تعرفه‌های پزشکی گران می‌شوند؟

دلیل پیشنهاد افزایش دوباره قیمت‌ها نارضایتی پزشکان از قیمت ویزیت‌هاست. ویزیت‌هایی که طبق روال همیشگی و قانونی، سالی یک بار از سوی دولت تعیین می‌شود و برای یک سال هم تعیین‌تکلیف می‌شوند. اما آن‌ها این قیمت‌ها را قبول ندارند و می‌گویند کم است، واقعی نیست و با نرخ تورم جور درنمی‌آید.

کد خبر : ۶۳۹۵۶
بازدید : ۱۲۰۹
سال ۹۷ با گرانی و تورم آغاز شد و با همین دست‌فرمان ادامه پیدا کرد و به نظر بقیه راه را هم بر همین مدار پیش خواهد رفت. گرانی همه چیز؛ از قیمت ارز و مواد اولیه گرفته تا انواع خدمات. در جدیدترین پیشنهاد، معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی از لزوم افزایش تعرفه‌های پزشکی در نیمه دوم سال سخن گفته است.
همه این‌ها در شرایطی است که میزان حقوق دریافتی همه حقوق‌بگیران، حتی آن‌ها که با حداقل حقوق دریافتی اداره کار چرخ روزگارشان به‌سختی می‌چرخد، همچنان ثابت بوده و تغییری نکرده است. معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی با اشاره به پیشنهاد بازنگری در تعرفه‌های پزشکی با توجه به افزایش هزینه‌ها گفت: «پیشنهاد سازمان نظام پزشکی برای جبران بخشی از هزینه‌های فنی و تجهیزاتی حوزه سلامت در شش‌ماهه دوم ۹۷، در شورای عالی بیمه تصویب شده است و قرار است سازمان برنامه و‌بودجه آن را بررسی کند». این یعنی افزایش همه هزینه‌های پزشکی برای دومین‌بار در کمتر از یک سال.

دلیل پیشنهاد افزایش دوباره قیمت‌ها نارضایتی پزشکان از قیمت ویزیت‌هاست. ویزیت‌هایی که طبق روال همیشگی و قانونی، سالی یک بار از سوی دولت تعیین می‌شود و برای یک سال هم تعیین‌تکلیف می‌شوند. اما آن‌ها این قیمت‌ها را قبول ندارند و می‌گویند کم است، واقعی نیست و با نرخ تورم جور درنمی‌آید. از سوی دیگر، بیماران با هر درصد از رشد تعرفه پزشکی، دلشان به لرزه می‌افتد و نگران ادامه روند درمانشان می‌شوند.

محمد جهانگیری در حالی در گفتگو با ایسنا از پیشنهاد سازمان نظام پزشکی درخصوص «افزایش تعرفه‌های پزشکی در نیمه دوم ۹۷» سخن گفت که اردیبهشت سال جاری تعرفه پزشکان رشدی پنج‌درصدی داشت و دولت با توجه به سیاست‌های خود، تصمیم گرفت سبد تعرفه‌های پزشکی را پنج درصد افزایش دهد. این افزایش پنج‌درصدی برای بخش دولتی و خصوصی به صورت یکسان بود. بر این اساس، ویزیت پزشک عمومی ۲۴هزارو ۵۰۰ تومان، ویزیت متخصص ۳۸هزارو ۴۰۰ تومان و ویزیت فوق‌تخصص ۴۷هزارو ۹۰۰ تومان در بخش خصوصی و در بخش دولتی ویزیت پزشک عمومی ۱۱هزارو ۸۰۰ تومان، ویزیت پزشک متخصص ۱۴هزارو ۸۰۰ تومان و ویزیت فوق‌تخصص ۱۷هزارو ۸۰۰ تومان است.

معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی با تشریح پیشنهاد این سازمان برای جبران هزینه‌های فنی و تجهیزاتی حوزه سلامت در شش‌ماهه دوم سال ۹۷، با اشاره به پیشنهاد بازنگری در تعرفه‌های پزشکی با توجه به افزایش هزینه‌ها گفت: باید توجه کرد که سازمان نظام پزشکی هنوز پیشنهادی برای تعرفه‌های سال ۹۸ ارائه نداده است. البته با توجه به شرایطی که در حال حاضر در کشور ایجاد شده و ایجاد تورم دو‌رقمی در حوزه‌های مختلف، امروز تمام مؤسسات درمانی‌مان برای تأمین هزینه‌هایشان دچار مشکل شده‌اند، به‌خصوص در حوزه مخارج پرسنلی؛ چراکه هزینه‌های جاری‌شان افزایش یافته و از طرفی مطالباتی هم دارند. همچنین خریدهایشان را نیز باید به صورت نقد انجام دهند. جهانگیری در حالی این سخنان را مطرح کرد که ماه گذشته هیئت‌رئیسه مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی در نامه‌ای به ریاست کل نظام پزشکی پیشنهاد افزایش ۱۵ درصدی تعرفه‌های پزشکی در سال ۹۸ را مطرح کرد. هیئت‌رئیسه مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی در نامه‌ای خطاب به ایرج فاضل، ریاست کل نظام پزشکی، خواستار بیان نقطه‌نظرات خود با توجه به شرایط بحران اقتصادی و مشکلات موجود در فرایند تأمین سلامت مردم و مشکلات جامعه پزشکی شد که در این راستا پیشنهاد افزایش ۱۵ درصدی تعرفه‌های سلامت را نسبت به سال ۹۷ ارائه کرد.

جبران بخشی از هزینه‌ها در ۶ماهه دوم ۹۷
معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی تأکید کرد: بنابراین میزان تورم هم بالا رفته است و متناسب با این افزایش، باید در حوزه پزشکی هم به فکر چاره بود. در حال حاضر می‌بینیم که اقشار مختلف هزینه‌هایشان را تقریبا به‌روز کرده‌اند. حتی بخش‌هایی مانند هواپیمایی، حمل‌ونقل، خوراک و... همه هزینه‌هایشان را به‌روز کرده‌اند؛ تنها جایی که هزینه‌هایش به‌روز نشده و هنوز هم ارائه خدمت می‌کند، حوزه سلامت است. خوشبختانه همکاران‌مان در حوزه سلامت همچنان خدمات‌شان را ارائه می‌دهند؛ زیرا اعتقاد دارند باید خدمات سلامت را به مردم ارائه داد.

جهانگیری افزود: البته از طرفی هزینه‌هایشان دچار مشکل شده و باید برای این موضوع چاره‌اندیشی شود. بر همین اساس، ما درخواستی را برای جبران این هزینه‌ها به شورای عالی بیمه ارائه داده‌ایم تا برای جبران هزینه‌های حوزه سلامت در شش‌ماهه دوم سال ۹۷ تدابیری اتخاذ شود؛ بنابراین هنوز برای سال ۹۸ هیچ موضوعی مطرح نشده و باید بر اساس قانون بررسی‌های لازم انجام و پیشنهاد‌ها داده شود.
وی تأکید کرد: کلیت پیشنهاد‌های ما برای جبران هزینه‌های حوزه سلامت در شش‌ماهه دوم سال ۹۷، درباره جبران بخشی از هزینه‌های فنی و تجهیزاتی بوده است. در عین حال، بررسی‌های لازم را برای سال ۹۸ در سازمان نظام پزشکی و دبیرخانه شورای عالی بیمه انجام می‌دهیم تا در زمان مقرر مطرح کنیم. جهانگیری با بیان اینکه پیشنهاد سازمان نظام پزشکی برای جبران بخشی از هزینه‌های فنی و تجهیزاتی حوزه سلامت در شش‌ماهه دوم ۹۷، در شورای عالی بیمه تصویب شده است، گفت: قرار است سازمان برنامه‌و‌بودجه آن را بررسی کند.
اعضای سازمان برنامه‌و‌بودجه، در شورای عالی بیمه این موضوع را تأیید کردند، اما قرار است سازمان برنامه‌وبودجه این پیشنهاد را به هیئت دولت ارائه دهد تا مصوبه هیئت دولت را داشته باشد. در حال حاضر منتظر جواب هیئت دولت هستیم. فقط خواهش‌مان این است که این اقدام به‌گونه‌ای انجام شود که نوشدارو بعد از مرگ سهراب نباشد.
بنابراین این اقدام را به‌موقع انجام دهند تا مشکلی ایجاد نشود. به گفته جهانگیری، هزینه‌های مراکز درمانی خصوصی، جاری و به‌روز شده است. از طرفی هزینه‌های پرسنل هم وجود دارد و بر همین اساس مدیریت مراکز، اعم از بیمارستان‌ها، پاراکلینیک‌ها، کلینیک‌ها، درمانگاه‌ها و حتی مطب‌ها دچار مشکل شده است. از سوی دیگر پرداخت‌های بیمه‌ها نیز با تأخیر انجام می‌شود و برخی بیمه‌ها هنوز پرداخت‌های سال گذشته را هم تسویه نکرده‌اند. البته میزان تأخیر‌ها متفاوت است، اما بیشترین تأخیر برای بیمارستان‌ها است؛ به‌ویژه در مراکز بزرگ‌مان که هزینه‌هایشان بالا است، بیشترین تأخیر را در حوزه بیمارستانی داریم که بیش از یک سال تأخیر در پرداخت مطالبات‌شان وجود دارد.
پزشکان در میزگردها، گزارش‌ها و مصاحبه‌های تلویزیونی حرف‌هایشان را می‌زنند و مردم در فضای مجازی و هرکجا محلی برای نظردهی داشته باشد، از گلایه‌هایشان می‌نویسند. با اعلام پیشنهاد افزایش تعرفه‌های پزشکی در نیمه دوم ۹۷، برخی کاربران در شبکه‌های اجتماعی به این خبر و پیشنهاد واکنش نشان دادند و به آن اعتراض کردند. این توییت یکی از کاربران توییتر است که روز گذشته در‌همین‌باره نوشته شد: «در حالی که مردم هر روز فقیرتر میشن و حتی همین حالا هم توان پرداخت ویزیت پزشک تخصصی رو ندارن، پزشکان گرامی می‌خوان تعرفه‌های پزشکی را در نیمه دوم سال بالا ببرن».
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید