استراتژی تعويق انتخابات!

در شرايطی كه اهالي فوتبال ايران از حالا خودشان را آماده انتخابات بسيار مهم فدراسيون فوتبال در اسفندماه سال جاری مي‌كنند، شايعه احتمال به تعويق افتادن اين انتخابات حرف و حديث‌های بسياری زيادي را در محافل ورزشی به راه انداخته است. اين خبر روز گذشته در رسانه‌ها بازتاب گسترده‌ای داشت و البته واكنش‌ها به آن هم متفاوت بود.

کد خبر : ۷۶۱۰
بازدید : ۴۷۹۰
در شرايطی كه اهالي فوتبال ايران از حالا خودشان را آماده انتخابات بسيار مهم فدراسيون فوتبال در اسفندماه سال جاری مي‌كنند، شايعه احتمال به تعويق افتادن اين انتخابات حرف و حديث‌های بسياری زيادي را در محافل ورزشی به راه انداخته است. اين خبر روز گذشته در رسانه‌ها بازتاب گسترده‌ای داشت و البته واكنش‌ها به آن هم متفاوت بود.

به گزارش اعتماد، علی كفاشيان كه اين روزها سخت‌ترين دوران حضور خود در فدراسيون فوتبال را پشت سر مي‌‌گذارد، متوجه اين قضيه شده كه مخالفت‌هاي بسيار زيادی براي ادامه حضورش در فوتبال و ثبت‌نام دوباره‌اش در انتخابات وجود دارد.

به همين دليل تلاش مي‌كند تا بلكه بتواند با پشت سر گذاشتن اين فشارها يا مقدمات موفقيت دوبار‌ه‌اش در انتخابات فدراسيون فراهم شود يا اينكه شرايط به شكلي پيش برود كه او بدون حاشيه و جنجال به هشت سال رياست در فوتبال ايران پايان بدهد! در موقعيت كنوني، حوادث و بازي‌هاي قدرتي كه در پشت پرده در جريان است، هر روز يك سرنوشت را براي آينده فوتبال ايران رقم مي‌زند و معادلات و احتمالات مدام در حال تغيير كردن هستند!

رسانه‌هايي كه خبر احتمال لغو مجمع انتخاباتي فدراسيون را منتشر كرده بودند تحليل خاص خود را براي پرداختن به اين موضوع داشتند.

دليل مورد اشاره آنها هم برگزار نشدن مجمع سالانه پنجم دی ماه فدراسيون فوتبال بود. در گزارش‌هاي منتشر شده در روز گذشته آمده بود: «مجمع عمومي فدراسيون فوتبال قرار بود پنجم دي ماه برگزار شود و از روز پانزدهم دي ماه، ثبت نام از كانديداها براي انتخابات شروع شود.

طبيعتا با توجه به زمان دو ماه از زمان شروع ثبت نام‌ها تا زمان برگزاري مجمع انتخاباتي، كانديداها بايد روز ١٥ اسفندماه امسال به محل برگزاري مجمع انتخاباتي مي‌رفتند تا راي‌گيري سرنوشت مديريت چهار سال آينده فوتبال ايران را مشخص كند.

به تعويق افتادن مجمع عمومي به خاطر مسائل مالي اما معادلات را تغيير داد. هيات رييسه تصميم گرفت تا براي شفاف شدن صورت‌هاي مالي فدراسيون و ارايه كامل آن در مجمع دي ماه، زمان بخرد؛ بدين‌ترتيب مجمع عمومي از روز پنجم دي ماه به بيست و سوم موكول شد.

اين تغيير زمان، تنها و تنها يك پيغام دارد؛ تعويق انتخابات فدراسيون فوتبال. مجمع عمومي كه در روز ٢٣ آبان برگزار مي‌شود، براي تعيين تاريخ انتخابات تصميم‌گيري مي‌كند. با توجه به اينكه فدراسيون اين روزها درگير صورت‌هاي مالي است، به هيچ‌وجه نمي‌تواند براي سر و سامان دادن انتخابات اقدامي كند؛ به همين دليل تازه بعد از مجمع عادي‌اش، اقدامات لازم را انجام مي‌دهد.

معمولا فرداي مجمع هم ثبت نام‌ها شروع نمي‌شود و فدراسيون بايد اطلاعيه‌اي در روزنامه‌های كثيرالانتشار چاپ كند. با اين شرايط، به هيچ عنوان امكان شروع ثبت نام‌ها تا پيش از شروع بهمن ماه وجود ندارد.

از آنجا كه دو ماه پس از شروع ثبت نام‌ها انتخابات برگزار مي‌شود، به اين ‌ترتيب انتخابات فدراسيون فوتبال به احتمال فراوان اواخر فروردين ٩٥ يا اوايل ارديبهشت همان سال برگزار مي‌شود.

بازتاب انتشار خبر تعويق انتخابات به فروردين يا ارديبهشت ٩٥ همان طور كه پيش‌بيني مي‌شد واكنش‌هاي مختلفي را به همراه داشت.

وزير ورزش و جوانان طبق اخباري كه در رسانه‌ها منتشر شد اعلام كرده بود كه انتخابات بايد طبق تاريخ مقرر برگزار شود.
علی كفاشيان هم در واكنش به سوال خبرنگار ايسنا درباره تاكيد وزير ورزش براي برگزاري به موقع انتخابات تاكيد كرده بود: « ما اواخر دي ماه مجمع عادي فدراسيون فو‌تبا‌ل را برگزار خواهيم كرد كه در آن مجمع زمان برگزاري مجمع انتخاباتي مورد بحث و بررسي قرار خواهد گرفت و زمان دقيق آن مشخص خواهد شد.

البته تمام سعي خود را مي‌كنيم كه مجمع انتخاباتي را اسفندماه و در موعد مقرر برگزار كنيم، اما اگر بنا به هر دليلي اين اتفاق صورت نگرفت فروردين سال آينده اين كار را انجام خواهيم داد و در نهايت با يك ماه تاخير برگزار خواهد شد.»

از آنجايی كه تجربه نشان داده مجمع عمومي اختيار زيادي براي تصميم‌گيري‌ها و سياستگذاري‌هاي كلان در فوتبال ايران را ندارد و تابع تصميم‌گيري و سياستگذاري‌هاي مديريت فدراسيون فوتبال بوده است، اين‌بار حالا همه منتظر اين مساله هستند كه ببينند علي كفاشيان براي برگزاري مجمع انتخاباتي چه تصميمي مي‌گيرد و آن را به مجمع ابلاغ مي‌كند!

در حال حاضر به خاطر فشارهايي كه روي علي كفاشيان وجود دارد، بهترين اتفاق براي او اين است كه انتخابات با تعويق يك يا دو ماهه همراه شود تا او بتواند در اين فرصت تمام حواشی كه اخيرا براي او درست شده را پشت سر بگذارد.

اما نكته قابل توجه اين است كه اين روزها شرايط مديريتي فدراسيون براي كفاشيان مثل تمام سال‌های گذشته نيست و به نظر مي‌رسد كه وزارت ورزش و جوانان، كميسيون اصل نود و سازمان بازرسي و نهادهاي ذي‌صلاح به‌شدت روي اتفاقات اين مجموعه تمركز دارند و به همين دليل به كفاشيان اجازه نخواهند داد كه هر تصميمي را درباره انتخابات اجرايی كند!

يك احتمال قوي اما درباره مسائل رخ داده وجود دارد. شايد مديران فدراسيون فوتبال با مطرح كردن موضوع تعويق انتخابات در رسانه‌ها و صحبت‌كردن پيرامون آن منتظر واكنش‌هاي نهادهاي نظارتي و وزارت ورزش به اين موضوع هستند.

طبيعتا اگر مراجع نظارتي روي اين اتفاق حساسيت خاصي از خود نشان دهند، مديريت فدراسيون به راحتي مي‌تواند در مجمع بيست و سوم دي ماه هر تاريخي را كه دوست داشت براي برگزاري انتخابات به مجمع اعلام كند!

اما اگر اعتراض روي اين تصميم به اوج خود برسد، طبيعتا كار روال عادي خود را پشت سر خواهد گذاشت و انتخابات در همان تاريخ ١٥ اسفند برگزار مي‌شود. نكته قابل توجه اينجا است كه منابع موثق خبري در فدراسيون فوتبال روي اين مساله تاكيد دارند كه به هيچ عنوان به كفاشيان اجازه داده نمي‌شود انتخابات را با تاخير يك يا دو ماه بخواهد برگزار كند.

اما اگر هم چنين اتفاقي رخ بدهد، در اواسط اسفندماه اين مدير به دليل پايان دوره كاري‌اش در فدراسيون فوتبال، از سمت خود بايد بركنار شود و سرپرست جديد هم اداره فدراسيون را بر عهده بگيرد و هم مقدمات برگزاري مجمع را فراهم كند. در چنين شرايطي انتظار اهالي فوتبال از مراجع نظارتي هم اين است كه شرايط به شكلي پيش برود كه قانون پايمال نشود .

تاكتيك كفاشيان
تنها اميد كفاشيان به ادامه حضور در فوتبال و پيروزي در انتخابات فدراسيون فوتبال اين است كه با خريد زمان بتواند همان‌طور كه اشاره شد مشكلات را پشت سر بگذارد.

بعضي از منتقدان و كارشناسان حقوقي هم اين نظر را دارند كه وزارت ورزش و جوانان بايد به عنوان متولي ورزش كشور با تعويق انتخابات مخالفت كند.

وزارت ورزشی كه در طول سال‌هاي گذشت ارتباط خوبي با كفاشيان نداشته است. حالا همه منتظر هستند تا ببينند تكليف مديريت جنجالي‌ترين فدراسيون ورزشي ايران چه مي‌شود.

در پشت پرده هر روز اتفاقات و مسائل عجيب و غريبي رخ مي‌دهد كه بيشتر به بازي قدرت بين چند جريان شبيه است. رييس كنوني فدراسيون فوتبال هم البته روز گذشته با تاكيد روي اين مساله كه از سوي هيچ نهادي براي عدم حضور در انتخابات تحت فشار نيست، تاكيد كرد كه در انتخابات ثبت نام مي‌كند.

اما اين تمام ماجرا نيست. در روزهاي آينده اتفاقات جديدتر و مهم‌تری در مديريت فوتبال ايران رخ خواهد داد كه باز هم قاعده و روش بازی را تغيير خواهد داد. وزارت ورزش و جوانان به هيچ عنوان حاضر نيست مثل چهار سال قبل، باز هم از علي كفاشيان ركب مديريتی بخورد!
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید