رکورد زنی سریال قورباغه؛ واکنش ها نسبت به قورباغه

رکورد زنی سریال قورباغه؛ واکنش ها نسبت به قورباغه

سریال "قورباغه" با پروداکشن بسیار ویژه ساخته شده و همانند سایر کار‌های هومن سیدی، دنیای جدیدی را پیش چشم مخاطب به تصویر می کشد. نقش آفرینی بازیگران مطرحی همچون نوید محمد زاده، هومن سیدی و صابر ابر در این سریال لذت تماشای قورباغه را برای بییندگان دوچندان کرده است.

کد خبر : ۸۸۷۵۷
بازدید : ۸۳۹۸
سریال قورباغه
فرادید | اولین قسمت سریال "قورباغه" به قلم و کارگرانی "هومن سیدی" پس از حواشی‌های مختلف و توقیفات سرانجام سوم دی ماه از پلتفرم نماوا پخش شد. این سریال دوشنبه هر هفته ساعت ۲۰ از طریق نماوا پخش می‌شود. قورباغه در ژانر درام اجتماعی و معمایی است و روایتگر مشکلات جامعه بوده و تأثیرات آن بر روی هر فرد را نشان می‌دهد.

به گزارش فرادید، سریال قورباغه توانست طی ۴۸ ساعت به رکورد ۴۰ میلیون دقیقه تماشا از پلتفرم نماوا دست یابد. براساس آمار‌های گزارش شده توسط نماوا این سریال در صدر پربیننده دترین برنامه‌های هفته قرار گرفته است. به نظر می‌رسد قسمت اول قورباغه نظر مخاطبان را به خود جلب کرده و با پایان عجیب و غافلگیر کننده اش تواسنته مخاطب را برای دنبال کردن ادامه این سریال ترغیب کند.



پس از سریال قورباغه برنامه همرفیق با حضور پژمان جمشیدی و سام درخشانی در رتبه دوم قرار گرفته بود. پیش از قورباغه سریال آقازاده توانسته بود در چهار روز به رکورد ۲۵ میلیون دقیقه تماشا و قسمت ۱۰ آقازاده در قالب یک اپیزود ۱۰۰ دقیقه‌ای توانست به ۶۰ میلیون دقیقه تماشا برسد و حال این سریال به قسمت‌های پایانی خود نزدیک شده و در رتبه سوم قرار گرفته است. مجموعه «شام ایرانی» در رتبه چهارم و «غارنشینان» نیز در رتبه پنجم قرار گرفته اند.

سریال "قورباغه" با پروداکشن بسیار ویژه ساخته شده و همانند سایر کار‌های هومن سیدی، دنیای جدیدی را پیش چشم مخاطب به تصویر می کشد. نقش آفرینی بازیگران مطرحی همچون نوید محمد زاده، هومن سیدی و صابر ابر در این سریال لذت تماشای قورباغه را برای بییندگان دوچندان کرده است.

قسمت اول قورباغه نشان داد که تمام ویژگی های موجود در فیلم های هومن سیدی در این سریال نیز وجود دارند. حال و هوای افیونی، گنگ و گیج کننده ای که سابق بر این در کارهای دیگر سیدی نیز مشاهده کرده بودیم.
قسمت سریال قورباغه

بررسی قسمت اول سریال "قورباغه"

اولین قسمت سریال قورباغه با حادثه‌ای قدرتمند، یعنی به دست آوردن اسلحه از یک مأمور که حین درگیری کشته شده است آغاز می‌شود. پس از آن وارد بازی دراماتیکی می‌شود که برای شخصیت اصلی این قسمت فیلم، یعنی "رامین"، با بازی "صابر ابر" انگیزه‌ای قوی به وجود آورده است.

به نظر می‌رسد این انگیزه خیلی وقت است برای رامین مطرح بوده و به آن فکر می‌کرده و حالا با پس‌زدن اضطراب طبیعی خود، قصد عملی کردن رویایش با طرح کردن یک نقشه دارد. این نقشه سرقت از یک آشنا یا شاید هم یک دوست است که اولین گره درشت را در این قسمت ایجاد می‌کند تا مخاطب بار دیگر به چالش کشیده شده و وارد بازی پیچیده هومن سیدی با شخصیت‌هایش در روابط با یکدیگر شود.

قسمت اول سریال قورباغه نشان داد که بیننده با سریالی متفاوت روبرو است، آن‌ها همچنان باید منتظر غافلگیری‌ها و فضای گنگ و رازآلود و اتفاقای عجیب این سریال باشند. فضای فکری این قسمت قورباغه نزدیک به فضای فکری فیلم‌های "مغز‌های کوچک زنگ‌زده" و "متری شیش ونیم" است.

روابط آدم‌های شهرنشین و شخصیت‌هایی که در قسمت اول این سریال دیده می‌شود نشان می‌دهد که نیازهایشان براساس عقده ها، کمبود‌ها و محیط زندگی آن‌ها شکل گرفته است. شخصیت‌هایی را نشان می‌دهد که منفعل نیستند و اتفاقا آن‌ها صاحب اندیشه‌ای هستند که برای کار‌های غیرمتعارف و غیرقانونی خودشان دلایل محکمی ارائه می‌دهند، چه بسا در خواسته‌های انسانی آن‌ها نیز ریشه داشته باشد.

گرچه شباهت زیادی به فیلم مغز‌های کوچک زنگ زده ندارد، اما فضا به گونه‌ای است که انگار همان مفاهیم و کنش‌ها را نشان می‌دهد و فضای تازه‌ای وجود ندارد. البته فضا‌های داخلی شهرک، فضا‌های خالی موتورخانه و زیرپیلوت‌ها تصاویر جدیدی هستند.

معرفی این فضا‌ها و آدم‌ها در زمان کوتاهی و پیش از نمایان‌شدن حادثه محرک فیلم صورت می‌پذیرد. نشان دادن فضایی همچون پخش‌شدن صدای آژیر خودرو پلیس در قسمت‌های ابتدایی فیلم و تلفیق آن با موسیقی رپ، اولین چراغ‌ها را برای نشان‌دادن مسیری پراضطراب و پرچالش و رویارویی قانون و خلافکار را ترسیم می‌کند.

اما اینطور که پیداست هومن سیدی با هوشمندی خود سعی داشته، به رویارویی تکراری که در سال‌های گذشته در تعدادی از فیلم‌ها نظیر "متری شیش‌ونیم"، ساخته "سعید روستایی"، به تصویر کشیده شده است، شکل و روح تازه‌ای ببخشد.

او سعی دارد آن را در هاله‌ای از بازی‌های فرمی مانند حرکات چرخشی دوربین یا تصاویر تیره و تاریک و بازی با نور وسایه قرار دهد که قصد آن نشان دادن پریشانی فضای ذهنی شخصیت‌ها است.

همچنین، پایان اولین قسمت سریال قورباغه به‌قدری غیرمنتظره و تکان‌دهنده است که مخاطب را برای تماشای قسمت بعدی این فیلم که با محوریت شخصیتی آشنا در نقش یک قهرمان خلاف‌کار با بازی نوید محمدزاده ساخته شده است، ترغیب می‌کند.

رکورد سریال قورباغه
واکنش کاربران نسبت به قورباغه

بعضی از کاربران شبکه‌های اجتماعی از تصویری که هومن سیدی از اکباتان ارائه داده راضی نبوده و عنوان کردند "یک جریان خاص در سینما و تلویزیون می‌خواهد اینطور القا کند که اکباتان پر از آدم‌های عجیب‌وغریب و جوان‌های خلافکار است در حالی که این منطقه، یکی از محله‌های قدیمی تهران است و اینطور نیست که پاتوق خلافکار‌ها باشد."

همچنین، بعضی از کاربران اکباتانی فضای مجازی نیز گفته اند که "سیدی کلاس محله آن‌ها را پایین آورده، چون در قسمت اول، چند جوان اول به حمام عمومی می‌روند و بعد راهی اکباتان می‌شوند!"

از سویی دیگر برخی کاربران از پخش آهنگ رپ در سریال قورباغه راضی بوده و در شبکه اجتماعیی توییتر نوشتند "امشب اولین قسمت سریال #قورباغه به کارگردانی هومن سیدی پخش شد و آهنگ #سفارشی از یاس عزیز پخش شد و یه تبریک به همه، چونکه بالاخره یه جا رپ رو سانسور نکردن؟! و چقد ما بدبختیم که باید از همچین چیزایی مثلا ذوق کنیم که سبک مورد علاقمون یه بار سانسور نشد و تو جهت مثبت به کار گرفته شد."

کاربری دیگر در موافقت با این سریال نوشت "سریال «قورباغه» هومن سیدی با تاثیر از آثاری همچون "La Haine" متیو کاسوویتس و یا "Amores perros" استاد اینیاریتو و ترکیب آن با فرهنگ، هنجار‌ها و دغدغه‌های جامعه ایرانی علی‌رغم سانسور‌های همیشگی، یکی از درخشان‌ترین پایلوت‌های تاریخ سریالی ایران را ارائه می‌دهد."

قسمت اول قورباغه برداشتی است آزاد از la Haine یا نفرت، فیلمی فرانسوی ساخته‌ی متیو کاسوویتس با بازی وینسنت کسل. همین برداشت آزاد است که زمزمه‌هایی را مبنی بر تقلیدی و کپی بودن قورباغه بر سر زبان‌ها انداخته است و برخی کاربران از هومن سیدی انتقاد کرده اند.
البته در جبهه مقابل نیز برخی از کاربران این سریال را کاری جدید دانسته و گفته اند " سریال قورباغه برخلاف کارهایی که تاکنون از شبکه های خانگی پخش شده کاری پخته است و مخاطب را به هیجان آورده وبا گنگ و گیج کردن مخاطب او را ترغیب کرده تا قسمت بعدی قورباغه را ببیند، این سریال کاری تکرار نشدنی است."
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید