از بین بردن میکروب‌های قوی بدون آنتی‌بیوتیک

یک دانشجوی 25 ساله موفق به شناسایی روشی برای از بین بردن باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک بدون استفاده از داروی بیشتر شده است.

کد خبر : ۲۷۰۲۲
بازدید : ۴۶۱۱
یک دانشجوی 25 ساله موفق به شناسایی روشی برای از بین بردن باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک بدون استفاده از داروی بیشتر شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از انگجت، شو لام از دانشگاه ملبورن موفق شد ابرمیکروب‌ها را با استفاده از یک پلیمر ستاره‌ای شکل در آزمایشگاه از بین ببرد که عملا سلول‌ها را تکه تکه می‌کرد.

این دستاورد می‌تواند نشانگر یک بازبینی کامل در چگونگی رفتار جامعه پزشکی با باکتری‌های مرگبار باشد.

در حال حاضر باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک مانند استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متیسیلین سالانه 700 هزار نفر را از بین می‌برد. دانشمندان ابراز نگرانی کرده‌اند که این تعداد ممکن است تا سال 2050 به 10 میلیون نفر برسد، از این رو به دنبال راههایی برای مداخله پیش از بروز آسیب بیشتر هستند.

لام در تحقیق خود که در مجله Nature Microbiology منتشر شده، جزئیات مکانیزم "پلیمرهای پپتید ضد میکروبی نانومهندسی‌شده" (SNAPPs) را توضیح داده است. این مکانیزم با هدف‌گیری مستقیم، حمله و بی‌ثبات کردن غشای سلول‌های ابرمیکروب‌ها عمل می‌کند. این پلیمرها به اندازه کافی بزرگ هستند که بر سلول‌های سالم تاثیر نگذارند. در روشهای رایج، سلول‌های سالم نیز تحت تاثیر قرار گرفته و آسیب می‌بینند.

رویکرد جدید تاکنون با موفقیت بر روی شش سویه مختلف ابرمیکروب‌ها در آزمایشگاه و یک باکتری در موش زنده آزمایش شده است. در هر آزمایش، باکتری بطور کامل از بین رفته و مقاومتی در برابر پلیمرها در نسل‌های آینده ایجاد نشد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید