استن لی بنیانگذار مارول درگذشت

استن لی بنیانگذار مارول درگذشت

او که از بنیانگذاران شرکت "مارول کمیکس" بود در طول زندگی حرفه‌ای اش آثاری مثل مرد عنکبوتی، مردان ایکس و هالک را خلق کرد. بسیاری از شخصیت‌های آفریده شرکت مارول"در دوران خود عرف شکن بودند. از جمله "بلک پنتر" (پلنگ سیاه) اولین ابرقهرمان سیاهپوست بود که در آمریکا مطرح می‌شد.

کد خبر : ۶۴۴۲۱
بازدید : ۵۱۷۱
صحنه‌های حضور کوتاه استن لی در تمام آثاری که از طرح‌های او ساخته شده است
فرادید | استن لی خالق مرد عنکبوتی در ۹۵ سالگی درگذشت. او روز دوشنبه در بیمارستانی در لس آنجلس برای همیشه از دنیای هنر و دنیای واقعی کنار رفت. به گزارش رسانه‌های آمریکایی استن لی اخیرا به یک رشته بیماری از جمله ذات الریه مبتلا شده بود.

سال گذشته بود که همسر ۹۵ ساله استن لی بعد از ۷۰ سال زندگی مشترک در گذشت. حالا استنلی مارتین لیبر ۹۵ ساله نویسنده آمریکایی و خالق قهرمانان داستان‌های مصور کودکان هم یکسال بعد از درگذشت همسرش از دنیا رفت. او که از بنیانگذاران شرکت "مارول کمیکس" بود در طول زندگی حرفه‌ای اش آثاری مثل مرد عنکبوتی ، مردان ایکس و هالک را خلق کرد. بعد از درگشت استن لی بسیاری از سینماگران مطرح جهان برای گرامی داشت او پیام‌هایی منتشر کردند.
استن لی بنیانگذار مارول درگذشت
یک نکته جالب در مورد استن لی این است که وی در تمام فیلم‌هایی که از روی کتاب‌های کمیک او ساخته شده‌است، در نقش‌های بسیار کوتاه بازی کرده‌است. استن لی از این جهت شباهت‌هایی با آلفرد هیچکاک دارد.

استن لی جمله معروفی دارد که می‌گوید «من همه تلاشم را می‌کنم کاری انجام ندهم که شبیه کار‌هایی باشد که پیش از آن انجام داده‌ام؛ و نکته خوبش اینجاست که ما دنیای بزرگی داریم. دنیایی که پر از ایده‌های جدید است و تنها کاری که شما باید انجام بدهید این است که به آن ایده‌ها چنگ بزنید.»
زندگینامه استن لی
استن لی در سال ۱۹۲۲ در یک خانواده مهاجر یهودی اهل رومانی به دنیا آمد.

او در جوانی شروع به کار در بخش داستان‌های مصور (کمیک) نشریات "تایملی" کرد، مجموعه‌ای که بعدا تبدیل به "مارول کمیکس" شد. او در ۱۸ سالگی در آن نشریه ویراستار داستان‌های مصور شد.

او سال‌ها داستان‌های مصور ساده عمدتا با موضوع جنایی، ترسناک و وسترن برای خوانندگان جوان تولید می‌کرد.

لی در سن ۴۰ سالگی تصمیم گرفت این حرفه را کنار بگذارد. اما همسرش جوئن او را تشویق کرد در آخرین اثرش شخصیت‌هایی که همیشه آرزویشان را داشت خلق کند.

او و جک کربی در سال ۱۹۶۱ "چهار موجود شگفت انگیز" را خلق کردند. همان سال نشریات تایملی به مارول تغییر نام داد، زمانی که عصر طلایی کتاب‌های مصور موسوم به کمیک شروع شده بود.

بسیاری از شخصیت‌های آفریده شرکت مارول در دوران خود عرف شکن بودند. از جمله " بلک پنتر " (پلنگ سیاه) اولین ابرقهرمان سیاهپوست بود که در آمریکا مطرح می‌شد.

استن لی در سال ۱۹۷۱ از شرکت مارول بازنشسته شد، نشریه‌ای که در اوج دوران موفقیتش سالانه ۵۰ میلیون کپی فروش داشت.
استن لی بنیانگذار مارول درگذشت

واکنش‌ها به درگشذت استن لی
بعد از مرگ لی بسیاری از طرفدارانش در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی یاد او را گرامی داشتند. اعضای خانواده و همکاران و هنرپیشه‌های مطرح هم به مناسبت درگذشت او پیام‌هایی صادر کردند.

جون سلیا، دختر استن لی گفت: پدرم همه طرفدارانش را دوست داشت. او بزرگ‌ترین و شایسته‌ترین مردی بود که دیده‌ام.

باب ایگر رئیس شرکت والت دیزنی که شرکت "مارول کمیکس" را در سال ۲۰۰۹ به قیمت ۴ میلیارد دلار خرید، استن لی را "قهرمانی در نوع خود" توصیف کرد و نوشت: "فقط یک چیز بود که از ابعاد قوه تخیل او فراتر می‌رفت و آن دل بزرگش بود. "
گفتنی است ابرقهرمانانی که استن لی با همکارانش در شرکت مارول آفرید ("مرد آهنی" و "کاپیتان آمریکا")، به پرفروش‌ترین فیلم‌های هالیوود بدل شد. آخرین فیلم مارول به نام "جنگ بی نهایت" ۱.۵ میلیارد دلار فروش داشت.

"اوانز" که در دنیای سینمایی مارول نقش کاپیتان آمریکا را بازی کرده، در حساب توئیتر خود نوشت: «هرگز انسان دیگری مانند استن لی وجود نخواهد داشت. او در طول چند دهه برای پیر و جوان سرچشمه‌ی ماجراجویی، اعتماد به نفس، قدرت، لذت و الهام بود و زندگی افراد بسیار بسیار زیای را تحت تأثیر قرار داد.»

"جاس ویدون" کارگردان انتقام‌جویان در واکنش به این خبر نوشت: «استن لی دنیایی خلق کرد که اگر در آن شخصیتی به اندازه‌ی کافی دوست داشتنی باشد مرگ برای او بی‌معنا شود. این یعنی آینده‌نگری. بخش زیادی از زندگی‌ام را به تو مدیونم و تو نمی‌توانی در آن حضور نداشته باشی.»

"جیمی کیمل" نیز در حساب توئیتر خود خاطره‌ لی را گرامی داشت: «در سن ۷ سالگی، تصویر عجیب و غریبی از چهره‌ی استن لی طراحی کردم و از مادر خواستم آن را برای او بفرستد. خوشبختانه مادرم این کار را نکرد، زیرا بیش از ۳۰ سال بعد، شخصاً آن را به او تقدیم می‌کنم. به خاطر همه لذت‌ها از تو سپاسگذارم استن. »

"کوین فایگی" مدیر استودیوی مارول در این باره نوشت: «هیچ‌کس به اندازه‌ی استن لی زندگی مرا تحت تأثیر قرار نداده و هر آنچه که ما در استودیو‌های مارول انجام می‌دهیم به خاطر اوست. استن میراثی بی‌نظیر از خود به جا گذاشت که تا مدت‌ها باقی خواهد ماند.»
استن لی بنیانگذار مارول درگذشت

"مارک همیل" ستاره جنگ ستارگان با ارسال تصویر خود در کنار استن لی"در حساب توئیترش نوشت: «تأثیر او بر فرهنگ عامه انقلابی و غیرقابل توصیف است. عاشق این مرد بودم و همواره دلتنگ او خواهم ماند. می‌گویند آدم الگوی دوران کودکی‌اش را هیچ‌وقت از نزدیک ملاقات نمی‌کند. اشتباه می‌کنند.»

"سث روگان" با ارسال پیامی نوشت: «استن لی از تو سپاسگذارم که باعث شدی کسانی که احساس می‌کنند با سایرین متفاوتند متوجه شوند که انسان‌هایی خاص و استثنایی‌اند.»

"رایان رینولدز" با انتشار متن کوتاهی برای استن لی آرزوی آرامش کرد و نوشت: «به خاطر همه چیز متشکرم.»

"هیو جکمن" ستاره فیلم‌های اکس من"در این باره نوشت: «ما یک نابغه‌ی خلاق را از دست دادیم. استن لی در دنیای ابرقهرمانان پیش‌رو بود. افتخار می‌کنم که در یکی از آثار به جا مانده از وی سهم کوچکی داشتم… و یکی از شخصیت‌های او را بازی کردم.»

"ایلان ماسک" نیز برای استن لی آروزی آمرزش کرد و نوشت: «عوالم خیال و لذتی که برای بشریت خلق کردی تا ابد باقی خواهد ماند.»

منبع: بخشی از مطالب از بی بی سی و ترجمه واکنش‌ها از رکنا
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید