تلاطم در بازار‌های جهانی

تلاطم در بازار‌های جهانی

هر سکه طرح جدید با رشد هفتگی ۱۱ درصدی به قیمت ۴ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان رسید. این فلز گرانبها در روند اصلاحی خود، از پنجم مهرماه تا یکشنبه گذشته حدود ۳۰ درصد از ارزش خود را از دست داد. روند نزولی بهای سکه تا تصویب لایحه مبارزه با تامین مالی تروریسم در مجلس ادامه یافت و قیمت سکه به کمترین سطح خود طی دو ماه اخیر رسید

کد خبر : ۶۳۳۸۷
بازدید : ۹۰۱
یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آن‌ها است. بر این اساس در این صفحه روند‌های قیمتی بازار‌های مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام
حرکت سهام به سمت تعادل

شاخص کل بورس تهران با افت ۴/ ۲ درصدی طی هفته قبل به سطح ۱۸۱ هزار و ۱۶ واحدی رسید. به این ترتیب، این نماگر پس از ۷ هفته صعود پی‌درپی، در مقیاس هفتگی تنزل یافت. در دوره اصلاحی اخیر که از دهم مهر آغاز شد، شاخص کل در ریزش‌های متوالی، بیش از ۱۰ درصد از ارتفاع خود را از دست داد تا سرانجام در سه‌شنبه گذشته آرام گرفت و به مسیر صعودی بازگشت. تخلیه هیجان پس از برخورد قیمت‌ها به سطوح مقاومتی در کنار حمایت‌گری سهامداران عمده از سهام خود موجب شد تا شاخص به اتکای رشد ارزش سهام کالامحور بازار، بخشی از ریزش‌های خود را جبران کند. در نقطه مقابل، شاخص‌های هم‌وزن روند نزولی خود را با ریزش ۶/ ۸ درصدی طی هفته قبل ادامه دادند تا گواه تخلیه هیجان در سهام کوچک‌تر باشد.

تلاطم در بازار‌های جهانی



بازار ارز
آرامش دلار در پایان هفته

هر دلار آمریکا با رشد ۵ درصدی در هفته گذشته به نرخ ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان معامله شد. اگر چه مداخله بازارساز در فروکش هیجان و شکستن نرخ‌های ارز طی هفته دوم مهر موثر بود، اما نوسان قیمت دلار در هفته اخیر عمدتا در سایه اخبار سیاسی، خاصه رصد سرنوشت لوایح FATF دنبال شد. در ابتدای هفته با تصویب لایحه مبارزه با تامین مالی تروریسم در مجلس شاهد عقبگرد مقطعی دلار به پایین‌ترین سطح خود در یک ماه گذشته بودیم. اما تردید در مورد عدم تایید این لوایح در شورای نگهبان تمایلات صعودی بازاری با فروشندگان کم را بیشتر کرد. در نتیجه، بازار ارز در میانه هفته گارد صعودی گرفت و تا آستانه ورود به کانال ۱۵ هزار تومانی رفت. سرانجام در دو روز پایانی هفته با بازگشت آرامش و افت نسبی ارزش دلار، این بازار به بازدهی هفتگی ۵ درصدی بسنده کرد.

تلاطم در بازار‌های جهانی



بازار سکه
سبقت سکه از دلار

هر سکه طرح جدید با رشد هفتگی ۱۱ درصدی به قیمت ۴ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان رسید. این فلز گرانبها در روند اصلاحی خود، از پنجم مهرماه تا یکشنبه گذشته حدود ۳۰ درصد از ارزش خود را از دست داد. روند نزولی بهای سکه تا تصویب لایحه مبارزه با تامین مالی تروریسم در مجلس ادامه یافت و قیمت سکه به کمترین سطح خود طی دو ماه اخیر رسید. اما این روند ناپایدار بود و با تردید سکه‌بازان و فعالان ارزی نسبت به عواقب تحریم‌های نفتی و سرنوشت لوایح مرتبط با FATF مجددا رشد کرد. نکته جالب توجه این است که بهای سکه در هفته اخیر از روند دلار چندان تبعیت نکرده است. یکی از دلایل آن را باید در آزادی عمل سکه‌بازان در مقایسه با محدودیت‌های بازار ارز جست‌وجو کرد که موجب رشد بیشتر بهای این فلز گرانبها شد.

تلاطم در بازار‌های جهانی



بازار طلای جهانی
جهش طلای جهانی به اوج ۲ و نیم ماهه

هر اونس طلای جهانی ساعت ۱۶ دیروز با رشد یک درصدی به قیمت ۱۲۲۱ دلار معامله و به بالاترین سطح طی دو‌و‌نیم ماه اخیر رسید. با رسیدن بازده اوراق خزانه بلندمدت آمریکا به اوج ۷ ساله و نگرانی از آثار انقباضی نرخ بهره موجب سقوط سهام جهانی در چهارشنبه‌شب گذشته و حرکت سرمایه به سمت طلا به‌عنوان دارایی امن شد. ضمن اینکه، انتشار شاخص‌های ضعیف‌تر از انتظارِ قیمت مصرف‌کننده آمریکا در روز پنج‌شنبه و انتقادات تند ترامپ از سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو نیز شاخص دلار را به کف دو هفته تنزل داد و طلا را تقویت کرد. از طرفی، نگرانی از کاهش رشد اقتصاد جهانی در نتیجه تداوم جنگ تجاری به جهش طلا به بالای مرز روانی ۱۲۰۰ دلار کمک کرد تا روز پنج‌شنبه بیشترین بازدهی روزانه این فلز گرانبها طی بیش از دو سال اخیر ثبت شود.


تلاطم در بازار‌های جهانی


بازار اوراق مسکن
دومین هفته صعودی اوراق

هر ورقه «تسه» اسفند ۹۵ (تسه ۹۵۱۲) با رشد یک‌درصدی طی هفته قبل به قیمت ۶۲ هزار و ۳۰ تومان معامله شد. همبستگی منفی بین اوراق تسهیلات و سهام در هفته‌های اخیر بیشتر نمایان شد؛ به‌طوری که همزمان با جهش‌های سهام در روز‌های ابتدای مهرماه، ارزش اوراق تسهیلات به کمترین سطح از اسفند ۹۲ رسید. سپس با آغاز روند اصلاحی در سهام و عقبگرد محسوس نرخ‌های ارز، شاهد تقویت سمت تقاضا و رشد قیمت در اوراق تسهیلات بودیم. این همبستگی در هفته اخیر با تخلیه هیجان در بازار سهام، جریان آرام معاملات در اوراق را به دنبال داشت. به این ترتیب، در پایان هفته گذشته شاهد تثبیت قیمت اکثر سررسید‌های این بازار در کانال ۶۲ هزار تومانی بودیم. در صورت نبود التهاب در بازار‌های موازی، انتظار می‌رودکه شاهد کم‌نوسانی قیمت اوراق در چشم‌انداز رکودی بازار مسکن باشیم.

تلاطم در بازار‌های جهانی



بازار نفت
افت نفت در چشم انداز تقاضای نزولی

هر بشکه نفت خام آمریکا ساعت ۱۶ دیروز با افت اندک به قیمت ۹/ ۷۱ دلار رسید. روز پنج‌شنبه بود که بهای نفت WTI همزمان با سقوط بازار‌های جهانی سهام، ریزش ۳ درصدی را تجربه کرد و در کف دو هفته قرار گرفت. اما بازگشت آرامش به بازار‌های سهام طی روز جمعه، در بازگشت نفت از کف دو هفته اثرگذار بود. با این حال، افزایش غیرمنتظره موجودی هفتگی نفت آمریکا (حدود ۶ میلیون بشکه) سیگنال منفی به نفت داد. از طرفی، آژانس بین‌المللی انرژی نیز همچون اوپک در گزارش ماهانه خود تقاضای جهانی نفت کمتر از ماه قبل برآورد و کاهش ظرفیت‌های مازاد به ۲ درصد از تقاضا را گوشزد کرد. حال بازار نفت در انتظار انتشار آمار هفتگی تعداد دکل‌های نفتی در شامگاه جمعه است که طی سه هفته گذشته نزولی بود.


تلاطم در بازار‌های جهانی
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید