سود بالا در بانک‌ها با دلالی سکه و دلار!

کامران ندری، عضو پژوهشکده پولی و بانکی می‌گوید: بانک‌ها برای پرداخت سود بالا هیچ راهی جز حضور در بازار سکه و دلار ندارند

کد خبر : ۶۳۹۵۴
بازدید : ۹۹۳
«سپرده‌های بلندمدت با سود ۲۰‌درصد برای یک‌سال دیگر تمدید شدند، مگر آنکه سپرده‌گذار بخواهد سپرده بلندمدت خود را باطل کرده و به سپرده کوتاه‌مدت تبدیل کند». این خبر را درحالی رئیس کانون بانک‌های خصوصی دیروز اعلام کرده است که طبق مصوبه شورای پول و اعتبار نرخ سود سپرده‌های یک‌ساله ١٥‌درصد و سپرده‌های کوتاه‌مدت ١٠‌درصد تعیین شده و بانک‌ها ملزم به اجرای این مصوبه سودی هستند.
هرچند که کوروش پرویزیان اعلام کرده «براساس مجوز بانک مرکزی، سپرده‌های بلندمدتی که در شهریورماه سال گذشته افتتاح شده‌اند، با همان نرخ سود قبلی تمدید شده‌اند»، اما کامران ندری، کارشناس اقتصادی می‌گوید: «با توجه به شرایط اقتصادی کشور و صورت‌های مالی که معمولا زیان‌های سنگینی را در نظام بانکی نشان می‌دهد، تأمین این نرخ سود از توان بانک‌ها خارج است، مگر اینکه سرمایه‌شان را به بازار‌های دلالی سکه و دلار ببرند.»

او البته معتقد است: «اگر بانک‌ها در بازار‌های سکه و دلار و دیگر بازار‌های موازی که در ماه‌های گذشته نوسانات بالایی را تجربه کرده‌اند، سرمایه‌گذاری کرده باشند، پرداخت این حجم از سود کار سختی نیست. به‌عنوان مثال سرمایه‌گذاران بازار سکه بیش از ٦٠‌درصد و بازار ارز حدود ٥٠‌درصد سود در ماه‌های گذشته کسب کردند، درحالی که نرخ سود بانکی در بالاترین حالت حدود ٢٣‌درصد اعلام شده است.»
آیا سود سپرده بانک‌ها افزایش یافته است؟
٢٨ بهمن‌ماه سال قبل، بسته سیاستی بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز در قالب سه طرح به اجرا درآمد که مهمترین آن، انتشار اوراق گواهی سپرده با سود ٢٠‌درصد قرار دارد. این اوراق در عمل تفاوتی با حساب سپرده ١٥‌درصد نداشته و حتی سود آن ٥‌درصد هم بالاتر بود. بانک مرکزی این نرخ را برای ایجاد جذابیت و کشاندن نقدینگی به سمت شبکه بانکی تعیین کرده بود تا بتواند تا حدی بازار ارز را کنترل کند.

گفتنی است، بانک مرکزی در زمان ابلاغ مصوبه سودی شورای پول و اعتبار به نظام بانکی بر اجرای سود‌های مصوب از ١١ شهریورماه سال ٩٦ تأکید کرد و حتی در اطلاعیه‌ای از مردم خواست که تخلف‌های بانک‌ها در این زمینه را به این بانک گزارش دهند.

بانک مرکزی قبلا اعلام کرده بود که «در سال‌های اخیر، زمینه لازم برای تحقق کاهش نرخ سود بانکی فراهم شده است، چراکه نرخ تورم، کنترل شده و در آستانه تک‌رقمی قرار گرفته است و موسسات غیرمجاز فعال در بازار غیرمتشکل پولی نیز که همواره عامل اخلال در اجرای سیاست‌های پولی و بانکی بودند، به واسطه اقدام‌ها و تدابیر بانک مرکزی و سایر نهاد‌های نظارتی تعیین تکلیف شدند.

همچنین یکی از اولویت‌ها و برنامه‌های اصلی دولت دوازدهم حمایت از تولید ملی، افزایش اشتغال و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است. براین اساس، همچنان از شبکه بانکی کشور انتظار می‌رود با اجرای دقیق سیاست‌های پولی کشور و پایبندی متعهدانه و مجدّانه به آنها، زمینه رونق تولید و ایجاد اشتغال را در کشور بیش ازپیش فراهم کنند.

از سوی دیگر، از هموطنان محترم نیز تقاضا می‌شود در این مسیر یار و همراه بانک مرکزی بوده و هرگونه تخلف بانک‌ها و موسسات اعتباری را در اجرای بخشنامه مربوط به نرخ سود، از طریق شماره تماس ٢٩٩٥٤٨٥٥-٠٢١ به بانک مرکزی اعلام کنند. بدیهی است بازرسان بانک مرکزی نیز به صورت نظام‌یافته و موثر نسبت به نظارت بر اجرای دقیق بخشنامه اخیر اهتمام لازم را خواهند داشت.»
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید