دانشجوی پزشکی: عاشق استادم شدم که جای پدرم است

این طور برداشت می‌شود که با یکی از استادان خود درباره ازدواج در حال گفتگو هستید که در دو حوزه، نگران سرانجام این ازدواج هستید. یکی اختلاف سنی زیادی که با استادتان دارید و دوم، مقبولیت انتخاب و علاقه‌ای که صرفا بر اساس درجه علمی و پختگی طرف مقابل تان است.

کد خبر : ۶۴۳۶۳
بازدید : ۱۳۰۸
دختری ۲۳ ساله‌ام و دانشجوی پزشکی. تا چند وقت پیش با هیچ پسری در ارتباط نبودم، چون دوست داشتم که پیشرفت کنم و تصمیم برای ازدواج نداشتم.
به تازگی با یکی از استادهایم که عضو هیئت علمی دانشگاه هم هست، در حال صحبت کردن هستیم. او قصد ازدواج دارد، اما ۱۸ سال از من بزرگ‌تر است. من عاشق درجه علمی و پختگی ایشان شده ام و نه چیز دیگر. به نظرتان این ازدواج درست است؟

مشاور در پاسخ نوشت:

مخاطب محترم، این خیلی خوب است که زندگی شما هدفمند بوده و در مقاطع مختلف زندگی، اهداف متفاوتی را دنبال می‌کنید. در زمانی که هدف شما ادامه تحصیل و رفتن به دانشگاه بوده، روی آن متمرکز شدید و هم اکنون که تاحدی به اهداف تحصیلی خود رسیده اید، به دنبال یک ازدواج خوب هستید.
از پیامک شما این طور برداشت می‌شود که با یکی از استادان خود درباره ازدواج در حال گفتگو هستید که در دو حوزه، نگران سرانجام این ازدواج هستید. یکی اختلاف سنی زیادی که با استادتان دارید و دوم، مقبولیت انتخاب و علاقه‌ای که صرفا بر اساس درجه علمی و پختگی طرف مقابل تان است.
به طور قطع، بار‌ها شنیده شده که ازدواج صرفا بر اساس یک یا دو ملاک محدود رد یا پذیرفته نمی‌شود بلکه برای تصمیم گیری معیار ازدواج درست و غلط ما به مجموعه‌ای از ملاک‌ها نیازمندیم. با این حال و در پاسخ به سوال شما، بهتر است به چند نکته دقت کنید.

مشکلاتی که به خاطر اختلاف سنی دچارش خواهید شد
اختلاف سنی شما و استادتان جدی است و جزو علایم ریسک دار برای یک ازدواج است. علت مشکل ساز شدن اختلاف سنی شما و استادتان این است که در مراحل متفاوتی از نظر رده بندی سنی و مراحل رشد قرار می‌گیرید.
شما در اوایل دوره جوانی هستید و او در پایان دوره جوانی قرار می‌گیرد که هر کدام از این مراحل دربرگیرنده ویژگی‌های روانی، عاطفی، اجتماعی، شخصیتی، خلقی، رفتاری و حتی جسمی متفاوتی است. از این رو، تفاوت‌ها باعث ایجاد مشکلاتی در آینده روابط شما خواهد شد.
از جمله این مشکلات احتمالی برای فردی که سن کمتری دارد (یعنی شما) تلاش برای نمایش پختگی و دوری از هیجانات و علایق اوایل جوانی، سرکوب خواسته‌ها و نیاز‌ها از نظر دوری از برچسب بچه بازی و کودک خوردن، نزدیک کردن خواسته‌ها و علایق خود به علایق طرف مقابل، همواره بازی کردن نقش کوچک‌تر و نظرخواهی مدام در تصمیم گیری‌ها و به مرور از دست دادن اعتماد به نفس.

مشکلاتی که برای استادتان به عنوان فرد بزرگ‌تر رقم خواهد خورد، عبارتند از: کم حوصلگی و نداشتن تحمل رفتار‌های ناپخته و کودکانه فرد کوچک‌تر به لحاظ طی کردن این دوره از جمله هیجانات، نیازها، تفریحات و ... به جای ایفای نقش همسر، بازی کردن نقش پدر گونه، کنترل و ارزیابی یا رفتار‌های نصیحت گرانه در برخورد با همسر، تظاهر به علاقه مندی و همراهی با هیجانات فرد کوچک‌تر و به مرور زمان، شکل گیری فاصله و کاهش صمیمیت؛ بنابراین شما با آگاهی از این موارد باید تصمیم تان را برای ازدواج قطعی کنید.

درجه علمی معیار کافی برای خوشبختی نیست
درباره نکته دوم که انتخاب و علاقه مندی شما صرفا بر اساس مدرک تحصیلی و رتبه استادتان است، شاید برای انتخاب استاد راهنما و سوپروایزر ملاک خوبی باشد، اما برای انتخاب شریک زندگی ملاک درستی نیست.
ما برای انتخاب شریک زندگی نیازمند بررسی ملاک‌های مختلفی از جمله معیار‌های اخلاقی، فرهنگی، خانوادگی، مالی، اعتقادی و هستیم.

در مشاوره‌های پیش از ازدواج، اگر فردی با استاد خود قصد ازدواج دارد بهتر است ابتدا نگرش و باور‌های هر دو نفر راجع به این تفاوت سطح بررسی شود. علت چنین انتخابی چیست؟
ما در زندگی مشترک نیازمند روابط صمیمانه هستیم، اگر نگاه استاد شاگردی بر روابط زوج حاکم باشد قطعا اثرات منفی در تصمیم گیری ها، روابط عاطفی و دیگر روابط زناشویی خواهد داشت که منجر به کاهش صمیمیت و شکل گیری روابط خشک و رسمی بین زوج می‌شود؛ بنابراین بهتر است برای پی بردن به علت علاقه مندی خود به استادتان از مشاوره حضوری بهره‌مند شوید. گاهی یکی از علل این عشق ها، کمبود اعتماد به نفس مطرح می‌شود که تامل برانگیز خواهد بود.
منبع: خراسان
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید