فیس‌بوک علیه ایران

فیس‌بوک علیه ایران

فیس‌بوک همچنین عنوان کرده که اگرچه مبدأ این حساب‌ها ایران است، اما مشخص نیست که آیا این حساب‌ها از طرف دولت بوده‌اند یا نه! حدود دو ماه قبل نیز فیس‌بوک، توییتر و شرکت آلفابت صد‌ها حساب مرتبط با دستگاه تبلیغاتی ایران را مسدود کردند، اما ناتانیل گلیشر می‌گوید که عملیات اخیر از برخی جهات پیچیده‌تر بوده و شناسایی این حساب‌ها نیز دشوارتر انجام شده است.

کد خبر : ۶۳۹۳۸
بازدید : ۱۲۴۴
فیس‌بوک علیه ایران
در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا و در ادامه محدودیت برخی شبکه‌های اجتماعی برای کاربران ایرانی، فیس‌بوک اعلام کرد که شماری از حساب‌های کاربری در ایران را که بیش از یک میلیون آمریکایی و بریتانیایی آن‌ها را دنبال می‌کنند حذف کرده است.
فیس‌بوک ادعا کرده است این حذف در راستای مقابله با دروغ‌پراکنی و انتشار اخبار جعلی و به دلیل «رفتار غیرمتعارف و هدف قراردادن کاربران در آمریکا و بریتانیا» است یا هدف این کاربران «ارسال پیام‌های تفرقه‌انگیز برای مخاطبان آمریکایی و انگلیسی» بوده است.
آن‌طور که خبرگزاری رویترز اعلام کرده است، بر اساس گزارش آزمایشگاه تحقیقات دیجیتال فارنزیک، وابسته به شرکت آتلانتیک کانسیل، این اکانت‌های جعلی در فیس‌بوک که مبدأ آن‌ها ایران است، خود را از لیبرال‌های آمریکا معرفی می‌کرده‌اند.
ناتانیل گلیشر، رئیس بخش امنیت سایبری فیس‌بوک، دراین‌باره گفت: این ۸۲ حساب کاربری به‌طور مرتب پیام‌هایی با موضوعات سیاسی تفرقه‌انگیز و همچنین در مخالفت با دونالد ترامپ (رئیس‌جمهور آمریکا) منتشر می‌کردند و بیشتر آن‌ها در آمریکا ساکن هستند.
وی همچنین گفت: «تحقیقات ما در این زمینه در مراحل اولیه است و از آنجایی که هنوز ارتباطی با دولت ایران کشف نشده، نمی‌توانیم بگوییم که مسئول این اتفاق کیست».
به نوشته گاردین، هفت رویداد نیز به‌عنوان بخشی از این کارزار شناسایی شده‌اند، اما گلیشر اطلاعات بیشتری دراین‌باره ارائه نداد و مشخص نیست آیا این رویداد‌ها انجام شده‌اند یا نه.

گلیشر همچنین گفت که در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای در آمریکا، گروه‌های تحقیقاتی فیس‌بوک به سختی کار می‌کنند تا اطمینان یابند این شبکه به‌عنوان ابزاری برای دخالت‌های خارجی مورد استفاده قرار نگیرد. وی افزود، ما با دولت آمریکا و نهاد‌های اجرای قانون همکاری نزدیک داریم، چراکه با نزدیک‌شدن انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۱۸ انتظار می‌رود چالش‌هایی ایجاد شود.
به گفته فیس‌بوک، کاربران این صفحات با هزینه‌ای کمتر از صد دلار برای تبلیغ در اینستاگرام و فیس‌بوک، پست‌های خود را به مخاطبان بیشتری ارائه می‌دادند.
فیس‌بوک همچنین عنوان کرده که اگرچه مبدأ این حساب‌ها ایران است، اما مشخص نیست که آیا این حساب‌ها از طرف دولت بوده‌اند یا نه! حدود دو ماه قبل نیز فیس‌بوک، توییتر و شرکت آلفابت صد‌ها حساب مرتبط با دستگاه تبلیغاتی ایران را مسدود کردند، اما ناتانیل گلیشر می‌گوید که عملیات اخیر از برخی جهات پیچیده‌تر بوده و شناسایی این حساب‌ها نیز دشوارتر انجام شده است.
شهریور گذشته که توییتر برخی حساب‌های ایرانیان را بست، علیرضا میریوسفی، مدیر بخش مطبوعات هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد، ادعای دو شرکت آمریکایی مذکور علیه ایران را سوءاستفاده واشنگتن از بستر رسانه‌های اجتماعی خواند.
علیرضا میریوسفی در توییتی ادعا‌های دو شبکه اجتماعی یادشده را مضحک خواند و از اقدام مذکور به‌عنوان بخشی از اقدام‌های آمریکا برای تغییر نظام در ایران یاد کرد. «این اقدامات سوءاستفاده از بستر رسانه‌های اجتماعی است».
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، نیز در توییتر خود به مدیرعامل آن درباره بستن حساب کاربران واقعی ایرانی اعتراض کرد و نوشت: «توییتر حساب کاربران واقعی ایرانی شامل مجری‌های تلویزیونی و دانشجویان را با فرض اینکه که بخشی از یک عملیات نفوذ هستند، بست. چطور است به روبات‌های واقعی! در تیرانا که برنامه تبلیغی تغییر رژیم در ایران که از واشنگتن هدایت می‌شود را نشخوار می‌کنند، نگاهی بیندازید؟».
فیس‌بوک پیش از این نیز در تابستان گذشته حساب‌های کاربری جعلی را که توسط افرادی خارجی برای تأثیرگذاشتن بر اذهان آمریکایی‌ها مدیریت می‌شد، شناسایی و حذف کرد. این شبکه اجتماعی در ماه جولای ۳۲ صفحه و حساب کاربری را از فیس‌بوک و اینستاگرام حذف کرد که گفته می‌شد با آژانس‌های روسی در ارتباط بوده‌اند.
فیس‌بوک یک ماه بعد از این نیز ۶۵۲ صفحه و حساب کاربری جعلی را حذف کرد که بخشی از چهار کارزار جداگانه بودند و ادعا می‌شد که با روسیه و ایران ارتباط داشتند. رئیس امنیت سایبری فیس‌بوک مدعی شد که حساب‌های حذف‌شده در هفته گذشته نیز نقاط مشترکی با این کارزار‌ها داشتند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید