دفن قدیمی‌ترین مسجد اصفهان در زیر مدرسه

قديمي‌ترين مسجد اصفهان در حالي در منطقه تپه جی و زير يک مدرسه مدفون است که به دليل پرتردد بودن و کمبود بودجه امکان کاوش‌ آن وجود ندارد.

کد خبر : ۶۵۳۸
بازدید : ۹۹۵
قديمي‌ترين مسجد اصفهان در حالي در منطقه تپه جی و زير يک مدرسه مدفون است که به دليل پرتردد بودن و کمبود بودجه امکان کاوش‌ آن وجود ندارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، قديمي‌ترين مسجد اصفهان در حالي در محله «تپه جی» اصفهان در زير يک مدرسه از چشم‌ها مخفی شده است که به گفته مسئولان به دليل هزينه بسيار بالا و اينکه در يک مکان پرتردد واقع شده، امکان حفاري و کاوش‌هاي باستان شناسي براي استخراج اين مسجد وجود ندارد.

فريدون الهياري، با بیان این مطلب اظهار داشت: اين مسجد در زير تپه موسوم به جي قرار دارد اما هم اکنون در اين مکان يک دبيرستان داير است و محلي پر رفت و آمد محسوب مي‌شود.

وي با بيان اينکه حفظ حرائم مهم‌ترين برنامه و اولويت ميراث فرهنگي در دوره جديد است، تاکيد کرد: پيش از اين سخت‌گيري‌ها و ضوابط امروزي ميراث براي حفظ حرائم رعايت نشده و در ارتباط با اين تپه اقداماتي صورت گرفته که صحيح نبوده است.

مديرکل ميراث فرهنگي استان اصفهان با اشاره به اينکه ممکن است کاوش اين تپه با لحاظ بودجه مناسب در آينده در دستور کار قرار گيرد، بيان داشت: در اين ارتباط لازم است با توجه به قرار داشتن اين مسجد تاريخي در يک مکان پرتردد ضوابط لازم به شکل دقيق و قانوني مشخص شود و اجازه نمي دهيم اتفاقات گذشته تکرار شود.

علمدار عليان مسئول باستان‌شناسي اداره کل ميراث فرهنگي اصفهان نیز در اين رابطه اظهار داشت: براي کاوش اين مسجد قديمي لازم است در ابتدا مدرسه مذکور از اين محل جابه جا و تپه جي آزاد سازي شود، آنگاه با تامين بودجه لازم حفاري انجام و اين مکان به شکل سايت موزه به نمايش گذاشته مي شود و بودجه لازم براي حفاری و حفاظت از سايت موزه جی ۵۰۰ ميليون تومان است.

وی افزود: البته در شرايط فعلی اين امر تا حدودي غيرممکن است چراکه علاوه بر مشکلات در ارتباط با جابه جايی اين مدرسه که مالک آن آموزش و پرورش است حداقل ۴۰۰ تا ۵۰۰ ميليون تومان براي حفاري و حفاظت از اين سايت موزه موردنياز است.

مسئول باستان‌شناسی ميراث فرهنگي اصفهان تدارک برنامه حفاظتي شامل نگهبان، خدمات نگهداري از بنا و غيره را براي اين سايت موزه را ضروري برشمرد و گفت: بر اين اساس در شرايط فعلي دولت توان اجرايي کردن اين امر را ندارد اما به دولتمردان در سطح استاني پيشنهاد مي کنيم که در اين زمينه فکر و برنامه ريزي کنند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید