تلاشی جدید برای محدودیت تاکسی‌های آنلاین؟

تلاشی جدید برای محدودیت تاکسی‌های آنلاین؟

در سال‌های اولیه تولد مسافرکش‌های آنلاین که اعتراض‌ها زیاد شده بود، محمود واعظی که در آن زمان وزیر ارتباطات بود، تأکید کرده بود که کسب‌وکار سنتی جلودار کسب‌وکار مدرن نخواهد شد. حالا پس از گذشت سه سال، با وجود اینکه مسئولان دولتی به این مهم اذعان داشته‌اند، اما مسافرکش‌های سنتی حتی حاضر نیستند در قبال درخواست مسافر به پرداخت آنلاین کرایه تاکسی تسلیم شوند و همان شیوه سنتی را ادامه می‌دهند.

کد خبر : ۶۳۸۸۷
بازدید : ۸۶۸
تلاشی جدید برای محدودیت تاکسی‌های آنلاین؟
هرچند دبیر شورای عالی ترافیک در گفت‌وگویی بیان کرده است که وزارت کشور مخالف فعالیت تاکسی‌های اینترنتی نیست و قصد دارد فعالیت این تاکسی‌ها را ضابطه‌مند کند، اما شواهد ماه‌های اخیر و همچنین اعتراضات گسترده به حضور تاکسی‌های آنلاین در کشور گواهی بر این است که عده‌ای در صدد محدودکردن فعالیت تاکسی‌های آنلاین هستند.

پوریا محمدیان‌یزدی در گفت‌وگویی عنوان کرده: وزارت کشور مخالف فعالیت تاکسی‌های اینترنتی نیست و این موضوع نیز رسما اعلام شده است، وزارت کشور به دنبال ضابطه‌مندکردن فعالیت تاکسی‌های اینترنتی است. این شرکت‌های اینترنتی نباید در کنار خیابان عضوگیری کنند و تأیید صلاحیت اعضا فقط با یک استعلام صورت گیرد. درحقیقت باید همان‌طوری که در تاکسی‌رانی سخت‌گیری‌هایی برای رانندگان اعمال می‌شود و فقط با ارائه یک شماره پلاک هویت فرد، تخلفات وی، تعداد کمیته‌های انضباطی و نوع مشکلاتش مشخص می‌شود، برای آن‌ها نیز این اقدامات انجام شود.

به گفته دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک کشور، فعالیت تاکسی‌های اینترنتی در حوزه تاکسی‌رانی نیز اثرگذار بوده و باعث کاهش درآمد آن‌ها شده‌اند، اگر در طرح جامع حمل‌ونقل مشخص شود که در کل سفر‌های شهر مثلا ۲۰ درصد حمل‌ونقل باید با تاکسی صورت بگیرد، با حضور این تاکسی‌های اینترنتی که مجوز‌های لازم را ندارند، کنترل این ۲۰ درصد از دست ما خارج می‌شود؛ البته باید به این موضوع توجه شود که این تاکسی‌ها سقف عضوگیری ندارند.
به گفته وی، اعتقادمان باید بر این باشد که مدیریت شهری زیر نظر شهرداری باشد و شهردار یک شهر باید متولی همه امور در شهر باشد به عبارت دیگر موضوع ترافیک باید از شهرداری پرسیده شود و یک نفر پاسخ‌گو باشد. به دنبال ساماندهی این تاکسی‌ها هستیم تا مشخص شود از چه خودرو‌هایی استفاده می‌کنند و عمر ناوگانشان چقدر است تا به این وسیله استاندارد‌های ناوگانشان را افزایش دهیم و بگوییم که خودروی بالای ۱۰ سال نباید عضو مجموعه شوند و همچنین نوع خودرو‌ها باید مشخص باشد. از طرفی اگر به پروژه نوسازی تاکسی‌ها در ۱۰ سال اخیر نگاه کنیم، می‌بینیم که به جز خودروی پژو و سمند خودروی دیگری وارد ناوگان نشده و پراید‌های قدیمی در حال خارج‌شدن از رده هستند.

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهر‌های کشور با اشاره به اینکه کیفیت ارائه خدمات تاکسی‌های زیر نظر شهرداری نیز جای بحث دارد و باید روی آن کار شود، تصریح کرد: اگر نکته مثبتی باشد قطعا از آن الگوبرداری خواهیم کرد. برای مثال همان نظرسنجی از مشتری که توسط تاکسی‌های اینترنتی انجام می‌شود، اقدام خوبی است و ما نیز از آن الگو‌برداری کردیم؛ اما باید گفت این تاکسی‌هایی که به صورت بی‌قاعده و قارچ‌گونه رشد می‌کنند، اگر روزی سرویس آن‌ها دچار مشکل شود، مسافر روی زمین خواهد ماند. بنابراین این موضوع دغدغه مدیریت شهری است و باید ضمن ساماندهی و مدیریت آن، تعرفه‌ها نیز مشخص شود.

این اولین بار نیست که بحث چگونگی فعالیت تاکسی‌های اینترنتی به میان آمده. هر از چندگاهی، اظهارنظر درباره نحوه فعالیت مسافرکش‌های آنلاین پیش کشیده می‌شود.
پیش از این نیز مدیرعامل اتحادیه تاکسی‌رانی‌های سراسر کشور گفته بود: «طبق قانون هرکس قصد دارد در حوزه حمل‌ونقل خدماتی ارائه دهد، باید تحت نظارت شهرداری‌ها باشد و تاکسی‌های اینترنتی فعال در این حوزه از هیچ مرجع قانونی‌ای مجوز ندارند».
به گفته مرتضی ضامنی مطابق ماده ۹ قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی، مواد ۳۱ و ۳۲ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، قانون هوای پاک و قوانین متعدد، وظیفه حمل‌ونقل عمومی در شهر و حومه برعهده شهرداری است و شرکت‌هایی که در حال فعالیت هستند متأسفانه از هیچ مرجع قانونی‌ای مجوز کار ندارند و تبدیل به مسافرکش شخصی آنلاین شده‌اند؛ به عبارت دیگر همان مسافربر‌های شخصی در قالب یک نرم‌افزار هستند. مدیرعامل اتحادیه تاکسی‌رانی‌های شهری در اظهارنظر خود با اشاره به برخی اشکالات این شرکت‌های مسافربر آنلاین، از جمله تغییرات قیمتی و بدون ضابطه اعلام کرده که وزارت کشور خواستار محدودیت فعالیت این تاکسی‌های اینترنتی شده است. او گفته است منظور از محدودیت، قرارگرفتن این شرکت‌ها در چارچوب و ضوابط مشخص است.

حالا قریب به چهار سال است که مردم مسافرکش‌های آنلاین را جایگزین مسافرکش‌های خطی و آژانس‌ها کرده‌اند و البته خطی‌ها و تاکسی‌تلفنی‌ها در این رقابت علاقه‌ای به پایین‌بردن نرخ خود ندارند و صرفا با اعتراض به اینکه مسافرکش‌های آنلاین خدمات ارزان‌تری ارائه می‌کنند، خواهان توقف یا نظارت بر فعالیت آن‌ها هستند.
در سال‌های اولیه تولد مسافرکش‌های آنلاین که اعتراض‌ها زیاد شده بود، محمود واعظی که در آن زمان وزیر ارتباطات بود، تأکید کرده بود که کسب‌وکار سنتی جلودار کسب‌وکار مدرن نخواهد شد. حالا پس از گذشت سه سال، با وجود اینکه مسئولان دولتی به این مهم اذعان داشته‌اند، اما مسافرکش‌های سنتی حتی حاضر نیستند در قبال درخواست مسافر به پرداخت آنلاین کرایه تاکسی تسلیم شوند و همان شیوه سنتی را ادامه می‌دهند.

در دوره جدید وزارت ارتباطات و فناوری که جواد آذری‌جهرمی، وزارت آن را برعهده دارد، نیز مخالفت وزارتخانه با نظارت شهرداری روی فعالیت تاکسی‌های آنلاین باز هم مورد تأکید قرار گرفته و جهرمی تأکید کرده بود: شاید خواسته شهرداری از نظر مدیریت شهری درست باشد، ولی وقتی شهرداری خودش سازمان تاکسی‌رانی دارد که رقیب فعالان آنلاین است، پس زیرنظررفتن آن‌ها در شهرداری از نظر اقتصادی درست نیست در همین مدت سازمان تاکسی‌رانی در تهران و شهر‌های دیگر اقدام به راه‌اندازی شرکت‌های مشابه این شرکت‌های ساماندهی مسافرکش‌های شخصی کرد، اما موفق نبودند و شرکت‌های اینترنتی آن‌ها یکی پس از دیگری بی‌سروصدا تعطیل شدند که دلیل آن را باید در شیوه فعالیت خود سازمان تاکسی‌رانی جست‌وجو کرد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید