عکس‌نوشت/ چهرۀ ایدز

عکس‌نوشت/ چهرۀ ایدز

دیوید کربی در حالیکه خانواده‌اش دورش را گرفته بودند، جان سپرد. اما آنچه که عکس ترسه فراره چیزی فراتر از مرد 32 ساله‌ای در بستر مرگ را ثبت کرد. این عکس تصویری انسانی از ایدز، بیماری‌‍ای که کربی را کشت، را در زمانی ارایه کرد که ایدز قربانیانش را به دور از انظار عموم به قتل می‌رساند.

کد خبر : ۶۳۵۲۸
بازدید : ۱۰۶۰۴

عکس‌نوشت/ چهرۀ ایدز

فرادید | دیوید کربی در حالیکه خانواده‌اش دورش را گرفته بودند، جان سپرد. اما عکس ترسه فراره چیزی فراتر از مرد 32 ساله‌ای در بستر مرگ را ثبت کرد. این عکس تصویری انسانی از ایدز، بیماری‌‍ای که کربی را کشت، را در زمانی ارایه کرد که ایدز قربانیانش را به دور از انظار عموم به قتل می‌رساند.

به گزارش فرادید به نقل از تایم، عکس فراره که در سال 1990 در مجلۀ لایف به چاپ رسید، نشان می‌داد که ویرانگری این بیماری که در جامعه سوءبرداشتهای بسیاری از آن وجود داشت، تنها محدود به مبتلایانش نمی‌شود. این عکس مربوط به یک سال پیش از آن است که ربان سرخ تبدیل به نماد همدلی و مقاومت شد و سه سال پیش از آن که بیل کلینتون دفتر سیاستگذاری ملی ایدز را در کاخ سفید ایجاد کند. در سال 1992، کمپانی پوشاک بنتون از یک نسخۀ رنگی شدۀ عکس فراره در یک مجموعۀ جنجالی از تبلیغات بهره گرفت. بسیاری از مجلات حاضر به چاپ آن نشدند و گروههای مختلفی خواهان بایکوت محصولات این شرکت شدند. اما خانوادۀ کربی به استفادۀ بنتون از این عکس رضایت دادند، چرا که به باور آنها این تبلیغ در آن زمان آگاهی نسبت به ایدز را افزایش می‌داد. آن زمان، زمانه‌ای بود که بیماری همچنان کنترل نشده بود و مبتلایان به ایدز مشغول رایزنی با دولت بودند تا ساخت داروهای تازه را شتاب دهد. کی، مادر کربی، گفته بود: "ما احساس کردیم که وقتش است مردم، حقیقت ایدز را ببیند". که به لطف عکس فراره دیدند.

عکس: چهرۀ ایدز

عکاس: ترسه فراره، 1990

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید