اتفاقاتی که "جنگ" را تغییر داد

اتفاقاتی که "جنگ" را تغییر داد

مجله نشنال جئوگرافی به تازگی شماره‌ای را تحت عنوان «صد اتفاقی که جهان را تغییر دادند» منتشر کرده که ما قصد داریم موارد مربوط به تاریخ نظامی را از آن استخراج کنیم. تمام این اتفاقات در زمان خود قواعد بازی را تغییر داده و عصری نو را رقم زدند.

کد خبر : ۷۵۵۶
بازدید : ۹۴۶۸
اتفاقاتی که

فرادید | مجله نشنال جئوگرافی به تازگی شماره‌ای را تحت عنوان «صد اتفاقی که جهان را تغییر دادند» منتشر کرده که ما قصد داریم موارد مربوط به تاریخ نظامی را از آن استخراج کنیم. تمام این اتفاقات در زمان خود قواعد بازی را تغییر داده و عصری نو را رقم زدند.

به گزارش فرادید به نقل از بیزینس اینسایدر، از اختراع آتش گرفته تا به کارگیری قوی‌ترین سلاح‌های جهان در این فهرست جای دارند. در ادامه برخی از این موارد را به شما معرفی می‌کنیم.

اختراع آتش - 1.4 میلیون سال پیش
اولین اختراع بشر که آن‌ها را از پیشینیان خود تمایز داد، اختراع آتش بود. گونه‌های قبلی انسان، مانند انسان راست قامت، تنها از آتشی که در طبیعت به وجود می‌آمد استفاده کردند؛ انسان امروزی اما توانست خودش شعله‌های آتش را ایجاد کند و از گرمای آن لذت ببرد.

آتش مزایای فراوانی برای نوع بشر داشت: پختن غذاها، استفاده از گرمای و نور آتش در دل تاریکی از جمله مزایای آتش بود. البته فراموش نشود که اختراع آتش نقطه آغازین اختراعات دیگر بشر بود، چرا که بشر بعدها توانست با کمک آتش در پیشه آهنگری، فلزات قوی‌تری را تولید کند.


استفاده از تیر و کمان برای اولین بار - 15 هزار سال پیش از میلاد مسیح
اولین نمونه‌های تیر و کمان از مواد از بین رفتنی ساخته شده بود و زمان دقیق نخستین سلاح‌ها به دست بشر مشخص نیست. قدیمی‌ترین کمان یافت شده مربوط به کمان هولمرگارد است که در دانمارک یافته شده و تاریخ آن تقریبا به 9000 سال پیش از میلاد باز می‌گردد.

بدون شک اختراع تیر و کمان باعث شد تا بشر نسبت به موجودات دیگر برگ برنده در دست داشته باشد. حتی می‌توان تصور کرد که این ابزار شکار با توجه به ابزار پرتابی نخستین نظیر نیزه و بومرنگ ساخته شده باشد.

قواعد بازی جنگ چگونه تغییر یافت؟

با این حال تیر و کمان خیلی سریع وارد چرخه نظامی شد. بر اساس تخمین نشنال جئوگرافی، تیر و کمان تا پیش از سال 5400 قبل از میلاد مصرف نظامی نیز پیدا کرده بود. بقایای قلعه‌ای در انگلستان که قدمتش به آن زمان می‌رسد، نشان می‌دهد که این قلعه مورد هجوم حملات هماهنگ تیر و کمانی قرار گرفته است.

اختراع چرخ - 3500 سال قبل از میلاد
چرخ مدور پیش از این تاریخ اختراع شده بود و در آن سال کاملا رواج یافته بود. مفهوم چرخ و کارایی آن توانست منجر به تغییر و تحولاتی شگرف در جنبه‌های اجتماعی به ویژه حمل و نقل و چرخاب شد.

قواعد بازی جنگ چگونه تغییر یافت؟

چرخ اما تا سال 2000 پی از میلاد توانست در جنگ افزارها نیز انقلابی به پا کند. هیتی‌ها اولین تمدن شناخته شده‌ای هستند که از ارابه استفاده کردند. آن‌ها یک سکوی سوار بر چرخ را به اسب‌ها متصل کرده و از سرعت آن نیز در مصارف جنگی استفاده می‌کردند.

عصر آهن - 1200 سال پیش از میلاد
هیتی‌ها، از پیشرویان عصر آهن و ساخت مصنوعات از آهن، در سال 1400 قبل از میلاد توانستند اولین نمونه‌های آهن چکش خورده را تولید کردند. هنر ساخت مصنوعات از آهن تا سال 1200 پیش از میلاد از آسیای صغیر به سمت اروپا، آفریقا و بخش‌های دیگر آسیا رفت.

قواعد بازی جنگ چگونه تغییر یافت؟

عصر آهن فواید بی‌شماری برای بشر داشت. ساخت وسایل با طول عمر بیشتر و استفاده آن‌ها در کشاورزی باعث افزایش چشمگیر جمعیت بشر شد. سلاح و زره‌های آهنی همچنین جایگزین نمونه‌های پیشین خود شد و رزم نیز شکلی تازه به خود گرفت.

استفاده از بتن در ساخت و ساز - 200 سال پیش از میلاد
رومی‌ها تا این موقع روشی جدید برای ساخت و ساز به کمک بتن را ابداع کرده بودند. بتن بسیار قدرتمندتر از مصالح پیشین و همچنین ضد آب بود و رومی‌ها از آن در ساخت هر چیزی از معبد گرفته تا محکمه و مجراهای آب استفاده کردند.

قواعد بازی جنگ چگونه تغییر یافت؟

آن‌ها همچنین از بتن برای توسعه گستره نظامی و فرهنگی خود در مناطق تحت سلطه بهره بردند. آن‌ها شبکه جاده‌ای خود را به شکل وسیعی گسترش دادند. علاوه بر این مسائل، رومی‌ها از بتن در ساخت بنادر و اسکله‌ها برای توسعه امپراتوری خود بهره جستند.

شکل گیری نظریه «جنگ مشروع» - 426 میلادی
سن آگوستین در این سال کتاب «شهر خدا» را نوشت؛ کتابی که حاوی اندیشه‌های او در مورد جنگ بود. نظریات او بعدها به شکل‌گیری نظریه جنگ مشروع تبدیل شد. بر این اساس، جنگ تحت شرایطی جایز و مشروع است و کشور زیان دیده که حق مشروعِ دفاع یا تعقیب را دارد می‌تواند به جنگ متوسل شود. این نظریه توانست تا حدودی کاربرد زور در روابط بین‌المللی را محدود و قواعد مربوط به آن را تنظیم کند.

جهت‌یابی دقیق - سال 1569 میلادی
تا پیش از این دوران، جهت‌یابی در آب‌های آزاد کاری بسیار دشوار و طاقت‌فرسا بود. جهت‌یاب‌ها مجبور بودند مرتب قطب‌نما را چک کرده و آن را با توجه به نقشه‌های غیر قابل اعتماد بررسی کنند.

قواعد بازی جنگ چگونه تغییر یافت؟

گراردوس مرکاتور، نقشه‌کش اهل فلامان بلژیک، اولین نقشه جهان را با توجه به طول و عرض جغرافیایی کشید. این روش امروزه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. جهت‌یاب‌ها دیگر کارشان بسیار ساده‌تر و البته دقیق‌تر شد.

دوران جدید ماجراجویی در جهان از آن پس شکل جدیدی به خود گرفت که البته بدون درگیری هم نبود.

شروع انقلاب صنعتی - 1712 میلادی
استفاده از آهن و فولاد در کنار کشف منابع جدید انرژی اولین جرقه‌های انقلاب صنعتی را در قرن 18 در انگلستان زد. اختراع ماشین بخار در این دوران قواعد بازی را تغییر داد، چرا که برای انجام کارها کمتر به نیروی انسانی نیاز بود. این اختراع همچنین در حمل و نقل و تولید نیز انقلاب کرد. اتومبیل، هواپیما، تلفن، رادیو و سامان‌دهی تولید (کارخانه) از جمله دستاوردهای این دوران بود.

توسعه ارتباطات - 1876 میلادی
در 7 مارس 1876 میلادی، دفتر ثبت اختراع ایالات متحده یکی از مهمترین حکم‌های تاریخ خود را ثبت کرد: اختراع تلفن به نام الکساندر گراهام بل. او سه روز بعد با این وسیله به دستیارش در پایین سالن گفت: «آقای واتسون، بیاید اینجا. کارت دارم.»

ارتباط از راه دور تا سال 1927 تقریبا در تمام جهان پخش شد و اولین تماس‌های بین‌المللی انجام گرفت. امروزه تعداد خطوط تلفن همراه به هفت میلیارد نفر یعنی تقریبا مساوی با جمعیت جهان رسیده است.

پرواز سرنشین دار - سال 1903 میلادی
درست است که هواپیمای برادران رایت تنها 12 ثانیه به پرواز درآمد، اما همان اتفاق رکوردی بزرگ را ثبت کرد: نخستین باری بود که شی سنگین‌تر از هوا با کنترل بشر به پرواز درآمده بود.

قواعد بازی جنگ چگونه تغییر یافت؟

طرح برادران رایت تکمیل و به منظور انجام عملیات شناسایی به طور گسترده در جنگ جهانی اول مورد استفاده قرار گرفت. نشنال جئوگرافی می‌گوید که انگلیسی‌ها و ایتالیایی‌ها اولین بمب‌افکن‌ها را در سال 1913 طراحی کردند. ارتش ایالات متحده امروزه بیش از 13 هزار جنگنده نظامی در اختیار دارد. چین و روسیه نیز به ترتیب دو هزار و سه هزار جنگنده در اختیار دارند.

پروژه منهتن و بزرگترین سلاح شناخته شده بشر - سال 1941 میلادی
یک ماه پیش از جنگ جهانی دوم، آلبرت انیشتین، نابغه آلمانی، نامه‌ای دو صفحه‌ای را نوشت که آمریکا را به نبرد با نازی‌ها فرستاد. در نامه سال 1939، او به روزولت نامه‌ای نوشت و هشدار داد که ممکن است آزمایش‌های هسته‌ای می‌تواند منجر به ساخت بمب اتم شود. دو سال بعد اما پروژه منهتن آغاز شد. در 6 اوت 1945، جهان وارد عصر اتمی بود. هیروشیما اولین قربانی این بمب‌ها بود.

ماجراجویی‌های بی‌سابقه در فضا - سال 1954 میلادی
روسیه در این سال پیشنهاد ساخت ماهواره را مطرح کرد. سه سال بعد، اسپوتینک 1 به اولین ماهواره‌ای تبدیل شد که به دور مدار زمین می‌چرخد. سال بعد یعنی 1958 میلادی، ایالات متحده ماهواره اکسپلورر 1 را به فضا فرستاد.

سه سال بعد، یوری گاگارین، فضانورد روسی، به اولین انسانی بدل شد که به فضا رفت. ایالات متحده اما اولین فضانورد خود را در سال 1969 به فضا ارسال کرد. گردشگری فضایی امروزه به یکی از داغ‌ترین بحث‌های روز تبدیل شده که البته مصارف نظامی آن نیز کم نیست!

انقلابی از جنس اینترنت - سال 1991 میلادی
تیم برنر لی، دانشمند انگلیسی علوم کامپیوتری، در اواخر دهه 60 میلادی توانست شبکه جهان وب را اختراع کند. جهان پس از آن وارد عصر جدید و بی‌سابقه‌ای شد.

نشنال جئوگرافی می‌نویسد: «او نرم افزاری را طراحی کرد که فایل‌های روی رایانه خودش و چند کامپیوتر دیگر را بدون نیاز به هیچ پایگاه داده‌ای به یکدیگر متصل کرد.»

قواعد بازی جنگ چگونه تغییر یافت؟

آقای لی از سال 1991 نرم افزارش را در اختیار عموم گذاشت و از آن پس، بیش از سه میلیارد نفر از اینترنت استفاده کرده‌اند.

پزشکی احیا کننده - سال 1999 میلادی
نخستین گام‌های اصلی برای احیای یک اندام آسیب دیده یا از دست رفته در این سال صورت گرفت. پزشکان بیمارستان ویک فارست در این سال موفق شدند مثانه‌ی از بین رفته‌ی یک بیمار را از نو رشد دهند. از آن سال، پزشکان چندین ترفند پزشکی پیچیده دیگر را انجام داده‌اند.

حتی مغز که زمانی جزو خطوط قرمز عمل‌های این چنینی بود، امروزه در کانون توجه قرار گرفته است. پیشرفت‌های پزشکی می‌تواند امیدبخش سربازان کهنه‌کار جنگی باشد تا آسیب‌های آن‌ها را درمان کند.

منبع: BusinessInsider
ترجمه: وبسایت فرادید
مترجم: سبحان شکری
۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    واقعع عالی بود. لذت بردم از خوندن این مطلب. اگه ممکنه بازم از این جور مطلب ها بذارین.

  • ناشناس ارسالی در

    به جای گذاشتن مطالب موهوم و بی محتوا برای مردم مثل
    1= داعش فلان بیوتی رو تهدید کرد
    2=اینستاگرام فلان بازیگر
    3=چرندیات ترام
    4=.....
    از این مطالب ارزشمند بگذارید تا سطح فرهنگ جامعه رشد پیدا کند و وقت باارزش جامعه به هدر نرود.

  • ناشناس ارسالی در

    با سلام. تاریخ اعزام انسان به فضا از سوی آمریکا کاملا اشتباه است. سال 1969 تاریخ فرود تاریخی آپولو 11 سرنشین دار روی ماه است !

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید