طوری به جشنواره بیایید که به گشت ارشاد نیاز نباشد

حیدری: طوری به جشنواره بیایید که به گشت ارشاد نیاز نباشدحیدری: طوری به جشنواره بیایید که به گشت ارشاد نیاز نباشدحیدری: طوری به جشنواره بیایید که به گشت ارشاد نیاز نباشد

کد خبر : ۹۹۲۱
بازدید : ۱۷۷۷
دومین نشست خبری سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، با حضور محمد حیدری دبیر جشنواره فیلم فجر، مهتاب کرامتی، بهروز غریب پور، مجید مظفری و امیر عابدی در هتل لاله تهران برگزار شد که در آن رایتل به طور رسمی باز هم حامی جشنواره معرفی شد و حیدری درباره داوران جشنواره و دیگر جزئیات نیز توضیحات بیشتری داد.

دبیر جشنواره درباره بخش‌های جانبی جشنواره، به رونمایی از آثار برگزیده دوره‌های گذشته جشنواره در موزه سینما، مراسم رونمایی از فیلم‌های ماندگار دوبله شده سینمای جهان همراه با تقدیر از 14 دوبلور به عنوان صداهای ماندگار، همچنین 100 موسیقی فیلم سینمای ایران پس از انقلاب اشاره کرد.

محمد حیدری رایتل را به عنوان حامی مالی جشنواره معرفی کرد که 80 درصد از بخش مالی جشنواره را به عهده دارد و درباره دیگر گمانه‌زنی‌ها در این‌باره نیز این‌طور توضیح داد: «رایتل از ابتدا در کنار جشنواره بوده است و این‌طور نیست که به صورت ناگهانی حضور پیدا کرده باشد. شهر فرش و هر برند فرش دیگری که به عنوان اسپانسر جشنواره از آن اسم برده شده در جشنواره نقشی ندارد و این خبرها غیر واقعی بوده‌اند. از سوی دیگر هنرمندان نیز در این جشنواره تنها در مشاوره و اجرای جشنواره نقش داشته‌اند.»

البته حیدری بخش دیگری از صحبت‌هایش به روند انتخاب داوران با توجه به سلایق مختلف برای انتخاب این اعضا گفت: «به خانم رخشان بنی‌اعتماد پیشنهاد داوری جشنواره داده شده بود که به علت سفرشان به هند نتوانستند قبول کنند. آقای کیانوش عیاری نیز از دیگر گزینه‌های ما بود که خود ایشان نپذیرفتند، هیچ محدودیتی برای داوران و افراد مختلف نیز انتخاب این هیات وجود نداشته است.»

دبیر جشنواره درباره بخش خارج از مسابقه در جشنواره نیز با اشاره به این‌که بخش خارج از مسابقه نداریم، گفت: «تنها یک فیلم در این بخش حضور دارد و دیگر فیلم‌ها خود نخواسته‌اند که در این بخش حضور داشته باشند. البته ظرفیت جشنواره نیز بیش از این نیست . امسال نمایش فیلم‌ها از ساعت 2:30 بعد از ظهر آغاز خواهد شد و در برخی شب‌ها سانس‌های بعد از نیمه شب هم خواهیم داشت.»

نکته مهم دیگری که حیدری درباره آن توضیح داد، حضور گشت ارشاد در جشنواره است: «ما از نیروی انتظامی تشکر می‌کنیم و سعی می‌کنیم قانون را به نحوی رعایت کنیم که نیازی به وجود نیروی انتظامی در جشنواره نباشد و از دوستان نیز تقاضا داریم که طوری در جشنواره حضور بیابند که نیازی به این امر نباشد.»

دبیر جشنواره درباره شائبه‌ها درباره فیلم «دختر» ساخته رضا میرکریمی نیز گفت: «85 دقیقه از این فیلم در اختیار هیات انتخاب قرار گرفته بوده است و با توجه به شرایط فیلم را به ما تحویل داده‌اند. درباره سکانس‌هایی که در حال فیلم برداری هستند، فیلم میرکریمی احتیاج به صحنه‌هایی در برف تهران داشته است که این صحنه‌ها ضبط شده‌اند اما در اکران عمومی به آن اضافه خواهند شد.»

به گفته او، هیچ گونه مذاکره‌ای با بخش بین‌الملل جشنواره و دبیر آن رضا میرکریمی درباره دیگر مسائل صورت نگرفته‌ است، چرا که این بخش خود هیات انتخاب دارد و تصمیم‌گیری با خود آن‌هاست و تا کنون نیز به همین دلیل رایزنی با این بخش انجام نشده.

حیدری همچنین درباره این‌که چرا منتقدان در میان داوران امسال حضور ندارند نیز گفت: «بله این موضوع را شنیدم و از آقای جواد طوسی خواستم که اسامی منتقدانی را به ما بدهند که هنوز این اتفاق نیافتاده است. البته باید بگویم که ما پیشنهادات را دریافت می‌کنیم اما در نهایت تصمیم‌گیری با دبیرخانه جشنواره است.»

به گفته او، به دلیل مشکل مالی جشنواره به صورت همزمان در همه استان‌ها نخواهد بود. اما در برخی استان‌ها این اتفاق می‌افتد.

دبیر جشنواره هم‌چنین درباره فشارهایی که برای انتخاب فیلم‌ها بوده است نیز این طور توضیح داد: «بله فشارهایی بوده است و پیشنهادهایی هم صورت گرفته، به دلیل این‌که جشنواره فجر جشنواره بزرگ و حساسی است که همه می‌خواهند در آن شرکت داشته باشند و آن‌هایی که راه پیدا نمی‌کنند اعتراضاتی کرده‌اند اما ما پای ظرفیت‌هایی که داریم ایستاده‌ایم.»

حیدری همچنین درباره سیاه‌نمایی در فیلم‌ها نیز با اشاره به استقبال از تعامل با حوزه علمیه در سینمای ایران، گفت: «امسال در فیلم‌ها سیاه‌نمایی وجود ندارد.» به گفته 8 اثر هم در بخش انیمیشن که قبل از این حضور آن پیش‌بینی نشده بود در سالن‌های مردمی نمایش داده خواهد شد.

حیدری در پایان با اشاره به انتقادات پرویز پرستویی درباره پوستر جشنواره با اشاره به این‌که این اعترضات را شنیده گفت دوست داشتیم ایشان هم در مراسم رونمایی از پوستر حضور داشته باشند. همچنین کاهش سهمیه رسانه‌ها را به دلیل حضور افراد غیر مرتبط دانست.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید