چرا گیت‌های مربوط به آیفون اهمیت دارند؟

چرا گیت‌های مربوط به آیفون اهمیت دارند؟

هرساله با معرفی آیفون‌های جدید، اتفاقاتی رخ می‌دهد که در زبان انگلیسی به طور خلاصه از فرمول «نام مشکل + گیت» برای نام گذاری آن استفاده می‌کنند. Gate به طور خلاصه به یک رسوایی اشاره می‌کند و این یعنی اتفاقی ناگوار برای محصول یا چیزی رخ داده و با چسباندن نام گیت به آن مشکل، از این رسوایی در رسانه‌ها یاد می‌شود.

کد خبر : ۶۳۱۷۳
بازدید : ۱۰۷۰
هرساله با معرفی آیفون‌های جدید، اتفاقاتی رخ می‌دهد که در زبان انگلیسی به طور خلاصه از فرمول «نام مشکل + گیت» برای نام گذاری آن استفاده می‌کنند. Gate به طور خلاصه به یک رسوایی اشاره می‌کند و این یعنی اتفاقی ناگوار برای محصول یا چیزی رخ داده و با چسباندن نام گیت به آن مشکل، از این رسوایی در رسانه‌ها یاد می‌شود.
چرا گیت‌های مربوط به آیفون اهمیت دارند؟

در دنیای تکنولوژی و گوشی‌های هوشمند، ما گیت‌های زیادی داشته‌ایم. از زمان «آنتن گیت» که به مشکل آنتن آیفون ۴ بستگی داشت گرفته تا «باتری گیت» که مشکل باتری گلکسی نوت ۷ را شامل می‌شد و حتی Bend Gate که به مشکل خم شدن آیفون ۶ پلاس اشاره داشت و در آن زمان رسوایی بزرگی برای اپل و آیفون ۶ پلاس به حساب می‌آمد.

هر ساله با معرفی آیفون‌های جدید، کاربران و خبرنگاران مختلف اولین کاری که می‌کنند این است که به دنبال مشکلات آن بگردند و با ساخت یک «گیت» جدید، تیتر اخبار و رسانه‌ها را به خودشان اختصاص دهند و رسوایی جدید برای اپل به بار بیاورند. البته فقط اپل نیست که شامل چنین چیزی می‌شود، اما در این مطلب می‌خواهیم به طور خاص مشکلات آیفون را بررسی کنیم و به دو «گیت» جدید که اخیرا برای آیفون XS پدیدار شده، اشاره کنیم.
اما چرا گیت‌های مربوط به آیفون اهمیت دارند؟

بگذارید اینطور بگوییم که از ابتدا تا انتهای سال میلادی ۲۰۱۷، اپل توانست ۲۱۶ میلیون گوشی آیفون به فروش برساند که رقم بسیار بسیار بزرگی است. با این حجم از فروش یعنی اگر تنها ۰.۰۱ درصد از آیفون‌های فروخته شده مشکل سخت افزاری داشته باشند، ۲۱۶۰۰ کاربر و آیفون وجود خواهند داشت که از این مشکل رنج می‌برند و اپل باید مشکلات تمام این ۲۱ هزار کاربر و گوشی را برطرف کند. فرقی ندارد مشکل در بخش کنترل کیفیت بوده یا در بخش تولید، در نهایت اپل مقصر خواهد بود.

حتی اگر درصد آیفون‌های مشکل دار در ۲۰۱۷ را به ۰.۰۰۱ درصد هم برسانیم، (نگران نباشید ما با ماشین حساب این اعداد را حساب کرده‌ایم) همچنان ۲۱۶۰ آیفون مشکل دار فروخته شده و اپل بیش از دو هزار مشکل دارد که حل کند. پس در نتیجه مهم نیست که چه مشکلی در آیفون‌های جدید پیدا شود و چقدر بزرگ یا کوچک باشد؛ در نهایت مشتریان زیادی با این مشکل روبرو خواهند بود و این یعنی موضوع اهمیت زیادی دارد.
گیت‌های جدید آیفون XS چه هستند؟
امسال دو گیت جدید برای آیفون XS پیدا شده که یکی از آن‌ها Beauty Gate بوده و دیگری Charge Gate. ممکن است در چند روز اخیر خبر‌هایی در رابطه با این مشکلات هم شنیده باشید، اما بیایید به ترتیب هر کدام را بررسی کنیم.

مشکل اول یعنی Beauty Gate تقریبا تمام iPhone XS‌ها را شامل می‌شود چرا که بیش از هرچیزی یک مشکل نرم‌افزاری به حساب می‌آید. درواقع آیفون‌های جدید به واسطه پردازش‌هایی که روی عکس‌های سلفی انجام می‌دهند، یک افکت صاف کننده پوست در سلفی‌ها اعمال می‌کنند که در نتیجه شارپنس عکس‌های سلفی کمتر شده و حتی رنگ پوست کاربران نیز کمی تغییر کرده است.

اما خب بسیاری از گوشی‌ها افکت‌های زیبا کننده چهره را در دوربین خود دارند. این موضوع از آنجایی برای آیفون XS و آیفون XS مکس مشکل به حساب می‌آیند، که کاربران نمی‌توانند این ویژگی را خاموش کنند. نکته بعدی اینجاست که در سال‌های اخیر همواره دوربین گوشی‌های اپل به این مشهور بوده‌اند که عکس‌های کاملا طبیعی را ثبت می‌کنند و گوشی هیچ افکت یا پردازش خاصی را روی تصویر اعمال نمی‌کند. این موضوع درواقع اصلا شبیه به اپل نیست و کوپرتینویی‌ها هم دوربین بدی را روی گوشی‌های خود نمی‌گذارند؛ اینطور نیست؟

گیت بعدی مربوط به Charge Gate می‌شود. این مشکل درواقع بیشتر سخت‌افزاری به نظر می‌رسد و جدی‌تر از مشکل Beauty Gate خواهد بود. بیوتی گیت را اپل می‌تواند با یک بروزرسانی نرم‌افزاری برطرف کند، اما آیا همین جمله را درباره Charge Gate هم می‌توانیم بگوییم؟

Charge Gate را بهتر از همه کانال آنباکس‌تراپی در یوتیوب نشان داده (اینجا ببینید) که به صورت تخصصی‌تر چند آیفون XS را برای مشاهده این مشکل بررسی کرده است. مشکل اینجاست که وقتی برخی از آیفون XS یا XS مکس‌ها را در حالت استندبای به شارژر وصل می‌کنید، گوشی شارژ نمی‌شود!
چرا گیت‌های مربوط به آیفون اهمیت دارند؟
درواقع باید حتما نمایشگر دستگاه را یک بار روشن کنید تا شارژر شروع به کار کرده و آیفون را شارژ کند. این یعنی اگر آیفون XS شما به این مشکل دچار است، وقتی که نمایشگر گوشی خاموش بوده و آن را به شارژر وصل می‌کنید، باید یک بار هم روی نمایشگر گوشی‌تان تپ کنید تا نمایشگر روشن شده و شارژر شروع به شارژ کردن گوشی کند.

هنوز نمی‌دانیم که این مشکل صد درصد سخت‌افزاری بوده یا این هم با بروزرسانی نرم‌افزاری قابل حل است، اما هرچه باشد، مشکل بزرگی به حساب می‌آید. تصور کنید قبل از خواب آیفون XS خود را به شارژر وصل کنید و صبح وقتی می‌خواهید گوشی خود را جدا کرده و روز خود را شروع کنید، ببینید که گوشی شما اصلا شارژ نشده است!
اما اپل چطور به این گیت‌ها پاسخ می‌دهد؟

دلیل اصلی که هرساله این گیت‌ها سر و صدای زیادی ایجاد می‌کنند، بر می‌گردد به نحوه پاسخ اپل به وجود چنین مشکلاتی. اپل همیشه سعی می‌کند این مشکلات را نادیده بگیرد و بگوید شاید شما کاربران از گوشی خود به اشتباه استفاده می‌کنید و این گیت‌ها درواقع ویژگی هستند نه مشکل!

و ما اصلا شوخی نکردیم؛ اگر یادتان باشد زمانی که آیفون ۴ مشکل آنتن دهی داشت، اپل یک بیانیه منتشر کرد و در ابتدا گفت که آیفون ۴ بهترین گوشی هوشمندی است که تا کنون عرضه شده است. بعد گفته شد که آیفون ۴ بهترین آنتن موبایلی در بین تلفن‌های هوشمند را دارد.
سپس گفته شد که اگر گوشی را در شرایط خاصی در دست بگیرید، آنتن گوشی کمی ضعیف شده، اما خب همه گوشی‌های هوشمند این مشکل را دارند، ولی ما یک بروزرسانی نرم‌افزاری عرضه می‌کنیم که اگر گوشی را درست در دست نگرفتید، خطوت آنتن در حال نمایش کم نشوند! در پایان هم گفتند که مشکل خاصی نیست و آیفون ۴ بهترین گوشی هوشمندی است که هم اکنون می‌توانید بخرید. چندی بعد هم اپل بامپر‌هایی پلاستیکی برای این گوشی عرضه کرد تا مشکل آنتن دیگر به وجود نیاید.

با این سابقه از اپل، ما همین الان هم انتظار داریم اپل بیانیه جدیدی درباره مشکلات آیفون XS منتشر کند و به همین شکل آن مشکلات را نه تایید و نه رد کند. حتی می‌توانیم متن این بیانیه را هم حدس بزنیم.

احتمالا اپل درباره این مشکل می‌گوید:

کاربران عزیز آیفون XS و iPhone XS Max. قبل از هرچیزی باید بگوییم که این گوشی‌ها بهترین تلفن‌های هوشمندی هستند. همچنین محض اطلاع‌تان iPhone XS و iPhone XS Max پرفروش‌ترین آیفون‌های بزرگ و کوچکی هستند که تا کنون عرضه شده‌اند. ما به تازگی متوجه شدیم که این گوشی «رفتاری خاص در هنگام شارژ» از خود بروز می‌دهد که تعداد کمی از آیفون‌های جدید فروخته شده به آن دچار هستند. این رفتار کمی متفاوت به نظر می‌رسد، اما بیش از آنکه اشکال باشد، یک ویژگی در آیفون‌های جدید است. جای نگرانی نیست چرا که اگر مایل باشید ما یک بروزرسانی نرم‌افزاری برای آن عرضه می‌کنیم تا این رفتار را تغییر دهیم. بار دیگر تاکید می‌کنیم که آیفون XS بهترین گوشی هوشمندی است که وجود دارد.

گرچه این بیانیه بیشتر جنبه طنز داشت، اما اگر اپل دقیقا همین متن را هم منتشر کند، مردم باز هم آیفون‌های جدید را خریداری می‌کنند چراکه میزان وفاداری کاربران اپل به محصولات این شرکت بی نظیر است و در هیچ شرکت و حوزه دیگری شاهد آن نیستیم. اما خب این میزان از وفاداری هم چیز عجیبی نیست.
چرا گیت‌های مربوط به آیفون اهمیت دارند؟

اگر کمی به عقب‌تر و زمان پیداش باتری گیت در گلکسی نوت ۷ برگردیم که باعث می‌شد این گوشی حتی در جیب کاربران هم منفجر شود (عکس پایین)، بازهم سامسونگ گوشی‌های کاربران را تحویل گرفت و ۹۵ درصد خریداران گلکسی نوت ۷ حاضر به تعویض گوشی خود با یک گوشی دیگر سامسونگ شدند که وفاداری فوق العاده کاربران به این برند را نشان می‌دهد.
درواقع مشکل باتری نوت ۷ شاید بدترین مشکلی بود که برای یک گوشی می‌توانست به وجود بیاید. شما حتی نمی‌توانستید این گوشی را به برخی مکان‌های عمومی یا حتی درون هواپیما ببرید که این موضوع رسوایی بزرگی برای سامسونگ به بار آورد، اما همچنان ۹۵ درصد کاربران این گوشی، باز هم سامسونگ را انتخاب کردند؛ بنابراین عجیب نیست با وجود Beauty Gate و Charge Gate، باز هم کاربران محصولات اپل به این شرکت شانسی دوباره بدهند و گوشی‌های بعدی یا حتی آیفون‌های کنونی با این مشکلات را هم خریداری کنند.
چنین مشکلاتی همیشه پیش می‌آیند و به همین دلیل است که گارانتی و واحد کنترل کیفیت برای گوشی‌ها و دیگر محصولات الکترونیکی وجود دارد. اینکه انتظار داشته باشیم یک محصول الکترونیکی بدون هیچ‌گونه مشکلی عرضه شود، خیلی دو از انتظار است.

در پایان همیشه هستند کسانی که به محض عرضه محصولات جدید دنبال مشکلات آن‌ها گشته و یک گیت جدید به وجود بیاورند. سال آینده و برای محصولات مهم دیگر شرکت‌ها هم باید منتظر پیدایش گیت باشیم و راستش را بخواهید، این چیز بدی نیست؛ بلکه باعث پیشرفت این حوزه شده و در نهایت به نفع کاربران تمام می‌شود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید