از تهران و مشهد تا بحرین و کشمیر

از تهران و مشهد تا بحرین و کشمیر
کد خبر : ۸۰۲۱
بازدید : ۴۱۵۹
واکنش ها به اعدام

فرادید | صبح دیروز عربستان از اعدام ٤٧ نفر به اتهام آنچه «ارتکاب جرائم تروریستی» می‌خواند، خبر داد. اعدام یک نفر اما از این فهرست طویل، بیشتر از سایرین واکنش‌‌برانگیز شد؛ «شیخ نمر باقر النمر» روحانی شیعه‌ای که منتقد دستگاه حکومتی سعودی‌ها بود.

تنها ساعتی پس از انتشار این خبر وزارت خارجه ایران، به اعدام «شیخ نمر» واکنش نشان داد و آن را شدیدا محکوم کرد.

جابر انصاری سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در بخشی از اظهارات خود گفت: «دولت عربستان در‌حالی‌که از جریان‌های تروریستی و افراط‌گرایان تکفیری حمایت می‌کند با منتقدان داخلی خود با زبان اعدام و سرکوب سخن می‌گوید و روشن است که نتایج این سیاست عقیم و غیر‌مسئولانه متوجه عاملان آن شده و دولت عربستان تاوان سختی بابت پی‌گیری این سیاست‌ها خواهد پرداخت.»

عصر روز گذشته نیز کاردار عربستان در تهران به وزارت خارجه احضار شد و مراتب اعتراض شدید ایران به این اقدام عربستان، به «احمد المولی» ابلاغ شد.

واکنش رهبر معظم انقلاب به اعدام شیخ نمر
رهبر معظم انقلاب نیز صبح امروز در جلسه‌ی درس خارج فقه، جنایت بزرگ عربستان سعودی در به شهادت رساندن عالم مؤمن و مظلوم، شیخ نمر باقر النمر را به‌شدت محکوم کردند. ایشان با تأکید بر لزوم احساس مسئولیت دنیا در قبال این جنایت و جنایات مشابه سعودی در یمن و بحرین، خاطرنشان کردند: بدون تردید خون به ناحق ریخته‌ی این شهید مظلوم به سرعت اثر خواهد کرد و دست انتقام الهی گریبان سیاستمداران سعودی را خواهد گرفت.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: این عالمِ مظلوم نه مردم را به حرکت مسلحانه تشویق می‌کرد و نه به صورت پنهانی اقدام به توطئه کرده بود، بلکه تنها کار او، انتقاد علنی و امر به معروف و نهی از منکرِ برخاسته از تعصب و غیرت دینی بود.

رهبر انقلاب، شهادت شیخ نمر و ریختن به ناحق خون او را خطای سیاسی دولت سعودی خواندند و افزودند: خداوند متعال از خون بی‌گناه نمی‌گذرد و خون به ناحق ریخته، بسیارسریع دامان سیاستمداران و مجریان این رژیم را خواهد گرفت.

مسئولان نظام و همچنین حضرات آیات «نوری‌ همدانی»، «مکارم‌ شیرازی» و «صافی‌ گلپایگانی» نیز در پیام‌هایی جداگانه، اعدام «شیخ نمر» را محکوم کردند.

واکنش ها به اعدام

اعتراضات اما در تهران و مشهد رنگ دیگری به خود گرفت. در ساعات پایانی شامگاه روز گذشته دوازدهم دی‌ماه تجمع اعتراضی مقابل سفارت عربستان در تهران برگزار شد.

معترضان به اعدام شیخ نمر و 47 نفر از شیعیان در عربستان با سر دادن شعارهایی همچون "حسین، حسین، شعار ماست، شهادت افتخار ماست، مرگ بر سلفی و مرگ بر تکفیری" و پارچه‌نوشته‌هایی با عنوان "ما تا آخر ایستاده ایم"، جنایت آل سعود را محکوم کردند. در این تجمع برخی معترصان خشمگین، وارد سفارت شده و آن را به آتش کشیدند.

در پی ورود مردم به سفارت عربستان بخش‌هایی از ساختمان تخریب و به آتش کشیدند.

ایسنا گزارش داد: عده ای از تجمع کنندگان که به داخل سفارت رفته بودند، از بالای بام سفارتخانه، کاغذهای مکاتبات اداری داخل اتاق‌ها را به خیابان ریختند. در این میان در پی وقوع آتش سوزی در بخش‌هایی از سفارت عربستان، ماشین های آتش نشانی در محل حاضر شدند.

در نهایت و در ساعات اولیه بامداد ماموران نیروی انتظامی وارد صحنه شدند و محل این سفارتخانه را تخلیه نمودند.

واکنش ها به اعدام
حمله مردم خشمگین مشهد به کنسولگری عربستان

ساعاتی پیش از تجمع اعتراضی در تهران، تجمع مردم مشهد نیز به جنجال کشده شد. در این اجتماع اعتراض آمیز که با حضور تعداد زیادی از عوامل انتظامی به منظور حفاظت از کنسولگری عربستان در مشهد همراه بود معترضان با پرتاب سنگ و مواد آتش زا کنسولگری عربستان را مورد حمله قرار دادند.

به گزارش مهر، با وجود ایجاد دیوار حفاظتی توسط فنس های آهنی به ارتفاع چهار متر که توسط نیروهای انتظامی برای جلوگیری از نزدیک شدن متعرضان در مجاورت کنسولگری حادث شده بود اما معترضان از این دیواره ها بالا رفته و پرچم این کنسولگری را پائین کشیدند.

حمله مردم خشمگین با مواد آتش زا موجب شد که بالکن یکی از طبقات این کنسولگری به آتش کشیده شود و شیشه های این مجنمع بر اثر پرتاب سنگ شکسته شود.

واکنش ها به اعدام
راهپیمایی مردم بحرین در اعتراض به اعدام شیخ نمر

اعتراضات در قطیف، بحرین و کشمیر
همچنین از همان ساعات پس از اعلام خبر اعدام شیخ نمر اعتراضات مردمی در استان‌ القطیف و شهر العوامیه عربستان و برخی مناطق بحرین شکل گرفت. در شهر القطیف عزای عمومی اعلام شد و با تجمع معترضان در خیابان "الثورة"(انقلاب) برخی مسیرها مسدود شدند.

از سوی دیگر صدها تن از شیعیان کشمیر نیز در بخش تحت کنترل دولت هند،‌ در اعتراض به اجرای حکم اعدام آیت الله باقر النمر تظاهرات کردند. شرکت‌کنندگان در این تظاهرات که تصاویری از شیخ نمر به دست داشتند، علیه آل سعود و حکومت عربستان شعار دادند.

۴۰ نفر دستگیر شدند
خبرها حاکی از آن است که 40 نفر از کسانی که در ورود به ساختمان سفارت سعودی نقش داشتند، دستگیر شده‌اند.

عباس جعفری‌دولت آبادی با اشاره به حوادث شب گذشته در مقابل سفارت سعودی و تعرض عده‌ای به ساختمان این سفارت گفت: تا این لحظه ۴۰ نفر از کسانی که در ورود به ساختمان سفارت مذکور نقش داشتند شناسایی و دستگیر شده‌اند. همچنین تحقیقات برای شناسایی دیگر افراد موثر در این حادثه ادامه دارد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید