عاقبت سارق مسلح بانک‌ها

حاضران در بانک را تهدید به مرگ کرد و کوشید با تسلیم‌کردن کارمندان همه پول‌های نقد موجود در شعبه را بردارد، اما ناگهان متوجه حرکات مشکوکی شد و درحالی‌که احساس خطر کرده بود، چند تیر هوایی شلیک کرد و فقط مبلغ دو میلیون تومان را که روی پیشخوان بود، برداشت و به‌سرعت فراری شد.

کد خبر : ۶۳۹۷۲
بازدید : ۹۴۳
مردی که به چهار بانک در تهران دستبرد زده بود، برای بار دوم محاکمه و به اتهام محاربه به اعدام محکوم شد.
این متهم که «ح. ر. ب» نام دارد، قبلا یک بار در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب محاکمه و به اتهام محاربه به مرگ محکوم شده، اما دیوان عالی کشور اعلام کرده بود پرونده نواقصی دارد به همین دلیل متهم یک بار دیگر پای میز محاکمه رفت و این بار نیز نتیجه دادگاه یکسان بود.

متهم روز ۱۸ اسفند سال ۹۵ دقایقی بعد از اینکه به بانک ایران‌زمین در خیابان شریعتی دستبرد زد، به دام افتاد و در جریان تحقیقات مشخص شد او سه دزدی مسلحانه دیگر نیز انجام داده است.

متهم ۵۰ ساله در حالی‌که نقاب به چهره داشت، ساعت یک بعد از ظهر روز ۱۸ اسفند سال ۹۵ وارد بانک ایران‌زمین در خیابان شریعتی حوالی خیابان ظفر شد. او کلت کمری‌اش را از زیر لباس خود بیرون کشید و به طرف کارمندان و مشتریان بانک گرفت. او درحالی‌که فریاد می‌کشید، همه را تهدید کرد که حرفی نزنند و از جای خود تکان نخورند.
مرد مسلح که از قبل برای این دزدی برنامه‌ریزی کرده بود، به طرف صندوق‌دار بانک رفت و از او خواست تا همه پول‌های موجود در شعبه را در کیسه مشکی او بریزد، اما کارمند بانک تعلل کرد و تلاشش را به کار گرفت تا در برابر او مقاومت کند. سارق حرفه‌ای که متوجه این موضوع شده بود، سلاحش را به‌طرف سقف گرفت و سه تیر هوایی شلیک کرد.
سپس گفت: با کوچک‌ترین مقاومت در برابر او دست به قتل خواهد زد. این‌گونه بود که کارمند بانک به‌ناچار تسلیم شد و مبلغ پنج میلیون موجودی در پیشخوان را در کیسه متهم گذاشت. سپس مرد میان‌سال پا به فرار گذاشت، اما هنوز ثانیه‌هایی از خروج او از شعبه نگذشته بود که زنگ خطر به‌صدا درآمد و توجه مردم جلب شد.
متهم که خود را در خطر می‌دید با دستپاچگی سعی کرد فرار کند، اما همان موقع کلاه‌گیسی که به سر گذاشته بود تا شناسایی نشود روی زمین افتاد و در ادامه مردم دورش حلقه زدند و او را محاصره کردند. مرد مسلح سعی کرد راه فرار خود را باز کند، اما همان‌موقع مأموران پلیس از راه رسیدند و او را وادار کردند سلاحش را بر زمین بگذارد.
متهم بعد از دستگیری به مقر انتظامی منتقل و از او بازجویی شد. او جزئیات این سرقت خود را فاش کرد، اما مأموران به اظهارات او بسنده نکردند و با تحقیقاتی که انجام دادند، به این نتیجه رسیدند که این مرد میان‌سال از سه بانک دیگر نیز سرقت مسلحانه کرده است.
بانک ملی تجریش، اقتصادنوین و کار‌آفرین بانک‌هایی بودند که او به آن‌ها دستبرد زده بود. متهم حاضر به پذیرش اتهام سه سرقت مسلحانه نشد و گفت: دستبرد به بانک ایران‌زمین اولین و آخرین جرم او بوده است.
بااین‌حال، کارآگاهان به تحقیقات ادامه دادند و مدارک مستندی به دست آوردند. یکی از این مدارک تصاویر ضبط‌شده از صحنه سه سرقت قبلی بود. پای مرد میان‌سال کمی مشکل داشت و این موضوع در فیلم دزدی‌های پیشین به‌وضوح معلوم بود. علاوه بر این، کارکنان آن سه بانک شهادت دادند عامل دزدی فردی با هیکل و قد همین متهم بوده است.
به‌این‌ترتیب مشخص شد مرد میان‌سال اولین‌بار اواخر اسفند سال ۹۴ به بانک ملی شعبه تجریش دستبرد زده است. او روز حادثه بعد از اینکه ساعت کار بانک تمام شد، به‌گونه‌ای وارد شعبه شده بود که کارمندان متوجه نشده بودند. وقتی یکی از کارمندان درِ بانک را بست تا کار‌های پایانی را انجام دهند، ناگهان متوجه مرد نقاب‌دار مسلحی شد که همه کارکنان بانک را تهدید به قتل کرد. مرد مسلح نقاب‌دار پس از تهدید توانست ۱۴ میلیون تومان پول نقد بردارد و فرار کند. آن زمان تحقیقات جامعی درباره این دزدی انجام شده، اما سرنخی به دست نیامده بود.

یکی از کارمندان بانک درباره این دزدی گفته بود: درِ بانک را بسته بودیم و قصد داشتیم دقایقی بعد به خانه‌هایمان برویم که متوجه حضور سارق مسلح نقاب‌داری در بانک شدیم. او همه را تهدید به قتل کرد و بعد ما تسلیم او شدیم. سارق مسلح که اولین نقشه خود را با موفقیت پیش برده بود، بعد از مدتی برای دزدی دوم برنامه‌ریزی کرد و این‌بار مدتی شعبه قیطریه بانک اقتصاد نوین را زیر نظر گرفت تا بتواند در فرصتی مناسب برای دزدی از آن وارد عمل شود.
این فرصت مناسب روز ۱۲ اردیبهشت سال ۹۵ دست داد و مرد میان‌سال ساعت ۱۲:۴۰ وارد شعبه شد و با تهدید کارمندان این‌بار مبلغ ۶۲ میلیون تومان به چنگ آورد. او که با تهدید کارکنان به قتل توانسته بود آن‌ها را وادار کند تسلیم شوند، بعد از این دزدی به‌سرعت فرار کرد. وقتی کارآگاهان برای انجام تحقیقات دست به کار شدند، باز هم ردپایی از متهم به دست نیاوردند.

سارق مسلح که نقشه‌هایش را بی‌نقص طراحی و اجرا می‌کرد، حدود ساعت ۱۱:۲۰ صبح یکی از روز‌های مهر سال ۹۵ درحالی‌که دوباره نقاب به چهره زده، کلاه‌گیس گذاشته و سلاح در دست گرفته بود، وارد بانک کارآفرین در فرمانیه شد.
او حاضران در بانک را تهدید به مرگ کرد و کوشید با تسلیم‌کردن کارمندان همه پول‌های نقد موجود در شعبه را بردارد، اما ناگهان متوجه حرکات مشکوکی شد و درحالی‌که احساس خطر کرده بود، چند تیر هوایی شلیک کرد و فقط مبلغ دو میلیون تومان را که روی پیشخوان بود، برداشت و به‌سرعت فراری شد.

او سودای چهارمین سرقت را در سر پرورانده بود، اما عاقبت به دام افتاد و پرونده‌اش بعد از اتمام تحقیقات مقدماتی به اتهام محاربه به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران فرستاده شد. متهم هشتم آبان سال گذشته پای میز محاکمه رفت و درحالی‌که دفاع قابل قبولی از خود نکرد، به اعدام محکوم شد. بعد از آن با اعتراض متهم به حکم صادره، پرونده برای بررسی به دیوان عالی کشور رفت. دیوان عالی در بررسی‌های خود از این پرونده نقایصی را مطرح کرد و آن را به دادگاه ارجاع داد. سرانجام هیئت قضائی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی پس از رفع نواقص، متهم را یک بار دیگر محارب تشخیص داد و به اعدام محکوم کرد.

بنا بر این گزارش، پس از اخذ آخرین دفاعیات از ح. ر. ب. وی از بابت اتهاماتی از قبیل: اسلحه‌کشیدن از طریق سلاح گرم و جنگی، ایجاد رعب و وحشت و ناامنی و سرقت وجوه نقد از چهار بانک در سطح تهران محاکمه و ختم دادرسی اعلام شد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید