گورخر‌های کشته‌شده گورخر‌های فراری

گورخر‌های کشته‌شده گورخر‌های فراری

گله‌ای که از محوطه قرنطینه خارج شده یک گله غیراستاندارد است و نمی‌تواند نسل گور را در کویر احیا کند. در میان این پنج گور، دو کره پنج‌ماهه وجود دارد که طعمه مناسبی برای گرگ و کفتار محسوب می‌شوند و شانس چندانی برای زنده‌ماندن ندارند.

کد خبر : ۶۳۸۰۰
بازدید : ۱۰۲۲
گورخر‌های کشته‌شده گورخر‌های فراری
قصه ۱۰ گورخری که در قالب طرحی موسوم به احیای گورخر در کویر ملی، از سایت تکثیر و پرورش توران به قرنطینه کویر منتقل شدند مانند آغازش پایانی تلخ و درعین‌حال مضحک پیدا کرد. تلخ از این لحاظ که هنگام جابه‌جایی پنج رأس از ۱۰ گورخری که قرار بود منتقل شوند به دلیل شیوه‌های غیراستاندارد و غیرکارشناسی حمل‌ونقل کشته شدند و پنج رأس باقیمانده هم آن‌گونه که خبرگزاری مهر روز گذشته خبر داد، از قرنطینه فرار کرده‌اند.

طرح اولیه اوایل مهرماه با مدیریت و اجرای سازمان حفاظت محیط زیست و اداره کل استان سمنان کلید خورد و با عنوان اجرای طرح احیای گورخر در کویر ملی، ۱۰ گورخر را از سایت تکثیر و پرورش توران به قرنطینه کویر منتقل کردند؛ طرحی که در نیمه ابتدایی کار شکستی ۵۰ درصدی خورد.
حالا با فرار باقیمانده گورخر‌ها شکستش قطعی و صددرصدی شده و یک سابقه و عملکرد افتضاح از خود به‌جا گذاشت.
در رابطه با فرار گورخر‌های باقی‌مانده از قرنطینه، روز گذشته یک منبع مطلع در حوزه حیات‌وحش به مهر اعلام کرد پنج گورخری که از حمل‌ونقل مرگبار جان سالم به‌در برده و به منظور رهاسازی در کویر، در قرنطینه‌ای واقع در کویر مستقر شده بودند، روز گذشته فرار کردند. با انتشار این خبر موجی از واکنش‌ها در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها درباره این طرح سراسر شکست آغاز شد، اما کمی بعد سایت سازمان حفاظت محیط زیست خبری منتشر کرد که کمی عجیب به نظر می‌رسد؛ خبری با این تیتر: «پروژه رهاسازی گورخر‌های ایرانی با موفقیت انجام شد». تیتر طوری انتخاب شده که گویا این سازمان به موفقیتی بزرگ دست یافته است.

مشروح خبر هم به این شکل است: «پنج گورخر بازمانده از انتقال پرحادثه پارک ملی توران به پارک ملی کویر، با موفقیت دوران قرنطینه را به پایان رسانده و وارد فاز اول مرحله رهاسازی شدند».
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، عباسعلی دامنگیر، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان، با بیان این مطلب گفت: پس از انتقال این گونه ارزشمند و گذراندن مراحل نگهداری در قرنطینه، آزمایش‌های نهایی و اطمینان از وضعیت سلامت این گورخر‌ها با حضور دامپزشکان سازمان محیط زیست انجام گرفت و کارشناسان آن‌ها را در مسیر مشخصی از پارک ملی رهاسازی کردند. وی ادامه داد: برای جلوگیری از واردشدن استرس به این گونه ارزشمند، تصمیم بر این شد که در سایت باز گذاشته شود تا گورخر‌ها به خواست خود از سایت خارج شوند.
طبق مشاهدات و فیلم‌های موجود گورخر‌ها به دلیل عادت شب‌های گذشته، مجددا به محل سایت برای تغذیه مجدد بازگشتند.
دامنگیر با رد موضوع مطرح‌شده مبنی‌بر فرار این گورخرها، گفت: هدف از این طرح از ابتدا رهاسازی این گونه بود. همچنین باید در نظر گرفت که این گونه وحشی است و بیش از مدت دو هفته نمی‌توان آن‌ها را در قرنطینه نگه داشت، زیرا دچار مشکل می‌شوند. سایت سازمان حفاظت محیط زیست در حالی خبر را این‌گونه منتشر کرد که به گفته کارشناسان، گورخر‌های باقی‌مانده امکان تولیدمثل ندارند و چنین اقدامی خلاف اصول است.

در همین رابطه بهرنگ اکرامی که خود دامپزشک معتمد سازمان حفاظت محیط زیست است و زنده‌گیری و بیهوشی گورخر‌های پروژه احیای گورخر ایرانی در پارک ملی کویر را برعهده داشته، درباره ادعای رهاسازی این گورخر‌ها این‌طور گفت: گله‌ای که از محوطه قرنطینه خارج شده یک گله غیراستاندارد است و نمی‌تواند نسل گور را در کویر احیا کند. اکرامی افزود: در میان این پنج گور، دو کره پنج‌ماهه وجود دارد که طعمه مناسبی برای گرگ و کفتار محسوب می‌شوند و شانس چندانی برای زنده‌ماندن ندارند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید