مقصر حوادث ورزشگاه تبریز کیست؟

کد خبر : ۹۸۸
بازدید : ۵۰۳۹

فرادید | با گذشت دو روز از پايان ليگ برتر فوتبال طرح اتهامات و بيان اظهارات ضد و نقيض پيرامون حوادث ديدار تراکتورسازی تبريز و نفت تهران ادامه دارد.

مسئولين باشگاه تراکتورسازی، ابعاد ماجرا را محدود به اين مسابقه نمی‌دانند. آنها معتقدند فغانی داور مسابقه در بازی مستقيم سپاهان و تراکتورسازی نتيجه بازی را رقم زده بود.

تاکنون کسی مسئوليت اعلام نتيجه بازی همزمان را نپذيرفته اما اين اتهام، به پسر سرمربی تراکتورسازی وارد شده. در حالی که او از زمين اخراج شده و در دقايق پايانی، روی نيمکت نبود.

با توجه به حساسيت بازی برای تعيين تيم قهرمان، بروز هر حاشيه و حادثه‌ای در پايان مسابقه قابل پيش‌بينی بود اما ماجراهای دقايق پايانی، حاکی از اهمال فدراسيون فوتبال در اقدامات پيشگيرانه است.

اين فدراسيون توضيحی ارائه نکرده چرا به عنوان مسئول برگزاری مسابقه، نسبت به خاموشی اسکوربورد ورزشگاه واکنشی نشان نداده و چرا خواستار اعلام نتيجه بازی همزمان از طريق بلندگوی ورزشگاه نشده.

بخشی از اظهارنظرهای مسئولين، مقامات ورزشی و افراد درگير با اين مسابقه در اين گزارش آمده است. مصاحبه‌هايی که با خبرگزاريهای ايرنا، ايسنا و فارس نيوز انجام شده.

وزارت ورزش
وزير ورزش و جوانان دستور پيگيری اتفاقات رخ داده را صادر کرده. مديرکل اداره ورزش و جوانان آذربايجان شرقی گفت: مديرکل حراست اين وزارتخانه نيز حواشی رخ داده را پيگيری می‌کند. استاندار نيز خواستار پيگيری جدی است. مطالبات خود را از طريق فدراسيون پيگيری خواهيم کرد تا هواداران در جريان همه چيز قرار گيرند.

نماينده اروميه در مجلس
نادر قاضی‌پور می‌گويد: به عنوان نماينده مردم نمی‌گذاريم حق و حقوق مردم تبريز هدر رود. به همراه رييس فدراسيون در ورزشگاه حاضر بوده و اين اتفاقات را از نزديک مشاهده کردم. مردم تبريز، اجتماعی بی نظير به وجود آورده بودند.

نماينده تبريز در مجلس
محمد اسماعيل سعيدی گفت: بازی با احساسات ۸۵ هزار تماشاگر صحيح نيست. در ورزشگاه حضور داشتم. اسکوربورد کار نمی‌کرد. بارها تلاش کردم تا از طريق تلفن همراه تماس حاصل کنم که مقدور نبود و مسئولان مخابرات بايد پاسخگو باشند. مسئولان امنيتی و تمام مديران امر بايد پاسخگوی ضعف‌های ارتباطی اين مجموعه باشند. از مردم می خواهم خويشتنداری خود را حفظ کنند تا از طريق مجلس پيگير باشيم.

رييس سازمان ليگ
مهدی تاج در ارتباط با اينکه پيش از بازی، تراکتورسازی نسبت به انتخاب عليرضا فغانی معترض بوده گفت: در اين خصوص با کفاشيان صحبت کردم. او هم با فغانی صحبت‌های لازم را انجام داده بود، ضمن اينکه انتخاب داوران دست سازمان ليگ نيست. پيش بينی ما برای قهرمانی تبريز بود و حتی استيج قهرمانی که به تبريز فرستاده بوديم بزرگتر از استيج اصفهان بود. اگر تراکتور قهرمان می‌شد سازمان ليگ در AFC امتياز بيشتری می‌گرفت. اين را گفتم تا آنهايی که شائبه دارند از ذهن خود پاک کنند.

ناظر بازی
حسين شمس محمدی گفت‌: آنقدر جو استاديوم ويژه بود که نمی‌توانستيم کاری انجام دهيم. برقراری ارتباط از طريق موبايل امکان‌پذير نبود. ۲۷ سال است که در فوتبال حضور دارم و ۱۱ سال به عنوان دبير هیأت فوتبال تهران فعاليت کردم اما تاکنون چنين جوی را در ورزشگاه نديده بودم. استاديوم زير پای ما می‌لرزيد.

کانون هواداران تراکتورسازی
اين کانون با صدور نامه‌ای به وزير ورزش نوشته: شخص فغانی را می‌توان قاتل تراکتورسازی دانست. ورزش کشور به دست برخی افراد ناپاک اداره می‌شود که با ناداوری، حق آذربايجان را پايمال می‌کنند. مردم آذربايجان اميدوار بودند تراکتورسازی بعد از ۴۵ سال به قهرمانی برسد. داور با اخراج بازيکن کليدی ما باعث شد نتيجه برگردد. همان داوری که در بازی‌های قبلی پنالتی‌های عمدی به سود سپاهان گرفته بود. هوادار تراکتورسازی سکته کرد و امروز دار فانی را وداع گفت. چه کسی پاسخگوی او و خانواده‌اش خواهد بود.

مديرعامل سپاهان
مهرزاد خليليان گفت: حضور رئيس فدراسيون در تبريز نشان داد که برخی از دوستان تمايل ندارند سپاهان قهرمان شود. بيشتر نگرانی من از آن کسانی است که به شعور مردم تبريز توهين کردند و نمی‌دانم چه کسی و با چه نيتی اين دروغ را در ورزشگاه پخش کرده بود.

مطمئن باشيد سپاهان به هيچ وجه اهل دوز و کلک و دودوزه‌بازی نبوده و هيچگاه به لطف داوری و داستان‌های پشت پرده به قهرمانی نرسيده. دوره بعضی حرفهای زشت گذشته. نبايد به اين دروغ‌ها دامن بزنيم. مهدی تاج اصلاً در تهران درس خوانده و ديگر تهرانی به حساب می‌آيد. اينکه قهرمانی سپاهان از قبل تعيين شده بود، جزو تفکرات بچه‌گانه و حتی مرموزانه و شيطانی است.

مسئول برگزاری مسابقات
غلامرضا بهروان گفت‌: وقتی چنين اتفاقاتی رخ می‌دهد خستگی در تن آدم باقی می‌ماند. تجربه لازم را نداشتيم. خسارت‌هايی وارد شد و حتی برخی مصدوم شدند. بايد تحمل شکست را داشته باشيم. نبايد مسئله را به گردن ديگران بيندازيم. بحث قطعی ارتباطات هم به علت باد و طوفان بود. البته ما که کد تهران داشتيم می‌توانستيم ارتباط بگيريم، کد تبريز کمی با مشکل روبرو شده بود.

سرمربی نفت
عليرضا منصوريان گفت: دقايق آخر بازی يک کار غيرحرفه‌ای و کثيف انجام شد. گفتند سپاهان بازی را مساوی کرده و برنامه حمله و دفاع دو تيم را به هم زدند. کاش اين کار زشت انجام نمی‌شد که يا تراکتورسازی بازی می‌کرد و گل می‌زد و يا ما به پيروزی می‌رسيديم. فکر می‌کردند قهرمان هستند و دروازه‌بان آنها وقت تلف کرد. من هم به تونی اوليويرا در پايان بازی بابت قهرمانی تبريک گفتم.

سرمربی تراکتورسازی
تونی اوليويرا گفت: همه می‌دانند با همين داور در ديدار تراکتورسازی و سپاهان چه اتفاقی رخ داد. کسی که سپاهان را از پايين به بالا آورد فغانی بود. او نتيجه ليگ را عوض کرد. مردم برای آن بازی هم ناراحت هستند نه فقط به خاطر امروز. آنها به ما کلک زدند و نبايد او به تبريز می‌آمد. بلکه بايد به اصفهان می‌رفت و در جشن قهرمانی سپاهان شرکت می‌کرد.

فرماندار تبريز
رحيم شهرتی‌فر گفت: به هواداران تراکتورسازی قول می‌دهم که از طريق وزارت ورزش پيگير باشيم تا با خاطيان به طور جدی برخورد شود. در صورتيکه کم کاری مشاهده شود، از طريق رئيس جمهور که به آذربايجان شرقی سفر می‌کند پيگيری خواهم کرد.

سرپرست تراکتورسازی
ايوب ذوالفقاری گفت: جمعه شب با اشتباهات بودار داوری به حاشيه کشيده شد و قهرمانی ليگ به جای اينکه در زمين مشخص شود، توسط فدراسيون تعيين شد. کميته داوران با احساسات ميليون‌ها طرفدار بازی کرد.

ذوالفقاری با انتقاد از آنچه که قضاوت‌های برنامه‌ريزی شده برای سپاهان خواند، يادآور شد: بايد درب فدراسيونی که ۹۰ درصد اعضای آن را اصفهانی‌ها تشکيل می‌دهند تخته کرد تا پيش از آغاز رقابتها صدر جدول را به تيم شهر خود هديه کنند. بايد به آنها به خاطر دستيابی به اهدافشان تبريک گفت.

مديرعامل نفت
منصور قنبرزاده گفت: اتفاق عجيبی در ورزشگاه رخ داد. از طريق تلويزيون در رختکن بازی‌های ديگر را پيگيری می‌کرديم اما از دقيقه ۸۷ شبکه‌های تلويزيونی، راديويی و حتی موبايل قطع شد و هيچ راه ارتباطی نداشتيم. در همان لحظات اعلام کردند ديدار سپاهان و سايپا مساوی شده.

دروازه‌بان نفت
عليرضا بيرانوند سنگربان تيم ملی ايران گفت: حيف شد که خبری را به اشتباه اعلام کردند و بازيکنان و هواداران تراکتور تصور کردند قهرمان شده‌اند. برای تماشاگران تراکتورسازی ناراحت شدم. با يک شايعه عجيب بازی را خواباندند، نه ما حمله کرديم و نه تراکتور.

بازيکن تراکتورسازی
فريد کريمی گفت: از روی نيمکت به ما گفتند ديدار اصفهان ۲ بر ۲ تمام شده، ما هم وقت را برای قهرمانی نگه داشتيم. بايد داور برای ما پنالتی می‌گرفت که اين کار را نکرد. عزتی کاپيتان نفت که هميشه حقيقت را می‌گويد گفت پنالتی بود و من را زده. فيلم اتفاقات نيز موجود است. در بازی با سپاهان، همين فغانی برای حريف پنالتی بی‌جهت گرفت و اين بار هم دو کارت مسخره به تيموريان داد تا ۱۰ نفره شويم.

۰
نظرات بینندگان
  • رمضانی ارسالی در

    در پاسخ به آقای غلامرضا بهروان که گفته: "بحث قطعی ارتباطات هم به علت باد و طوفان بود. البته ما که کد تهران داشتيم می‌توانستيم ارتباط بگيريم، کد تبريز کمی با مشکل روبرو شده بود."
    باید بگویم علت اصلی مشکل توهین به شعور تماشاگر است که متاسفانه ایشان دارد این رویه را با وقاهت ادامه می دهد.
    بنده خودم از تهران برای دیدن مسابقه رفته بودم. گوشی کد تهران حدود ساعت 13 به سختی آنتن می داد ولی امکان تماس بود. حتی در نظرسنجی که پر کردم این مطلب را نوشته ام (اگر لازم شد سند ارائه می دهم).
    در ساعات نزدیک به بازی و در کل طول بازی آنتن ها را به کل خاموش کرده بودند. هیچ نوع خطی (تهران-تبریز-ایرانسل ...) کار نمی کرد.
    باید علت دروغگویی ایشان به عنوان مسئول برگزاری مسابقه مشخص شود.
    ضمنا نکته مهم دیگر اینکه هواداران برای جشن پیروزی وارد زمین شدند نه اغتشاش و با اعلام بلندگوی مجموعه که گفت "برای چیدن مقدمات مراسم! زمین را ترک کنید، همه داوطلبانه میدان را خالی کردند".
    شکستن برخی صندلی ها وقتی اتفاق افتاد که مردم فهمیدند این یک دروغ بوده.
    اگر نیاز به جزئیات بیشتر باشدآ ارائه میدهیم تا رسانه ها منعکس کنند.
    پخش این دروغ کاملا برنامه ریزی شده و عمدی بوده است .

  • ناشناس ارسالی در

    با سلام
    حوادث مشکوک و نتایج عجیب هفته های پایانی لیگ بخصوص دو تیم سپاهان و نفت باید بررسی دقیق و موشکافی بشود . وزارت اطلاعات هم باید وارد بشود . من مطمئنم هر دو تیم نفت و بخصوص سپاهان با تبانی در هفته های آخر نتیجه گرفته اند . این دو تیم باید به لیگ پایین تر سقوط پیدا کنند .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید