فوتبال و «سیما» این‌بار کنار‌هم

فدراسیون و «سیما» به‌زودی با هم مذاکره می‌کنند؛ البته این بار فدراسیون قصد ندارد پای «حق پخش بازی‌های لیگ برتر» را وسط بکشد و «سیما» هم تصمیمی ندارد همه شبکه‌های زیرمجموعه‌اش را درگیر این مذاکره کند.

کد خبر : ۷۷۵۵
بازدید : ۱۲۳۱
فدراسیون و «سیما» به‌زودی با هم مذاکره می‌کنند؛ البته این بار فدراسیون قصد ندارد پای «حق پخش بازی‌های لیگ برتر» را وسط بکشد و «سیما» هم تصمیمی ندارد همه شبکه‌های زیرمجموعه‌اش را درگیر این مذاکره کند.

به عبارت ساده‌تر، فدراسیون برای تسهیل پخش بازی‌های تیم ملی فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی کشورمان، رودرروی مسئولان «شبکه ٣» قرار می‌گیرند تا تعاملی جدی‌تر از همیشه داشته باشند.

پس از آنکه مذاکرات بر حق پخش تلویزیونی لیگ برتر به بن‌‌بستی عجیب خورد، این‌بار به نظر می‌رسد دو تیم از کارشناسان قرار است مشکلات به‌وجودآمده بر سر راه پخش بازی تیم‌های ملی فوتبال را ارزیابی کرده و در نهایت به نتیجه‌ای درخور برسند.

البته فدراسیون برای اینکه پیشگام‌شدنش را نشان دهد، روز گذشته نمایندگانش را هم معرفی کرد. علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال، با ارسال نامه‌ای به سیدغلامرضا میرحسینی، مدیر شبکه سه سیما اعلام کرد برای شرکت در جلسات کارگروه مشترک فدراسیون فوتبال با شبکه سه سیما، عباس ترابیان، عضو و دبیر کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال و احسان مظفری‌پور، مدیرعامل شرکت اپسان و اسپانسر فدراسیون فوتبال را معرفی کرد تا به منظور افزایش همکاری‌ها با تکیه بر توانایی‌ها و محدودیت‌های طرفین به‌منظور پشتیبانی همه‌جانبه از تیم‌های ملی فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی کشور در مسابقات آتی، طرح‌ها و برنامه‌های مختلف در دستور کار قرار گیرد.

احساس نیاز به جلسه مشترک
بااین‌حال سؤالی که به ذهن می‌رسد این است که چرا مسئولان فدراسیون فوتبال و شبکه سه سیما به این نتیجه رسیده‌‌اند که با یکدیگر مذاکره کنند؟ برای پاسخ به این سؤال باید گریزی زد به چند ماه پیش که قرار بود تیم ملی ایران، در مرحله انتخابی رقابت‌های جام ملت‌های آسیا و جام جهانی به مصاف عمان، در کشور رقیب برود.

آن زمان مسئولان صداوسیما اعلام کردند ممکن است این بازی پخش نشود و دلیل آن هم «فروش حق پخش تلویزیونی بازی‌های تیم ملی به یک کمپانی خارجی عنوان شد». اگرچه در آن برهه بالاخره با رایزنی‌های متعدد بازی با عمان پخش زنده شد، ولی مشکل همچنان به قوت خود باقی است و برای همیشه حل نشده است.

دلیل آن هم اتفاقا قراردادی است که فدراسیون فوتبال کشورمان با کمپانی «WSG» بسته است. کمپانی «WSG» همان کمپانی‌ای است که نه‌تنها حق پخش بازی‌های تیم ملی ایران، بلکه حق پخش بازی‌های اکثر تیم‌های ملی دیگر کشورهای آسیایی را خریده است.

پیش‌تر در گزارشی مربوط به همین موضوع که در روزنامه «شرق» منتشر شد گفته شد تفاهم اولیه فدراسیون با این کمپانی هم به سال ٢٠٠٩ برمی‌گردد که این کمپانی با یکی از زیرمجموعه‌هایش با نام «MP&SILVA» با فدراسیون به تفاهم رسید و اتفاقا این توافق را در سایتش هم بازتاب داد.

در آن سال نبی، دبیرکل فدراسیون بوده و او هم از بستن این قرارداد ابراز خوشحالی کرده بود. همچنین همین کمپانی سال ٢٠١٣ در بیانیه‌ای اعلام می‌کند «توانسته‌ایم با ٢٣ کشور از ایران گرفته تا مراکش و از امارات گرفته تا مصر، قراردادهایمان را تمدید کنیم».

در همین بیانیه اشاره شده که تمدید قرارداد سه‌ساله است. با این اوصاف، صداوسیما هم اگر بخواهد هر بازی خارج از خانه تیم ملی را پخش زنده کند، باید مبلغ هنگفتی که به گفته حسین ذکایی، دبیر شورای سیاست‌گذاری صداوسیما، چیزی نزدیک به ٥٠ میلیون دلار است بپردازد. البته این مبلغ، بدهی انباشته‌شده سیما در چندسال گذشته است، هرچند در کل برای پخش هر بازی باز هم طلب‌ مبلغ هنگفتی از صداوسیما می‌شود.

با همین توضیح مختصر می‌توان به این نتیجه رسید که برگزاری چنین جلسه هم‌اندیشی‌ای امری اجتناب‌ناپذیر است؛ اینکه راه‌حلی به دست دهد تا هم منافع فدراسیون فوتبال حفظ شود و هم شبکه سه کار راحت‌تری برای پخش بازی‌های تیم ملی داشته باشد.

پیشنهادهای ٢ طرف
عباس ترابیان، دبیر کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال و یکی از دو نماینده فدراسیون فوتبال که قرار است برای مذاکره با شبکه سه به این جلسه برود با تأیید خبر مذاکره می‌گوید: «اصلی که هر دو طرف، چه فدراسیون فوتبال و چه مسئولان صداوسیما به آن اعتقاد دارند این است که باید به تیم‌های ملی فوتبال کمک شود تا همه‌چیز درباره مسائل و موارد ملی و کشوری خوب پیش برود».

ترابیان در پاسخ به این سؤال که چه پیشنهاداتی هم قرار است مطرح شود، گفت: «موضوع اصلی این است که هر دو طرف قرار است با توجه به محدودیت‌های موجود با هم همفکر و هم‌عقیده شویم تا همکاری‌های دو طرفه خوبی صورت بگیرد؛ برای مثال می‌توانم بگویم یکی از راهکارهای ما این است که در بستن قراردادهای تیم ملی برای انجام بازی‌های دوستانه بندی بگنجانیم که پخش این بازی برای صداوسیمای ایران رایگان باشد.

با همین کار می‌توانیم صداوسیما را از پرداخت هزینه‌های سرسام‌آوری که برای پخش این بازی‌ها طلب می‌شود، یاری کنیم. مورد دیگری هم که می‌توانم به آن به عنوان یک همکاری دوطرفه اشاره کنم این است که برنامه‌ریزی بازی‌ها به گونه‌ای صورت گیرد که تداخلی با کنداکتور شبکه سه نداشته باشد. طبیعتا این دو مورد برای مثال عرض شد و ما راهکارهای بسیار خوبی داریم که در صورت توافق و تفاهم می‌تواند به هر دو طرف، به‌ویژه از نظر مالی کمک زیادی کند. بحثی که می‌تواند برای هر دو طرف مذاکره مهم باشد، درآمدزایی مشترک است که برایش ایده‌های نوینی داریم».

حرفی از لیگ در میان نیست
این مذاکره در شرایطی قرار است صورت بگیرد که پیش‌تر عنوان شده بود نمایندگان فدراسیون فوتبال با مسئولان صداوسیما جلسه‌ای مشترک خواهند داشت تا براساس آن به جمع‌بندی نهایی برای حق پخش بازی‌های لیگ برسند، بااین‌حال ترابیان می‌گوید جلسه با مسئولان شبکه سه سیما ربطی به جلسه مذکور ندارد و بحث مطرح‌شده کاملا مجزا خواهد بود: «همان‌طور که گفتم بحث تیم ملی برای همه در اولویت قرار دارد و یک وظیفه سنگین روی دوش دو طرف گذاشته است. این مذاکره فقط و فقط درباره بازی‌های تیم ملی فوتبال صورت می‌گیرد».

بااین‌حال، موردی که دراین‌میان همچنان جای سؤال است اینکه آیا راه‌حلی برای حق پخش بازی‌های رسمی خارج از خانه تیم ملی ایران هم یافته می‌شود یا نه.

ترابیان در پاسخ به این سؤال می‌گوید: «درست است که قرارداد بسته شده و حق پخش خارج از خانه دردسرهای زیادی دارد، ولی حل این موضوع هم در دست بررسی است و برایش برنامه داریم. می‌شود از طریق نفوذ رئیس و نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال در کمیته اجرائی AFC وارد عمل شد و در قرارداد بسته شده تجدیدنظر کرد. اینها همه مواردی هستند که برایش برنامه‌ریزی شده است. فکر می‌کنم با پیشنهاداتی که داریم بشود این مشکل را ساده‌تر از چیزی که تصور می‌شود، برطرف کرد».
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید