ماجرای مسمومیت‌های الکلی بی‌سابقه

ماجرای مسمومیت‌های الکلی بی‌سابقه

در هفته‌ای که گذشت مرگ تعدادی از شهروندان در نقاط مختلف کشور بر اثر مصرف مشروبات الکلی دست ساز و غیر استاندارد بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و فضای مجازی داشته است. در ادامه به مرور این حادثه و نظرات و واکنش‌های مردم و کارشناسان به این مساله می‌پردازیم.

کد خبر : ۶۳۲۰۳
بازدید : ۲۴۸۳
ماجرای مسمومیت‌های الکلی بی‌سابقه
فرادید | در هفته‌ای که گذشت مرگ تعدادی از شهروندان در نقاط مختلف کشور بر اثر مصرف مشروبات الکلی دست ساز و غیر استاندارد بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و فضای مجازی داشته است.


گفته می‌شود در چند روز اخیر بیش از ۲۵ نفر در شهر‌های مختلف بر اساس مسمومیت ناشی از مشروبات الکلی جان خود را از دست داده اند.


براساس آماری که چهارشنبه ایسنا منتشر کرد تعداد مسمومان الکلی بندرعباس به ۲۵۰ نفر رسید، ۳۷ نفر بستری و ۲۱۳ نفر ترخیص شدند.

دکتر فاطمه نوروزیان مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اعلام کرد که ۱۰ نفر از این تعداد به خانم‌ها تعلق دارد.

او افزود: متأسفانه ۲۰ نفر از ۲۵۰ نفر جان خود را از دست داده و ۶ نفر بدحال هستند. ‌تاکنون ۱۳۱ نفر از این افراد دیالیز شده‌اند و ۲۱۳ نفر ترخیص شده اند و ۳۷ نفر در بستری به سر می‌برند.

توزیع‌کنندگان چه کسانی بودند؟
فرمانده انتظامی هرمزگان چهارشنبه صبح در نشست خبری گفت: توزیع کنندگان اصلی که دو نفر بودند نیز دستگیر شده اند؛ الکل مورد استفاده در این مشروبات دست ساز بوده و از تهران خریداری شده بود. پرونده در حال بررسی است و نمونه جهت بررسی به آزمایشگاه ارسال شده و هنوز جواب آن را دریافت نکرده‌ایم.


پیش‌تر رئیس پلیس بندرعباس هم از دستگیری سه نفر در این رابطه خبر داده بود. به گفته رئیس پلیس بندرعباس دو نفر از بازداشتی‌ها زن و شوهری هستند که "خانه‌شان را به کارگاه تهیه و ساخت مشروبات الکلی تبدیل کرده بودند. "


مشایخ افزود: "سرکرده اصلی که توزیع‌کننده این مشروبات دست‌ساز بوده" هم بازداشت شده است. او این شخص را از "افراد سابقه‌دار" معرفی کرد.


سایر استان‌ها
بر اساس آخرین آمار‌ها از استان البرز یک نفر دیگر به تعداد فوتی‌های مصرف مشروبات الکلی در کرج اضافه شد؛ و با این حساب تعدا فوتی‌ها به ۵ نفر رسید.

به گفته مهرداد بابایی مدیر مرکز فوریت‌های پزشکی و اورژانس البرز گفت: طبق آخرین آمار تعداد کسانی که طی چند روز گذشته بر اثر مصرف مشروبات الکلی در کرج مسموم شده بودند به ۷۳ نفر رسیده است. از میان مسموم شدگان ۵۲ نفر بستری و مابقی مرخص شده‌اند.


براساس گزارش‌ها از خراسان شمالی نیز مصرف مشروبات الکلی دو قربانی گرفته است. به گفته رییس بیمارستان امام حسن بجنورد از ۱۳ مسموم شده بر اثر مصرف مشروبات الکلی دست ساز، یک نفر کشته شده و ۱۲ نفر در بیمارستان بستری شده اند. به گفته رامین حقیقی حال ۴ نفر از بستری شدگان مساعد نیست.


در شهرستان شیروان نیز یک نفر بر اثر مشروبات الکلی جان باخته است. براساس گزارش رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: "در اثر مسمومیت ناشی از مصرف مشروبات الکلی دست ساز ۹ نفر را در بیمارستان‌های یاسوج و گچساران بستری کرد. "
جلال پورانفرد افزود: "این تعداد به علت مسمومیت ناشی از مصرف مشروبات الکلی دست‌ساز از ۲۶ شهریورماه تاکنون در بیمارستان‌های یاسوج و گچساران بستری شدند. "
او اظهارکرد: "از این تعداد دو نفر دچار مرگ مغزی شده و بقیه هم دچار نارسایی‌های کلیوی و اختلالات بینایی شده اند. "

ماجرای مسمومیت‌های الکلی بی‌سابقه
ماجرای مسمومیت الکلی از کجا آب می‌خورد؟
زنگ خطر به صدا در آمده است این اتفاقات بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی داشته است. عده‌ای معتقدند غیرقانونی بودن تولید، خرید و فروش و مصرف مشروبات الکلی در به وجود آمدن این وضعیت نقش دارد، عده‌ای دیگر سست شدن عقاید دینی جوانان را در این رابطه موثر می‌دانند، برخی دیگر از "بی وجدانی" تولیدکنندگان مشروبات الکلی دست ساز انتقاد می‌کنند، برخی هم شرایط اقتصادی را در تولید مشروبات الکلی مرگبار موثر دانسته اند و. ...

در این باره حتی شایعه شده است مشروبات الکلی مسمومیت زا در بندر عباس حاوی ماده مخدر شیشه بوده، این شایعه تاکنون تائید نشده است. با این تفاسیر بسیاری این وضعیت را زنگ خطری مهم ارزیابی می‌کنند. دکتر سیامک افاضلی فارماکولوژیست در این باره معتقد است "مشروبات تقلبی که در آن‌ها ماده متانول وجود داشته باشد منجر به این حوادث می‌شود.


او به روزنامه هفت صبح گفت: «چوب یا هسته هر نوع میوه‌ای که از آن اتانول می‌گیرند، متواند باعث به وجود امدن متانول شود. حتی خرما، نشاسته و برنج و ... اگر ناخالصی داشته باشد متانول به وجود می‌آورد که مهمترین عامل مسمومیت است.»
افاضلی افزود: «بعضی انواع دارو‌های آرامبخش مثل دیازپام می‌ریزند که آنهم مسمومیت‌های در پی دارد.» تولید الکل در خانه یا کارگاه‌های غیر استاندارد معمولا یا برای دسترسی به الکل ارزان است، اما تولید غیر استاندارد باعث ناخالصی محصول نهایی می‌شود و این ناخالصی‌ها ممکن است موجب مسمومیت و حتی مرگ شوند. در برخی موارد هم تولیدکنندگان غیرمجاز برای افزایش گیرایی موادی را به مشروب الکلی اضافه می‌کنند که این مواد ممکن است سمی باشند و باعث کوری، نارسایی کلیه یا مرگ شوند.
یکی ازمسائلی که باعث افزایش میزان مسمومیت‌های بر اثر مصرف مشروبات الکلی است این است که تعداد زیادی از مشروباتی که در بسته بندی خارجی وجود دارد و مردم تصور می‌کنند وارداتی است، اساسا وارداتی نیستند و در داخل کشور تولید و بسته بندی شده اند. این مشروبات تقلبی با توجه به آنکه نرخ آن‌ها کم است، به سرعت بازار خود را به دست آورده اند.
با افزایش نرخ ارز کسانی که تا پیش از این از مشروبات الکلی خارجی استفاده می‌کردند حالا دیگر قدرت خرید این مشروبات را ندارند و به مشروبات دست ساز روی آورده اند.
روزنامه هفت صبح در این باره نوشته است "در سایت‌های فروش آنلاین خارجی، قیمت یک شیشه نوشیدنی الکلی خیلی معمولی یک لیتری به طور متوسط ۲۰ دلار است. با قیمت دلار ۱۷ هزار تومانی هم محاسبه کنیم می‌شود ۳۴۰ هزار تومان".
آمار دقیقی از میزان مصرف مشروبات الکلی در ایران وجود ندارد، اما در سال‌های اخیر برخی کارشناسان در این باره هشدار داده اند. براساس گزارش‌ها اعتیاد به الکل نیز افزایش پیدا کرده است. بر اساس تحقیق وزارت بهداشت در سال ۱۳۹۱، "الکل بیشتر از هر ماده [مخدر یا سکرآور]دیگری در ایران مصرف می‌شود" و شمار کسانی که الکل می‌نوشند به "بیش از یک و نیم میلیون نفر" می‌رسد که "۳۰ درصد زن و ۷۰ درصد مرد هستند. "


آسیب‌شناسی مصرف مشروبات الکلی در هرمزگان از دید یک جامعه شناس

در پی حادثه مسمومیت الکلی که چندین فوتی، بدحال و بستری در بیمارستان را به دنبال داشت در خصوص آسیب‌شناسی مصرف مشروبات الکلی در استان هرمزگان، یک جامعه‌شناس و استاد دانشگاه با بیان اینکه هیچ جامعه سالمی نمی‌توان یافت که هیچ آسیب اجتماعی در آن وجود نداشته باشد، اظهار کرد: هرچقدر هم با این آسیب‌ها مبارزه کنیم و آن‌ها را تقلیل دهیم نه‌تن‌ها این مورد خاص بلکه آسیب‌های اجتماعی دیگر هم در حد ضعیف خود وجود خواهند داشت.

مصطفی عبدی اظهار کرد: هر جامعه‌ای نظم خاصی دارد که منطبق با منطق درونی آن جامعه است و با بخش‌ها و عناصر و اجزای مختلف آن جامعه عجین شده است.

وی با بیان اینکه این نظم باعث می‌شود جامعه حیات و استمرار داشته باشد، افزود: با نگاهی جامعه‌شناختی می‌بینیم که حتی بحران‌زده‌ترین جوامع نظم خاص خود را دارند، برای مثال جامعه افغانستان کنونی یا عراق کنونی در نهایت بحران‌ها و بی‌نظمی‌هایی که در آن‌ها مشاهده می‌شود، نظم خاص خود را دارند که اجازه می‌دهد این جوامع دوام داشته باشند.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم با اشاره به اینکه در دوره هشت سال جنگ تحمیلی بحران‌ها و مسائل مختلفی جامعه ایران را تهدید می‌کرد، ولی با این‌وجود قواعد نانوشته‌ای وجود داشت که مردم خود را معتقد و متعهد به آن می‌دانستند و از درون خود را دوام می‌بخشیدند، اضافه کرد: جامعه ایران فعلی نیز باوجود همه بحران‌ها، تحریم‌ها و جنگ‌های اقتصادی که در آن جریان دارد نظم و نظام خاصی در تمام سطوحش جاری است.

عبدی ادامه داد: هر لایه‌ای از جامعه ضمن نظم عمومی که در آن جاری است نظم مختص به خود را دارد، در بندرعباس اگر فردی از محلات مرفه نشین به محلاتی پایین‌دست برود احساس می‌کند بی‌نظمی وجود دارد و قاعده‌ای را در آنجا نمی‌بیند، اما اگر از درون به آن منطقه نگاه کنیم آنجا نیز نظم خاص خود را دارد.

در جامعه قوانین مختلفی وجود دارد که در لایه‌های آشکار جامعه شاهد آن هستیم
وی با بیان اینکه در جامعه قوانین مختلفی وجود دارد که در لایه‌های آشکار جامعه شاهد آن هستیم، تصریح کرد: لایه‌های پنهانی نیز در جامعه وجود دارند که آن‌ها نیز نظم خاص خود را دارند و همان‌قدر که در بخش‌های قانونی، آشکار و متعارف جامعه به شکلی دارد خود را ادامه می‌دهد بخش‌های زیرینی که به شکل غیرقانونی، گروه‌های خلاف‌کار و گروه‌هایی که منطبق با قواعد و ارزش‌های جامعه رفتار نمی‌کنند وجود دارند نیز قاعده‌های خود را دارند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در این وضعیت سطوحی از جامعه راداریم که نسبتاً زیبا دیده‌شده و کمتر تخلفاتی را در درونش می‌بینیم، عنوان کرد: بخشی از جامعه نیز در پس این لایه زیباارزش‌ها، رفتار‌ها و هنجار‌هایی در آن‌ها جاری است که شاید به تعریف نظم عمومی جامعه، جرم یا بی‌بندوباری تلقی شود، اما همین لایه‌ها نیز حیات خود را بانظمی که دارند ادامه می‌دهند.

عبدی با بیان اینکه فشار‌های اقتصادی نظم و تعادل جاری در عموم جامعه را بر هم زده و فشار‌هایی را به آن وارد کرده است، خاطرنشان کرد: تبادلات اقتصادی و اجتماعی که بین مردم جامعه وجود دارد دچار اختلالاتی شده و این اختلالات نه‌تن‌ها در پهنه آشکار و رسمی جامعه رخ‌داده بلکه پهنه پنهان، غیرقانونی و مجرمانه جامعه که نظم و تعادل خاص خود را داشته نیز در این جنگ اقتصادی تعادل و نظم خود را ازدست‌داده است.

شاید نحوه زندگی بخشی از جامعه منطبق با سبک زندگی جاری و رسمی نباشد
وی بیان کرد: از زوایای مختلفی می‌توان این موضوع را بررسی کرد که چرا مردم به مصرف مشروبات الکلی روی می‌آورند، اما من از این بعد به آن می‌پردازم که بخشی از جامعه ذائقه‌هایی فرهنگی، غذایی، مصرفی و تفریحی خاص خود را دارند که شاید منطبق با سبک زندگی جاری و رسمی جامعه نباشد.

این جامعه‌شناس ادامه داد: وقتی جامعه‌ای دچار تلاطمانی، چون فشار‌های اقتصادی و سیاسی می‌شود در لایه‌های زیرین هم بی‌تعادلی ایجاد می‌شود که یکی از ذائقه‌های این بخش مصرف مشروبات الکلی است، باید پذیرفت که این لایه‌های زیرین وجود دارند و روابط اجتماعی و مبادلات اقتصادی و اجتماعی آن‌ها نیز از این تلاطم‌ها در امان نمانده و با مشکلاتی مواجه می‌شود.

عبدی افزود: "امیل دورکیم" که از بنیان‌گذاران جامعه‌شناسی و از پدران آسیب‌شناسی اجتماعی است می‌گوید وقتی در یک جامعه آسیب‌های اجتماعی افزایش میابد آن جامعه بحران‌زده است، پس جامعه‌شناسان متخصصین و مسئولین باید تدابیری بیندیشند تا این آسیب‌ها را تنزل دهند، اما از آن‌طرف هم اگر در جامعه‌ای آسیب‌های اجتماعی صفر باشد باید به‌سلامت آن شک کرد.

هیچ جامعه سالمی نمی‌توان یافت که هیچ آسیب اجتماعی در آن وجود نداشته باشد
وی با بیان اینکه هیچ جامعه سالمی نمی‌توان یافت که هیچ آسیب اجتماعی در آن وجود نداشته باشد، اظهار کرد: هرچقدر هم با این آسیب‌ها مبارزه کنیم و آن‌ها را تقلیل دهیم نه‌تن‌ها این مورد خاص بلکه آسیب‌های اجتماعی دیگر هم در حد ضعیف خود وجود خواهند داشت.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم ادامه داد: بنده آمار دقیقی از سن مصرف مشروبات الکلی ندارم و منبع خوبی برای آمار دقیق نیستم و باید به مراکز معتبر مراجعه شود، اما آنچه به‌عنوان یک جامعه‌شناس از روند عمومی جامعه می‌بینم این است که با توجه به این روند بومی جاری بر جامعه سن مواجهه با این نوع رفتارها، مصرف‌ها و هنجار‌های خاص پایین آمده است؛ چندین سال پیش موضوعی تیتر روزنامه‌ها شده بود با این عنوان که مواد مخدر به پشت در مدارس رسیده است که امروز می‌بینیم از پشت در هم گذشته و به داخل مدارس راه‌یافته است.

عبدی با اشاره به اینکه علت پایین آمدن سن مصرف این است که سبک زندگی به طرق مختلف در حال تغییر است و یکی از مسائل عمده این است که شیوه، محتوا ارتباطات اجتماعی بین افراد به‌شدت دگرگون‌شده و با سرعت فزاینده‌ای هم بیشتر می‌شود، افزود: این موضوع می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که یکی از این دلایل همین تکنولوژی‌های برآمده از حیات مدرن است.


کنترل اجتماعی اتوماتیک در محیط‌های سنتی شکسته شده است
وی با بیان اینکه خانواده‌ها به شکل سنتی گذشته نیستند، کنترل اجتماعی اتوماتیک در محیط‌های سنتی شکسته شده است، اضافه کرد: یک رهاشدگی در سطح جامعه ایجادشده که متأسفانه ظرفیت آن و تربیت‌های فرهنگی لازم از طریق سازوکار‌های فرهنگی در خصوص آن ایجاد نشده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در حال حاضر شرایط مادی و عینی به‌گونه‌ای است که نوجوانان در کوچه و خیابان چیز‌هایی را می‌توانند ببینند که ندرگذشته افراد در این سن نمی‌دیدند یا اگر می‌دیدند در سنینی این اتفاق می‌افتاد که از لحاظ روحی و درونی آمادگی مواجهه با آن را داشتند، تصریح کرد: متأسفانه آگاهی و تربیت اجتماعی لازم در برخورد با این مسائل وجود ندارد و این در حالی است که بستر فیزیکی آن وجود دارد، خلأ‌هایی هم دراین‌بین وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به خلأ اوقات فراغت اشاره کرد.

عبدی با تأکید بر اینکه مسئولین باید به مسئله شادی و اوقات فراغت جوانان و نوجوانان توجه کنند، عنوان کرد: وقتی خلائی وجود دارد یا باید با سازوکار‌های مناسب پر شود که نیازمند برنامه‌ریزی‌های دقیق و صرف هزینه‌هایی است و یا آسیب‌هایی این خلأ‌ها را پر می‌کنند که مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی و گذران اوقات فراغت با راهکار‌هایی که منطبق باارزش‌ها و فرهنگ عمومی جامعه و خانواده‌ها نیست ازجمله این آسیب‌هاست.

وی با بیان اینکه اتفاقی که در هرمزگان افتاده و بخشی از آن را جوانان و نوجوانان تشکیل داده‌اند، نشان‌دهنده وجود خلأ‌هایی است که با این رفتار‌ها پر شده است، خاطرنشان کرد: هر فردی بخشی از زندگی خود را به کار می‌گذراند و بخش دیگری را باید با اوقات فراغت و لحظات شاد پر کند تا خستگی لحظات کار جبران شود و شادابی و احساس تازگی در فرد ایجاد شود؛ امروزه که در منزل هرکس درگیر دغدغه‌های خاص خود بوده و سرش در تلفن همراه یا کامپیوتر و تلویزیون است و این انزوایی در خانه برای فرد ایجاد می‌کند و نیاز به پر کردن این خلأ را تشدید می‌کند.

این جامعه‌شناس با اشاره به اینکه درگذشته لازم بود فرد حتماً به‌صورت فیزیکی در جایی قرار گیرد تا با گزینه‌های جایگزین ازجمله مواد مخدر یا مشروبات الکلی آشنا شود، اما امروز دیگر نیازی به این جابجایی فیزیکی نیست و از طریق سفر مجازی می‌توان با خیلی از این تنوعات فرهنگی آشنا شد و در محیط واقعی تهیه و مصرف کرد، بیان کرد: نمی‌شود برای داشتن جامعه‌ای ۱۰۰ درصد سالم برنامه‌ریزی کرد چراکه اصلاً امکان‌پذیر نیست، اما آسیب‌ها باید به سطحی معقولی کاهش بیابد.

عبدی با بیان اینکه هرمزگان شرایط زندگی خاصی دارد و در برخی فصول به علت مساعد بودن شرایط آب‌وهوایی گردش فیزیکی برای افراد مانند قدم زدن در ساحل و خرید کردن از بازار وجود دارد، ابراز کرد: متأسفانه در فصول گرم به دلیل شرایط بد آب‌وهوایی، گرما و شرجی شدید، یکنواختی در سطح زندگی افراد ایجادشده و این یکنواختی خسته‌کننده می‌شود و از روزمرگی و یکنواختی که آب‌وهوا برایشان ایجاد کرده گریزان شده و به شهر‌های دیگر سفر می‌کنند، اما در فصول سردتر بیشتر میزبان هستند و شادابی و تازگی بیشتر حس می‌شود.

تنوع کم آب‌وهوایی و خلأ‌های فراغتی در هرمزگان، افراد را به سمت آسیب‌های اجتماعی می‌کشد
وی با اشاره به اینکه با این تنوع کم آب‌وهوایی و خلأ‌های فراغتی که در هرمزگان وجود دارد افراد بیشتر به سمت آسیب‌های مختلف اجتماعی کشیده می‌شوند، اظهار کرد: به‌طور کل حتی در جوامعی که مصرف مشروبات الکلی در قوانین‌شان آزاد است اگر به افراط برسد، تبدیل به یک معضل و مسئله می‌شود.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم ادامه داد: در مسئله اخیر افرادی از قشر‌ها و محلات به نسبت پایین‌تر اقتصادی مشروبات الکلی تهیه کردند که به دلیل عدم رعایت استاندارد‌ها در مقابل مشروبات الکلی مارک‌داری که درصد‌های الکل مشخصی دارند و آزمایش و کنترل می‌شوند، قرار می‌گیرند و کنترلی روی آن‌ها نیست و در منزل و کارگاه‌های غیراستاندارد به‌صورت دست‌ساز تهیه می‌شوند.

عبدی با بیان اینکه وقتی مصرف مشروبات الکلی در جامعه ما رفتاری جرم گونه محسوب می‌شود، به لایه‌های زیرین جامعه می‌رود که ظاهراً از چشم‌های جامعه پنهان است و در زیرپوست شهر جریان دارد، افزود: مصرف‌کنندگان مشروبات الکلی چه از نوع برند، چه دست‌ساز نظم و تعریف‌های خاص خود را دارند، وقتی فشار اقتصادی نظم و تعادل عمومی جامعه را بر هم می‌زند نظم و تعادل این قشر از جامعه نیز برهم زده می‌شود.

وی اضافه کرد: همان‌طور که در لایه‌های آشکار جامعه عده‌ای از برهم خوردن تعادل سوءاستفاده می‌کنند و منافع مادی عظیمی برای خود دست‌وپا می‌کنند در لایه‌های پنهان جامعه نیز این مسئله به شکل جدی‌تری اتفاق می‌افتد چراکه امکان سوءاستفاده به علت عدم نظارت مستقیم بیشتر است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در این وضعیت اقتصادی جامعه دستگاه‌های مختلفی بر قیمت، کمیت و کیفیت کالای عرضه‌شده کنترل دارند، اما در لایه‌های پنهان نظارتی وجود ندارد، تصریح کرد: هیچ سازوکار نظارتی رسمی و دقیقی بر کنترل کیفیت کالایی که در لایه‌های زیرین جامعه و به‌صورت غیرقانونی عرضه می‌شود و عده‌ای مصرف می‌کنند، وجود ندارد.

عبدی با بیان اینکه مواجهه با این موارد به این‌گونه است که می‌خواهیم همه‌چیز را از ریشه قطع کنیم درصورتی‌که وقتی بخواهی صورت‌مسئله را پاک‌کنی، مسئله در جای دیگری نمود پیدا می‌کند و نظارتی هم بر آن وجود ندارد، عنوان کرد: در این جنگ اقتصادی سوءاستفاده‌ها در عرضه مشروبات الکلی هم ایجاد می‌شود و مصرف‌کننده وقتی می‌بینند قیمت ارز بالا رفته و به‌تبع آن قیمت مشروبات الکلی که به‌صورت قاچاق از خارج کشور وارد می‌شوند بالا رفته است، توانایی تهیه مواد مطلوب و استاندارد را ندارد و به مصرف مواد دست‌ساز بی‌کیفیت روی می‌آورد.

وی ادامه داد: فروشنده هم وقتی می‌بیند فروشش بالا رفته و مواد اولیه هم مورد ارزیابی و نظارت قرار نمی‌گیرد هر ماده‌ای را که به دستش برسد می‌سازد و توزیع می‌کند و در نهایت جایی این مسئله سرباز می‌کند.

بجای طرد مسائل باید آن‌ها را حل و کنترل کنیم
این جامعه‌شناس با تأکید بر اینکه ما باید بپذیریم برخی مسائل وجود دارد و بجای طرد مسائل باید آن‌ها را حل و کنترل کنیم، خاطرنشان کرد: موضوع مشابه این مسئله در کشور موسیقی است، مردم ذائقه‌های متفاوتی دارند و ما نمی‌توانیم به همه مردم بگوییم موسیقی سنتی گوش بدهند؛ زمانی موسیقی‌هایی که برآمده از فرهنگ ایرانی نبود مجوز فعالیت نداشتند و ذائقه برخی از افراد به موسیقی‌هایی که در خارج از مرز‌های ایران با هر محتوایی ساخته می‌شد کشیده و به شکل قاچاقی وارد می‌شد.

عبدی ادامه داد: پس از مدتی این موسیقی در داخل به شکل زیرزمینی رواج پیدا کرد و امروز می‌بینیم که به‌صورت کنترل‌شده در شهر‌های مختلف کنسرت‌های مختلفی اجرا می‌شود و افراد از سلایق مختلف استقبال می‌کنند؛ با این شرایط هم موسیقی کنترل‌شده و از شکل رهاشده برگشته، هم خلأ اوقات فراغت به‌اندازه‌ای پرشده است.

وی با اشاره به اینکه در مورد مصرف مشروبات الکلی نیز باید بپذیریم که برخی بیمارند و به این ماده اعتیاد دارند و این‌گونه آسیب‌ها هیچ‌گاه صفر نمی‌شود، بیان کرد: به‌جای حذف مصرف مشروبات الکلی باید آن را بررسی، شناسایی و با برنامه‌ریزی دقیقی کنترل کنیم تا این فجایع رخ ندهد.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم افزود: در آرمانی‌ترین جوامع هم درصدی از آسیب‌های اجتماعی وجود دارد و چه‌بهتر که این مسائل را به‌صورت علمی تحت کنترل در آوریم و آن‌قدر آن را رها نکنیم که کل جامعه را فرابگیرد.
منبع: فرارو، ایسنا
۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    بیچاره جوونا

تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید