کمپین حمایت از پانته‌آ بهرام در مقابل بیست و سی

کمپین حمایت از پانته‌آ بهرام در مقابل بیست و سی

بخش خبری بیست و سی معمولا با رویکرد سیاسی به مسائل نگاه می‌کند و وقتی مسئله‌ای در این بخش خبری مطرح می‌شود تا حدودی انگ سیاسی به آن می‌خورد. به نظر می‌رسد علت اصلی واکنش ناگهانی هنرمندان و دفاع آن‌ها از پانته آ. بهرام به دلیل انتقاد این بخش خبری از این بازیگر باشد، چون در غیر این صورت باید خیلی پیش‌تر از این‌ها چنین کمپینی برگزار می‌کردند.

کد خبر : ۶۴۱۸۵
بازدید : ۴۷۷۹
ی
کمال بردبار در روزنامه هفت صبح نوشت: می‌دانید خانم بهرام همه حرف‌های شما و پشتیبانان شما را خواندیم. اتفاقا خودتان از همه ملایمتر بودید، اما موجی از سینماگران و بازیگران این حرکت شما در عدم بازی در قسمت انتهایی دلدادگان را با مجموعه‌ای از دستاویز‌های سیاسی و جناحی قاطی کردند و چنان بیانیه‌های شداد و غلاظی بیرون دادند که انگار شما نه همان بازیگر خوب و پرسابقه و داور خندوانه شو که یک پا جمیله بوپاشا و روزا لوکزامبورگ هستید؛ و خب شاید دوستان هنرمند شما چنین انتظاری از شما دارند که پرچمدار استیفای همه دستمزد‌های معمولا کلانتان از صدا و سیما باشید و در این مواجهه ژست سوپر سیاسی هم بگیرید.
اما مردم عادی مردم خسته مردمی که خستگی شان از روزگار سخت این روز‌ها را با پی گرفتن داستان سریال شما در می‌کردند چه گناهی کرده بودند؟ تصمیم تان سنگدلانه نبوده است؟ متوجه بودید که این حرکت یاغی گرانه شما ضربدر ۲۰ میلیون تماشاگر بالقوه یک سریال پربیننده می‌شود؟
نمی‌خواهیم از منوچهر هادی دفاع کنیم که اندازه‌های او در تلویزیون و سینما چه خوب و چه بد - را می‌دانیم، قصدمان دفاع از تهیه کننده هم نیست حتی قصدمان حمایت از سریال دلدادگان هم نیست که بار‌ها مطالب انتقادی درباره اش منتشر کرده ایم، اما به خاطر دیرکرد در پرداخت قسط آخر دستمزدتان نباید با میلیون‌ها بیننده بازی می‌کردید. نباید خانم بهرام.
کارتان از بیخ و بن اشتباه بود حالا هرچقدر توجیهات خودتان را داشته باشید هر چقدر نیازمند این قسط آخر برای فلان خرید مهم زندگی تان بودید و هر چقدر دوستان سرشناس تان از شما حمایت کنند؛ کار شما در بازی با احساسات تماشاگران این سریال غیر حرفه‌ای بود. شک نکنید خانم بهرام!

حمایت پوشالی از کارغیرحرفه‌ای خانم بهرام
۱۰ روز بعد از پایان جنجالی «دلدادگان»، درحالی که اعتراض‌ها به حرکت غیر حرفه‌ای پانته آ. بهرام به پایان رسیده بود، ناگهان از روز جمعه، کمپین‌های حمایتی از این بازیگر به راه افتاد. آیاحرکت پانته آ. بهرام در قطع همکاری با سریال آن هم درست در قسمت آخر، قابل دفاع است؟

مرجان فاطمی | پنجشنبه شب آیتم «کلاکت» بخش خبری ۳۰ ۲۰ شبکه دو مجددا به ماجرای پایان بندی سریال «دلدادگان» و حرکت غیر حرفه‌ای پانته آ. بهرام پرداخت و همین مسئله باعث شد تا یک مرتبه، بازار حمایت از این بازیگر داغ شود.

دلدادگان ۱۰ روز پیش به پایان رسید و همان موقع بحث تغییر پایان سریال به دلیل قهر بازیگر اصلی در صدر خبر‌ها قرار گرفت. حتی نشست خبری برگزار شد و مدیر شبکه سه هم روی آنتن زنده از حرکت این بازیگر انتقاد کرد. در تمام آن مدت که نام پانته آ. بهرام به عنوان آسیب زننده اصلی به سریال مطرح بود، هیچ کس در حمایت از او حرکتی انجام نداد و حالا بعد از گذشت این همه وقت، صرفا به خاطر موضع گیری اخبار بیست و سی کمپین حمایتی از این بازیگر به راه افتاده است. موجی که با پست اینستاگرامی باران کوثری و توئیت رخشان بنی اعتماد شروع شد و کم کم جمعیت زیادی را با خودش همراه کرد. درست است که در ماجرای «دلدادگان» تنهامقصر ماجرا پانته آ. بهرام نیست، اما نباید از حق بگذریم که این بار واقعا تلویزیون تقصیر زیادی ندارد!

موضع گیری بعد از اخبار بیست و سی
بخش خبری بیست و سی معمولا با رویکرد سیاسی به مسائل نگاه می‌کند و وقتی مسئله‌ای در این بخش خبری مطرح می‌شود تا حدودی انگ سیاسی به آن می‌خورد. به نظر می‌رسد علت اصلی واکنش ناگهانی هنرمندان و دفاع آن‌ها از پانته آ. بهرام به دلیل انتقاد این بخش خبری از این بازیگر باشد، چون در غیر این صورت باید خیلی پیش‌تر از این‌ها چنین کمپینی برگزار می‌کردند.
مثلا همان زمانی که منوچهر هادی گفت که بهرام باید از مردم عذرخواهی کند یا وقتی مدیر شبکه سه در حالا خورشید از او انتقاد کرد و ... احتمالا این کمپین، نه فقط به خاطر حمایت از پانته آ. بهرام که بیشتر به دلیل مخالفت با سیاست‌های تلویزیون به راه افتاده و در ادامه هم به خاطر چشم و هم چشمی بازیگران ادامه پیدا کرده. حالا سوال اینجاست که چرا چنین کمپینی برای عادل فردوسی پور به راه نیفتاد؟ همان زمان هم چهره‌هایی مثل رامبد جوان و محسن تنابنده و نوید محمدزاده در دفاع از عادل به سیاست تلویزیون اعتراض کردند، اما سایرین پشتش را نگرفتند.

حمایت از رفتار غیر حرفه ای!
حرف اصلی حامیان پانته آ. بهرام این است که او در مقابل بدقولی صداوسیما نرمش نشان نداده و مقابل ظلم این رسانه ایستاده است. تمام حامیان، حرکت او را شجاعانه قلمداد کرده اند، اما هیچ کدام شان این نکته را در نظر نگرفته اند که وقتی یک بازیگر بعد از سه فصل، در قسمت پایانی یک سریال غیبت می‌کند چه بلایی سر سایر تیم تولید می‌آید؟
چرا کسی از کارگردان و نویسنده و عوامل پشت صحنه که چندین و چند ماه تلاش کرده اند و پایان کارشان به خاطر حرکت یک نفر خراب شده حمایت نمی‌کند؟ آن‌ها جزو خانواده سینما نیستند؟ سایر بازیگران سریال از جمله مسعود رایگان و مهرانه مهین ترابی و... که هنوز دستمزد‌های شان را نگرفته اند چطور؟ آن‌ها جزو خانوده بازیگران به حساب نمی‌آیند یا حرفه‌ای نیستند؟ از همه این‌ها گذشته، چطور گروهی از بازیگران که نام خودشان را «هنرمند» می‌گذارند می‌توانند چنین رفتار غیر حرفه‌ای را موجه جلوه دهند؟ اینکه یک بازیگر صرفا به خاطر پول، یک اثر هنری را که با زحمت چندین چند نفر ساخته شده، صرفا به خاطر منافع خودش نابود کند، قابل دفاع است؟

توهین به مخاطبان
پانته آ. بهرام با نیمه کاره رها کردن سریال نه تنها به موقعیت حرفه‌ای خودش به عنوان یک هنرمند لطمه زد و تیم کارگردانی و تولید سریال را از خودش رنجاند که به مخاطبانش هم توهین کرد؛ مخاطبانی که سه فصل سریال، هر شب سر یک ساعت معین، مقابل تلویزیون می‌نشستند تا سریالی با بازی او را دنبال کنند. آیا احترام به مخاطب جزو وظایف یک هنرمند نیست؟
باران کوثری در اینستاگرامش نوشته: «همین رسانه ملی که امروز پایان یک سریالش جنجال شده و پانته آ. بهرام بزرگ را مقصر می‌خوانند که باید بدون دستمزدش می‌مانده و به احترام مردم کار می‌کرده، همان جایی است که به احترام مردم مهمان یکی از برنامه هایش با قصه‌های دروغین و جابه جا اشک مردم را در آورد و اعانه جمع کرد.»
خب یک اشتباهی در یک برنامه تلویزیونی رخ داده و به مخاطبان هم از این جهت بی احترامی شده، حالا باید سایر بی احترامی‌ها هم مجاز شمرده شود؟ چون تلویزیون به مردم توهین کرده، پانته آ. بهرام هم مجاز است توهین کند؟ مردم کجای این دعوا‌ها هستند؟ اصلا این تحلیل درستی است؟

احیا شدن مجدد با دلدادگان
پانته آ. بهرام قبل از اینکه در سریال «مسافر» سیروس مقدم بازی کند، بازیگر درجه یک تئاتر بود، اما تازه بعد از بازی در نقش یک زن معتاد مورد توجه مخاطبان تلویزیون قرار گرفت و به عنوان یک چهره بین عامه مردم مطرح شد؛ بنابراین تلویزیون باعث شد که او بازیگر شناخته شده‌ای در بین مخاطبان عام به چشم بیاید. حالا درست است که بعد از «مسافران» فعالیت‌های زیادی انجام داد، اما نباید فراموش کنیم که نقش افسانه در دلدادگان» مجددا نقطه عطفی در کارنامه بازیگری او بود.
از سال ۹۴، عملا کار خاصی از این بازیگر ندیده بودیم و او مجددا با «دلدادگان» در مرکز توجه‌ها قرار گرفت و احیاشد. حالا در این شرایط نباید یک مقدار بیشتر صبوری به خرج میداد؟ درست است که او به صورت مشروط قرارداد بسته و از همان ابتدا با شرط پا پیش گذاشته بود، اما میشد این مشکل را طور دیگری حل کرد. به هر حال تمام افرادی که با تلویزیون همکاری می‌کنند خوب می‌دانند که این رسانه پرداخت منظمی ندارد، اما به خاطر احترام به خودشان و مخاطبان سعی می‌کنند کارشان را درست به پایان برسانند.

مقصر‌ها کدامند؟
تا اینجای ماجرا از رفتار پانته آ. بهرام نوشتیم و تاکید کردیم که حمایت از این حرکت چندان قابل قبول نیست، اما طبیعتا نمی‌توانیم این بازیگر را مقصر اصلی بدانیم. بار‌ها در همین صفحه درباره پرداخت نامنظم دستمزد‌ها توسط تلویزیون و بدقولی‌های فراوان این رسانه نوشته و از ساز و کار سریال سازی در تلویزیون گلایه کرده ایم. کاملا به گوهر خیراندیش که در حمایت از پانته آ. بهرام نوشته که از عید تا به حال هنوز دستمزدش را از سریال «دیوار به دیوار ۲» نگرفته هم حق می‌دهیم عصبانی باشد و برای دفاع از حق خودش هم که شده از او دفاع کند.
اما به نظر می‌رسد در این ماجرا هم تهیه کننده بیشتر مقصر باشد. تلویزیون معمولا کار را به تهیه کننده‌هایی میسپارد که بتوانند از پس مخارج یک سریال بربیایند. در واقع اکثر تهیه کننده‌هایی که از تلویزیون پروژه می‌گیرند، برای تسویه حساب با عوامل منتظر دریافت پول از تلویزیون نمی‌مانند. مگر می‌شود ایرج محمدی، به عنوان یکی از تهیه کنندگان معتبر تلویزیون، برای تسویه حساب با عواملش لنگ دریافت پول از تلویزیون باشد!
منبع: هفت صبح
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید