شد.

۲. آیا به‌طور مستمر درگیر تحلیل‌ها هستید؟
کارآفرینان با استفاده از فرصت توصیف شده، می‌توانند از داده‌های به دست آمده برای تحلیل‌های آینده بهره گیرند. این کار باعث می‌شود خودرو‌های هوشمند، به‌صورت هوشمندتر، ایمن‌تر و قابل‌قبول‌تری عرضه شوند و همچنین بستر‌ساز یک فعالیت درآمدزا نیز می‌تواند باشد. تحلیل‌های آینده پژوهی برای ذخیره‌سازی و استفاده از اطلاعات مرتبط با رانندگان و خودرو‌ها نیز قابل استفاده هستند. نیازی مهم نیز درخصوص پلت‌فرم‌های معماری داده و سیستم‌ها و بینش پیش نگرانه داده به وجود می‌آید.

تاثیر تدارکات زنجیره تامین را در نظر بگیرید. وضعیت جوی (آب و هوا) در همه اشکال خود، پیوسته بر زنجیره تامین اثر می‌گذارد. برآورد می‌شود ۶/ ۳۲ میلیارد ساعت سالانه به دلیل وضعیت بد جوی هدر می‌رود که برابر با خسارت ۲/ ۲ تا ۵/ ۳ میلیارد دلاری خواهد بود.

داده‌های به دست آمده طی دهه گذشته درخصوص شرایط جوی و تاثیرات آن بر جاده‌ها را می‌توان در اختیار پایگاه‌های داده اتومبیل‌های بدون راننده قرار داد که هوشمندتر شدن و دقیق‌تر شدن پیش‌بینی‌های آن‌ها را در پی خواهد داشت. این نیز به نوبه خود باعث می‌شود کل این صنعت به شکل فزاینده‌ای کارآمدتر و ایمن‌تر شود.

۳. آیا می‌خواهید چشم‌انداز فیزیکی و تکنولوژیکی را تغییر دهید؟
کارآفرینان افرادی هستند که معیار‌های تبادل جدید در قرن بیست و یکم و ورای آن را مشخص می‌کنند. آن‌ها کسانی هستند که مراکز نظارت پیشرفته‌ای با تکنولوژی‌های کنترلی می‌سازند و به این صورت میلیون‌ها نفر را برای کنترل فعالیت‌ها از راه دور، به کار خواهند گرفت.

در واقع این موضوع به معنای ایجاد مراکز تبادل داده خواهد بود. یعنی مکانی که به رانندگان اطلاع خواهند داد تا در مورد خیابان‌های پر‌ازدحام با اتومبیل‌های بدون راننده جابه‌جا شوند. رانندگان خودرو‌ها به جای سفر‌های واحدی که هم اکنون انجام می‌دهند و صد‌ها مایل طول دارد، ده‌ها خودرو را در یک روز کرایه می‌کنند و برای مسافت‌های کوتاه رانندگی خواهند کرد.

۴. آیا تمایل به آموزش مجدد نیروی کار دارید؟
در صورتی که در اقتصاد امروز، هدفمان تغییر عملکرد نیروی کار و نه کاهش آن باشد، کارآفرینان دارای نقش اساسی خواهند بود.
حدود ۵/ ۳ میلیون آمریکایی تشنه پیشرفت و آفرینش مجدد در حرفه خود خواهند بود. کارآفرینان در خط مقدم پیشرفت تکنولوژی قرار دارند؛ بنابراین آن‌ها پیشگامان انتشار اطلاعات هستند. با دانشی که شما به‌عنوان کارآفرین از پیشرفت تکنولوژیک و داده‌های حاصل شده به دست می‌آورید، می‌توانید مراکز آموزشی و برنامه‌های آموزشی ایجاد کنید و به این صورت از نیروی کار مازاد در حمل‌ونقل استفاده کنید.

شما می‌توانید به آموزش آن‌ها کمک کنید تا مشاغلی همچون متخصص ترابری، رانندگان موقت و سایر سمت‌های دیگر که موجب تقویت صنعت ترابری می‌شوند را بر عهده گیرند؛ بنابراین چهار سوالی که در بالا لیست شده است را پاسخ دهید تا دقیقا متوجه شوید روی چه موضوعی می‌توانید سرمایه‌گذاری کنید.
چگونه یک کارافرین موفق شویم؟
در صورتی که از ذهن کارآفرینانه خود به بهترین شکل برای بهره‌گیری از منافع و مهارت‌های خود و تامین نیاز‌های ایجاد شده به واسطه خودرو‌های بدون راننده استفاده کنیم، نه تنها تسلط جدیدی نسبت به حوزه ترابری به دست خواهیم آورد بلکه اقتصاد کشور‌ها را نیز در برابر از دست رفتن تدریجی میلیون‌ها شغل نجات خواهیم داد. کارآفرینان باید از هم اکنون نقش‌آفرینی خود در مورد آینده را شروع کنند.
مترجم: امیرعلی رمدانی
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید