۱۰ پیش‌بینی جالب بشر

۱۰ پیش‌بینی جالب بشر

ابزارهای الکترونیکی و وسایل دیگر شاید جایی در ذهن گذشتگان ما نداشتند. اغلب فکر نمی‌کردند که روزی بشر بتواند به آسمان سفر کند؛ همان آسمانی که روزی همه فکر می‌کردند صاف است! البته در آن دوران هم کسانی بودند که مانند دیگران فکر نمی‌کردند.

کد خبر : ۸۸۶
بازدید : ۶۲۳۲
فرادید | ابزارهای الکترونیکی و وسایل دیگر شاید جایی در ذهن گذشتگان ما نداشتند. اغلب فکر نمی‌کردند که روزی بشر بتواند به آسمان سفر کند؛ همان آسمانی که روزی همه فکر می‌کردند صاف است!

به گزارش فرادید؛ البته در آن دوران هم کسانی بودند که مانند دیگران فکر نمی‌کردند. برخی پیش‌بینی کرده بودند که شاید روزی برسد که ابزار خاص مدنظر آن‌ها اختراع شود.

در ادامه با ده پیش‌بینی بزرگ در ارتباط با وسایل و تجهیزات مدرن آشنا خواهید شد:

تلویزیون
«مارک تواین» تلویزیون را در «از دوران لندن در 1904» پیش‌بینی کرد. این کتاب در سال 1898 به چاپ رسید. اولین تلویزیون در دهه 1920 میلادی ساخته شد، اما مارک تواین «تلکتروسکوپ» را مدت‌ها قبل از آن پیش‌بینی کرده بود. او گفته بود که تلکتروسکوپ می‌تواند امورات روزمره جهان را به همه به صورت تصویری نشان دهد.

ده پیش‌بینی جالب

کتاب الکترونیکی
استانیسلاو لِم کتاب‌های دیجیتال را در کتاب «بازگشت از ستاره‌ها» در سال 1961 پیش‌بینی کرده بود. نویسنده لهستانی در کتابش به جای کتاب‌های کاغذی از کتاب‌های کریستالی صحبت کرده بود که در دستگاه‌هایی به نام «اوپتون» نمایش داده می‌شوند و می‌توان صفحات آن را تک تک جلو برد.

ده پیش‌بینی جالب

دستگاه تبلت
آرتور سی کلارک در سال 1968 در «ادیسه فضایی: 2001» این اختراع را پیش‌بینی کرده بود. سال‌ها پیش ایده‌ی گردش در اینترنت با یک دستگاه قابل حمل شکل گرفته بود. کلارک در اواخر دهه 60 میلادی به فضانوردان خیالی خود «نیوز پد» داده بود تا آن‌ها از اتفاقات روی زمین عقب نمانند.

ده پیش‌بینی جالب

تانک
اچ جی ولز در «زره پوشان زمین» که سال 1903 به چاپ رسید، تانک‌ها را پیش‌بینی کرده بود. تانک در واقع در سال 1916 وارد عرصه‌های نبرد و درگیری شد، هرچند سال‌ها قبل از آن ولز ظهور آن را پیش‌بینی کرده بود. وینستن چرچیل بعدها از ولز به خاطر این ایده تشکر کرد، اما خود ولز نیز از لوکوموتیوهای براما جوزف الهام گرفته بود.

ده پیش‌بینی جالب

هدفون
ری برادبوری در سال 1953 در «فارنهایت 451» این ابزار کاربردی را پیش‌بینی کرده بود. درست است که «استریوی شخصی» تا سال 1977 به بازار نیامد، اما در اوایل دهه 50 میلادی، برادبوری ورود هدفون به دنیای موسیقی را معرفی کرده بود.

ده پیش‌بینی جالب

بمب اتم
اچ جی ولز یک پیش‌بینی دیگر هم دارد. «جهان رها شده» در سال 1914 به چاپ رسید. ولز یک بمب اتمی را در آن تصور کرد که برای 17 بار پشت هم منفجر می‌شود و به دلیل ریزش اتمی عواقب آن دراز مدت خواهد بود.

ده پیش‌بینی جالب

تجهیزات غواصی
ژول ورن در «بیست هزار فرسخ زیر دریا» که سال 1870 چاپ شده بود این نوع تفریح یا بهتر بگوییم ورزش را پیش‌بینی کرده بود. ورن وسیله‌ای را در کتابش آورده بود که بشر به کمک آن می‌توانست زیر آب نفس بکشد. تمام تجهیزات آن موقع این‌گونه بود که اکسیژن از سطح آب مصرف شود. اما ایده ژول ورن نیازی به اکسیژنِ سطح آب نداشت. اما اینکه این ایده از کجا در ذهن او شکل گرفته نیز مهم است. در دهه 1860 میلادی، سیستمی برای تنفس معدنچیانِ گرفتارشده در زیر زمین به وجود آمده بود. ورن نیز از همین ایده برای غواصی زیر آب کمک گرفته بود.

ده پیش‌بینی جالب

نشستن بر روی کره ماه
پیش‌بینی دیگر ژول ورن در «از زمین به ماه» شکل گرفت. بیش از صد سال پیش از پیاده‌روی آرمسترانگ بر روی ماه، ژول ورن سفر به ماه را پیش‌بینی کرده بود. البته شخصیت‌های داستان او با کمک یک توپ بزرگ از فلوریدا به سمت فضا پرتاب می‌شدند.

ده پیش‌بینی جالب

تماس تصویری
آلبرت روبیدا در سال 1890 رمان «قرن بیستم: زندگی الکتریکی» را نوشت. اولین بار در سال 1936 در آلمان سرویس تماس تصویری استفاده شد. ای ام فورستر در داستان کوتاه خود به نام «دستگاه متوقف می‌شود» از سیستم ارتباطی نوشت که سیگنال‌های صوتی و تصویری را همزمان ارسال و دریافت می‌کرد. اما روبیدای فرانسوی پیش از او دستگاهی مشابه را به عنوان «تلفنسکوپ» معرفی کرده بود.

ده پیش‌بینی جالب

سیستم پایش تصویری
جرج اورول در کتاب مشهور خود به نام «1984» این ایده را مطرح کرده بود. این کتاب در سال 1949 به چاپ رسید. دوربین‌های مداربسته، تاریخچه اینترنتی، کارت‌های وفاداری، مانیتورینگ داده‌ها و رسانه‌های اجتماعی... اورول «برادر بزرگ» را ترسیم کرد و امروزه شاهد حالات آن در دنیا هستیم.

ده پیش‌بینی جالب
بازنشر گزارش بی بی سی
ترجمه فرادید
۰
نظرات بینندگان
  • طاها ارسالی در

    من این کتاب 1984 جرج اورول را خوانده ام آنچه جرج ارول ترسیم کرده است جهانی به شدت ترسناک است که توسط دروبینهایی که حتی تا داخل خانه های مردم هم رفته اند توسط دولت کنترل می شود در این فضا همه جاسوسی همدیگر را می کنند هیچکس نمی تواند مطلبی خارج از چهارچوبی که تعیین شده بنویسد و حتی در مواردی کسانی حق نوشتن ندارند همه چیز مونیتورینگ می شود .... جالبه که ما دقیقا داریم به اون سمت می رویم چند وقت پیش رستورانی بودم علاوه بر اینکه در سالن غذاخوی دوربین داشت که به نظرم دور از اخلاق است در داخل دستشویی هم دوربین گذاشته بودند البته نه داخل کابین بلکه قبل از ورود به کابینها .... با اینکه این پبش بینی جرج اورول داره تحقق پیدا می کنه ولی همواره دعا می کنم که کاش این اتفاق نیوفتند کاش

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید