شانس بدون تاریخ، بدون امضا در اسکار؟!

شانس بدون تاریخ، بدون امضا در اسکار؟!

همه این‌ها جدا و متفاوت با اسکار برترین فیلم «خارجی» (غیر انگلیسی‌زبان) سال است که ایران «بدون تاریخ، بدون امضا»‌ی وحید جلیلوند را به نمایندگی از خویش به آکادمی اسکار معرفی کرده است؛ گرچه شانس آثاری، چون «سارقان مغازه» از ژاپن، «سوختن» از کره جنوبی، «مرز» از سوئد (و با کارگردانی علی عباسی ایرانی‌تبار)، «پرندگان راه» از کلمبیا و البته «روما» برای کاندیدایی و پیروزی درعرصه اسکار خارجی بسیار بیشتر است.

کد خبر : ۶۴۳۲۶
بازدید : ۸۶۶
بدون تاریخ، بدون امضا شانس اسکاری شدن دارد؟
کار چندان سختی نیست که از همین حالا فیلم‌هایی، چون «مرد اول»، «ستاره‌ای متولد می‌شود» و «روما» را در میان کاندیدا‌های اصلی جوایز معتبر و مهم اسکار تصور کنیم. جوایز اسکار که امسال نود و یکمین دوره خود را سپری می‌کند، ۲۴ شاخه دارد و نامزد‌های نهایی که در تمامی رده‌ها منهای قسمت بهترین فیلم، پنج مورد هستند (در شاخه برترین فیلم ۹ یا ۱۰ فیلم کاندیدا می‌شوند) در دهه سوم دی‌ماه معرفی می‌شوند؛ بااین که در دو سال اخیر فیلم‌های نیمه مستقل و متعلق به استودیو‌های کوچک همچون «مهتاب» (۲۰۱۷) و «شکل آب» (۲۰۱۸) اسکار بهترین فیلم سال را ربوده‌اند، پیش‌بینی می‌شود امسال زمان بازگشت و جولان مجدد استودیو‌های بزرگ و کار‌های پرطمطراق آن‌ها به جمع فاتحان باشد.
هرچند امسال هم سهم فیلم‌های مستقل در رقابت با جریان‌های هالیوودی اندک نخواهد بود. از جمع فیلم‌های موفق در رقابت اسکار ۲۰۱۹ که دستپخت استودیو‌های کوچک و مستقل هستند، می‌توان به «محبوب»، «اگر خیابان بیل قادر به حرف زدن بود»، «تحصیلات غلط کامرون پست»، «متأسفم که مزاحمت شدم»، «نفرتی که ارزانی می‌داری» و «پسر حذف شده» اشاره کرد. درهر حال شکی نیست که امسال، سالی پر بار برای فیلم‌های ژانر وحشت (هارور) و البته کمیک استریپ‌هاست که به یمن اولین نسخه بلند از روی داستان «پلنگ سیاه» خودنمایی تازه و فوق‌العاده‌ای در گیشه‌ها داشته‌اند.

چازل دوباره مدعی شده است
دیمی‌ین چازل امریکایی که دو سال پیش با موزیکال «لالالند» جوایز اصلی اسکار را ربود، امسال هم با «مرد اول» که داستان دستاورد‌های نیل آرمسترانگ اولین فضا‌نورد فرود آمده بر کره ماه (در سال ۱۹۶۹) است، شانس زیادی برای تصاحب چند اسکار تازه دارد و با توجه به اینکه وی فقط ۳۳ سال سن دارد. توفیق‌های او باور نکردنی به‌نظر می‌رسد، حریف اول او می‌تواند یک فیلم هالیوودی دیگر به‌نام «ستاره‌ای متولد می‌شود» با کارگردانی و بازیگری بردلی کوپر امریکایی باشد که البته یک کار اوری‌ژینال نیست و چهارمین بازسازی از روی داستانی محسوب می‌شود که آشنایی دو موزیسین جوان در شهر لس‌آنجلس و تلاش هر دو را برای اوجگیری در حرفه‌شان به نمایش می‌گذارد. هر سه نسخه قبلی «A Star is Born» بسیار موفق بودند، ولی این یکی بر خلاف تمام پیش‌بینی‌های قبلی نزدیک‌تر از آن‌ها به‌جوایز اسکار است و حتی دو بازیگر نقش اصلی که یکی خود بردلی کوپر است اقبال قابل توجهی برای فتح جوایز بهترین بازیگران نقش اول سال را هم دارند.

استمرار موج مکزیکی
هر خصلت پر زرق و برقی که در دو فیلم فوق می‌بینید، در تضاد ۱۸۰ درجه‌ای با فراق و افسوسی است که تار و پود «روما» فیلم تقریباً زندگینامه‌ای جدید آلفونسو کوارون مکزیکی را لبریز کرده و این فیلم را فاتح شیر طلایی ونیز کرده و از آنجا که هالیوود در سه سال از ۵ سال گذشته اسکار برترین فیلم سال و مجموعه‌ای از مجسمه‌های طلایی‌اش را به فیلم‌های مکزیکی («جاذبه»، «بازگشته از مرگ» و «شکل آب») اهدا کرده، دور از ذهن نیست که با «روما» نیز برخورد مشابهی صورت پذیرد. «روما» شرح رنج‌ها و محدودیت‌های زندگی کوارون و شاید هر مکزیکی طبقه پایینی در زاغه‌های مکزیکو‌سیتی و در ایام نوجوانی آن‌ها است. فیلم‌های دیگری هم هستند که احتمال کاندیدا شدن‌شان برای اسکار بهترین فیلم سال اندک نیست؛ ازجمله «پسر حذف شده» با بازی تحسین شده استیو کارل و تیموتی چالامت (که کاندیدایی هر دوی‌شان در شاخه بازیگری بسیار محتمل است)، «کلانزمن سیاه» جدید‌ترین فیلم مبتنی بر تبعیض‌نژادی اسپایک لی و همچنین «کتاب سبز»، «محبوب»، «راپسودی بوهه‌میان»، «معاون» و «بیوه‌ها».

فون‌تریر یا مک کویین؟
در شاخه بهترین کارگردان نیز طبعاً اولویت با فیلمسازانی است که فیلم‌های نامزد اسکار برترین کاربلند سال را ساخته‌اند و آن‌ها چازل، کوپر، کوارون و اسپایک لی هستند و به آن‌ها بیفزایید بری جنکینز را که دو سال پیش با «مهتاب» اسکار برترین فیلم سال را ربود و امسال با فیلم «اگر خیابان بیل قادر به حرف زدن بود» آمده است.
از سوی دیگر، به نظر می‌رسد، «لارس فون‌تریر» فیلمساز نامدار دانمارکی که از پیشروان مکتب فیلمسازی «دوگما» طی ۲۵ سال اخیر بوده، به‌خاطر ارائه یک فیلم ترسناک و روانی جدید به‌نام «خانه‌ای که جک ساخت» (با بازی مت دیلان و برونو گانز) مورد تأیید وسیعتر آکادمی علوم سینمایی و هنر‌های تصویری که نهاد اهدا‌کننده اسکار است، قرار بگیرد و نامش جزو نامزد‌های این رده باشد. البته احتمال قوی‌تر نامزد شدن مجدد «استیو مک کویین» است که شش سال پیش اسکار برترین فیلم سال را با «۱۲ سال برده بودن» کسب کرد و امسال با «بیوه‌ها» عرض اندام می‌کند.

همه رقبای قدرتمند «بدون تاریخ، بدون امضا»
همه این‌ها جدا و متفاوت با اسکار برترین فیلم «خارجی» (غیر انگلیسی‌زبان) سال است که ایران «بدون تاریخ، بدون امضا»‌ی وحید جلیلوند را به نمایندگی از خویش به آکادمی اسکار معرفی کرده است؛ گرچه شانس آثاری، چون «سارقان مغازه» از ژاپن، «سوختن» از کره جنوبی، «مرز» از سوئد (و با کارگردانی علی عباسی ایرانی‌تبار)، «پرندگان راه» از کلمبیا و البته «روما» برای کاندیدایی و پیروزی درعرصه اسکار خارجی بسیار بیشتر است. برای رفع هر ابهامی در این زمینه، آکادمی اسکار طی هفته‌های آتی با حذف حدود ۸۰ مدعی اولیه یک فهرست ۹ فیلمی حاوی نامزد‌های اصلی را انتشار خواهد داد و ۵ نامزد نهایی را از درون همین فهرست برخواهد گزید.
منبع: ایران
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید