ماموريت غير ممكن «زی‌زو»

سرانجام شايعات به حقيقت تبديل و رافائل بنيتس از سرمربيگري رئال مادريد بركنار شد.

کد خبر : ۸۳۲۲
بازدید : ۱۳۶۷
سرانجام شايعات به حقيقت تبديل و رافائل بنيتس از سرمربيگري رئال مادريد بركنار شد.

از همان روزهاي نخست انتخابش به عنوان سرمربي جديد رئال مادريد شايعات زيادي درباره اختلاف او با بازيكنان رئال به گوش رسيد و اينكه اين مربي نمي‌تواند گزينه خوبي براي هدايت كهكشاني‌ها باشد و در نهايت اين مربي اسپانيايي يك نيم فصل در رئال دوام آورد.

بعد از تساوي رئال برابر والنسيا سران اين باشگاه اسپانيايي به جمع بندي نهايي رسيدند و تصميم گرفتند كه بنيتس را از كار بركنار و زين‌الدين زيدان را با وجود آنكه تجربه مربيگري ندارد به عنوان سرمربي جديد خود انتخاب كنند.

زيدان نخستين مربي فرانسوي است كه هدايت رئال مادريد را برعهده مي‌گيرد. او پيش از اين دستيار كارلو آنچلوتي در نيمكت رئال مادريد بود و توانست با اين تيم قهرماني در ليگ قهرمانان اروپا و جام حذفي اسپانيا را تجربه كند.

نتايج نه چندان قابل قبول بارسلونا در هفته‌هاي اخير لاليگا بهترين فرصت براي كهكشاني‌هاي مادريد بود تا با برتري مقابل رقباي خود فاصله‌شان با صدر جدول و رقيب ديرينه را كم كنند و دوباره به كورس قهرماني بازگردند.

ولي يكشنبه شب مادريدي‌ها در مستا يا به ‌نتيجه‌اي بهتر از تساوي ٢-٢ مقابل والنسيا نرسيدند. اين تساوي ادامه نتايج ضعيف رافا بنيتس بود كه در شروع فصل با وجود انتقادات به عنوان سرمربي رئال انتخاب شد.

آن هم در شرايطي كه همه مي‌دانند در رئال به مربيان خيلي وقت نمي‌دهند. اين باشگاه هيچ‌وقت جايي براي آزمون و خطا نيست. يكشنبه شب اين مربي اسپانيايي فرصت نزديك شدن به بارسا را از دست داد. با اين اتفاق بود كه بنيتس متوجه شد به پايان كار در اين باشگاه رسيده و بايد با اين نيمكت محبوب خداحافظي كند.

به همين ترتيب بود كه پيش‌بيني‌ها درست از آب در آمد و رافا بنيتس نتوانست تا آخر فصل در پرافتخارترين تيم باشگاهي جهان دوام بياورد.

در حالي كه رئال با ٤ امتياز كمتر از آتلتيكو مادريد در رده سوم لاليگاست (بارسا با يك بازي كمتر دوم است) و نمايش تيم در اين فصل هرگز نتوانسته هواداران را راضي كند. در آخرين بازي با هدايت بنيتس رئال مقابل والنسيا دو بار پيش افتاد ولي ميزبان دو بار موفق شد بازي را به تساوي بكشد.

اين تساوي نتيجه‌اي بود كه كاسه صبر مديران باشگاه را لبريز كرد و آنها دو‌شنبه شب گذشته در جلسه‌اي اضطراري تصميم به بركناري اين مربي گرفتند.

بنيتس بيشترين هزينه را بابت نتايج ضعيف مقابل تيم‌هاي بزرگ پرداخت كرد و رئال در هفته‌هاي گذشته مقابل بارسا (٤- صفر)، سويا (٣-٢) و ويارئال (يك - صفر) مغلوب شد. او نزد بازيكنان هم محبوبيتي نداشت و سرخيو راموس و مارسلو، كاپيتان‌هاي اول و دوم تيم در آستانه اين بركناري از او حمايت نكردند.

اتفاقي كه با افشاگري جنجالي دستيار او در رسانه‌هاي اسپانيا همراه شد.

دستيار سرمربي اخراجي رئال مادريد دست به افشاگري بزرگي زد و بازيكنان رئال را به خيانت و توطئه عليه سرمربي خود متهم كرد.

آنتونيو گونزالس گفت: «از همان هفته نخست كه رئال مادريد با تساوي بدون گل برابر خيخون متوقف شد چيزهاي بسيار عجيبي ديدم. بازيكنان هيچ توجهي به سخنان و توصيه‌هاي بنيتس نداشتند. در ديدار نخست وقتي بازيكنان به رختكن آمدند بنيتس شروع به صحبت كردن با آنها كرد اما چيز بسيار عجيبي را مشاهده كردم. درحالي كه بنيتس با بازيكنان صحبت مي‌كرد آنها سر به زير بودند و با كفش‌هاي خود بازي مي‌كردند و بعضي هم شروع به خنده كرده بودند و انگار نه انگار كه سرمربي تيم با آنها صحبت مي‌كند. چنين چيزي را تا الان نديده بودم. آنها دليل اصلي اخراج بنيتس بودند.»

در هفته‌هاي گذشته شنيده مي‌شد كه امكان بازگشت ژوزه مورينيو به مادريد وجود دارد، ولي باشگاه تصميم گرفت براي اين پست حساس زين‌الدين زيدان را انتخاب كند. زيدان بعد از بازنشستگي پيشنهادهاي مختلف مربيگري ازجمله پيشنهاد هدايت تيم ملي فرانسه را رد كرد و تاكيد داشت كه براي ورود به دنياي مربيگري عجله نمي‌كند و مي‌خواهد در كلاس‌هاي مربيگري شركت كند.

زيدان براي مربيگري مسير سختي را انتخاب كرد و در كلاس‌هاي مربيگري فدراسيون فرانسه شركت كرد كه طولاني‌تر از دوره‌هاي مربيگري در اسپانيا بود. او مربيگري را با تيم ب رئال شروع كرد و مدتي دستيار كارلو آنچلوتي در تيم اصلي باشگاه بود. با وجود اين بعد از بركناري آنچلوتي باز هم در برابر وسوسه سرمربيگري رئال مقاومت كرد تا باشگاه سراغ رافا بنيتس برود.

ولي با نتايج هفته‌هاي اخير او بالاخره مجبور شد براي كمك به باشگاه محبوبش اين ريسك بزرگ را بپذيرد و وارد دنياي مربيگري شود. دستيار زيدان در اين ماموريت سخت سانتياگو سولاري، بازيكن سابق رئال مادريد خواهد بود. بازي بعدي رئال شنبه هفته آينده مقابل دپورتيوو در لاليگا است و انتظار مي‌رود زيدان در برنابئو براي اولين بار روي نيمكت بنشيند.

زيدان امروز خيلي خوب مي‌داند كه چه ريسك بزرگي را مرتكب شده است. او درست قدم در راهي گذاشت كه پپ گوارديولا و لوييس انريكه پيش از او توانسته بودند به موفقيتي بزرگ با ورود به آن برسند و امروز تبديل به بزرگ‌ترين مربيان فوتبال جهان شوند.

حالا اما زيدان كبير يكي از بهترين بازيكنان تاريخ فوتبال جهان، با سرمربيگري رئال مادريد وارد فصل جديد از زندگي ورزشي خود شده است. حالا همه منتظر هستند كه ببينند او در اين عرصه هم مي‌تواند به يك چهره تاريخ‌ساز و بزرگ در تاريخ فوتبال دنيا تبديل شود يا نه.

زيدان همانطور كه از هفته‌هاي قبل در رسانه‌هاي مختلف خبرش رسانه‌اي شده بود، ‌سرانجام بعد از اخراج بنيتس، به عنوان نفر اول نيمكت كهكشاني‌هاي مادريد انتخاب و به هواداران تيم معرفي شد. او بلافاصله بعد از توافقات نهايي با فلورنتينو پرس، به همراه رييس باشگاه در كنفرانس خبري شركت كرد و از اين اتفاق حرف زد.

زيدان گفت: «از همان روزي كه به رئال آمدم تا براي اين تيم بازي كنم، مي‌دانستم رئال چقدر تيم بزرگي است و هواداران مطمئن باشند من تمام تلاشم را به كار خواهم بست تا تيم نتيجه بگيرد و به قهرماني برسد. كاملا مي‌دانم رئال چقدر تيم بزرگي است و براي اين چالش آماده هستم. رئال بهترين هواداران دنيا را دارد و بهترين باشگاه جهان است و بايد بهترين نتيجه را كسب كند.»

پرس نيز كه اين روزها به خاطر نتايج ضعيف رئال به‌شدت از سوي هواداران اين تيم تحت فشار است به خوبي مي‌داند كه اگر زيدان هم نتواند نتايج قابل توجهي با اين تيم كسب كند، اخراجي بعدي از رئال مادريد خودش خواهد بود.

در دومين دوره رياست پرس كه از سال ٢٠٠٩ تا به امروز ادامه داشته است، چهار مربي قرباني كم‌طاقتي رييس باشگاه شده‌اند كه اولين آنها مانوئل پيگريني بود، دومي ژوزه مورينيو، سومي كارلو آنچلوتي و آخرين آنها بنيتس كه شب گذشته اخراج شد.

به اين ترتيب زيدان يازدهمين سرمربي در دو دوره رياست پرس در سانتياگو برنابئو بوده است كه هدايت كهكشاني‌ها را برعهده مي‌گيرد. آمار نشان مي‌دهند كه فلورنتينو پرس حتي مربياني كه براي رئال مهم‌ترين افتخارات يعني قهرماني در لاليگا و ليگ قهرمانان اروپا را به ارمغان آورده‌اند هم از كار بركنار كرده است.

او رييسي است كه تحمل فشار انتقادات رسانه‌ها و هواداران را ندارد و به همين دليل مربيان تيم را قرباني سياست‌هاي اشتباه خود مي‌كند. نمونه بارز آن هم انتصاب رافائل بنيتس در شرايطي بود كه بسياري از كارشناس او را در حد جانشيني كارلو آنچلوتي و داراي پتانسيل ارتقاي وضعيت كهكشاني‌ها نمي‌دانستند.

پرس در طول فصل حتي چند بار از بنيتس حمايت كرد كه آخرين آن ١٨ روز پيش بود، زماني كه گفت بازيكن پيشين رئالي‌ها راه‌حل مشكلات اين باشگاه است. با اين حال نام بنيتس به عنوان سرمربي‌اي در تاريخ باشگاه رئال مادريد تبديل شد كه كوتاه‌ترين دوره كاري را داشته است.

سرمربي فصل گذشته در شرايطي از كار بركنار شد كه لاليگا هنوز به پايان نيم‌فصل اول خود هم نزديك نشده است. با اين حال رييس اين باشگاه در جريان كنفرانس خبري ضمن اميدواري نسبت به آينده اين تيم خطاب به زيدان تاكيد كرد: «ورودت را به عنوان سرمربي تيم تبريك مي‌گويم. شما از امروز سرمربي رئال هستيد. زيدان يكي از بزرگ‌ترين بازيكنان تاريخ فوتبال است و خيلي خوشحاليم كه او به عنوان سرمربي در تيم ما فعاليت خواهد كرد.»

انتصاب زيدان به عنوان سرمربي جديد رئال مادريد با مراسم سالانه‌اي مصادف شد كه در آن باشگاه رئال مادريد درهاي زمين تمريني‌اش را براي ورود هواداران باز مي‌گذارد و از آنها براي تماشاي تمرينات ستاره‌هاي تيم دعوت به عمل مي‌آورد.

اولين جلسه تمريني كهكشاني‌ها قرار است ساعت ١١ به وقت محلي (١٣:٣٠ به وقت تهران) در زمين تمريني والده‌بباس برگزار شود و به اين ترتيب در اولين باري كه ستاره‌هاي رئال با كاپيتان پيشين تيم ملي فرانسه تمرين كردند، علاوه بر رسانه‌ها، هواداران هم تمرينات كهكشاني‌ها را نظاره‌گر بودند.

زيدان پيش از آغاز اولين جلسه تمريني‌اش، در رختكن با تمامي اعضاي تيم اصلي باشگاه رئال مادريد گفت‌وگويي داشت و برنامه كاري‌ و اهداف‌اش را براي آنها توضيح داد.

از جمله امتيازاتي كه زيدان براي هدايت رئال مادريد دارد، مي‌توان به تسلط كامل او بر زبان اسپانيايي و داشتن رابطه خوب با دو تن از مهره‌هاي كليدي تيم كه هموطن او هستند يعني رافائل واران و كريم بنزما، اشاره كرد؛ ضمن اينكه زيدان براي ديگر بازيكنان تيم، حكم يك سمبل و قهرمان را دارد.

يكي از آنها خامس رودريگس، هافبك كلمبيايي است كه در مراسم معارفه خود گفت كه زي‌زو الگوي اوست.

حالا فوتبال دنيا منتظر روزهايي است كه زيدان با رئال مادريد خواهد ساخت. اينكه اين روزها شيرين خواهد بود يا تلخ، اما مساله‌اي است كه گذر زمان آن را مشخص خواهد كرد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید