زنگ خطر افزایش اجناس تقلبی در بازار کامپیوتر

آثار زیانبار رکود در بازار کامپیوتر و تجهیزات جانبی به تدریج رخ بیشتری به خریداران نشان می‌دهد و حالا در شرایطی که ورود کالا و تجهیزات جانبی به کشور سخت شده و واردکنندگان این بازار به دلایل متعددی از جمله افزایش نرخ ارز و کمبود تقاضا راغب به وارد کردن کالا نیستند خبر‌ها از افزایش فروش کالای تقلبی و غیر اصل در این بازار حکایت می‌کند.

کد خبر : ۶۴۳۹۳
بازدید : ۸۲۸

روزانه کاربران زیادی در شبکه‌های اجتماعی در حال اشتراک‌گذاری تجربیاتشان از مشکلاتی هستند که هنگام تهیه ابزار‌های مورد نیاز کامپیوتری در بازار با آن برخورد می‌کنند. «بسیاری از شرکت‌ها ارتباط خود را با نماینده ایران قطع کرده‌اند. از این به بعد بازار قطعات کامپیوتر و لپ‌تاپ چه بازار مکاره‌ای خواهد شد»، «بازار کامپیوتری پایتخت، این روز‌ها خالی از کالای تازه‌ست. به‌جز تعدادی آی‌فون، اپل واچ و اسپیکرها، تقریبا هیچ جنس تازه‌ای توش پیدا نمیشه.» «وضع قطعات کامپیوتری در بازار افتضاح است، دولت به این حوزه به چشم کالای لاکچری نگاه می‌کند در صورتی که حساس‌ترین زیرساخت‌های هر صنعتی متکی به کامپیوتر است.» این نظرات بخشی از گفتمان کاربران در شبکه‌های اجتماعی است که درباره مشکلات تهیه اجناس مورد نیاز خود در بازار کامپیوتر سخن می‌گویند و از سوی دیگر فعالان بازار نیز از وفور اجناس غیر اصلی و تقلبی که به نسبت قیمت کمتری از تجهیزات اصلی دارند، می‌گویند.

علی حسینی یکی از فروشندگان و فعالان بازار سخت‌افزار به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: «در هفته‌های اخیر تعداد اجناس غیر اصل بسیار زیاد شده است و نکته اصلی این است که فروشندگان برای اینکه حداقل خریداران را با قیمت اجناس اصل فراری ندهند پیشنهاد جایگزین‌های ارزان‌تر، اما تقلبی را ارائه می‌دهند. اما متاسفانه کیفیت این اجناس تقلبی حتی در اندازه قیمت پایین‌شان هم نیست و قطعه به سرعت خراب می‌شود.» به گفته او به‌عنوان مثال الان یک شارژر اپل قیمت بالای یک میلیون و ۵۰۰ هزارتومان دارد، اما شارژر‌های تقلبی در بازار با یک‌سوم این قیمت و ارزان‌تر هم به فروش می‌رسد: «این شارژر‌ها به هیچ وجه کیفیت لازم را ندارند و بعد از مدت کوتاهی استفاده از کار می‌افتند و عملا هم ارزش پول کم داده شده را هم ندارند؛ بنابراین توصیه می‌شود حتی‌الامکان - ولو گران -، اما از محصول اصل استفاده شود.»

این فعال بازار با اعلام اینکه مشخصا افزایش قیمت ارز و نبود شرکت‌های گارانتی اصلی مشکلات زیادی را برای کاربران در داخل کشور به وجود آورده، ادامه می‌دهد: «تجهیزات مربوطه تا همین یک سال قبل به وفور در کشور دیده می‌شد، اما حالا با گران شدن بسیار زیاد قطعات و مشکلاتی که در مسیر واردات وجود دارد، اساسا خریداران محصولات قبلی با چالش تعویض قطعات و تعمیر مواجه هستند. راه حل مشخصی نمی‌توان در داخل بازار کامپیوتر و موبایل برای این دسته از کاربران پیشنهاد کرد و به نظر می‌رسد بهبود در این بازار مستلزم بهبود در کل اقتصاد و حل شدن مشکلات دیگر است.» در شرایطی که بازار‌های کشور تحت تاثیر مشکلات، روند‌هایی گاه مشابه را در برخورد با مشتریان در پیش گرفته‌اند به نظر می‌رسد نظارت دستگاه‌های نظارتی از جمله سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در مقام دفاع از حقوق کاربران بازار مهم و اساسی است. این در شرایطی است که به نظر می‌رسد فعالیت اتحادیه‌ها و سازمان‌های مرتبط با صنف کامپیوتر در ماه‌های اخیر کمرنگ شده و مشتریان و فروشندگان در فضایی که تعیین‌کننده شرایط عرضه و تقاضاست دست به معامله می‌زنند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید