روایتی نزدیک از ساخت و ساز‌های جنجالی اوشان و فشم

روایتی نزدیک از ساخت و ساز‌های جنجالی اوشان و فشم

«در این منطقه پر بود از خانه‌ها و ویلا‌هایی که در دره، کوه و دامنه کوه ساخته و انواع و اقسام امکانات عجیب و غریب نیز داشتند. یکی از این ویلا‌ها که اتفاقا در دامنه کوه بنا شده بود، زمین تنیس و استخری روباز رو به فضای بیرون داشت. پس از عکاسی از این ویلا‌ها به سمت شمشک رفتیم. در آنجا نیز ویلا‌های عجیب و غریبی دیدیم که اصلا مشخص نبود چگونه توانسته اند در این مکان‌ها ساخته شوند! موضوعی که توجه من را جلب کرد این بود که بسیاری از این ویلا‌ها نیمه ساز هستند و در حال حاضر کارگران مشغول کار بودند. یعنی خیلی‌ها از آن‌ها جدید هستند و پدیده کوهخواری همچنان ادامه دارد...»

کد خبر : ۶۴۰۷۶
بازدید : ۴۷۳۹
روایتی نزدیک از ساخت و ساز‌های جنجالی اوشان و فشم
روز گذشته خبرگزاری میزان گزارش تصویری عجیبی از ساخت و ساز‌ها در کوه‌ها منتشر کرد. تصاویری که نشان میداد عمق فاجعه بیشتر از آن عکس ویلای جنجالی مشهور است.
در تصاویر با ویلا‌هایی روبه رو هستیم که برای سهولت زندگی ساکنان خود (!) حتی در کوه آسانسور زده اند و یا زمین‌های تنیس و استخر‌های روباز در دامنه کوه ساخته اند.
برای آن که بفهمیم ماجرا از چه قرار است با عکاسی که این تصاویر را ثبت کرده، گفت‌وگو کردیم.
«حامد عطایی» در مورد این تصاویر می‌گوید: «پس از آنکه تصاویر آن ویلای جنجالی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد تصمیم گرفتیم از نزدیک به آن مناطق برویم تا ببینیم نحوه ساخت و ساز‌ها چگونه است. در جاده بودیم و هنوز به فشم نرسیده بودیم که وجود کانکس‌ها و کامیون‌های بزرگی توجه مان را جلب کرد. توقف کردیم و دیدیم گروه‌های مختلفی در نقاط متفاوت مشغول کندن سنگ‌های کوه و انتقال آن‌ها هستند.
کارگران زیادی مشغول به کار بودند و کامیون‌های متعددی سنگ‌ها را از محوطه خارج می‌کردند. من البته متوجه نشدم که دلیل اصلی آن کندن‌ها چه بود. ممکن است برای ساخت و ایمن سازی جاده بوده باشد. پس از طی این مسیر به نزدیکی‌های فشم رسیدیم. در این منطقه ساخت و ساز ویلا‌های شخصی کمتر بود و بیشتر رستوران‌هایی به چشم می‌خوردند که نزدیک رودخانه بنا شده بودند.
پس از فشم به سمت میگون حرکت می‌کردیم که ناگهان صحنه عجیبی را دیدم. به نظرم آمدم یک آسانسور در داخل کوه بنا شده است. فکر کردم اشتباه کردم و می‌خواستم عبور کنم، اما گفتم برگردم تا مطمئن شوم. در کمال تعجب دیدم درست است و واقعا داخل کوه یک آسانسور قرار داشت. به دورتر رفتم تا ببینم این آسانسور به کجا می‌رود. در بالای کوه یک ساختمان قرار داشت و این آسانسور برای عبور و مرور به آن ساختمان در داخل کوه تاسیس شده بود.
روایتی نزدیک از ساخت و ساز‌های جنجالی اوشان و فشم
در این منطقه پر بود از خانه‌ها و ویلا‌هایی که در دره، کوه و دامنه کوه ساخته و انواع و اقسام امکانات عجیب و غریب نیز داشتند. یکی از این ویلا‌ها که اتفاقا در دامنه کوه بنا شده بود، زمین تنیس و استخری روباز رو به فضای بیرون داشت. پس از عکاسی از این ویلا‌ها به سمت شمشک رفتیم. در آنجا نیز ویلا‌های عجیب و غریبی دیدیم که اصلا مشخص نبود چگونه توانسته اند در این مکان‌ها ساخته شوند! آن ویلای مشهور که عکس آن در روز‌های گذشته منتشر شده نیز در همان منطقه است و وسعتش خیلی بیشتر از آن چیزی است که در تصاویر مشخص است.»
این عکاس در آخر صحبت‌های خود دست روی یک نکته مهم می‌گذارد و می‌گوید: «موضوعی که توجه من را جلب کرد این بود که بسیاری از این ویلا‌ها نیمه ساز هستند و در حال حاضر کارگران مشغول کار بودند. یعنی خیلی‌ها از آن‌ها جدید هستند و پدیده کوهخواری همچنان ادامه دارد...»

این ویلا‌ها چگونه ساخته می‌شوند؟
در روز‌های گذشته چند توضیح از مسئولان مختلف درباره ویلاسازی‌های منطقه فشم و آن ویلای جنجالی منتشر شده، اما دیروز پشت پرده‌های بیشتری از نحوه تخصیص مجوز‌های ساخت و ساز در این مناطق منتشر شد.
خبرگزاری مهر در گزارشی نوشت: «رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شمیرانات گفت: یک رای وحدت رویه داریم، که طبق آن نیاز نیست منابع طبیعی سند مالکیت داشته باشد، همین که منابع طبیعی بر اساس برگه تشخیص و آگهی آن اعلام می‌کند که آن زمین ملی است، دادگاه باید بر اساس همین برگه تشخیص این منطقه را ملی اعلام کند.»
مسئول حقوقی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شمیرانات نیز گفت: «برای ساخت و ساز‌های دیگر که در این منطقه وجود دارد، ۱۱ پرونده حقوقی تشکیل شده است و برای یکی از ویلا‌ها که در قسمت بالایی این منطقه ساخته شده است، رای تخریب گرفتیم که در مرحله اجرا است. مابقی پرونده‌ها نیز در حال رسیدگی است».
روایتی نزدیک از ساخت و ساز‌های جنجالی اوشان و فشم
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران نیز در باره تصویری که اخیرا از کوهخواری احتمالی در منطقه اوشان برای ساخت یک ویلای مجلل منتشر شده است، گفت: «شخص مالک این ساختمان حدود ۴ هزار و خرده‌ای متر سند دارد و بر اساس آن سند، ساخت و ساز انجام داده است، اما بر اساس بررسی‌های همکاران منابع طبیعی و طبق نقشه‌های ما، حدود ۳ هزار متر از این بنا جزو منابع طبیعی است. بر این اساس، پرونده‌هایی برای این زمین تشکیل و به محاکم قضایی ارسال شده است، اما با توجه به اینکه منابع طبیعی هنوز برای این زمین سندی ندارد و تنها برگه تشخیص دارد، دادگاه با در نظر گرفتن اینکه فرد مالک، سند نیز در اختیار داشته، در مرحله بدوی او را تبرئه کرده است، اما دادگاه تجدیدنظری برای این پرونده مطرح شده و توسط همکاران منابع طبیعی در حال پیگیری است.
سند این زمین مربوط به دهه ۸۰ است. مکاتباتی برای اخذ سند منابع طبیعی این اراضی انجام شده، اما معلوم نیست که چرا اداره ثبت منطقه اعلام کرده است که در آنجا نمی‌تواند سند برای منابع طبیعی صادر کند. باید سند منابع طبیعی برای این اراضی صادر می‌شد تا ما می‌توانستیم دادخواست حقوقی را برای ابطال سند آن‌ها در دادگاه ارائه دهیم.
شکایت منابع طبیعی برای بازپس گیری این منطقه به نتیجه می‌رسد، اما باید مشکل صدور سند منابع طبیعی در آن منطقه حل شود و در صورتی که بتوانیم چنین سندی را دریافت کنیم، اداره کل منابع طبیعی دادخواست حقوقی برای ابطال آن سند (مالک) ارائه میدهد. در شرایطی که بتوانیم سند منابع طبیعی را دریافت کنیم، این اراضی خلع ید و بنای ساخته شده قلع و قمع می‌شود. بر اساس اصل ۴۵ قانون اساسی کوهها، رودخانه ها، جنگل‌ها و ... جزو منابع ملی کشور به حساب می‌آید.»
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شمیرانات نیز گفت: «در سال ۵۴ این منطقه ملی تشخیص داده شده است و در نقشه‌های اجرای مقررات منابع طبیعی این ساخت و ساز ۳ هزار و ۸۰۰ متری تصرفی تشخیص داده شده است، اما جواز ساخت دارد. جواز ساخت این ویلا از سوی شهرداری فشم صادر شده که این جواز بدون استعلام از اداره منابع طبیعی و آبخیزداری صادر شده و سند این ملک نیز سال ۸۴ کسب شده است و به محض شروع ساخت در سال ۹۳ پرونده‌ای از سوی منابع طبیعی در محاکم قضایی برای این ملک تشکیل شد و به کارشناس دادگستری ارجاع شد. در نهایت اعلام کردند که این اراضی از اراضی ملی، اما دارای سند مالکیت است. ما برای این ملک و منطقه در سال‌های گذشته درخواست سند کرده ایم، اما متاسفانه اداره ثبت اسناد و املاک سند مالکیت به نام دولت صادر نکرده است.»
منبع: هفت صبح
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید