تصاویر/ وزیرمختار ایران در امریکا

تصاویر/ وزیرمختار ایران در امریکا

میرزا علیقلی خان نبیل الدوله پنجمین فرستاده رسمی دربار قاجار به امریکاست که به پیشنهاد وی مورگان شوستر امریکایی برای اداره امور مالی دولت عازم ایران شد.

کد خبر : ۷۸۹
بازدید : ۱۷۳۵۴

فرادید | میرزا علیقلی خان نبیل الدوله پنجمین فرستاده رسمی دربار قاجار به امریکاست که به پیشنهاد وی مورگان شوستر امریکایی برای اداره امور مالی دولت عازم ایران شد.


به گزارش مجله تاریخ فرادید، پس از آنکه در سال 1850 میلادی صدراعظم ایران، امیر کبیر به حاجی میرزا احمد خان فرستاده خود در استانبول دستور داد با "جورج مارشال" وزیر مختار ایالات متحده آمریکا در عثمانی درباره انعقاد قرارداد بین دو دولت وارد مذاکره شود روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور برقرار شد.

به موجب قراردادی که پس از این مذاکرات میان ایران و امریکا منعقد شد، روابط بازرگانی و کنسولی بین دو کشور و حق آزادی کشتیرانی در رودخانه‌های دو کشور برقرار گردید.

به موجب این قرارداد روابط دیپلماتیک بین دو کشور آغاز و هر دو دولت قبول کردند هیات نمایندگی سیاسی در پایتخت یکدیگر داشته باشند. دولت ایران علاوه‌بر تاسیس سفارت در واشنگتن، حق داشت در دو شهر واشنگتن و نیویورک کنسولگری دایر کند و دولت آمریکا نیز علاوه‌بر ایجاد سفارت در تهران، اجازه داشت در شهرهای تبریز، بوشهر و تهران کنسولگری داشته باشد.

با این حال امریکا در ژوئن 1883 یعنی سال 1300 هجری قمری اقدام به تأسیس کنسولگری در ایران کرد و دیپلمات ارشدی به نام "ساموئل گرین بنجامین" را به تهران فرستاد و دربار ایران هم در سال 1888مقارن با 1306 هجری قمری اولین فرستاده رسمی خود را به امریکا فرستاد.

میرزا علی‌قلی‌خان که در زیر چهار عکس از او را مشاهده می کنید در واقع پنجمین فرستاده رسمی ایران در امریکاست. وی پسر ميرزا عبدالرحيم كلانتر، معاون "كنت دومونت فورت" رئيس نظميه تهران بود. گفته می شود وی نقش اساسي در انتخاب و اعزام شوستر به ايران ايفا كرد و براي نخستين بار پاي كمپاني‌هاي نفتي امريكايي را به ايران باز كرد.

همچنین میرزا علیقلی خان را یكي از فراماسون‌هاي ایرانی می‌دانند كه شهرتی جهاني داشته و عاليترين نشان ماسوني امریکا را نیز دریافت کرده بود. در برخی منابع نیز نام علیقلی خان نبیل الدوله به عنوان یکی از سران فرقه بهائیت در زمان ناصرالدین شاه آورده شده است.

در عکس های زیر که مربوط به دوران وزیرمختاری علیقلی خان در امریکاست وی در کنار همسر امریکایی‌اش "فلورانس" دیده می‌شود. در برخی منابع از همسر وی نیز به عنوان یکی از فعالان فرقه بهائیت در امریکا و عضور شورای طریقت فراماسونی در این کشور نام برده شده است. علیقلی خان از اوت 1910 مقارن با 1289 هجری شمسی برای نزدیک به 4 سال وزیرمختار ایران در امریکا بود.

(تصاویر) میرزاعلیقلی خان؛ وزیرمختار در امریکا

(تصاویر) میرزاعلیقلی خان؛ وزیرمختار در امریکا

(تصاویر) میرزاعلیقلی خان؛ وزیرمختار در امریکا

(تصاویر) میرزاعلیقلی خان؛ وزیرمختار در امریکا
۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    اگه این فراماسونها نبودند، ما الان خیلی پیشرفت می کردیم.
    لعنت به بهائیت و فراماسونری.

  • ناشناس ارسالی در

    بابا جون هرکس که دوست دارین این عکس چندتا زن زمان قاجار رو بردارین آدم نصف شب جرات نمی کنه بیاد سایتتون شبیه ارواحن.

    جدی گفتما بردارین دیگه بی سلیقه ها.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید