نوسان فروش در بازار زمستانی کتاب

نوسان فروش در بازار زمستانی کتاب

بازار کتاب در هفته‌های اخیر شرایط یکنواختی را تجربه کرده است و با اینکه آثار زیادی به چرخه فروش اضافه شدند اما یکه‌تازان فروش همچنان آثاری هستند که در ماه‌های اخیر توانسته‌اند نبض مخاطب را در دست بگیرند.

کد خبر : ۹۸۲۹
بازدید : ۱۲۱۵
نوسان فروش در بازار زمستانی کتاب
بازار کتاب در هفته‌های اخیر شرایط یکنواختی را تجربه کرده است و با اینکه آثار زیادی به چرخه فروش اضافه شدند اما یکه‌تازان فروش همچنان آثاری هستند که در ماه‌های اخیر توانسته‌اند نبض مخاطب را در دست بگیرند.

البته این شرایط طبیعی است و معمولا وقتی کتاب‌هایی به لیست پرفروش‌ها می‌رسد تا مدت‌ها می‌تواند جایگاهش را حفظ کند و با معرفی رسانه‌ها و توضیح سینه به سینه علاقه‌مندان برای یکدیگر تا مدت‌ها در رده پرفروش‌ها باقی بماند.

در ماه‌های اخیر برای کتاب‌هایی همچون «لذتی که حرفش بود» نوشته پیمان هوشمندزاده، «ده روز با داعش، در دل خلافت اسلامی» نوشته‌ یورگن تودن‌هوفرو ترجمه علی عبداللهی، «جنون هوشیاری» به قلم داریوش شایگان، «مردم در سیاست ایران» نوشته یرواند آبراهامیان به همراه سه‌ رمان «شکستن دماغ استالین» یوجین یلچین، «جزء از کل» استیو تولز با ترجمه پیمان خاکسار و... همین اتفاق افتاده است.

شاید مهم‌ترین دلیل در تکرار برخی کتاب‌های پرمخاطب در لیست‌های پرفروش هفته‌های اخیر همین نکته است. البته در روزهای گذشته انتشار برخی کتاب‌ها هم توانسته‌اند خیلی سریع توجه مخاطبان را جلب کنند که آثاری همچون «غرب غم‌زده» نوشته‌ مارتین مک‌دونا با ترجمه‌ بهرنگ رجبی و مجموعه‌ای از شعرهای هوشنگ ‌آزادی‌ور به نام «هر قلبی که می‌تپد عاشق نیست شاید فقط پمپ خون باشد» که 44 سال پس از اولین و تنها مجموعه شعرش منتشر شده است، اثری درباره چگونگی شکل‌گیری خشونت و گروه‌های خشونت‌طلب با نام «داعش (خشونت شرقی و نقد عقل فاشیستی)» از بختیار علی و «شناخت کوروش، جهانگشا‌ی ایران» نوشته رضا ضرغامی (پژوهشگر ایرانی مقیم آمریکا) و با ترجمه عباس مخبر که به تاریخ ایران باستان پرداخته است و... از این دسته‌اند.

با این حال به نظر می‌رسد بازار کتابفروش‌ها در هفته‌های گذشته شرایطی نوسانی را طی کرده است و با رسیدن به روزهای آخر سال و تکاپوی ناشران برای انتشار آثار جدید نمودار فروش روندی صعودی را در پیش بگیرد و تا چند ماه هم ثابت بماند.آنچه می‌خوانید گزارشی است میدانی خبرگزاری‌هایی همچون ایلنا و ایبنا از چند کتابفروشی در چهار گوشه پایتخت.

کتابفروشی نشر روزبهان
دو کتاب‌ «درک مارکس از بدیل سرمایه‌داری» از پیتر هیودیس و «دفترهای فلسفی؛ دفترهای هگل» اثر ولادیمیر ایلیچ اولیانوف (لنین) هردو با ترجمه حسن مرتضوی این هفته هم در جایگاه ابتدایی لیست پرفروش‌های کتابفروشی نشر روزبهان ایستاده‌اند.

«گفتاری درباره اقتصاد سیاسی» ژان ژاک روسو با ترجمه سیدمهدی یوسفی هم اثر دیگری در حوزه فلسفه اقتصاد است که رده‌ها‌ی ابتدایی لیست فروش این کتابفروشی را در چهارمین هفته دی‌ماه مجددا از آن خود کرد.

کتابفروشی نشر مرکز
داستان‌های «نوبت سگ‌ها»ی سروش چیت‌ساز و «شکسپیر وشرکاء» نوشته جرمی مرسر با ترجمه پوپه میثاقی در جایگاه‌ها ابتدایی لیست پرفروش‌های کتابفروشی نشر مرکز ایستاده‌اند و اثری درباره چگونگی شکل‌گیری خشونت و گروه‌های خشونت‌طلب با نام «داعش (خشونت شرقی و نقد عقل فاشیستی)» از بختیار علی رده سوم لیست فروش را به خود اختصاص داده است.

البته رتبه اول فروش در کتابفروشی مرکز از آن اثری درباره تاریخ ایران باستان با نام «شناخت کورش، جهانگشا‌ی ایران» نوشته رضا ضرغامی (پژوهشگر ایرانی مقیم آمریکا) و با ترجمه عباس مخبر است.

کتابفروشی نشر مروارید
همچون چند هفته گذشته داستان انیس لودویگ که در سال 2013 برنده‌ جایزه خانه مطبوعات فرانسه شد با نام «کمی قبل از خوشبختی» در جایگاه ابتدایی لیست پرفروش‌های کتابفروشی مروارید ایستاده و جدیدترین روایت داستانی زندگی در شوروی استالینی از زبان کودکی 10 ساله به نام ساشا زایچیک که پسر یک پلیس مخفی شوروی است یا همان «شکستن دماغ استالین»

رده دوم لیست فروش را به خود اختصاص داده است. البته فروش دو اثر روان‌شناسی مثبت «خنده بهترین دارو نیروی شفابخش شادی و شوخ‌طبعی» از رابرت هولدن و «آخرین سخنرانی» رندی پاش هم درخور توجه بوده و این دو کتاب در لیست فهرست پرفروش‌ها‌ی آخرین هفته دی رتبه‌های خوبی دارند.

شهرکتاب مرکزی
مثل خیلی از هفته‌های گذشته در فهرست پرفروش‌های این فروشگاه دو کتاب «لذتی که حرفش بود» از پیمان هوشمندزاده و «شازده کوچولو» دیده می‌شوند. در کنار این کتاب‌ها که در رتبه‌‌های اول و سوم فهرست پرفروش‌‌ها قرار گرفته‌، داستان‌های ایرانی «تو لک‌لکی یا دارکوب» ژوزه ساراماگو و «دختر شینا» که روایتی از هشت سال دفاع مقدس و دوران جنگ است نیز رتبه خوبی در لیست پرفروش‌های این شهرکتاب را به خود اختصاص داده‌‌اند.

کتابفروشی نشر بیدگل
استقبال مراجعان این فروشگاه از نگاه داریوش شایگان به اشعار بودلر یا همان «جنون هوشیاری» و «مردم در سیاست ایران» همچنان ادامه دارد و این دو اثر را در صدر فهرست پرفروش‌های این فروشگاه قرار داده است.

نمایشنامه «غرب غم‌زده» از مارتین مک‌دونا و «شناخت عوامل نمایش» نوشته ابراهیم مکی که کتابی آکادمیک برای دانشجویان هنرهای نمایشی به حساب می‌آید نیز در رتبه‌‌های بعدی قرار دارند. همچنین مجموعه شعر «هر قلبی که می‌تپد عاشق نیست شاید فقط پمپ خون باشد» سروده هوشنگ آزادی ور نیز دیگر کتاب پرفروش کتابفروشی نشر بیدگل در حوزه ادبیات و شعر معرفی شد.

کتابفروشی دنیای اقتصاد
انتشارات دنیای اقتصاد که در سال‌های اخیر روی انتشار کتاب‌های اقتصادی تمرکز کرده است اخیرا حوزه فعالیت‌هایش را گسترش داده و چند کتاب قابل توجه در حوزه ادبیات کودک و نوجوان و یک رمان هم از جمال الغیطانی نویسنده مصری را با ترجمه رضا عامری به مخاطبان فارسی هدیه داده است.

کتاب‌های کودک این ناشر در هفته‌های اخیر با استقبال قابل‌توجهی روبه‌رو شده است.با این حال کتابفروشی این ناشر که به‌طور تخصصی روی کتاب‌های اقتصادی کار می‌کند بیشتر پاتوق مخاطبان آثار اقتصادی است.

«اقتصاد تحریم نفت» گردآوری و ترجمه بهرنگ رجبی؛ «زینی برکات» نوشته جمال الغیطانی با ترجمه رضا عامری؛ «مدیریت زمان» نوشته برایان تریسی با ترجمه صالح سپهری فر و مهدی شهبازی«ادبیات و اقتصاد آزادی» نوشته پل کانتور با ترجمه سلمان رضوان جو و علی سیاح و همچنین کتاب مشهور «چرا کشورها شکست می خورند » نوشته دارون عجم اوغلو با ترجمه پویا جبل عاملی و محمد رضا فرهادی و «ماجراهای الکترونیک» نوشته یوگنی ولتیستوف با ترجمه سیده مهناز رضایی پرفروش‌های این ناشر در روزهای اخیر بوده‌اند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید