غیبت مشکوک مصر و کویت در جام جهانی تهران

تنش در روابط سیاسی ایران با عربستان، هر روز سایه بیشتری بر ارتباطات ورزشی دو کشور می‌اندازد. بعد از اینکه مقامات فوتبال عربستان مدعی شدند باشگاه‌های این کشور در رقابت‌های فوتبال لیگ قهرمانان آسیا از آمدن به ایران امتناع خواهند کرد و متعاقبا تیم‌های ایرانی هم حق ورود به خاک آنها را ندارند، گفته می‌شود دیگر کشورهای عربی هم به حمایت از این جوسازی سعودی‌ها در ورزش آسیا و جهان برخاسته‌اند.

کد خبر : ۸۵۴۳
بازدید : ۵۱۱۴
تنش در روابط سیاسی ایران با عربستان، هر روز سایه بیشتری بر ارتباطات ورزشی دو کشور می‌اندازد. بعد از اینکه مقامات فوتبال عربستان مدعی شدند باشگاه‌های این کشور در رقابت‌های فوتبال لیگ قهرمانان آسیا از آمدن به ایران امتناع خواهند کرد و متعاقبا تیم‌های ایرانی هم حق ورود به خاک آنها را ندارند، گفته می‌شود دیگر کشورهای عربی هم به حمایت از این جوسازی سعودی‌ها در ورزش آسیا و جهان برخاسته‌اند.

به گزارش شرق، فدراسیون شمشیربازی ایران دیروز در حالی میزبان مسابقات جام جهانی جوانان بود که این رویداد را با غیبت دو تیم عربی مصر و کویت برگزار کرد. تیم‌هایی که در هفته گذشته ثبت‌نام خود را برای حضور در این پیکارها نهایی کرده بودند ولی یکباره جمعه‌شب به پیمان فخری، دبیر فدراسیون شمشیربازی، اطلاع دادند به ‌دلیل مصدوم‌بودن شمشیربازانشان نمی‌توانند به تهران بیایند! اما اینکه دو کشور مصر و کویت به پیروی از عربستانی‌ها و درواقع به دستور دولت‌هایشان از شرکت در جام جهانی شمشیربازی تهران انصراف دادند، موضوعی است که از سوی فدراسیون شمشیربازی تأیید نمی‌شود.

فضل‌الله باقرزاده، رئیس این فدراسیون دراین‌باره می‌گوید: «اینکه کویتی‌ها و مصری‌ها به تأسی از سعودی‌ها به تهران نیامدند را من نمی‌دانم اما موضوعی که وجود دارد این است که هر کشوری نخواهد در مسابقاتی شرکت کند، نمی‌آید دلیل آن را آشکارا توضیح دهد. مثل ما که هرگز حاضر نیستیم مقابل نمایندگان اسرائیل به میدان برویم و هر زمان که قرعه‌مان به آنها می‌خورد، می‌گوییم ورزشکارمان مصدوم شده است». غیبت تیم‌های کویت و مصر در این مسابقات در حالی بود که ناظر فدراسیون جهانی شمشیربازی گزارشی از آن تهیه کرده و قرار است به مسئولان بالاتر این فدراسیون تحویل دهد.

باقرزاده ادامه می‌دهد: «چون این پیکارها در سطح مسابقات جام جهانی قرار دارد و هر عنوانی که شمشیربازان خارجی در آن به دست آورند در رنکینگ جهانی آنها تأثیر دارد، باید با حضور ناظر فدراسیون جهانی باشد. ما وضعیت را برای این ناظر که اهل تونس است، توضیح دادیم و گفتیم در چند روز اخیر چه شرایطی در مسائل سیاسی بین ایران و عربستان بوده است. او خودش قطعا گزارشی را تهیه خواهد کرد و به فدراسیون جهانی منعکس می‌کند». علاوه بر حضور نداشتن تیم‌های مصر و کویت در جام جهانی شمشیربازی تهران که به‌نظر بسیاری از اهالی ورزش و این رشته جنبه سیاسی دارد، گرجستان سومین کشوری بود که حاضر به شرکت در این میدان نشد.

کشوری که بعید به نظر می‌رسد در منطقه حامی اعراب باشد. با این حال اگرچه هنوز معلوم نشده گرجی‌ها چرا در این رقابت‌ها شرکت نکردند اما رئیس فدراسیون شمشیربازی این موضوع را به‌کلی رد می‌کند: «گرجستان هم ثبت‌نام نهایی‌اش را انجام داده و قرار بود بیاید اما آنها هم مثل مصر و کویت، شب قبل از مسابقات گفتند نمی‌آیند. من مطمئنم نیامدن آنها ربطی به مسائل سیاسی ندارد. ضمن اینکه نیامدن آنها هم برای ما اهمیتی ندارد».

این در حالی است که شنیده می‌شود گرجستانی‌ها با این اعتقاد که قرار است بین ایران و عربستان جنگ شود و شرايط امن براي برگزاری مسابقات وجود ندارد، اجازه نداده‌‌اند فرزندانشان به تهران بیایند. عضو هیأت اجرائی کمیته ملی المپیک در پایان با بیان اینکه طبق منشور المپیک، کشورها نمی‌توانند مسائل سیاسی را با ورزش گره بزنند، به جریمه‌ای که این کشورها باید به فدراسیون جهانی شمشیربازی بدهند، اشاره کرد: «به هر حال این قانون در همه‌جای دنیا هست که نباید دولت‌ها در ورزش دخالت کنند. موضوعی که خود ما نمونه‌اش را در ورزش داشتیم و بعضی از فدراسیون‌هایمان تعلیق شدند. به هر حال گزارش‌ها به فدراسیون جهانی می‌رسد و آنها خودشان تصمیم‌گیری می‌کنند، هرچند این سه کشوری که ثبت‌نام نهایی‌شان را انجام داده بودند اما غیبت کردند، باید به ازای هر کشور ٢٥٠ یورو جریمه بدهند».

بحرینی‌ها در کمین هندبالیست‌های ایران
نگرانی‌ها بابت حضور تیم‌های ملی ورزشی ایران در رقابت‌های آسیایی و جهانی که کشورهای عربی میزبان آن هستند و البته رویداد‌هایی که کشورمان باید پذیرای عرب‌ها باشد، در حالی رو به افزایش است که تیم ملی هندبال ایران باید ٢٥ دی در بحرین در مسابقات قهرمانی آسیا، انتخابی جام جهانی، شرکت کند، مسابقاتی که در آن با تیم‌های امارات، عربستان، چین، لبنان و بحرین هم‌گروه است. ویزای این تیم تاکنون از سوی سفارت بحرین صادر نشده و این در حالی است که بحرین نیز هفته گذشته بعد از اعدام شیخ نمر و اعتراض ایرانی‌ها به اقدام غیرانسانی سعودی‌ها، روابط سیاسی خود را با ایران قطع کرد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید