دختران ملوان از سد جنسیتی گذشتند

دختران ملوان از سد جنسیتی گذشتند

«همیشه گفتم مرگ برای اولین‌بار سخت است. اتفاقی که نباید رخ می‌داد، دو سال پیش برای ما پیش آمد و با وجود عذرخواهی آن‌ها و کذب‌بودن اتهام، این مسئله با خبرسازشدن، جو را به‌هم ریخت. حقیقتا به دنبال تکرار موفقیت‌های گذشته هستیم و سعی می‌کنیم به مسائل حاشیه‌ای فکر نکنیم».

کد خبر : ۶۳۶۹۹
بازدید : ۸۹۸
عذرخواهی بابت توهین جنسیتی به دختران ملوان
خرداد سال ۹۵ سارا قمی، کاپیتان تیم ملوان و خانم گل پنج دوره رقابت‌های لیگ برتر فوتبال زنان، در مصاحبه‌ای از مسئولان باشگاه ملوان گلایه کرد که توجهی به فوتبال این حوزه ندارند و تعهدی نسبت به قرارداد بازیکنان در این باشگاه وجود ندارد.

به دنبال این مصاحبه، رضاییان، مدیرعامل باشگاه، اعلام کرد تیم فوتبال بانوان ملوان منحل می‌شود و ۸ مرداد ۱۳۹۵ انحلال یکی از پرافتخارترین تیم‌های فوتبال دختران رسما اعلام شد، اما انحلال تیم‌های زنان ملوان، آغاز یک حاشیه جدی در فوتبال زنان بود؛ رضاییان، مدیرعامل باشگاه، مشکلات مالی را یکی از دلایل انحلال تیم زنان باشگاه عنوان کرد، اما انتشار بیانیه توسط باشگاه، چنین تصوری را به وجود آورد که مسائل جنسیتی از علل اصلی انحلال تیم فوتبال زنان این باشگاه است.
در بخشی از بیانیه باشگاه این‌طور آمده بود که «بزرگ‌ترین دلیل آن (عدم تیم‌داری ملوان در بخش زنان) را باید در مواردی جست‌و‌جو کرد که نمی‌توان در یک جامعه اسلامی آن‌ها را مطرح کرد. شاید همان دلایلی که تمام تیم‌های لیگ‌برتری را بر آن داشت که یا تیم فوتبال بانوان خود را منحل کنند و یا تصمیم به واگذاری آن بگیرند».
بعد از آن بیانیه بود که بازیکنان تیم فوتبال زنان ملوان تصمیم به تنظیم شکایتی برای اعاده حیثیت گرفتند تا مشخص شود منظور از این کلمات در بیانیه مذکور چیست. با وجود مباحث مربوطه، اما تیم فوتبال زنان ملوان رفته‌رفته از چرخه رقابت‌های لیگ کنار رفت و حتی مشخص نشد سرنوشت شکایتی که زنان این باشگاه از تیم داشتند چه شد؛ حالا، اما مریم ایراندوست، مربی تیم فوتبال زنان ملوان، در این مورد می‌گوید: «زیاد تمایل ندارم در مورد اتفاقات گذشته صحبت کنم، اما با پیگیری ما دادگاه نفرات متهم را احضار و رأی را به نفع ما صادر کرد و متهم‌ها مجبور به عذرخواهی شدند؛ به این خاطر که تمام صحبت‌های آن‌ها کذب محض بود».

تصمیم به بازگشت قو‌های سپید انزلی
تیم منحل‌شده زنان ملوان هم، اما پس از چندی با پیگیری‌های مریم ایراندوست دوباره تشکیل شد و در زمان کوتاهی، آن‌ها موفق شدند این تیم را دوباره به چرخه اصلی فوتبال زنان برگردانند؛ درواقع اواخر تیرماه سال جاری بود که مریم ایراندوست، سرمربی ملوان انزلی، خبر بازگشت این تیم پرافتخار به دسته یک را داد تا با گرفتن سهمیه لیگ برتر یک‌بار دیگر وارد میدان شوند.
چهار تیم ملوان انزلی، ملی‌پوشان شهرکرد، جندی‌شاپور دزفول و سپیدار مازندران به میزبانی شهرکرد به صورت متمرکز در رقابت‌های لیگ دسته اول با یکدیگر رقابت کردند که ملوان با سه پیروزی در این مسابقات، به‌عنوان قهرمان لیگ دسته اول، راهی لیگ برتر مسابقات فوتبال زنان کشور شد.
ایراندوست معتقد است تشکیل دوباره تیم زنان ملوان، آن هم بعد از انحلال دوساله کار بسیار طاقت‌فرسایی بوده و نیاز به حمایت دوچندان مسئولان دارد: «من یک نفر هستم و به تنهایی نمی‌توانم تمام بار این کار سخت را به دوش بکشم. تغییراتی در چند روز اخیر ایجاد شده که ما باید تا ۲۵ آبان که اولین دیدارمان در لیگ برتر است صبر کنیم. دوست ندارم قصاص قبل از جنایت داشته باشم، اما حمایت‌ها اگر دوجانبه نباشد نمی‌توانیم به سمت موفقیت قدم برداریم. حداقل باید تا هفته آینده صبر کنیم و با آرامش کار را پیش ببریم».

از اتفاقات مثبتی که با تلاش مریم ایراندوست، مربی این تیم، حاصل شد، امضای قرارداد با بازیکنان قدیمی این تیم بود که در سال ۹۵ حضور موفقی در لیگ برتر داشتند.

سارا قمی، معصومه حسرتی، سپیده نزهتی، هاجر شاه‌ملک‌پور، پگاه نوری و مژده وثوق از جمله بازیکنان قدیمی تیم هستند که بار دیگر با تیم خود قرارداد امضا کردند. ایراندوست نسبت به موفقیت تیم ملوان در لیگ برتر همانند سال‌های گذشته امیدوار است: «من امسال فقط به‌عنوان مربی در کادر فنی فعالیت خواهم کرد و دیگر به‌عنوان بازیکن حضور نخواهم داشت، چون بازیکنان سابق و مدنظر تیم را جذب کردیم و با توجه به اینکه در فصل جدید ملی‌پوشان در تیم‌های مختلف پخش شده‌اند قهرمانی ملوان خیلی سخت است و هدف‌گذاری ما در فصل اول صرفا حضوری موفق در لیگ است تا گام‌های بعدی را بتوانیم با برنامه‌ریزی برداریم».

ایراندوست، اما در پاسخ به این سؤال که استرس تکرار اتفاقات گذشته شاید جلوی تمرکز تیمی را بگیرد، گفت: «همیشه گفتم مرگ برای اولین‌بار سخت است. اتفاقی که نباید رخ می‌داد، دو سال پیش برای ما پیش آمد و با وجود عذرخواهی آن‌ها و کذب‌بودن اتهام، این مسئله با خبرسازشدن، جو را به‌هم ریخت. حقیقتا به دنبال تکرار موفقیت‌های گذشته هستیم و سعی می‌کنیم به مسائل حاشیه‌ای فکر نکنیم».
مربی تیم زنان ملوان، اما از تغییر نگاه مسئولان ابراز رضایت می‌کند و آن را کلید موفقیت تیمش می‌داند: «همین که مسئولان ما شهامت این را داشتند که نگاه تبعیض‌آمیز را از بین ببرند بسیار خرسندم و بار سنگینی از روی دوش ما برداشته شد تا به دور از حواشی بتوانیم کار را پیش ببریم».
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید