نتیجه گرانی سیگار

نتیجه گرانی سیگار

«شاید بالا بردن قیمت‌ها تاحدودی موجب کاهش دسترسی به سیگار در اقشار مختلف شود، اما ما سیگار‌های ارزان‌قیمتی داریم که به سرعت جایگزین سیگار‌های گران می‌شود و گاهی این سیگار‌ها بسیار بی‌کیفیت و آسیب‌رسان هستند».

کد خبر : ۶۴۱۷۵
بازدید : ۳۴۸۰
گرانی سیگار فقط باعث تغییر الگوی مصرف شد
با گذشت یک روز از اعلام کمیسیون اقتصادی مجلس برای بررسی علت نوسانات قیمت دخانیات، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس مهم‌ترین علت موثر در ثابت ماندن میزان مصرف دخانیات را متوجه ضعف فرهنگ‌سازی کنار گذاشتن استعمال سیگار دانست و تاثیر هر عامل دیگر از جمله افزایش قیمت و تعرفه‌گذاری بالا بر کاهش مصرف را رد کرد. روز شنبه دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرده بود که وضع تعرفه‌های سنگین برای سیگار‌های وارداتی که از مبادی رسمی به مغازه‌ها می‌رسد، به قاچاق سیگار دامن خواهد زد.
مبارزه با قاچاق دخانیات یکی از تاکیدات قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات است که سال ۱۳۸۵ در مجلس تصویب شد، اما امروز در خوش‌بینانه‌ترین شرایط، کمتر از نیمی از تاکیدات این قانون اجرا شده است. در حالی که قیمت‌گذاری بر خرده‌فروشی دخانیات یکی از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش مصرف سیگار است، اما ارزانی قیمت سیگار تا بهمن ماه سال قبل و پیش از برهم خوردن تعادل بازار به دلیل افزایش قیمت ارز و سکه، یکی از اعتراضات جدی دبیرخانه ستاد کنترل و مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت بود.
صرفا از بهمن ماه سال قبل و به دنبال وضع عوارض برای سیگار در قانون بودجه ۹۷ قیمت خرده‌فروشی سیگار به صورت تدریجی و همانند سایر کالا‌های مصرفی که قیمت پایه آن‌ها در بازار‌های دلالی جنوب تهران تعیین می‌شود، رو به افزایش گذاشت و در حالی که افزایش قیمت، سیگار‌های داخلی، واردات رسمی و قاچاق را به یک نسبت متاثر کرد، تغییر الگوی مصرف سیگاری‌ها به سمت سیگار‌های ارزان‌تر و البته بی‌کیفیت‌تر، یکی از تبعات افت و خیز معادلات اقتصادی در این بازار نیمه دولتی بود.
تغییر الگوی مصرف در جامعه ۱۰ میلیون نفری سیگاری‌های کشور، نکته‌ای بود که روز گذشته هم مورد توجه زهرا ساعی؛ عضو کمیسیون اجتماعی مجلس قرار گرفت و این نماینده مجلس در گفتگو با خانه ملت گفت: «وقتی بحث افزایش قیمت سیگار مطرح می‌شود؛ بلافاصله پس از آن موضوع کاهش دسترسی به سیگار نیز به میان می‌آید. آنچه در این بین باید مورد توجه قرار بگیرد اثرگذاری نرخ سیگار بر کاهش و افزایش مصرف‌کنندگان است. آیا واقعا این تعرفه‌گذاری‌ها و افزایش قیمت‌ها موجب کاهش مصرف‌کنندگان می‌شود یا صرفا موجب تغییر مصرف از انواع گران‌تر به انواع ارزان‌تر و گاهی بی‌کیفیت‌تر شده است؟ شاید بالا بردن قیمت‌ها تاحدودی موجب کاهش دسترسی به سیگار در اقشار مختلف شود، اما ما سیگار‌های ارزان‌قیمتی داریم که به سرعت جایگزین سیگار‌های گران می‌شود و گاهی این سیگار‌ها بسیار بی‌کیفیت و آسیب‌رسان هستند. مشکل اساسی ما ناتوانی در فرهنگ‌سازی برای مقابله با مصرف دخانیات است که متاسفانه برای فرهنگسازی در این زمینه فعالیت زیادی صورت نمی‌گیرد. ما حتی در مواردی که آسان‌تر می‌توانیم ورود کنیم و به مقابله با مصرف سیگار بپردازیم، فعالیت خاصی انجام نداده‌ایم.»
چند روز قبل، بهزاد ولی‌زاده؛ مسوول دبیرخانه ستاد کنترل و مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت در گفتگو با ایسنا خبر داده بود: «طبق آخرین آمار سال ۹۵ وزارت صنعت، سالانه حدود ۵۵ میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود که بیش از ۹۰ درصد از این میزان مصرف، تولید داخل است و حدود ۷ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی به کشت توتون اختصاص دارد. میزان مصرف کل دخانیات در مردان ۲۴درصد و در زنان بالای ۱۸ حدود ۳.۸درصد (متوسط روزانه ۰.۶درصد) بوده و آمار‌ها حاکی از این است که افزایش نسبی مصرف دخانیات را در بین زنان داشته‌ایم چنانکه حدود ۰.۸درصد زنان بالای ۱۸سال، مصرف‌کننده روزانه سیگار هستند که در مقایسه با سال ۹۰، این آمار حدود ۰.۱ افزایش یافته است.»
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید