خطر گیاهخواران برای زمین!

خطر گیاهخواران برای زمین!

پژوهشی که به تازگی در ایالات متحده انجام شده نشان می‌دهد که رژیم غذایی گیاهخواری و مصرف انواع سبزیجات و میوه نسبت به مصرف گوشت، برای محیط زیست به مراتب خطرناک‌تر است.

کد خبر : ۷۲۱۳
بازدید : ۵۶۰۱
رژیم غذایی گیاهخواری خطرناک‌تر است

فرادید | پژوهشی که به تازگی در ایالات متحده انجام شده نشان می‌دهد که رژیم غذایی گیاهخواری و مصرف انواع سبزیجات و میوه نسبت به مصرف گوشت، برای محیط زیست به مراتب خطرناک‌تر است.

به گزارش فرادید به نقل از ایندیپندنت، پژوهشگران دانشگاه کارنگی ملون با بررسی تاثیر هر کالری غذاهای مختلف از نظر هزینه انرژی، مصرف آب و تشعشعات دریافتند که «کاهو از نظر انتشار گازهای گلخانه‌ای سه برابر بیکن ضرر دارد.»

پژوهش انجام شده در ژورنال Environment Systems and Decisions منتشر شده که برخلاف انتظار عمومی مردم نسبت به عدم مصرف گوشت به منظور حفاظت از تغییرات اقلیمی است. لازم به ذکر است که پژوهشگران این مطالعه با ایده مصرف کمتر گوشت و اینکه حیوانات اهلی سهم بالایی از انتشار گازهای گلخانه‌ای دارند (نزدیک به 51 درصد بر اساس برخی مطالعات انجام شده)، مخالفتی ندارند.

اما مسئله مهمی که در این پژوهش هم به آن‌ها اشاره شده این است که رژیم غذایی «سالمِ» توصیه شده توسط وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا، تاثیر منفی هر شخص بر محیط زیست را با توجه به سه فاکتور فوق (حتی با کاهش کالری دریافتی کل) افزایش می‌دهد.

پژوهشگران مسائلی چون رشد، پردازش و انتقال محصولات غذایی، فروش و خدمات، انباشت خانگی محصول و تاثیرات این موارد بر محیط زیست را بررسی کردند. در این پژوهش آمده که «برای تولید هر کالری انرژی از بسیاری از سبزیجات رایج به منابع بیشتری نیاز است. بادمجان، کرفس و خیار در قیاس با گوشت خوک و مرغ بدتر هستند.»

آنتونی فروگات، یکی از پژوهشگران ارشد موسسه «چاتام هاوس» می‌گوید که نتایج اولیه این پژوهش شگفت‌انگیز است. گفتنی است موسسه چاتام هاوس، اتاق فکری مستقل بوده که پروژه‌ی فعلی آن «ارتباط بین مصرف گوشت و انتشار گازهای گلخانه‌ای» است.
آقای فروگات در مصاحبه با ایندیپندنت گفت که تولید کاهوی واقعی به آب و انرژی بیشتری نیاز دارد، اما پیش از هر چیز باید نحوه رشد این محصول را بررسی کرد. وی در ادامه افزود: «ما معمولا به جای کالری به پروتئین‌ها نگاه می‌کنیم و همین قانون را در مورد مصرف کمتر گوشت به جای پروتئین‌های گیاهی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به کار می‌گیریم.»

بر اساس یافته‌های این تحقیق، حتی اگر افراد مصرف گوشت را متوقف و کالری‌های دریافتی را به سطح رژیم غذاییِ توصیه شده از سوی وزارت کشاورزی ایالات متحده برسانند، باز هم تاثیرات محیط زیستیِ آن‌ها در سطوح مصرف انرژی (38 درصد)، مصرف آب (10 درصد) و انتشار گازهای گلخانه‌ای (شش درصد) افزایش خواهید یافت.

میشل توم می‌گوید: «ارتباط بین رژیم غذایی و محیط زیست پیچیده است. شاید چیزی برای سلامتی ما خوب باشد، اما برای محیط زیست خوب نباشد. این مسئله باید برای مقامات حائز اهمیت باشد.»

منبع: Independent
ترجمه: وبسایت فرادید

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید